Gnager på bettet o knäpper av...

Sv: Gnager på bettet o knäpper av...

Med mellangångarter menar jag mellantrav och mellangallop.

När du har gasat på unghästen så har ju det betytt "galopp", helt plötsligt så ska den inte galloppera utan "springa fortare" i samma gångart.

Många unghästar blir ofta då lite "vafför då, då?" Matte var ju tidigare så nöjd när hästen galopperade.

Om och när jag får mellangångarten att fungera i ett par meter, så har jag ju ganska mycket "gas" i hästen. Den frammåtandan använder jag sedan till att samla upp. Så att det inte blir "handbroms i", vilket är lätt hänt när man samlar. Det är då det blir inbromsning i uppförsbacke, som lätt blir pannkaka.

Så en avslutningsrunda kan se ut så här:

Öppna på kortsida i arbetstrav, rätar ut och begär ökning i ett par steg. Får jag inte ökningen så rider jag lätt och trycker på för att förklara för hästen vad jag menar. Om jag sedan får svar frammåt när jag begär ökning, så går jag ner till arbetstrav för att sedan ett par steg; begära samling. Svara hästen på samlingen så rider jag genast frammåt.

Detta kanske jag gör tre gånger i varje varv, sen travar jag ner och avslutar.

Bra skrivet blandrastik!! Tänkte precis skriva något liknande men det behövdes ju inte :p.

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 030
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 724
Senast: tuaphua
·
K
Utrustning ja ja har läst dom andra trådarna angående ämnet. men undrar, kan det vara skadligt för hästen om den har tungan över bettet? borde inte...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: eigollet
·
Islandshäst jag har en unghäst (islandshäst på 5år) som lägger tungan över bettet när jag korstar tyglarna och börjar arbeta i munnen på honom. har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 276
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar