Glucosamin + Chondroitin?

Sv: Glucosamin + Chondroitin?

Rufsan. skrev:
*knapplån*

Det finns en annan tråd på tävling som heter karens på naturmedel i den tråden framkommer det oxå att det är 14 dagars karens på Flexijointen för att den innehåller MSM :crazy:

Vad fan gör man nu då??

Slutar ge 14 dagar innan tävling? :D

Nej, det är ju inte riktigt lämpat att ge till tävlande hästar nej. Då bör man hitta ett utan MSM, fast man har ändå 96 h tävlingskarens om man ska vara petig, alldeles oavsett.

/Alexandra - vars flexijointätaande häst är T-märkt så vi behöver som inte bry oss om tävlingskarens. Men skulle jag behöva ge unghästen så skulle jag ta ett utan MSM

Kassiopeja skrev:
Nu menar du om daaan va? :D

Nepps, jag menar 2 mått/dag i en månad. Har du inte sett skillnad då så borde du inte göra det heller. Eller eja, jag ska ju låta det vara osagt vad som händer om du ger 900 gram/dag.

Jag såg (kände) ju skillnad på en dryg vecka jag.

Har ju heller inget problem med det eftersom min häst inte kan förväntas tävla mer i sitt liv. Men man kan ju prova med rent Glucosamin (om man väljer att tro på det) eller så byter man till ett av de Glucosamintillskotten som inte innehåller MSM men som innehåller Chondroitin (om man tror att det är Chondroitinet som gör susen) eller så tävlar man inte en häst som behöver Flexin för att gå bra på tävling, eller så tar man bort Flexin och tävlar 14 dagar senare och hoppas att det inte gör någon skada...
*tror jag fick med alla scenarion nu*

/JES

Senast ändrad:

och så ger man flexin 2 dagar för att man inte hinner ge mer för då skall man tävla igen , Nää det är inget alternativ. Men nu trodde Martha att vi inte står under samma reglemente/regler som travet så jag skall maila FEI och höra mig för.

Det står nåt om FEI (och engelska Jockey Club) på burken, men jag minns inte nu vad, men det vet väl Martha?

/JES

Va!! Gör det?? Det har jag helt missat :eek: Det skall jag kolla upp.

*lite halvlån av knapp"
Ang diskussionen om att ta in från UK.
Jag har köpt 2 burkar Cortaflex från UK och betalar nästan halva priset mot i sverige. Kommer inte ihåg exakta kostanden i pund men nåting runt £58 tror jag. Det är inklusive den extra kostanden att få det skickat till sverige.

Kassiopeja skrev:
Det står nåt om FEI (och engelska Jockey Club) på burken, men jag minns inte nu vad, men det vet väl Martha?

/JES

Det står att den inte innehåller substanser som är förbjudna enligt engelska jockeyklubbens regler och FEIS regler.

Så Sverige verkar bedömma hårdare än FEI eftersom Flexin innehåller MSM som INTE är tillåtet (14 dagars startkarens) enligt svenskt dopingreglemente, men tydligen FEI:s? (För jag förutsätter att de verkligen kollat det innan de skrev det).

Rufsan. skrev:
och så ger man flexin 2 dagar för att man inte hinner ge mer för då skall man tävla igen , Nää det är inget alternativ. Men nu trodde Martha att vi inte står under samma reglemente/regler som travet så jag skall maila FEI och höra mig för.

Ridsporten i Sverige (inte FEI-klasser) står under samma regler som travet. Däremot vet jag INTE vad som gäller för FEI-klasser, om det är 'våra' regler eller FEI:s som gäller. PÅ Flexiburken står nämligen 'free from prohibited substances as defined under Jockey Club Rules and FEI'

Så FEI och 'våra' dopingregler verkar vara oense. För vi har samma karenstidslista som inom travet inom ridsporten.

Ja det verkar ju vara väldigt konstigt faktiskt :confused: Alla Internationella tävlingar i Sverige går under FEI´s regler, alla andra vanliga tävlingar oavsett klasser gäller svenska regler

Senast ändrad av en moderator:

*knappen*

Varför är det karens på MSM? Har jag missat något här, måste tydligen läsa på vad MSM riktigt är. :angel:

Rufsan. skrev:
Ja det verkar ju vara väldigt konstigt faktiskt :confused: Alla Internationella tävlingar i Sverige går under FEI´s regler, alla andra vanliga tävlingar oavsett klasser gäller svenska regler

Mm, så det blir himla knasigt. Men söker du efter karenstidslistor, eller går via Svenska Ridsportförbundet (www.ridsport.se) och går via länken doping och vill ha rätt på karenstidslistor så hamnar du på travets karenstidslistor.

Pratade btw med min klinikveterinär (som tävlar ridhäst) om just MSM i fredags och hon sa det var karens (vilket jag iofs redan hade sett, men hon hör ju till ridsporten och tävlar på hyfsat hög nivå och är ju veterinär så hon borde ha koll).

SÅ travet och 'svenska tävlingar' har samma dopingregler och där står:

Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO, MSM m fl), minst 14 dygn

Så tydligen är FEI snällare (vilket förvånar STORT). Men blir sju himla snett, tävlar du internationell så är det okej med MSM, tävlar du lokalt är det aja baja.

Lord Owen skrev:
*knappen*

Varför är det karens på MSM? Har jag missat något här, måste tydligen läsa på vad MSM riktigt är. :angel:

För att det (anses) inflammationshämmande. Och då är det startkarens.

MSM är enkelt uttryckt en kroppsegen (dvs finns i kroppen normalt) svavelförening.

Och jag hittar det inte heller på FEI:s lista. Eller ockey Club, eller BSJA (British Show Jumping Association). Fan är Sverige ensamma om att klassa det som doping??

Jag har mailat svenska ridsportsförbundet och frågat dock.

Senast ändrad:

Sverige är ensamt om mycket.....det var inte längesen det inte var dopingklassat...sen var det 96 timmar och nu 14 dygn.....lite underligt på ett medel som sägs inte vara verksamt av veterinärerna...... :angel:

Alexandra_W skrev:
Mm, så det blir himla knasigt. Men söker du efter karenstidslistor, eller går via Svenska Ridsportförbundet (www.ridsport.se) och går via länken doping och vill ha rätt på karenstidslistor så hamnar du på travets karenstidslistor.

Pratade btw med min klinikveterinär (som tävlar ridhäst) om just MSM i fredags och hon sa det var karens (vilket jag iofs redan hade sett, men hon hör ju till ridsporten och tävlar på hyfsat hög nivå och är ju veterinär så hon borde ha koll).

SÅ travet och 'svenska tävlingar' har samma dopingregler och där står:

Preparat med inflammationshämmande egenskaper (t ex DMSO, MSM m fl), minst 14 dygn

Så tydligen är FEI snällare (vilket förvånar STORT). Men blir sju himla snett, tävlar du internationell så är det okej med MSM, tävlar du lokalt är det aja baja.

Klipper in delar av mitt svar från en annan tråd...

De svenska dopingreglerna för tävlingshästar är bland de hårdaste i världen. Inom många andra områden är Sverige också långt framme vad gäller djurskydd. Att förhindra att hästar som inte är i tävlingsmässigt skick medicineras för att kunna tävla trots skada/sjukdom anses i Sverige vara viktigt, tycker inte ni det också?

FEI är inte lika noga med det... Och de som bryter mot deras reglemente har i några fall fått löjligt låga straff... :mad:

I USA har travet (och galoppen) inte så hårda regler heller... där skriver de ut i programmen om hästarna tävlar på vissa mediciner... så vill vi väl aldrig ha det i Sverige? :crazy:

Varje land eller organisation väljer sina egna regler, jag tycker den nivån Sverige har valt är bra.

Alexandra_W skrev:
För att det (anses) inflammationshämmande. Och då är det startkarens.

MSM är enkelt uttryckt en kroppsegen (dvs finns i kroppen normalt) svavelförening.

:bow: :bow: Nu vet jag det också! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 018
Senast: ZorréZaid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III