gnällande...

A

Annapanna

Min 6 månaders hane gnäller/ylar väldigt ofta när han är tycker att det händer för lite och jag undrar om någon har något tips på vad man kan göra åt det. Han börjar ofta gnälla när man är ute och står still om man pratar med någon eller på valpkursen när vi ska stå och lyssna. Jag har oftast satt mig ner och försökt lugna honom då han stressar upp sig själv vid de här tillfällena och det fungerar ibland. Samtidigt funderar jag på om han lär sig att det lönar sig då han får uppmärksamhet, men jag har hört att en hund inte är medveten om sitt gnällande, någon som har nåt tips?

Sv: gnällande...

Min hane (6 mån) gjorde så förut och det händer väl nån gång ibland nu också men väldigt sällan jämfört med förut. Jag ignorerade honom bara då han gjorde så.

Min förra hund gjorde så jämt om man hade gått en bit och sedan stanade för att prata med någon eller nåt. Exakt varför hon gjorde det hajade vi aldrig, men antagligen ville hon ha uppmärksamhet/äventyr/händelse istället för att stå still och vänta. Hon hade nog mått bra av att få lite träning i tålamod, men själva gnällandet var inget problem direkt, så vi ignorerade det för det mesta. Hon höll likt förb****t på likadant i tio år, så... :smirk:

Om det bara beror på att hunden blir uttråkad så träna passivitet. Ignorera hunden och titta/prata absolut inte med den när den gnäller.

När hunden tystnar/lugnar sig så beröm lugnt.

De är väldigt viktigt att träna just dessa moment. Är ett av dem viktigaste tycker jag. En hund måste kunna vara tyst och still när man själv stannar upp. Träna detta ordentligt och du har enorm nytta av det i 10-15 år framåt.

Instämmer med föregående talare, man måste kunna stanna vid korvkiosken och vänta på att få sin beställning i ett par minuter utan att vovven blir galen! :smirk:

Tack för alla svar. Jag har också förstått att man ska ignorera hunden vid dessa tillfällen men det var flera jag träffade som sa annorlunda så jag blev lite kluven....
Förutom detta att ignorera, är det någon som har något tips på lugna aktiveringsövningar man kan göra inne eller ute?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 913
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar