Glucosamin Nypon Är märkena olika bra?

Sv: Glucosamin Nypon Är märkena olika bra?

Svårt att säga, tror jag. Allt är ju beroende på om det är en bra eller dålig dag och på hur aktiv man har varit med hunden sista tiden. Jag tog det väldigt lugnt med min hund under tiden då han åt antiinflammatoriskt. Så då hade han ju inte ont. Om det berodde på mindre fysisk ansträngning eller på medicinen vet jag inte men sen han fick det och sen han började med glukosamin och sen när jag gick upp til nästan normal aktivering igen så märkte jag skillnad. Han skrek inte längre när han ställde sig upp från liggande på mukt underlag men han fortsatte att "hoppa till" med höger bak då och då. Detta tog kanske 2 månader.

Vår hund har ju inte varit så illa där an som din. Han har inte visat någon smärta eller haft problem att resa sig osv.
Vi ska på återbesök om en dryg vecka, men jag är fundersam. Nu när det är sista dagen på kuren så syns en tydlig skillnad. Han går rakt och väldigt lätt. Bakdelen liksom vobblade då när jag ringde veterinären och det gör den inte alls nu. Däremot så är själva hältan kvar. Det syns tydligt att hela ryggen höjs när han använder höger bak och att den sänks när han använder vänster bak. Där tar han tyngden. Det jag inte förstår är hur hältan och den vobblande gången kunde komma från en dag till en annan. Artros är ju ingen som ska komma akut. Muskulaturen är mindre runt höger bak så han måste ha avlastat det en längre tid, men han har inte visat det innan. Kan det verkligen komma från en dag till en annan? Han har alltid varit pigg som en lärka och hoppar, skuttar och står i för fullt hela tiden. Ska ringa veterinär imorgon igen och höra vad han säger. Tror det blir aktuellt med röntken vid återbesöket. Jag håller tummarna för att han ska bli tillräckligt bra med Glucosamin.
Förresten. Enbart korta och lugna promenader i koppel under medicinering. Jo jag tackar. Hur förklarar man för en helyster hund att han ska ta det lugnt? Han studsar runt mig och är så ivrig att han nästan hoppar ur skinnet. :laugh:

Pratade med vet i torsdags. Han blev besviken över att hältan inte är borta och skrev ut 100 nya antiinflammatoriska tabletter. Känns oroväckande. Ska på återbesök på onsdag.

Vad har han för HD status?

Kan det inte varit så att artrosen byggts på ganska länge men nu nått gränsen för att han inte kan dölja smärtan längre?

Det är hur jag förstått att det oftast går till med hundar som har HD.

När jag växte upp hade vi en hund som inte hade HD med ändå troligen fick artros i höfterna vid ca 11 års ålder, kan även ha varit ryggen, det röntgades aldrig. Vi åkte till veterinären för avlivning pga. stelhet men han fick 6 månader extra i livet med hjälp av smärtstillande och antiinflammatoriskt medicin. Något mer gav vi inte.

Senast ändrad:

Troligvis har han gått med detta ett tag då hans muskulatur är mindre på höger bak, men han har aldrig visat någonting. Ingen hälta, inga problem att springa i trappor, hoppa upp i bilen osv. Det kom från en dag till en annan. Han har maskerat det bra måste jag säga. Nu hoppas jag på att de röntkar honom så vi kan få veta lite mera. (förhoppningsvis).

Hoppas du får svar.

Tyvärr är det väl så att hundar precis som hästar är väldigt duktiga på att dölja smärta :( Det är väl inte allt för sällan små avvikelser som snedmuskling eller en lätt rörelsestörning kan visa sig bero på ganska allvarliga problem. I naturen så vinner de ju inget på att visa smärta.

/Nojjig hundägare som redan är inställd på en omfattande hälsokontroll när hunden är 1 år...

Det kan inte vara nåt en massör/kiropraktor kan korrigera då eftersom det inte försvinner med smärtlindring/antiinflammatoriska...

Nu har hvi varit hos vet igen. Hunden är bättre, men inte bra. Hältan syns fortfarande. Dock är den mindre vissa dagar, men inte helt borta, vilket den borde vara enligt vet. Han rekommenderade sprutor som påverkar leden på ett annat sätt än medicinen. Detta sa jag ja till. Det är 4 sprutor som tas med en veckas mellanrum. Detta i kombination med medicinen hoppas han på ska ge önskat resultat. Hunden är fortfarande lika pigg och yster som han alltid varit. Han springer i trappor och verkar inte på något sätt påverkad. Jag vill inte att han ska ha ont. Veterinären är övertygad om att han har ont så länge hältan syns, men jag är inte säker. Jag tycker det borde synas på hans beteende på något vis. Vad tror ni?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Mest lite fundersam, har tid hos läkare imorgon så är ingen diagnos eller så jag är ute efter. I juli förra året var jag med om en...
Svar
16
· Visningar
18 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka