Lägger tungan över bettet!!

Sv: Lägger tungan över bettet!!

Vart hittar man bettlyftare någonstans? Kanske prova ett sådant då det är det enda jag inte har provat känns det som. Är det inte elakt för hästen då?

Om jag bara läser vad du skriver om ponnyns beteende med bettet, bortsett ifrån vargtänder och annat, så är den spontana tanken att ponnyn är stressad. Det är ett typiskt stressbeteende du skriver om. Den kanske är kolugn, det vet ju inte jag, men i o m att det även har ett samband med att ryttaren har börjat kräva mer (för det är väl rätt uppfattat?) av ponnyn så undrar jag om den rids med tillräcklig mental avspändhet? Även om man vill ha en ponny/häst uppspänd "på bågen" så är det otroligt viktigt att den är psykiskt och fysiskt avspänd. Titta på den igen när den rids, förbehållslöst, och fråga dig vad det är du ser? ÄR detta en ponny som jobbar utan press? Detta kanske låter som värsta flumsnacket, men det är otroligt viktigt! A och O även när man kommer upp i svårighetsgrad.

Kryddan: Ja en ny tanke... Det är en ponny som är väldigt känslig och "på tårna". Hon är grinig och sur i stallet, står inte still och vill gärna kicka med bak och sparka med fram.
Hon har egen vilja och man får vara väldigt bestämd med henne.
Ska tänka på detta nästa gång vi rider...

Kryddan: Kan mkt väl vara att det är ett stressbeteende, ingen dum tanke!

Ni får nog börja ert jobb redan i stallet. Såna här ponnysar/hästar kan man inte vara bestämd mot. Man måste stryka dem medhårs annars får man ponnyn/hästen emot sig. Det är en väldigt dålig början att det börjar strula redan innan man har suttit upp.
Klappa ponnyn och prata lugnt med den nästa gång den bråkar, det måste väl finnas nåt den gillar? Att bli kliad lite i mankammen kanske?
Rid sen fram i MINST 30 minuter varje gång utan att be om någonting, mer än att den är lugn och bara lallar runt lite lagom "valiumdoppat". Kort sagt, försök få den att koppla av och inse att livet är inte ett krig utan kan faktiskt vara riktigt trevligt! Kom ihåg att detta är ett sto och dem får man normalt sett vara extra diplomatiska med.
Jämför med dig själv, om du är sur och grinig, vad vill du ha? En åthutning eller en bukett med rosor? Jag tror på rosorna! Alltid :)

Att vara bestämd mot en häst som bara står på bakbenen och bockar o håller på när man rider kan man dock vara, men det är en annan sak.

Senast ändrad:

En liten fundering....

Hur gör hon om ni går på marken, men har ett bett i munnen?
Om ni promenerar med ponnyn, fast tränsat/med stigbett en stund...gör hon likadant?
Tömkörning?

jag kom att tänka på det eftersom OM hon inte reagerar som hon gör på samma bett vid hand/vid tömkörning som hon gör vid ridning är det nog snarare ett "ryttarproblem", eller att hon störs av just inverkan från ryggen (och då torde det vara något knas som säkert ET hittar) .

Senast ändrad:

Vart hittar man bettlyftare någonstans? Kanske prova ett sådant då det är det enda jag inte har provat känns det som. Är det inte elakt för hästen då?

Ursäkta min okunninghet men vad är en bettlyftare och vad har den för funktion?

En bettlyftare är helt enkelt till för att hålla upp bettet så att det inte trycker på tungan... blir lite bettlös verkan över nosen, som ett kombinationsbett utan hävstångsverkan... väldigt milt och snällt!
Hittade båda varianterna här http://tabystallofoder.mamutweb.com/Shop/List/Bett-tillbehör-övrigt/348/1
Den i gummi är ganska "vek"(lätt att dra ut) eller vad man ska säga så den hjälper inte fullt ut medan jag kan tycka att den i läder
är lite klurig att tillpassa men är helt klart den bättre!
Har också märkt att det under gummit kan bli friktion och väldigt varmt under själva bettskivorna. Så den i läder är värd sitt pris, det har också gått några på tradera den senaste tiden....

Aha!:idea:

Tack för hjälpen! Tänk vad härlig hästvärlden är! Man kan haft häst i snart tjugo år av trettio levda och fortfarande lära sig något nytt! Helt underbart!

Bigganl: I ditt fall verkar det ju vara enbart gillande av bett som det handlade om. Hur många bett provade du innan du hittade det rätta?
Vad är det för speciellt med ett Billy Allen? Rider du western?

Nej jag rider inte western. Dressyr. Blandning av vanlig dressyr och AR är nog bästa beskrivningen. Minns inte riktigt hur många bettmodeller jag provade, men det var många. Lånade och köpte. Det tog ca 1,5 månad innan jag hittade rätt. Billy Allenbettet är smalt och väl format efter en hästmun. Det är tredelat, men med helt andra leder än vanliga bett så better har begränsad rörlighet.

Min häst verkar ha stor tunga som gör att han är kinkig med bett.
Kan bara ha bett med lösa ringar. Han går bäst på rakt bett, 2 delat funkar, 3 delat är inte bra.
Med fasta ringar så lägger han tungan över bettet alt krullar ihop tungan bakom bettet.

Har någon stött på att hästen är omöjlig i munnen pga att den har ont någonstans i kroppen?

Ja, det är väldigt vanligt att hästar med ryggproblem joxar med tungan. Har haft en häst med ks och artros i SI-leden som betedde sig så och det är som sagt ett ganska vanligt symptom.

Jag har också en KS-häst som alltid varit joxig med tungan och olika bett. Går bäst när han är riktigt avslappnad och bara går och lunkar, men spelar i övrigt ingen roll om han går med bett eller bettlöst.

Min hästs ryggproblem upptäcktes först när han överansträngt sina ben och fått dubbelsidig knäledsinflammation bak. Så här med facit i hand kan jag dock hitta andra detaljer genom åren som jag nu kan koppla till hans ryggproblem, även om de vid den tiden antogs höra ihop med andra åkommor.

lite OT,
men kissing spines, är det något som equiterapeuten kan känna/ hästen markerar vid behandlingen? eller vid sadling, palpering?

Finns hästar som har ks som inte har några problem alls och det finns dom som har jätteont, blir spända i ryggmusklerna, har "sadeltvång", bockar vid galoppfattningar osv så det är mao väldigt olika.

För att vara säker så röntgar man ryggen. Equiterapeut kan konstatera om hästen är spänd i muskulaturen men kan inte se varför eftersom de inte har röntgensyn. ;)

Tack alla för råd och idéer. Har fått lite nya uppslag och synvinklar nu!!!

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 965
Senast: Líf
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Dressyr Min häst har blivit som förbytt över natten. Han har alltid varit lugn i munnen och har alltid nosgrimman väldigt löst spänd. Han blev 6...
Svar
17
· Visningar
1 995
Senast: Catrool
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama