unghäst lägger tungan över bettet o passtaktig skritt???

Sv: unghäst lägger tungan över bettet o passtaktig skritt???

Gullan86 skrev:
drog åt remontnosgrimman...efter det har han aldrig lagt tungan över bettet

igenså han efter att han hade ont(anledning till att lägga tungan över bettet)

hon drog bara åt nosgrimman och så va de klart...

så jag ville bara ta en uppföljare på denna så alla får veta sanningen då...

Har han eller har han inte ont?

Senast ändrad:

Red du utan nosgrimma? Det såg jag aldrig i texten tidigare.

Vad bra att du fått hjälp och att det går bra!

/Malin

japp bra att det löst sig=)
jag red oftast utan nosgrimma(va har jag skrivit i texten? orkar inte läsa den för tillfället).
men ibland red jag med remontnosgrimman som en engelsk nosgrimma och det hjälpte ju inte så mkt att hindra honom från att lägga tungan över bettet.
jag visste inte då att han gjorde det (märktes inte så mkt) men det blev ju värre o värre(svårt att komma åt han).

han har INTE ont nu han HADE ont i våras innan april men jag MÄRKTE att nåt va fel i munnen på honom så vi åkte till hästtandsläkaren och de hittade en pytteliten rest från en vargtand/mjöltand som de tog bort....det var därför som han lagt tungan över bettet och kommit på att det var behagligare så...men sån tur var så när jag märkte att nåt va fel(ganska så snart i början) så tog jag av nosgrimman(ville inte snörpa åt om han hade ont och det hade ju varit fel nu med men nu vet vi att han inte har ont) och red mkt på långa tyglar tills dess att vi fick åka till tandläkaren(fick en tid).

efter att resten tagits bort red jag minst en vecka bettlöst(han vilade mkt då med) och flera månader efter red jag på längre tyglar med så lite kontakt som möjligt i munnen för att börja om från början med att acseptera bettet.

till Kristel: läs lite nogrannare ursäkta mina stavfel men jag vet att jag skrivit rätt iaf.

Gullan86 skrev:
till Kristel: läs lite nogrannare ursäkta mina stavfel men jag vet att jag skrivit rätt iaf.
:confused: Om du strukturerar upp dina texter med tex punkt efter avslutad mening, stor bokstav i början och varför inte en tom rad mellan lite då och då så blir det betydligt enklare för mig att kunna läsa din text utan att missförstå dig alltid vilket jag vet att jag är långt ifrån ensam om att göra.

Vaddå skrivit rätt? Vad har du skrivit rätt?

de va ett evinerligt tjatande om stavfel o hur jag skriver m.m...jag visste inte att detta var svenska lektion. och du ska snacka om att jag spårar ur mina trådar hm.

så du tycker att inlägget ovan är jobbigt att läsa?

ja jag har skrivit som det är=rätt.

Gullan86 skrev:
eller så har han helt enkelt kommit på att det e jobbigt när jag plockar i hans mun så han testar allt möjligt för att komma undan...

för övrligt är allt hur bra som helst med min kille o mej.....tyvärr har jag ett ganska dåligt självförtroende....så jag tror att jag e sämre än vad jag är vilket inte är till någon nytta...hm så ditt engelska ordspråk gjorde nog mer skada än nytta tyvärr *snyft* men det stämmer såklart....

Varför "Plocka" i munnen på honom ?
Jag har precis fått lära om mig angående den metoden...
Min tränare är mycket för att RIDA loss hästen och inte plocka loss den. Och jag börjar inse att dte är en mycket bättre metod.
Sitt liksom bara helt still med handen, visst ska du ta å läta å göra halvhalter å böja på honom, men låt bli att rida så mycket med händerna. Annars så kan det bli jobbigt framöver när du får en häst som biter tag i bettet så fort du vill göra något (rider en sådan just nu, dock ej min).
Det där med att han lägger tungan över bettet tror jag nog har med "plockandet" att göra...
Börja med att bli mer lugn i händerna och införskaffa sedan ett tredelat bett med tungfel i mitten, funkar urbra!!

Och dte där med självförtroende, det verkar du ha mer än tillräckligt av ;)

Asså, inte för att vara nedklankande, men alla trådan som du, Gullan86, startar, blir det alltid bråk m.m. och det mesta verkar tyda på att du inte kan ta kritik..
likadan i den tråden när du ville höra om din häst hade bra skritt m.m.
Du kan liksom inte ta att människor säger vad dom tycker....
Vte inte om det verkligen är så men om jag får ett påhopp tillbaka av dig, för du lär ju bli arg, så förklara hur det egentligen ligger till isf ???

Michis skrev:
Varför "Plocka" i munnen på honom ?
Jag har precis fått lära om mig angående den metoden...
Min tränare är mycket för att RIDA loss hästen och inte plocka loss den. Och jag börjar inse att dte är en mycket bättre metod.
Sitt liksom bara helt still med handen, visst ska du ta å läta å göra halvhalter å böja på honom, men låt bli att rida så mycket med händerna. Annars så kan det bli jobbigt framöver när du får en häst som biter tag i bettet så fort du vill göra något (rider en sådan just nu, dock ej min).
Det där med att han lägger tungan över bettet tror jag nog har med "plockandet" att göra...
Börja med att bli mer lugn i händerna och införskaffa sedan ett tredelat bett med tungfel i mitten, funkar urbra!!

Och dte där med självförtroende, det verkar du ha mer än tillräckligt av ;)

hej!
tack för ett bra svar *tar åt mig* men läst vad som skrivits efter(det jag skrivit nyligen) jag har som sagt ridit han mkt lungt i munnen och absolut inget överdrivande plockande men tyvärr missuppfattas ju allt man skriver här och jag menade som du skriver halvhalter, förhållningar och allt sånt som "krävs" för ridningen. inget onödigt sitta o dra hela tiden lr nåt sånt.
och som sagt det med lägga tungan över bettet är borta nu. :banana:
och jag har redan som sagt testat såna tungfelsgrejer och det funkade inte på han för han e expert med sig tunga ;) haha.

jo självförtoende kan visa sig i olika former...jag håller på vad jag tycker och vet men vill/försöker ta åt mig vad folk skriver även om det inte verkar så...såklart jag läster vad som skrivs även om jag inte alltid kommenterar det. :cool:

såg inte ditt andra svar direkt men svarade automatiskt på det jag inte visste om. och se där....jag blev inte arg konstigt va?=P

Liknande trådar

Dressyr Min häst har blivit som förbytt över natten. Han har alltid varit lugn i munnen och har alltid nosgrimman väldigt löst spänd. Han blev 6...
Svar
17
· Visningar
1 995
Senast: Catrool
·
Hästvård Min ponny lägger tungan över bettet och håller på jocksar med tunga och läpp hela tiden. Det blir bara värre och värre. Har varit hos...
2
Svar
35
· Visningar
8 079
Senast: hmj
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: Ramona
·
Utrustning Har en unghäst som nu blir 4:a i april som verkligen inte verkar vänja sig vid bettet. I ridningen fungerar han numer väldigt bra, och...
Svar
1
· Visningar
710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka