Glucosamin -vilken sort är bäst??

F

Frida 78

Har en häst på 27 år som börjar bli stel och har knäppningar i lederna....Hur pigg som helst i övrigt, men åldern tar ju ut sin rätt tyvärr.

Jag har provat glucosamin från Emin och bioglucosamin från Biofarmab, men inget verkar ge resultat. Är det ngn som har åsikter om vilket av dessa två som är bäst?? Kanske ngn har ngt annat bra tips som kan hjälpa min lilla pålle???

Sv: Glucosamin -vilken sort är bäst??

Skullle rekommendera CombiCare - kan köpas på apoteket. Det innehäller Glucosamin i sulfat-form, som tas upp enklare än HCl (BioFarm). Innehåller även MSM och kondroitinsulfat (tillskillnad från Emins). Billigt och fungerar bra.

*KL*
Det finns ett som säljs genom vet., på kliniker, fått mkt bra resultat. Kan kolla på burken i stallet vad det heter.

Jag pm:ar dig ang ett flytande preparat

Zebung skrev:
Skullle rekommendera CombiCare - kan köpas på apoteket. Det innehäller Glucosamin i sulfat-form, som tas upp enklare än HCl (BioFarm). Innehåller även MSM och kondroitinsulfat (tillskillnad från Emins). Billigt och fungerar bra.

Är det billigt???

En burk kostar över 500kr och räcker i 8 dagar om jag ska ge efter rekomenderad dos till häst.

Eller har jag missat nått?

Har en häst på 27 år som börjar bli stel och har knäppningar i lederna....Hur pigg som helst i övrigt, men åldern tar ju ut sin rätt tyvärr.

Jag har provat glucosamin från Emin och bioglucosamin från Biofarmab, men inget verkar ge resultat. Är det ngn som har åsikter om vilket av dessa två som är bäst?? Kanske ngn har ngt annat bra tips som kan hjälpa min lilla pålle???

Hej,

Vi ger vårat 16 -åriga kallblod Flexijoint och är väldigt nöjd med det. Tänker fortsätta så länge det känns så här positivt. Kanske nåt att prova?

~Ingrid

Vi ger våra hästar vanlig gurkmeja som vi köper i livsmedelsbutiken, finns i kryddhyllan. Billigt, en påse kostar runt 10:- och räcker nog en vecka till en häst. Vi ger en msk per häst.

Min man började i samma veva att äta av det för han ville testa om det verkligen funkade. Han har varit lite stel och haft svårt för att komma upp på hästen. Det tog ca 2v sedan gick det som en dans! :)

Den av hästarna som har varit stel har det tagit lite längre tid för, men nu knakar det inte om henne längre iaf. ;)

MSM från biofarmb! Ger 2 mått/dag och den räcker i drygt 1 månad. Kostar 400:- för 1 kg.
Dock tar der 3 månader innan det ger resultat. Men knäppningarna på min häst blev tystare och färre efter iaf 1 månad.

Vi ger våra hästar vanlig gurkmeja som vi köper i livsmedelsbutiken, finns i kryddhyllan. Billigt, en påse kostar runt 10:- och räcker nog en vecka till en häst. Vi ger en msk per häst.

Min man började i samma veva att äta av det för han ville testa om det verkligen funkade. Han har varit lite stel och haft svårt för att komma upp på hästen. Det tog ca 2v sedan gick det som en dans! :)

Den av hästarna som har varit stel har det tagit lite längre tid för, men nu knakar det inte om henne längre iaf. ;)

Det här lät ju intressant! Någon annan som har erfarenhet av gurkmeja? man kanske testa någon dag då man själv känne sig lite stel :)

jag ska också börja med det (gurkmeja) vi har gett våra stride men det är grymt dyrt och jag har inte sett några stora resultat. En låda sånt räcker i en månad och kostar 800kronor :crazy: sen vet jag att det ger bra resultat att ge gurkmeja+ att det inte är en massa konsitga saker i det. Man vet ju aldrig vad det är i alla dessa burkar och påsar.
(i o med att det säljs i affärer o därmed är strikta regler angående innehållsförteckningen)

Är det billigt???

En burk kostar över 500kr och räcker i 8 dagar om jag ska ge efter rekomenderad dos till häst.

Eller har jag missat nått?

Nej, det kostar ung. 900:- (1kg burk) och ska räka en månad. Efter första månad kan man halvera dosen.

låter intressant! skulle kanske vara någonting för min 26åring...

Jag var på en clinic som hölls av Störmsholms chefsveterinär (från SLU) och enligt honom är det att kasta pengarna i sjön.. hästarna kan inte ta upp glukosaminet som människor kan.. tror det var 3% av allt man ger som tas upp i hästens kropp.. Så han rekommenderade att man istället ger naturpreparat som har positiva effekter på stela leder.. finns ju mkt örter och sånt.. kan ju vara värt att prova iaf.

Allt är ju relativt, jag har haft hästar som det funkat kanonbra på, också hästar det inte funkat på...
Grönläppad mussla, MSM, gurkmeja....det finns massa olika preparat som funkar, och ibland är det ju helt enkelt att problemen man har på sitt djur inte är rätt diagnoserat...t ex har du en ledhälta så kan du ju lika gärna ha en snedhet i hästen som måste åtgärdas,eller dåligt skodda(sneda) hovar.... annars lär ju inget hjälpa förrän man eliminerat orsakerna till hältan /stelheten.

Det finns inget bä eller bu, utan man får bara se till att diagnostisera VAD som är fel på hästen genom veterinär PLUS att man känner alltid sin egen häst bäst själv

Man kan ge LitoVet sammtidigt som man ger glucosamin, men jag har tappat adressen dit.
Har själv använt detta i ca 1 månad och behöver köpa nytt.
Vet någon vart man kan köpa detta, beställa? har tappat adressen:cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 082
Senast: Fetaost
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vår hund har fått artros i en höftled och behandlas nu med antiinflammatorisk medicin. Han ska också få Glucosamin. Men det finns många...
2
Svar
27
· Visningar
8 826
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben