Sv: unghäst lägger tungan över bettet o passtaktig skritt???
okej....men vad jag känt på honom och på mig så har jag inte pressat honom...jag trodde innan jag skrev här att detta berodde på att han var just ung och är man så smart som han så försöker man såklart komma ifrån bettets verkan med att mixtra runt med tungan...och som andra sagt är de ju en ovana man snabbt måste på bukt med. men jag ska va ennu mer att jag inte pressar honom nåt nu efter detta eftersom ni tror att det är så...jag ska och rida för instruktör om 2veckor.
det konstiga är att allt annat är perfekt med honom...han älskar att jobba och är jättepossetiv till allt...lyssnar alltid på ryttaren även om de andra skenar...har ALDRIG skenat eller liknande med mig. är jättelydig p.g.a av att jag tränat mkt på det och ser det som standard att hästen ska lyssna på allt från ryttaren även om en annan häst galopperar iväg(just det har vi tränat mkt på). har även tränat mkt med rösten och när han är på riktigt lydigt humör behöver jag inte ens använda tyglarna inte ens vikten ibland....bara rösten.....efter rösten kommer såklart vikterna sist kommer tyglarna.
det är jättebra det du säjer om att de kan stanna upp o de intressanta sakerna du berättar kul att höra och man lär sig verkligen tack.
sedan jag skrev här på buke har det blivit mkt tjaffs(absolut inte bara här på buke...här var det väl minst tjaffs) men iaf....privat o så...även om min fråga är var om jag anträngt honom för mkt(den andra tråden) och det visste jag från början såklart att det blivit lite mkt den veckan och så hårt hade han aldrig gått.....han har alltid minst 3dar vila per vecka annars....om inte mer........så jag blev lite nere där ett tag och kände att jag var världens sämsta hästägare eller nåt i den stilen så nu fick han stå fredag lördag...lätt arbete söndag...stå måndag, tisdag, lätt arbete onsdag...stå torsdag fredag, lätt arbete söndag..................det jag märkte på han nu är att han är ennu piggare men det kan ju bero på att han stått men han är nog snäppet gladare igen tror jag. men iaf så blir han MKT mera envis, tuffare, svårare att jobba med tyvärr.... har ni några tips på det?....jag vet dock inte hur passtaktigheten är men jag tyckte jag kände att han gick lite spänd TROTS ATT JAG LÄT HAN GÅ UTAN NÅGOT KRAV OCH MED LÅNGA TYGLAR HELA TIDEN I PRINCIP....
angående tungan...han höll på mkt i munnen och mixtrade med bettet fortfarande...så han har inte accseppterat det än=( något mer förslag???
ska höra mer med instruktören sen men men.....
näe asså jag är verkligen inte för hård i handen....snarare för snäll(har många instruktörer sagt innan) och jag ställer INTE för höga krav vad jag känner....möjligen om kravet är att han får ridas ca 4gånger /vecka men jag förstår då inte vad det är ja gör som stället krav....???
när vi rider då
så kanske ni får en uppfattning)....
skrittar längre på lång tygel ca 10minuter-15 eller mer....sedan tar jag kontakt i munnen men inte mer bara så att han inte faller fram för mkt och springer med huvudet i marken....travar en bit....sen skrittar vi kanske igen och så håller det på några gånger...ibland tar han själv tölt vid avsaktining eller om han blir lite trippig...känns han jättebra och inte är trött( i slutet av passet) så får han tölta lite sakta kanske 5meter eller lite till men aldrig så han inte orkar och går över i trav....det ska säjas att han aldrig varit passtaktig i andra gångarter än skritt....
och jag vet vuxna hästar i toppkontid som blir passtaktiga i skritten i hyffsat branta nerförsbackar utan ryttare...kan ni förklara vad det beror på???
det hände när jag gick bakom den hästen och såg det då gick min häst bakom mig (vi gick ofta i den backen) han var ALDRIG passtaktig då....
det du skriver om munnen....han kan INTE ha ont i munnen iaf eftersom jag varit hos tandläkaren på en grundlig undersökning och då togs hans minimala tandrest bort...efter det fick han vila en vecka sen red jag med bettlöst.....tror ni då inte att hans tand läkt då?.
nej nu måste jag åka till lillskrutten...e redan försenad...