Gnissla tänder/tugga på bettet

Sv: Gnissla tänder/tugga på bettet

Uuu så barnslig!

Klart som fan att hästen slutade gnissla tänder!Det hade antagligen du också gjort....
Där kunskapen slutar tar våldet vid :angel:

Och ja det här ÄR bukefalos!Där de FLESTA gör allt vad som står i deras makt för att deras hästar ska leva ett bra liv och bli respekterade.Men tyvärr finns det ju undantag här som på alla andra ställen.Jag vet att sådana som du finns men vill helst inte tänka på det! :(

Swedengirl skrev:
När jag var ute och tävlade igår så blev jag kraftigt nerdömd då min häst gnisslade tänder när han tuggade på bettet under programmet (detta var i LB:1). En kommentar var "något högt tuggljud". Nere bland koefferna fick jag accepterande av bettet understruket. Han gick stadigt i en bra form med bra bakbensaktivitet, han slog eller gick alltså inte mot hand. Är det en rätt bedömning?

När jag sedan red LA:1 så fick jag en kommentar om att han gnisslade tänder men jag blev inte nerdömd för det och trots att både jag och andra tyckte att LA:1 gick sämre än LB:1 så fick jag bättre % i LA:1, det var dock en annan domare.

F.ö. så är hans tänder regelbundet kollade varje år, senast för en månad sedan och dom är bra.

När hästen gnisslar tänderna så kan det bero på att nått är för hårt spänt eller liknande, tycker att du ska gå till botten med det broblemet. :)

Jag står för vad jag gör och tycker inte det var något fel med det.

Och du har fortfarande ingen egen lösning och kan fortfarande inte komma med konstruktiv kritik... ;)

Självklart försöker jag att gå till botten med problemet men det är inte så lätt, jag försöker se om det finns något mönster i när han gnisslar och när han inte gör det, jag lyckas dock inte så bra. Han kan göra det när han jobbar ordentligt men även när jag travar av honom i lång och låg form och han är totalt avslappad...

Jo då!Försök att lyssna på hästen och fundera på varför hästen uppför sig som den gör och därefter försöka lösa problemet med kunnig hjälp utan våld!
Och även om jag inte har råd så är det lika fel att stoppa grus i munnen ändå.

Nyrelski skrev:
:rofl: Visste att någon skulle svara så :o ;)

Och jag är innerligt tacksam att det finns folk som svarar så!
Att inte alla tar till de enkla genvägarna (som INTE är bra för hästen), utan ser till att gå till botten med problemet istället.
Det finns hopp för hästarnas välbefinnande! :)

Immer

Jag anser verkligen att han som gav mig rådet är kunnig.

Han är ca 65 och har levt med hästar sen han var barn, jobbade med hästar i militären där var tillsammans med hästarna dygnet runt i flera veckor i sträck, tävlat svår hoppning och har varit ridlärare sen han var 20 och har bla. haft Jens Fredriksson som elev.
Han om någon kan verkligen hästar och vill bara deras bästa!

Jag kanske inte skrev så tydligt i förra inlägget men det var inte första gången jag red den här hästen. Den har stått länge på ridskolan där jag har min häst och de har försökt länge med att få bukt med detta problemet.
Jag anser absolut inte att lite grus i munnen på hästen är våld, det ansåg tydligen inte hästen heller som efter ett tag nöjt tuggade på bettet utan att gnissla tänder.

Men nu tänker jag inte disskutera detta längre utan måste gå och lägga mig! För i morgon ska jag provjobba i ett stall och ska upp tidigt, hoppas de anställer mig trots att jag fan inte är klok... ;)

Tack för en inspirerande disskution :D :D

Det är det som är farligt!När gamalt hästfolk gör en sak för då tror man att det är rätt.

Jag har ett liknande problem med min häst. Han gnisslar inte alls på framridningen och aldrig hemma men så fort han kommer in på banan så blir han nervös och då kommer gnisslet. Han är väldigt eftergiven och rör sig kanon. De enda sättet du märker att han är nervös är gnisslet. Jag använder mig av vanlig matolja som jag sprutar in i hästens mun och det är ju absolut inte äckligt eller obehagligt för hästen och för det andra så är det ju ren energi och det smörjer ju tarmarna också! Har också fått tips om att ta sadeltvål eller grus men tyckte inte att det lät så trevligt så det har jag aldrig provat. Matolja funckar kanonbra och dessutom älskar min häst matolja! :d

Det är ju precis som han gör, han gnisslar inte heller på framridning och oftast inte vid träning men det kan hända. Det verkar lite som att han gör det när han koncentrerar sig men det är långt ifrån alltid... Och jag kan som sagt inte hitta något direkt mönster annat än när han koncentrerar sig och han visar inget missnöje eller bråkar på något annat sätt, han verkar göra det på lite måfå.

Du angriper alltså symptomen istället för att gå till botten med problemet. ;)
Varför är hästen nervös inne på banan? Kommer det sig möjligen av att du själv är spänd? Kanske det skulle hjälpa med mental träning?

Om du lyckas få hästen att slappna av och inte vara nervös inne på banan kommer du med all säkerhet att uppnå ännu högre poäng. (Spänningen yttrar sig kanske inte enbart genom gnisslande av tänder, utan det finns kanske även andra tecken som gör att hästen får lägre poäng). Lycka till.

Immer

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Träning Jag har ett sto f-10 som gnisslar tänder vid ridning. Hon började med gnisslandet redan som 2-åring när hon fick bett i munnen för...
2
Svar
23
· Visningar
4 068
Senast: Novali01
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 451
Senast: Hippocampus
·
Småbarn Nu har vi bråkat med detta över ett halvår! Tandborstningen! Gick hyfsat ett tag,men nu är det fullkomligt panikskrik igen, och jag...
2
Svar
35
· Visningar
5 262
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar