Glucosamin - ny forskning?

Salikon

Trådstartare
Har sökt bland dom andra trådarna men inte funnit det jag sökt, hänvisa mig gärna till en annan tråd om jag upprepar en gammal fråga!

Har den senaste veckan hört två nya påståenden kring glucosamin, det ena från en veterinär på en stor klinik utanför stockholm som berättade att nu finns det forskning på att detta verkligen fungerar - jag har kollat runt på nätet men hittar ingen info om detta är det någon som vet?

Det andra är bara ett löst påstående jag hört att om vi hade tagit del av samma forskning som dom har i USA hade vi aldrig gett våra hästar glucosamin?

Så... är det någon som vet var denna "nya" forskning finns, eller gammal för den delen för det är svårt att hitta!

Tack för alla svar!

Sv: Glucosamin - ny forskning?

Här är en rapport i alla fall. Jag kunde inte hitta den i fulltext på nätet, men SLU-biblioteken har rapporten i alla fall så du kan beställa den från dem. När det gäller den äldre studien så har jag för mig att den testades på för få individer vilket gjorde att den statistiskt inte är riktigt hållbar. (har för mig att man testade tio hästar eller något sådant). Men gå in på slu:s hemsida-bibliotek-databaser så kan du fritextsöka på "glucosamine and horse" så får du upp massor av träffar.

Double blind investigation of the effects of oral supplementation of combined glucosamine hydrochloride (GHCL) and chondroitin sulphate (CS) on stride characteristics of veteran horses.
Författare: Forsyth, R K
R K
Medförf/Medarb: Brigden, C V ;
Northrop, A J ;
Tidskrift: Equine Vet J Suppl. Issue: 36, Date: 2006 Aug , Pages: 622-5. ;
År: 2006

Jasså, intressant! Jag hörde däremot från en vet idag som sa att de senare studierna som gjorts inte hade lika lovande resultat som de första; att mga hästar inte blir hjälpta utav det.
Men om denne vet. tagit del utav den forskningen du syftar på vet jag inte.

Nyponpulver har det däremot tydligen kommit mga lovande studier på.

Jag jag tycker också det är intressant i och med att jag länge väntat på någon form av slutgiltig dom för det. Något sånt kommer väl iofs aldrig på något preparat men det skulle vara intressant att se en studie med lite högre tillförlitlighet.
Jag hör också mer negativa saker om glucosamin, min häst äter det för jag blev rekomenderad av vet. men ska jag vara ärlig vet jag inte om jag har märkt någon större skillnad. Dock har jag försökt att följa den forskning som finns men man får inte ut så mycket av den eftersom det inte gjorts så mycket.

Nyponpulver, vad är det bra för?

Det finns rätt starka indicier för att glukosamin kan ha effekt på brosket även vid intag gm munnen.

MEN problemet är att mängden verksam beståndsdel och biologisk tillgänglighet varierar enormt mellan fabrikaten enl en studie häromåret.. Vissa innehåller 200 % av uppgiven mängd andra mindre än 1 %. Så man vet inte om man får ngt för pengarna. HH

Jo, det finns många som säger det. Men vad grundas det på, forskning? Har du någon koll på vilka fabrikat man bör köpa? Man hör så mycket olika om detta preparat men varifrån all denna information kommer förstår jag inte...

Ok, det verkar ju värt att kolla upp. Har det gjorts fler studier på det?

Som jag förstod det så har det bara gjorts ca 20 studier på hästar men fler skall göras i år (är fortf ganska nytt).

På människor har det däremots gjorts ganska omfattande forskning med väldigt bra resultat. Och hittills verkar det enligt min vet minst lika lovande på hästar.

Googla på LitoVet (vilket var den produkt som min vet rekommenderade) så kommer du till en hemsida som har lite mer info om de studier som gjorts.

vet inte hur det e medforskningen kring glucosamin men många veterinärer rekomenderar det till hästar med ledproblem, spatt mm

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 406
Senast: qitis
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 115
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 805
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka