gnäll/ledsen

Sv: gnäll/ledsen

Jag tycker att det är självklart att en partner ska ha rätt att ha åsikter om hur man väljer att leva sitt liv. Men det är ju ingen vetorätt, utan just åsikter. Vad jag sedan väljer att göra med den vetskapen är min sak, alltid bara min sak. I förlängningen kan det kosta mig ett förhållande, men om det är ett förhållande som begränsar mig i det som är viktigt för mig, är det kanske ändå inget att gråta allt för länge över.

I vardagen är inte allt fullt så svart/vitt, men visst kan jag tycka att om det finns välgrundande skäl till att partnern tycker att jag ska avstå något (denne får dra ohyggligt stort lass av våra gemensamma åtaganden t ex) bör jag lyssna och respektera detta.

Men om det inte finns några riktiga skäl annat än någon form av kontrollbehov - då tycker jag verkligen att det gäller att forma sitt eget liv så som jag vill ha det. Mitt ansvar är först och främst för mig själv, mitt liv och mitt välmående. Först då kan jag göra något för andra.

Ja-a vet ni.. Det är nog både beklämmande och lessamt. Jag är ju lite van vid det här laget.O_o Han har ju dock sina positiva sidor också och de är faktiskt rätt så många trots allt ! Men han har en underbar förmåga att få alla att tro att det han tycker är rätt,så ska det vara.

Nå, igår träffade jag min fd häst, och gullelilla vad hon var underbar.. Bestämde mej på stående fot för att köpa henne, det får bära eller brista. Om jag inte har råd att ha henne där jag vill ha henne får jag väl ha henne där jag har råd att ha henne, det är inget dåligt ställe iof, men man är ensam där, ingen annan som man får dela intresset med och rida ut med. De andra rider inte så ofta.
Och sedan är det ju då vetskapen att gubben ogillar läget till max :mad:
Detta var dagens tankar..

Alla har ju bra och dåliga sidor, men vissa dåliga sidor är sämre än andra.
Att han inte kan unna dig lycka är i mitt tycke jättekonstigt och jättetråkigt :(

Hur som helst, GRATTIS till hästköpet! :)
Jag hoppas du blir nöjd med henne och att gubben din inte tjurar ihop allt för mycket.

Ja-a vet ni.. Det är nog både beklämmande och lessamt. Jag är ju lite van vid det här laget.O_o Han har ju dock sina positiva sidor också och de är faktiskt rätt så många trots allt ! Men han har en underbar förmåga att få alla att tro att det han tycker är rätt,så ska det vara.

Nå, igår träffade jag min fd häst, och gullelilla vad hon var underbar.. Bestämde mej på stående fot för att köpa henne, det får bära eller brista. Om jag inte har råd att ha henne där jag vill ha henne får jag väl ha henne där jag har råd att ha henne, det är inget dåligt ställe iof, men man är ensam där, ingen annan som man får dela intresset med och rida ut med. De andra rider inte så ofta.
Och sedan är det ju då vetskapen att gubben ogillar läget till max :mad:
Detta var dagens tankar..

Men gud vad roligt :D Grattis! Det kommer säkert att bli jättebra oavsett var du har henne. Din man kommer säkert inse snart hur mycket gladare du blir när du får leva med häst igen och inse att han faktiskt hade fel. Sedan lär han väl inte erkänna det kanske men man kan ju inte få allt ;)
Strunta nu i att han är negativ och lev och var lycklig istället. Det är ditt liv och det är ditt ansvar att fylla det med allt som får dig att må bra. Ingen kommer tacka dig för alla timmar du lägger ned på att göra honom tillfreds men det är härligt med minnen ifrån underbara ridturer den dagen man inte kan göra dem mer. Du lär inte ångra att du inte curlade honom mer men du lär ångra om du inte fyller ditt liv med härliga underbara saker som blir härliga underbara minnen.

Senast ändrad:

:) tack ska ni ha!!!!!!
nu är ännu inte nåt skrivet på papper, så 100% är det inte än, men 90 !

Jag har valt häst över pojkvän en gång, det var ett jkla tjat om att jag Inte borde ta hem hästen(som redan var köpt men stod utomlands). Såna fasoner är inte ok så han fick foten!

Nu har jag världens underbaraste andra halva som inte bara står ut(kommentaren "du bara leker o jag bara jobbar" går varm här!) utan oxå delar intresset o har sin egna häst. Nästan allt vi gör på fritiden är för hästarna.

Jag tycker du gör helt rätt! Starkt att gå emot och han lär säkert tjata mer på dig om hur olämpligt det är. Men stå på dig! Har du råd med det och det får dig att må bra så är det värt varenda krona o varenda timme!

Man ska Leva Rikt o Dö Fattig!

Du säger att han håller på med erat hobbyjordbruk - tjänar han pengar på det?! Kan ni inte fixa hästgård hemma och hyra ut några platser? Lösdriftsstall med fri tillgång på hö i finmaskiga nät är poppis nu och det kräver mycket mindre jobb än boxar, men han måste ju i så fall hjälpa till med passningen ibland då du är borta. Alla här är överens om att du har rätt att köpa din hästevän! Du kan ju hänvisa till ditt kvinnliga behov att ha någon att tycka om och vårda nu då barnen är utflugna och att ha en hobby och gemenskap med andra.

Senast ändrad:

ja det var ju en bra synpunkt, att jag behöver nån att vårda nu när barnen är så gott som utflugna.

Jag har nångång för det på tal. det skulle vara en bra lösning. Det skulle inte behöva vara för mera än min häst och en till, eller bättre med två till, men litet ändå.

problemet är väl att vi har huset på en så dålig plats att här inte finns hagmark. det är berg, planterad skog och så åker, som vi inte har rätten till utan svågern.
det andra , större problemet är att gubben absolut inte vill ha främmande människor hoppande på vår backe, som han uttrycker det.

visst tjänar han lite pengar på sitt jordbruk, men det är ju pengar man inte ser, utan de investeras genast i nåt som har med lantbruket att göra

ja det var ju en bra synpunkt, att jag behöver nån att vårda nu när barnen är så gott som utflugna.

visst tjänar han lite pengar på sitt jordbruk, men det är ju pengar man inte ser, utan de investeras genast i nåt som har med lantbruket att göra

-Ja, jag känner igen det där! Jordbrukets inkomst äts upp av investeringar i traktor och redskap och underhåll av ekonomibyggnader. Men ser i och för sig trist ut med fallfärdiga gamla ladugårdar och slyiga marker så visst är det fint att han förvaltar fädernearvet. Men kan du få honom att inse att det är en hobby som egentligen inte lönar sig så kan du väl också få ha en olönsam hobby? Du kan väl ha medryttare två dagar i veckan så tjänar du i alla fall lite. Först tänkte du bli det själv, nu kan någon annan bli det istället. Om du saknar barn i huset och märren är snäll så skulle du kunna bli avlastningsfamilj åt någon liten tjej varannan helg. Man tjänar inte mycket på att vara helgförälder, men då kan märren ses som en viktig del i det. (Alla barn som behöver helgföräldrar är inte från problemfamiljer.) Din man gillar inte främmande, men barnets familj och släkt har inte rätt att komma drällande när som helst. Och barnet självt är inte främmande efter ett tag... Det var bara ett förslag, passar det inte så glöm det.

ja det skulle ju också vara en idè.

eller om man kunde ha en inhyrd, så så skulle den ju betala åtminstone det mesta av min häst även.. då är det ju lite samma som lantbruket, det betalar sej sjäv ;)

Men vilken ego man du har! Nä klart du ska ha häst och han får väl göra vad han finner mest rogivande eller roligt att göra.

Nä ryt ifrån och visa att det är viktigt. Ha hästen inackorderad om ni inte har möjlighet på er gård.

Edit: grattis till hästen :)!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: Angel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 304
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 319
Senast: Elendil
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama