unghäst lägger tungan över bettet o passtaktig skritt???

Sv: unghäst lägger tungan över bettet o passtaktig skritt???

Gullan86 skrev:
men problemet är inte att jag e sämst i världen utan att han REDAN KAN GÅ PÅ TYGELN eftersom han lärt sig det från början av inridningen...

Problemet är ett helt annat!

Hästen ska INTE gå på tygeln, den ska GÅ I FORM.

Hästen ska bära sig bakifrån o framåt.

...sedan finns det faktiskt hästar som är rena rama trollkonstnärerna med tungan, hade en häst en gång som under inridningen flyttade tugan ideligen och så fort man hoppade av för att kika om allt var rätt så la hon den på plats...Där kan jag inte heller påstå att det berodde på okänsliga ryttarhänder utan det var helt enkel en ovana hon lagt till med. Det var ganska snabbt avhjälpt med ett tungfelsbett under någon vecka. De flesta hästar försöker ju faktiskt någon gång i sitt liv smita undan lite från arbete, för inte går det alltid som på räls med träningen? och det är väl tur, tror att fascinationen och den dragningskraft som ridningen har skulle försvinna då :smirk:
det är väl det som gör att man aldrig kan kalla sig fullärd i denna bransch....finns ju ingen färdig manual att läsa, utan det kan dyka upp lite nya kapitel och "tillverknings fel" här och var.

snotra skrev:
...sedan finns det faktiskt hästar som är rena rama trollkonstnärerna med tungan, hade en häst en gång som under inridningen flyttade tugan ideligen och så fort man hoppade av för att kika om allt var rätt så la hon den på plats...Där kan jag inte heller påstå att det berodde på okänsliga ryttarhänder utan det var helt enkel en ovana hon lagt till med. Det var ganska snabbt avhjälpt med ett tungfelsbett under någon vecka. De flesta hästar försöker ju faktiskt någon gång i sitt liv smita undan lite från arbete, för inte går det alltid som på räls med träningen? och det är väl tur, tror att fascinationen och den dragningskraft som ridningen har skulle försvinna då :smirk:
det är väl det som gör att man aldrig kan kalla sig fullärd i denna bransch....finns ju ingen färdig manual att läsa, utan det kan dyka upp lite nya kapitel och "tillverknings fel" här och var.

ohhhhhhhhhhhhhhhhh :banana: :banana: :banana: :bow:
tack för det svaret exakt var jag behövde/ville höra hehe nej men du fattade exakt vad det är frågan om. precis så som du beskriver är min häst och jag håller med till fullo.....det är detta jag tror han håller på med, alltså testar att komma undan bettets verkarn...hästar e inga dumma djur och jag har "lyckan" att ha träffat en otroligt smart häst :angel:

och detta "det är väl det som gör att man aldrig kan kalla sig fullärd i denna bransch....finns ju ingen färdig manual att läsa" stämmer precis in på min "tro"=) skrev ett inlägg om exakt det på gnägg...

jaja tack för alla svar och försätt gärna diskutera om problemet som tycks förvilla mer än förklara...

kanske är det ryttaren det är fel på, kanske är det ryttarens hand(som är mjuk och absolut inte hård men med tyvärr lite för mkt eftergift och för stor eftergift=glappande tygel) kanske hästen(unghäst 5år otroligt smart) äsch det är svårt det är kan man bara säga.

snotra skrev:
...sedan finns det faktiskt hästar som är rena rama trollkonstnärerna med tungan,

Jotack, jag vet!

Jag rider en "herre" som alltid gör det. Vi har provat med massvis med olika bett. Det spelar ingen roll, nog 17 får han tungan över.

MEN

Han går ändå i form.

Det gör han varesig han rids på bett eller helt bettlöst (vilket jag nästan alltid gör, ägaren rider med bett).

en vargtand kan ju göra ont och om man tagit bort den så kan det ta ett tag innan det har läkt ordentligt i munnen, så det kan vara så att hästen fortfarande känner smärta och blir spänd pga smärta och därför blir mer passig.

Var på kurs i helgen där bland annat en hästtadläkare föreläste och han sa något om att efter man tagit bort en vargtand så skulle man variera mellan bett och bettlöst tills allt läkt i munnen och hästen acepterat bettet igen, eftersom det kan smärta av vargtänder och hästen kommer ihåg smärtam

svar till angelaL: jag tog bort en vargtandsrest/mjölktandsrest(de visste inte säkert hos tandläkaren) biten dom tog bort var ca 2cm i diameter och blödde knappt när de tog bort den...han hade ont av den innan och de såg att han "slängt upp" bettet på tänderna för att få bort bettet från det onda...och de såg även att det var mkt fint endå eftersom jag varit så försiktig i handen hela tiden.

hos tandläkaren sa de:(de vet vad de snackar om) att ungefär en vecka skulle man rida bettlöst...jag lät han vila istället.
när jag började rida igen red jag med repgrimma...så snäll e han. jag red även bakom ett brunstigt sto (min häst blev kastrerad för ett år sen) och han lyssnade på mig.

jag varierar ALLTID betten.....jag har dessa olika: 3delat...rakt med lösa ringar....rakt med fasta ringar...och de har lite olika storlekar...
3delade: 10,5 men jag har bettskivor på=9,5
rakt med fasta ringar: 9,5
rakt med lösa ringar: 8,5-9
jag rider även med repgrimma...nosgrimma eller vanlig grimma....har ej någon sidpull det behövs inte och är ruskigt dyra.

jag ska låta han ha bettet i munnen och äta samtidigt(tips från en annan tråd här på buke). och låta han ha bettet i munnen utan att jag inverkar på det...han måste få chansen att accsepptera bettet igen...eller överhuvudtaget eftersom den tand RESTEN inte kom dit där när jag fick honom...den har han ju haft "hela livet".

*love Thengill...ska o rida barbacka nu med repgrimma=)*C ya

Om hästen inte accepterat bettet, gjorde den det i vintras under inridningen?
Om inte så är det en del av inridningen som inte varit helt lyckad och jag skulle nog analysera fler delar för att ha koll på om det verkade fungera till min belåtenhet eller om det är något mera som behöver repeteras.

i höstas vet jag inte...eftersom jag INTE ridit in hästen men jag tror på att förra ägaren gjorde allt rätt och h*n e duktig.

men det var ju så att han antagligen hade det onda i munnenn när bettet lades in eller rättare sagt han måste ha haft det onda där även om det kanske inte gjorde så ont i början innan det börjat irritera och då förstår man ju att han inte fått en så bra upplevelse av bettet....hur tycker DU/NI att jag ska börja om från början med bettet och ge honom chansen att accsepptera det...

just nu gör jag såhär....rider oftast bettlöst.(repgrimma/nosgrimm) men ibland har jag bettet i munnen men tyglarna fastsatta i repgrimman så att han får ha bettet i munnen men utan inverkan från mig... han har även fått äta lite med bettet nu oxå MEN tyvärr blir han förvirrad och tror att han kan äta från grenar m.m i skogen när vi rider...innan har han vetat bestämt att när bettet är i munnen så äts det inte....har ni nåt tips på hur jag kan få han att förstå att i skogen/marken ska det inte ätas förren jag säger till...hur kul e det med en häst som kastar sig efter en gren i galopp :( :cool:
alltså han gör INTE så men man kan ju inte låta han gå för långt :rofl:

det som är tråkigt med att inte ha ridit in hästen själv e ju att man inte vet vad som gjorts/inte gjorts tyvärr....ska ta o fråga lite mer från den förra ägaren.

ska på träning för instruktör snart så ska vi se om hon vet något bra och kan hjälpa oss lite på traven...

För att hästen inte ska äta när du rider så börja med det på marken. Gå förbi en jättesmaskig gräsplätt. Stå där. När du säger "varsågod" eller vad du vill så får han äta.

Träna det några ggr till det går hem. Ha ett ord för att sluta äta, "sluta" eller "upp" eller vad som passar. Använd samma ord hela tiden, det fastnar.

Mina gästar får inte äta när de rids, att hästten kör ner huvudet är inte särskilt trevligt.

Att en häst lägger tungan över bettet kan de finnas flera orsaker till och jag vet inte hur det är med din häst men iaf.. en av mina förra hästar la tungan över bettet och då köpte vi ett speciellt bett som finns på dom flesta hästbutiker, med två plattor på - en liten och en större.. Det förhindrar hästen att lägga tungan över bettet.
Det är en dålig ovana och lika bra att "bli av med den" så fort som möjligt eftersom man inte har lika bra kontakt med hästens mun (eller ingen alls knappt;)) när hästen lägger över tungan.. När du ridit med det ett tag kan du ju testa att byta tillbaka till det gamla vanliga bettet och se om h*n slutat!

Lycka till! Mvh Stallflicka

Senast ändrad av en moderator:

okej tack för tipsen...
angående gräsätning: jag har varsågod som ord sådär men han testar tyvärr hela tiden och snappar efter det mesta...men han har hittils inte slängt ner huvudet och ätit iaf....äsch jag får va på hugget mer än han så blir det nog bra...

angående tungan över bettet: okej jag funderar på att köpa ett sånt bett...verkar bra...men du menar inte ett sånt tungfelsbett då? ser ut som ett vanligt bara det att mittendelen är som en längre sak inåt på tungan i munnen??!!
det som e bra med denna hästen e att han inte blir mindre känslig av att han har tungan över bettet nästen tvärtom...så han kan ju inte göra så o sticka eller nåt.
tack för råden iaf=)

angelaL skrev:
en vargtand kan ju göra ont och om man tagit bort den så kan det ta ett tag innan det har läkt ordentligt i munnen, så det kan vara så att hästen fortfarande känner smärta och blir spänd pga smärta och därför blir mer passig.

Tänkte precis samma sak!

Nu är jag ingen expert på unghästar, men försöker tänka förnuftligt utifrån det jag läst och hört.Föreslår som många andra att du tar det lugnt och inte pressar honom, han är ju trots allt bara 5 år, och även om han har gått i rätt form, och lärt sej saker behöver han tid på sej att mogna känslomässigt och fysiskt, innan man börjar ställa högre krav. Har hört att vissa unghästar under vissa perioder kan gå bakåt i utvecklingen om man snabbar på för mkt. Har också läst ngnstans att om man rider in en häst vid 5 år och rider den regelbundet och med rätt träning har den sin topp vid ca 15 års ålder, så det finns ju lite tid kvar :smirk:

Hästar försöker ju sällan komma undan för att vara dumma utan tungan över bettet är förmodligen för att det är ngt den inte trivs med eller att den har ont, eller att kraven är för höga.

Passaktig skritt är ju ofta pga spänning av ngn anledning, så det är ju en signal om den är passaktig när den tidigare haft ren skritt.

Om du inte har tillgång till ngn instruktör så är mitt förslag är att låta den vila en period och sedan börja lugnt från punkt 1. från början alltså, då kanske du upptäcker vart det felar.

okej....men vad jag känt på honom och på mig så har jag inte pressat honom...jag trodde innan jag skrev här att detta berodde på att han var just ung och är man så smart som han så försöker man såklart komma ifrån bettets verkan med att mixtra runt med tungan...och som andra sagt är de ju en ovana man snabbt måste på bukt med. men jag ska va ennu mer att jag inte pressar honom nåt nu efter detta eftersom ni tror att det är så...jag ska och rida för instruktör om 2veckor.
det konstiga är att allt annat är perfekt med honom...han älskar att jobba och är jättepossetiv till allt...lyssnar alltid på ryttaren även om de andra skenar...har ALDRIG skenat eller liknande med mig. är jättelydig p.g.a av att jag tränat mkt på det och ser det som standard att hästen ska lyssna på allt från ryttaren även om en annan häst galopperar iväg(just det har vi tränat mkt på). har även tränat mkt med rösten och när han är på riktigt lydigt humör behöver jag inte ens använda tyglarna inte ens vikten ibland....bara rösten.....efter rösten kommer såklart vikterna sist kommer tyglarna.

det är jättebra det du säjer om att de kan stanna upp o de intressanta sakerna du berättar kul att höra och man lär sig verkligen tack.
sedan jag skrev här på buke har det blivit mkt tjaffs(absolut inte bara här på buke...här var det väl minst tjaffs) men iaf....privat o så...även om min fråga är var om jag anträngt honom för mkt(den andra tråden) och det visste jag från början såklart att det blivit lite mkt den veckan och så hårt hade han aldrig gått.....han har alltid minst 3dar vila per vecka annars....om inte mer........så jag blev lite nere där ett tag och kände att jag var världens sämsta hästägare eller nåt i den stilen så nu fick han stå fredag lördag...lätt arbete söndag...stå måndag, tisdag, lätt arbete onsdag...stå torsdag fredag, lätt arbete söndag..................det jag märkte på han nu är att han är ennu piggare men det kan ju bero på att han stått men han är nog snäppet gladare igen tror jag. men iaf så blir han MKT mera envis, tuffare, svårare att jobba med tyvärr.... har ni några tips på det?....jag vet dock inte hur passtaktigheten är men jag tyckte jag kände att han gick lite spänd TROTS ATT JAG LÄT HAN GÅ UTAN NÅGOT KRAV OCH MED LÅNGA TYGLAR HELA TIDEN I PRINCIP....

angående tungan...han höll på mkt i munnen och mixtrade med bettet fortfarande...så han har inte accseppterat det än=( något mer förslag???

ska höra mer med instruktören sen men men.....

näe asså jag är verkligen inte för hård i handen....snarare för snäll(har många instruktörer sagt innan) och jag ställer INTE för höga krav vad jag känner....möjligen om kravet är att han får ridas ca 4gånger /vecka men jag förstår då inte vad det är ja gör som stället krav....???
när vi rider då:(så kanske ni får en uppfattning)....
skrittar längre på lång tygel ca 10minuter-15 eller mer....sedan tar jag kontakt i munnen men inte mer bara så att han inte faller fram för mkt och springer med huvudet i marken....travar en bit....sen skrittar vi kanske igen och så håller det på några gånger...ibland tar han själv tölt vid avsaktining eller om han blir lite trippig...känns han jättebra och inte är trött( i slutet av passet) så får han tölta lite sakta kanske 5meter eller lite till men aldrig så han inte orkar och går över i trav....det ska säjas att han aldrig varit passtaktig i andra gångarter än skritt....

och jag vet vuxna hästar i toppkontid som blir passtaktiga i skritten i hyffsat branta nerförsbackar utan ryttare...kan ni förklara vad det beror på???
det hände när jag gick bakom den hästen och såg det då gick min häst bakom mig (vi gick ofta i den backen) han var ALDRIG passtaktig då....

det du skriver om munnen....han kan INTE ha ont i munnen iaf eftersom jag varit hos tandläkaren på en grundlig undersökning och då togs hans minimala tandrest bort...efter det fick han vila en vecka sen red jag med bettlöst.....tror ni då inte att hans tand läkt då?.

nej nu måste jag åka till lillskrutten...e redan försenad...

det jag srev om ridingne.....jag rider ute oftast har ridit i paddock ca 4gånger eller nåt sånt totalt..

JAG tänker att han kanske kommer ihåg smärtan av tanden som han försökte undvika att få bettet på, och försöker fortfarande hålla på.

men sen så finns det ju hur mycket andra problem som hällst som kan leda till att hästen blir passig.

Även fast du säger att du är mjuk i handen och tränaren säger det behöver inte betyda att du är det,, (obs deta är inte någon anklagan om att du skulle slita käften ur munnen på hästen) vad säger hästen?

jag vet att många tycker att jag är supermjuk i handen, när de ser mig rida och det kan vara vid tillfällen då jag är "hård" och då tycker inte min häst om det, även fast det inför en åskådare tränare är mjukt, men icke för thursen.

Inte_Ung skrev:
Det som står där betyder:

Du håller i tygeln för hårt, därför så åker tungan över bettet.

Klarare nu?

Du håller upenbarligen i tygeln för "hårt" du är för stel armarna kanske typ sitter kanske och tok håller i tyglarna så hästan får ont i munnen.. Den känner obehag.

_moa_ skrev:
Något säger mig att jag borde skaffa glasögon :D

Läste att om man håller hårdare i tyglen så ramlar tungan över bettet igen. Så det var därför jag ifråga satte. Ursäkta mig.

hahaa, jo så kan det gå

Okej här kommer en uppföljare av denna heta tråden om MIN häst.

angående det tråden först handlade om:
Lägga tungan över bettet:
den första tränaren jag red för gick fram till hästen och drog åt remontnosgrimman...efter det har han aldrig lagt tungan över bettet igen...detta gjordes efter att jag förgäves testat gummitunga som ska förhindra tungan över bettet=den blev söndertuggad haha.
Hon sa helt enkelt att jag varit för snäll(ridit unghäst utan nosgrimma) så han efter att han hade ont(anledning till att lägga tungan över bettet) fortsatt med det som en dum unghäst ovana för att slippa undan arbetet. hon drog bara åt nosgrimman och så va de klart...det kan även förre ägaren intyga=) var nämligen där jag red så slutet gott allting gott...

jag var alltså inte för hård med handen(känner nog ingen annan som e så jäkla mesig och försiktig som jag i handen...
tränarna säger ofta att jag ska vara mer tuff mot hästen och ja låter han gå i sin egen takt o lulla)
red lektion i förrgår och fick order om att jag var för snäll i munnen på hästen(tränaren e b-tränare för islandshäst) och måste vara lite mer tuff och inte låta han komma undan så lätt...har nu börjat träna tölten mer och det går skitbra *jippi*

angående den Passtaktiga skritten(som inte fanns):
det visade sig att min häst aboslut inte var passtaktig har aldrig varit i någon gångart eftersom han är mkt taktren och visar aldrig pass(inte ens ett ynka steg) jag har nu ridit för 2 otroligt duktiga tränar plus fler människor har tittat på hästen och ingen av dom har sett ett enda passsteg så...ja det var min vän som såg fel/sa fel tyvärr jag ska hädanefter inte tro på allt folk säger!!!

så jag ville bara ta en uppföljare på denna så alla får veta sanningen då...

Liknande trådar

Dressyr Min häst har blivit som förbytt över natten. Han har alltid varit lugn i munnen och har alltid nosgrimman väldigt löst spänd. Han blev 6...
Svar
17
· Visningar
1 995
Senast: Catrool
·
Hästvård Min ponny lägger tungan över bettet och håller på jocksar med tunga och läpp hela tiden. Det blir bara värre och värre. Har varit hos...
2
Svar
35
· Visningar
8 079
Senast: hmj
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: Ramona
·
Utrustning Har en unghäst som nu blir 4:a i april som verkligen inte verkar vänja sig vid bettet. I ridningen fungerar han numer väldigt bra, och...
Svar
1
· Visningar
710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka