Gnissla tänder/tugga på bettet

Kaktusblomma

Trådstartare
När jag var ute och tävlade igår så blev jag kraftigt nerdömd då min häst gnisslade tänder när han tuggade på bettet under programmet (detta var i LB:1). En kommentar var "något högt tuggljud". Nere bland koefferna fick jag accepterande av bettet understruket. Han gick stadigt i en bra form med bra bakbensaktivitet, han slog eller gick alltså inte mot hand. Är det en rätt bedömning?

När jag sedan red LA:1 så fick jag en kommentar om att han gnisslade tänder men jag blev inte nerdömd för det och trots att både jag och andra tyckte att LA:1 gick sämre än LB:1 så fick jag bättre % i LA:1, det var dock en annan domare.

F.ö. så är hans tänder regelbundet kollade varje år, senast för en månad sedan och dom är bra.

Sv: Gnissla tänder/tugga på bettet

När de gnisslar tänder så kan det bedömmas som en spännig och att hästen inte acceperar bettet, det kan också vara beroende på vid vilka till fällen gnisslet uppkommer.
Men som du vet, bedömningssporter är i bland förbryllande!

Ja, men om de inte accepterar bettet så borde de väl visa sig på lite andra sätt också? Att han blev något spänd kan nog stämma eftersom han inte gnisslade på framridningen... Ja bedömningssporter är väldigt förbryllande och det här var nog första gången jag kom ut och verkligen kände att det gick bra och så blev jag så nerdömd... Andra gånger har han både gnisslat och gått bra mycket sämre men vi har fått högre procent och blivit placerade. Jag är dock glad att LAn gick så överaskande bra, annars hade det känts riktigt tugnt...

Det KAN vara så att det även visar sig på eftergiften, när han gnisslar och det var därför du fick det understruket i Lbn.
Då blir ju även rörelserna spändare och det blir lätt att man "backar" i stället för att rida frammåt, vilket du kanske gjorde i LAn och därför fick högre procent.

Om hästen gnisslar och inte "suger tag" på bettet, så kan hästen även "gå i form", men pga av ovan tappa samling och bakben, och så blir man nerdömd, fast man inte fattar varför.
Men det är ju JÄTTE svårt att säga när man inte har sett båda klasserna ridas.

Försöker bara hjälpa dig att spåna.
Var glad och nöjd över LA klassen, om du kan så be någon videofilma nästa gång och jämför noga med protokollet, gärna tillsammans med din tränare så ni kan försöka lista ut vad dem menar.

Jättebra med tips! Det tas tacksamt emot! Det största problemet är nog att jag inte riktigt själv tänker på att han gnisslar när jag är koncentrerad... Jag ska dock försöka tänka mer på det och se vad jag kan göra för att få honom att sluta gnissla. Jag skulle gissa på att framåt är en bra ledtråd, det gäller bara att lyckas oxå...

Jag är nöjd över LAn då den gick högt över förväntningar, det gjorde min dag! (Hästens dag var gjord när han fick komma ut i hagen och fixa en ordentlig lerinpackning...) Och hade det inte var för min glömska hade digitalkameran vart med, dessvärre brukar bilderna/filmerna bli så mörka i ridhus att det är lite svårt att se...

Swedengirl skrev:
När jag var ute och tävlade igår så blev jag kraftigt nerdömd då min häst gnisslade tänder när han tuggade på bettet under programmet (detta var i LB:1). En kommentar var "något högt tuggljud". Nere bland koefferna fick jag accepterande av bettet understruket. Han gick stadigt i en bra form med bra bakbensaktivitet, han slog eller gick alltså inte mot hand. Är det en rätt bedömning?

När jag sedan red LA:1 så fick jag en kommentar om att han gnisslade tänder men jag blev inte nerdömd för det och trots att både jag och andra tyckte att LA:1 gick sämre än LB:1 så fick jag bättre % i LA:1, det var dock en annan domare.

F.ö. så är hans tänder regelbundet kollade varje år, senast för en månad sedan och dom är bra.

Jaa.. Det stämmer. Om du granskar dressyr TR så står det att det bedöms som ej accepterarande av bettet..

Ett gamalt knep för att få hästen att sluta gnissla tänder, som min kompis morbror lärde mig, är att stoppa in lite grus/ridhusbotten i munnen.
Jag såg ut såhär :eek: när jag hörde det första gången :D , men det hjälper verkligen!
Jag red en häst som alltid gnisslade tänder och hon slutade så fort man stoppade in bara lite grus.

Sen får du ju såklart ändra på det som gör att hästen gnisslar, brukar vara att man håller lite mycket eller spänner sig, men just så på tävling någon gång innen du fått bort det är det bra. Gör det lite i smyg bara, vissa kan bli väldigt upprörda av sånt... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är rätt att domaren påpekar det. Tuggande på bettet/gnisslade av tänder tyder ALLTID på spänning vilket tro det eller ej påverkar formen också. För spänner hästen halsen/ryggen (de hänger ihop, och även med bettet för bettet påverkar i hög grad ryggraden) en häst kan bara gå i riktigt bra form om den är avslappnad i munnen. Eftersom rygglinjen måste vara avslappnad för att inte låsa någon del av hästen.

Är det spänningar mentalt så är ju inte heller det bra, man vill inte att hästen ska få huvudvärk av ridningen :eek:

Jag måste nog påstå att jag känner mig väldigt skeptisk till att stoppa grus i hans mun...

Jag är helt med på att hon ska påpeka det, det som kändes tungt var att hela programmet dömdes ner. Gnisslandet är ju självklart något jag vill få bort och jag tar som sagt gärna emot tips. Han rids på tredelat och tvådelat bett nu, vi brukar varva. Vi har även provat ett rakt bett men det gillar han inte alls.

Min ponny gnisslar inte riktigt tänder, men han suger tungan mot tänderna på ngt mystiskt sätt så att det gnisslar :eek:. Vilket han alltid gör när han vill ha uppmärksamhet eller är otålig suck :smirk:

Du kanske får ta några ridpass till att få hästen avslappnad mot bettet?
Ett bra men lite riskabelt sätt (om man har lätt för att vara hård i handen är det riskabelt) är att i en halt fixera handen och vänta i det läget så hästen får kämpa mot sej själv. Och korta tygeln om hästen slutar bry sej, tills slutligen hästen blir som ett moln i handen och har slutat tugga, och självklart inte bara dykt in med nosen då. Man får släppa efter ibland eftersom avslappningen kan komma i själva eftergiften på vissa hästar.
När hästen känns som ett moln i handen släpper du lös din hand och bjuder fram den i skritt. Blir det då minsta motstånd i hästen gör du halt igen och börjar om tills hästen kan vara avslappnad för bettet i övergången. När hästen är duktig på att behålla avslappningen i övergången kan man sedan bara påminna hästen om det genom att stundvis fixera handen även när hästen rör sej om den börjar spänna sej för bettet. Den ska hela tiden kännas som ett moln i handen - då är den avslappnad! Men emellan du ber om det så ska hästen få gå som den vill med huvudet, det har alltså inget med formen att göra även om hästen gärna går "på tygeln" i det läget. Utan det enda man ska fokusera på är mjukheten och avslappningen.

Eftersom det inte har med formen att göra får man ändå jobba med bakbenen, genom samlande övningar och gärna övergångar/tempoväxlingar MEN tänk på att aldrig låsa handen i en övergång eller när du egentligen inte kräver något av hästen. Tygeln ska ju egentligen bara ställa/styra/bromsa när det behövs men i övrigt vara passiv. Och dra ALDRIG handen bakåt. Hellre korta kramningar eller ryck om det behövs än segdragande eftersom det skapar spänning och motstånd i hästen.

Tacka f-n för att vissa kan "bli upprörda av sånt". Är man i stånd att stoppa grus eller ridhusbotten i munnen för att den inte ska gnissla tänder kanske man ska fundera på att börja med någon annan sport som inte innefattar levande djur?

Usch! Ett annat "bra tips" är att smörja sadeltvål på hästens tänder, det får den också att sluta med gnisslandet..... :crazy:

Immer

Problemet är inte att han är hård i munnen och spänd, tvärtom. Han blir väldigt lösgjord och avslappnad vid ridning och han går med bra bakbensaktivitet det är ju det som gör det hela lite svårare. Min tränares teori är att han börjar gnissla när han koncentrerar sig, liknande som ryttare kan balansera med tungan.

Jag ska dock prova dina tips och se hur han reagerar, det ska bli intressant! Det vore ju superbt om vi hittade ett sätt att bli av med gnisslandet.

Det känns ju som ännu ett sätt att gå till botten med problemet... Varför försöker så många med genvägar hela tiden?

Om man skulle stoppa in grus i munnen så borde det ju ganska lätt bli sår. Hua... Och sadeltvål, man vet ju själv hur det smakar så hästen borde väl bara gå och spänna sig för att spotta ut tvålen...

:rofl: Visste att någon skulle svara så :o ;)

*svar till MarieJ, tryckte fel*

Förlåt!
Glömde att detta är Bukefalos där ingen använder spö mer än att peta med och sporrar endast i nödfall som en lätt förstärkning.
Där skarpa bett är nästintill djurplågeri och där allas hästar går ute dygnet runt, utan täcke och mår jättebra! ;) Här får man ju inte skriva så :angel:
*Kunde inte låta bli* :devil:

Men håller med om att det inte låter så roligt att stoppa grus i munnen på hästen. Men det funkade på den jag red, en ridskolehäst som jag skulle trimma lite en ca vecka och sen tävla en dressyrtävling på senare.
Den gnisslade tänder jätte högt konstant, var spänd och ouppfostrad! Hästen var kollad av både tandläkare och veterinär.

Jag red några dagar och hästen slappnade av och blev rätt fin men slutade inte gnissla. Provade med att byta bett men det hjälpte inte.
Så jag tänkte att jag skulle testa och se om det hjälpte med grus och det gjorde det direkt. Jag hade det två gånger sen slutade hon och har inte gjort det mer. Iaf. inte vad jag vet.
Som jag skrev innan vet jag att det beror på spänningar men hos denna hästen var det ett invant beteende.

Det hade varit intressant att höra din lösning på problemet samt lite konstruktiv kritik :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Träning Jag har ett sto f-10 som gnisslar tänder vid ridning. Hon började med gnisslandet redan som 2-åring när hon fick bett i munnen för...
2
Svar
23
· Visningar
4 038
Senast: Novali01
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 438
Senast: Hippocampus
·
Småbarn Nu har vi bråkat med detta över ett halvår! Tandborstningen! Gick hyfsat ett tag,men nu är det fullkomligt panikskrik igen, och jag...
2
Svar
35
· Visningar
5 203
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar