Glucosamin -vilken sort är bäst??

Sv: Glucosamin -vilken sort är bäst??

Jag har provat BioGlucomin till min 22 åring som har lite knäppningar i vänster bak, när burken är slut tänker jag iaf prova Gurkmeja, mycket billigare om inte annat. Funkar det så blir jag glad :)

Spännande med gurkmejan! Hur mycket skall man ge hästen? Är det beroende på vikten? Alla andra preparat är ju så svindyra och så läser man så ofta att dom inte hjälper. Intressant med något annat. Och vad är det för örter etc som finns som kan "smörja" gamla leder?

ANG GURKMEJA!

Gurkmeja är ett jättebra preparat att använda som renande kur till en häst! Det rensar kroppen från slaggprodukter och är bra för hästar med dåligt immunförsvar. DOCK, ska man tänka på att grukmeja är en väldigt stark produkt och inget man ska ge sin häst kontinuerligt! Speciellt inte hästar som tidigare haft problem med magen och är extra känsliga....

Gurkmeja är en rot, som förvälls och torkas. MEN observera att den gurkmeja vi köper i affären är strålbehandlad och mister då sin medicinska verkan. Så att köpa gurkmeja i affären och ge till sina hästar; borde inte vara annat än waste of money....tyvärr...

Så...Gurkmeja ska man nog använda med största föriktighet och som sagt, inte i längre perioder. En rek. kur för rensning av slaggprodkuter är ca 21 dagar. Att det skulle ha en direkt påverkan på slitna leder? Det får ni gärna tala om för mig hur....

Varför i hela fridens namn strålbehandlas livsmedel?? (jag antar att även kryddor går under livsmedel...)

Varför i hela fridens namn strålbehandlas livsmedel?? (jag antar att även kryddor går under livsmedel...)

Ja det vet jag faktiskt inte.
Sen har jag ingen burk Gurkmeja här, men jag ska kika på innehållsförteskningen i den, för jag tvivlar på att den "enbart" innehåller Gurkmeja. Men det kan jag ha fel om.

Det jag också mycket väl tänka mig att gurkmejan innehåller diverse biprodukter. Men det hade varit intressant att göra en jämförelsestudie på ex. Biosynov och gurkmeja.

Ja just det. Nu läste jag oxå på deras sida (biosynov) och där står det OXÅ att det inte är samma sak med vanlig gurkmeja. Där står också att detta framställs på ett annat sätt mot kryddgurkmejan, samt att som jag sa i ett annat inlägg att kryddan strålbehandlas. Kryddgurkmejan innhåller högre halter av bekämpningsmedel och tungmetaller, och där har man inga krav på att bibehålla de ämnen som är de verksamma i tex biosynov.
SÅ - ni som använder "kryddan" Gurkmeja till era hästar - ni kanske borde tänk både en och två gånger till.....:cool:

Testa Flexivite... innehåller förutom glucosamin, konditrionin, msm och djävulsklo även tuppkam Detta har jag använt och ger resultat efter bara nån dag

flexivite.jpg

http://www.hastbutiken.se/app/Artik...rupp=%&s_keyword=flexivite&Artikelnummer=8999

Jag har inte provat det än,men ska köpa Glucovett!!!
Om man ska ge hästen glucosamin så ska man även ge dem MSM och Konditrionin,annars tas inte glucosaminet opp!
Det har jag hört från många olika människor,och tror på det!
En burk Glucovett varar i 90 dagar och kostar 598kr. Inte så farligt om man slår ut det på 3 månader!
Sök på google.....

Hmm..tuppkam? Det står inte med i innehållsförteckningen vad jag kan se?

Jag har inte provat det än,men ska köpa Glucovett!!!
Om man ska ge hästen glucosamin så ska man även ge dem MSM och Konditrionin,annars tas inte glucosaminet opp!
Det har jag hört från många olika människor,och tror på det!
En burk Glucovett varar i 90 dagar och kostar 598kr. Inte så farligt om man slår ut det på 3 månader!
Sök på google.....

Öhh, att man måste ge MSM och Chondroitin för att det ska tas upp? Det är skrönor ja, som folk pratar om. Det finns så mkt myter om det här med glukosamin. Varför tror du Bioglukomin då tex tillverkar ett preparat med glukosamin, men inte med KSN och Chondr?
Alltså, det sägs på en del hålla att man ska använda sulfatet och anda att man ska anv. hydrokloriden. Det sägs att det är BRA att ge glukosamin tillsammans med MSN och Chond för at det tas upp bättre , och det är nog sant. MEN, i alla produkter som säljs så innehåller det väldigt lite av endera ämnet. Så om du ska få den allra bästa effekten så ska du köpa alla 3 produkterna separat då, där det verkligen BARA innehåller EN sak. Som tex på vital horse, som säljer alla preparat separat.
MEN, det är nog ingen som har råd med detta, då det skulle gå på ett antal sköna tusenlappar i månaden.

Jag ger min häst Glucovett men ska kombinera den med Bioglukomin nu istället (som jag gav först) just för att han ska få i sig mer av själva glukosaminet....för glucovet innehåller ju inte så mkt glukosamin faktiskt....

Men men, det där med glukosamin får man nog prova sig fram med varje häst tror jag, med tanke på alla "fakta" som florerar....;)

Tur att min gamling inte har hört den veterinären då. För jag har provat ett antal gånger (slutat ibland p g a bristande ekonomi). Skillnaden är stor när jag ger glucosaminet. Han springer och knakningarna i lederna försvinner efter någon vecka.

CombiCare har allt. Det t o m ingår i apotekets bassortiment och kostar under en tusing för 1 kg (två månadsdos efetr första månaden). Sulfatet tas upp enklast, men mest effektivt med hjälp av MSM.

Öhh, att man måste ge MSM och Chondroitin för att det ska tas upp? Det är skrönor ja, som folk pratar om. Det finns så mkt myter om det här med glukosamin. Varför tror du Bioglukomin då tex tillverkar ett preparat med glukosamin, men inte med KSN och Chondr?
Alltså, det sägs på en del hålla att man ska använda sulfatet och anda att man ska anv. hydrokloriden. Det sägs att det är BRA att ge glukosamin tillsammans med MSN och Chond för at det tas upp bättre , och det är nog sant. MEN, i alla produkter som säljs så innehåller det väldigt lite av endera ämnet. Så om du ska få den allra bästa effekten så ska du köpa alla 3 produkterna separat då, där det verkligen BARA innehåller EN sak. Som tex på vital horse, som säljer alla preparat separat.
MEN, det är nog ingen som har råd med detta, då det skulle gå på ett antal sköna tusenlappar i månaden.

Jag ger min häst Glucovett men ska kombinera den med Bioglukomin nu istället (som jag gav först) just för att han ska få i sig mer av själva glukosaminet....för glucovet innehåller ju inte så mkt glukosamin faktiskt....

Men men, det där med glukosamin får man nog prova sig fram med varje häst tror jag, med tanke på alla "fakta" som florerar....;)

Har du någon uppgift på hur mkt den innehåller av de olika substanserna?

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 082
Senast: Fetaost
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vår hund har fått artros i en höftled och behandlas nu med antiinflammatorisk medicin. Han ska också få Glucosamin. Men det finns många...
2
Svar
27
· Visningar
8 826
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben