Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är mycket jobb men samtidigt behövs det fler! Det viktigaste är att ha full koll på alla papper, maken var god man åt sin mamma och höll på att bli tokig på att få alla siffror att stämma. Nu har han blivit av med det och istället tar hand om papperna som anhörig vilket underlättar.Jag funderar lite löst på att kanske ansöka om att bli god man, undrar vad det finns för erfarenheter av det på Buke? Vill gärna göra en insats men känner mig lite skrajsen över att det kanske är för komplicerat.. Så har vi några goda män där ute med lite pepp?![]()
Jag vet att mamma säger att det finns mycket bra tips i en facebook grupp. Vet inte om du hittat den? annars kan jag fråga vad den heter
Det är skitsvårt. Svårt att sätta gränser med tanke på att du har hand om en persons ekonomi. Var ska gränsen gå för när personen får höra av sig t.ex.? Det är ju trots allt dennes pengar. Nä, det är inget för mig helt enkelt.Hua, låter ju inte så kul...
Kan vara svårt att veta hur pass komplicerad klienten är om denne precis beviljats god man. Men visst, TS kan påpeka att denne är helt grön på detta och vill ha någon "enklare" klient, om detta finns tillgängligt. Tänker dock att dessa ofta har lojala goda män, till skillnad från de klienter som är struliga...En god man tvingas väl inte till vilken klient som helst? Tänker att det finns olika komplicerade klienter också.
Har varit i andra ändan själv och kan väl konstatera att jag är väldigt okomplicerad så sett, ville mest ha hjälp med att rodda kronkalle och hjälp med att hålla i pengar.
Ett tips är väl iaf att läsa på om dina egna befogenheter som god man. En del tror att de har samma befogenheter som en förvaltare vilket de absolut inte har. Det är orsaken till att jag inte har god man idag.
Jo absolut, tänker mest att det finns en sån bredd av folk som behöver god man. Alla är ju inte missbrukare eller dementa liksom, man kan lika gärna vara god man åt någon som ligger inne och inte kan kommunicera efter en stroke eller åt ett dödsbo, eller åt personer med diverse diagnoser. Själv hade jag säkerligen kunnat vara skitjobbig om man bara ser till diagnos så där är det säkert svårare att avgöra dockKan vara svårt att veta hur pass komplicerad klienten är om denne precis beviljats god man. Men visst, TS kan påpeka att denne är helt grön på detta och vill ha någon "enklare" klient, om detta finns tillgängligt. Tänker dock att dessa ofta har lojala goda män, till skillnad från de klienter som är struliga...