gnäll/ledsen

videnlis

Trådstartare
jag blir så ledsen.
jag har ju kollat efter häst, och nu då fått erbjudandet att hyra min fd häst 2 ggr i veckan. henne gillade jag verkligen.

MEN, min man tycker det är helt sjukt att hyra häst 2 ggr i veckan. 1 gång kunde räcka, och om man är riktit ärlig så kunde 1 gång i månades säkert vara helt ok.enligt honom då.

han vill inte att jag skall hålla på med hästar alls,det tar tid och framförallt pengar..
men våra barn är vuxna, så vad skall jag sitta ensam för, han är inte heller hemma utan håller på med sin hobby= jordbruk.
han jobbar 3 skift. så även jag.

har ni andra lika besvärliga partners. jag kan ju gå emot hans vilja , det har jag gjort förr med denna hästen då jag ägde halva, men inte är det ju roligt när han hatar det.

Sv: gnäll/ledsen

Nej men fy vad tråkigt!
Ser ha inte att det ger dig livskvalitét? Att det gör dig glad?
Har du frågat vad han tycker du skall göra istället?

/Malin

nej, han är blind på såna saker. han tycker jag kunde odla morötter(sälja på torget=pengar). och vara nöjd med mina höns (vilket jag ju är) men det är inte riktit samma sak ..

Ärligt talat så hade jag ifrågasatt varför inte din lycka är viktig? Varför vill han leva ihop med dig? Vill han leva ihop med dig eller är det av gammal vana? Är det något annat han tycker att du borde göra istället? Städa och laga mat? Hur kan man leva med någon som man inte tycker förtjänar det bästa i världen?

Jag tycker att du ska sätta dig ner med din man och verkligen prata om det här. Hur tänker han om dig och er? Ska ni bara bo under samma tak och jobba, äta och sova tills ni dör eller ska ni fylla ert liv med massor av glädje och skapa underbara minnen?

Självklart ska du satsa på dig själv nu. Det är ju nu när barnen är vuxna som du kan ägna dig själv en helt annan uppmärksamhet än när barnen tog sin del i vardagen. Om du vill hyra häst två eller fem dagar i veckan eller om du vill köpa en egen och sköta den årets alla dagar ska inte han säga något negativ om. Han ska snarare uppmuntra det eftersom det är något som du mår bra av och som du blir lycklig av. Han ska ju vilja att du är lycklig.

Sedan tycker jag att det är självklart att man betalar sina egna hästar och dess omkostnader. Jag skulle aldrig be min sambo betala något för hästarna utan det betalar självklart jag och vad jag gör med mina pengar har inte han med att göra. Vi har vitt skilda intressen men vi vill leva ihop och det är ju det viktiga. Då får man ju hitta ett sätt som det fungerar på för som jag skrev i början, varför vill man leva med någon som man inte tycker förtjänar det bästa i världen? Vad är det för mening med att leva ihop med någon då?

Jag hade inte kompromissat med något som är så viktigt för mig som hästarna. Jag lever hellre ensam än i en relation med någon som inte har förståelse för att jag blir lycklig av att få göra saker som jag tycker om.

Jag tycker att föregående skrev kloka ord.

Han hatar det men du älskar det. Han älskar dig och borde vilja låta dig göra vad du älskar.

Ibland är karlar dummare än tåget. Ingen ide att bry sig om gör vad du tycker är viktigt för dig, du är vuxen och behöver inte din mans accepterande- tack för den här tidsåldern!

Min man hatar också att jag håller på med hästar. Men då han älskar mig får han acceptera det utan gnäll.

Ha så jättekul med din häst!

Ställ han mot väggen.
Han får vackert acceptera att du har ett intresse likaväl som han har ett som han brinner för.
Jag skulle aldrig någonsin lägga av med ett intresse oavsätt vilket bara för att min sambo/man/pojkvän inte gillade min hobby.
Då skulle jag tala om att min hobby kommer stanna och kan han inte acceptera det är dörren där borta!

Att ha ett intresse är viktig i livet för att man ska må bra, och själva vitsen med att ha en hobby är inte att man ska tjäna pengar utan att man ska må bra själsligt.

Om jag var du skulle jag göra så som jag ville, vill du ha egen häst så köp dig en egen, vill du bli medryttare på din förra häst så bli det.
Och hur jobbigt det än är så skilj dig hellre från din man än att lev med en som ska kontrollera ditt liv och klaga på ditt val av intresse.

Hoppas du orkar stå på dig, massa styrkekramar till dig!

tack ska ni ha alla!

ja, visst är det det som känns som det självklara, att göra det man vill. vuxen är man och allting :)

men, jag hoppades ju på att han skulle fatta..det skulle vara lättare och trevligare om man "haft honom på sin sida", liksom .men det gjorde han nu då inte..

Usch vad jobbigt för dig! Jag skulle om jag var du tagit ett rejält snack med killen! Älskar och bryr han sig om dig borde han ju vilja att du ska må bra!

Min sambo är inte intresserad själv men vet hur mycket mina hästar betyder för mig, så han hänger gärna med på kurser osv om jag ber honom. Han har väl frågat lite försiktigt om jag verkligen behöver 5 hästar;)
Öhh ja såklart svarade jag! Självklart är det jag som står för alla kostnader med hästarna.

Stort lycka till!

:)

min fixade just och just tanken på att jag hade en ½ häst, då när jag hade den..
nu tycker han att been there-done that, behöver inte upprepas, jag vet ju hur det är att ha häst nu..
självklart betalade jag allt själv. men visst fattar jag pointen med pengarna, för oavsett om jag betalar allt för hästen så räcker ju inte mina pengar lika långt som nu till mat ock sådant sedan.

jag försökte kompromissa lite så att jag rider en gång i veckan , på ridskola, och han kommer med och provar, 5 ggr, så han vet vad det är, ger det en chans. men neeej. men det var ju nog att ta i förståss. :meh:

Jag har svårt att förstå hur ett förhållande är uppbyggt och fungerar när man sätter sig på tvären när ens partner vill göra något för sina egna pengar som den mår bra av/vill. Vill man inte leva med en lycklig partner?
Har du liknande krav eller sätter sådana begränsningar för din mans intressen också?

Min sambo hade aldrig suttit på en häst innan vi träffades och jag skulle haft förståelse om han inte ville dela mitt intresse, men ingen som helst acceptans om han försökt att begränsa det.

Till skillnad från övriga så tycker jag att en sambo har lite att säga till om, om ditt intresse blir så pass stort att du inte hinner med att träffa honom och det också blir det ett problem. Hans krav på dig verkar dock vara löjligt höga, självklart ska du kunna ha ett eget intresse. Här handlar det också om hans syn på dig och ert förhållande, kan du vara lycklig med någon som vill förhindra dig att ha egna intressen. Vad hade han sagt om du ville börja spela golf eller träna judo flera dagar i veckan? Vad säger han om du vill begränsa hans hobby?

Om du tänker likdant om hans fritid, var ska det sluta? Är tanken att ni ska sitta hemma bägge två framför tv och hålla handen? Nä, det brukar ju inte vara det som är avsikten. Avsikten brukar vara att kontrollera sin partner. Och det lyckas han väldigt bra med. En fin deal, han kan sköta sig själv och göra vad han vill, medan han vet att du sitter hemma och sköter markservicen. Tryggt & bra.

Nä, det är väl klart att du ska hyra häst två ggr/vecka. Eller varför inte bli halvfodervärd på hästen? Vill han prata om det (d v s tar upp det) så får du helt enkelt meddela att det här är vad du vill göra med ditt liv.

Blir så ledsen, tänk livskvalite man vet ju aldrig hur länge man kan o orkar hålla på med nåt intresse över huvudtaget. Det gäller att göra det man vill nu om möjlighet ges, man kan ju aldrig vara säker på att sedan finns. Skit i morotsodlingen o rid så mycket du kan det är en investering i sin hälsa väl så god som morotspengar.

Alltså, grejen är ju den att han inte respekterar dig och det visar han genom att inte respektera ditt intresse. Hade han respekterat dig- att han hade sett dig som din jämlike och älskat dig och högaktat dig då hade han ALDRIG kommit med det där tjafset. Jag är ledsen vännen, men det är så. Och när du skriver som du gör kring det hela lägger det som en iskyla i magen på mig- för du ser inte det. Jag är rädd för att det ligger alldeles för mkt i det som lovisaeleonora skriver, att han får dig att vara hemma medan han gör sitt. Och i det har han en mkt tråkig syn på dig... Han lär INTE se dig som jämlike, vars liv är lika mkt värt som hans...

Håller med Gry, din man älskar och respekterar dig inte som han ska utan vill nog ha en passopp som ständigt finns till hands för hans behov.
Hade han verkligen gjort det hade han unnat dig allt som gör dig lycklig och varit glad att du hade ett intresse.
Kontrollerar han andra saker som gäller ditt liv också såsom hur ofta du träffar vänner, vad du handlar för dina egna pengar osv.?
Hade min sambo försökt begränsa min hobby hade han åkt ut ögonaböj men han hjälper mig jättemycket med hästarna och genomlider t.o.m. en hel dag på tävlingsbanan som hästskötare om jag ber honom och då är han noll intresserad egentligen, men han gör det för min skull för att jag ska må bra.
Jag hade nog funderat på om vi skulle fortsätta vara tillsammans om jag var som du, jag hade definitivt skitit i hans åsikt och blivit medryttare på hästen i alla fall. Stå på dej, det är ditt liv och det ska ingen annan leva åt dej!

Ja-a vet ni.. Det är nog både beklämmande och lessamt. Jag är ju lite van vid det här laget.O_o Han har ju dock sina positiva sidor också och de är faktiskt rätt så många trots allt ! Men han har en underbar förmåga att få alla att tro att det han tycker är rätt,så ska det vara.

Nå, igår träffade jag min fd häst, och gullelilla vad hon var underbar.. Bestämde mej på stående fot för att köpa henne, det får bära eller brista. Om jag inte har råd att ha henne där jag vill ha henne får jag väl ha henne där jag har råd att ha henne, det är inget dåligt ställe iof, men man är ensam där, ingen annan som man får dela intresset med och rida ut med. De andra rider inte så ofta.
Och sedan är det ju då vetskapen att gubben ogillar läget till max :mad:
Detta var dagens tankar..

Har du råd så har du råd. Punkt slut. Ditt liv.

Börjar han diskutera och få dig att ro att det är fel beslut är det bara att envist förklara att han inte respekterar dig. Det är liksom tidsödande att ha häst. Ohc det läcker pengar. Det finns liksom ingen normal vettig anledning att ha häst. Men det ger så otroligt mkt också. Kom ihåg att det är DITT liv. Livet passerar här och nu. Tåget går liksom nu. Du får inte flera liv (ialf som du inte är medveten om). Vill du slösa ditt liv på en man som kränker dig och dina beslut eller vill du leva ditt liv med en älskad häst?

Sätt ner foten. Hans liv ska inte gå ut på att begränsa ditt. Det är inte värt det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: Angel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 304
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 319
Senast: Elendil
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama