kolblakkur

Trådstartare
Har lite funderingar på att bli god man. Är det någon här som är det? Tycker ni att det är kul? Är det värt arvodet eller är det mest bara bökigt?

Jag tycker det verkar intressant och efter snart tio år inom LSS så har man ju förstått att det finns ett behov.

Jag och sambon var det åt en äldre herre som sambon kände. det var helt ärligt ett helvete. Noll kompetens på kommunen gjorde att vi fick fixa redovisningar utan minsta hjälp från dem. Blev invecklat eftersom mannen vi var god man åt hade en skogsgård och jag slet som ett djur för att få ihop deklarationen. Bara dåliga erfarenheter tyvärr, men det beror (förhoppningsvis?) på vår kommuns överförmyndarnämnds uinkompetens.

Det är ett helvete och absolut inte värt ersättningen (som jag iofs inte tar ut). Jag är god man för mamma och jag kommer aldrig att bli det igen när hon har gått bort.

Till skillnad från den @voltis var god man för så är mammas ekonomi relativt enkel men det är fortfarande ett bök. Jag skötte hennes ekonomi tidigare men iom pappas bortgång behövdes det en god man för bouppteckningen (trots att hon inte hade arvsrätt, de var inte gifta och ägde inget hus gemensamt) och jag och moster ville inte ha någon utanför familjen.

Min moster var god man tidigare. Allt krångel med det höll på att knäcka henne totalt och jag kan säga att det är inte heller lätt att bli av med uppdraget som god man! Hon säger som jag, aldrig mer.

Min mamma är god man för flertalet personer och även förmyndare för några och även om det är mycket slit som tidigare nämnts så gillar mamma det. Hon jobbade inom LSS många många år och var god man redan då men tog sig an flera när hon gick i pension och hon har hjälpt så många av de här människorna, skaffat bidrag de haft rätt till och sett till att de fått det retroaktivt men ingen som hjälpt dem få det från början, sett till att de fått hjälp med hemtjänst och andra tjänster de aldrig kunnat skaffa själva och ingen hjälp har de fått någon annanstans ifrån heller. Hjälpt till att skaffa eller byta boende, hjälpt till att shoppa kläder så de känner sig fina. Hon trivs bra även om det är påfrestande emellanåt, hon tycker det känns bra att kunna hjälpa till med saker de inte kan ordna själva och se till att de får ett så bra liv som det bara går :) Så det är inte bara skit och jobbigt utan det finns mycket givande aspekter också men absolut är det mycket hårt jobb.

Jag hade lite tankar åt det hållet men nu ändrar jag mig. Jag fungerade som en god man åt min granne i många år men inte officiellt.

Min mamma är god man åt en äldre herre. Hon ångrar att hon tog åt sig det, alldeles för dåligt arvode och för mkt tid, men hon har kommit herren nära så kommer inte sluta ändå, han har inte så mkt vänner/familj i livet så hon känner lite ansvar för honom...

Liknande trådar

Mat Jag har fått massor med spetspaprika i år. Det mesta är grönt fortfarande, några har hunnit bli gula. Vad kan jag göra med de gröna...
2
Svar
30
· Visningar
764
Senast: sthu
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 130
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka