Glucosamin + Chondroitin?

Sv: Glucosamin + Chondroitin?

Jag hittade lite och det står att Naturmedel, naturläkemedel, homeopatmedicin och kosttillskott är det 14 dagars karens på, det framgick oxå att dom tänker inte lägga ut någon lista om otillåtna substander utan folk får vara medvetna att det kan förekomma och rekommenderar att köpa på apotek??

Så 14 dagars karens på allt det här, det är hårdare än hästsporten som har 96 timmar eller inget på naturmedel osv

*knappen*

Nu blev jag lite fundersam.... Hur kan en vetrinär (som borde gå efter forskningsresultat och fakta tycker jag) rekommendera något som det enligt forskningen kanske inte ens har effekt på hästar som man vill? :crazy:

Svarar liiite istället för Alex eftersom vi har samma veterinär.
Jag antar (på rätt så goda grunder) att h*n rekommenderar det eftersom h*n dels har haft goda resultat på sina egna hästar och dels har haft ett flertal patienter, som också har haft goda resultat med dessa preparat. Visst kan man tycka att en veterinär boooorde vänta tills forskningen hinner ikapp resultaten, men vad gör man då om det inte går att peka på några forskningsresultat, samtidigt som förbättringarna ändå är tydliga hos hästarna? Avstår man från att ge en patient en möjlig extra chans, eller inser man att allt kanske inte går att bevisa med dagens kunskapsnivå och metodik? Kanske då att man nöjer sig med att man inte vet allt, men man fortsätter ändå att rekommendera preparaten?
Jag tycker att det viktigaste för att bibehålla sin trovärdighet som veterinär är att man tydligt påpekar och förklarar för djurägaren att det inte finns några bevis för att det SKA funka, men att det enligt ens egna erfarenheter ändå KAN göra det, på vissa hästar?

/JES

martha skrev:
det ska bli spännande att höra vart denna affären slutar :D
Som tidigare utlovat meddelas härmed att jag fick min (och Alexandras) Flexijoint levererat till dörren (med bud), helt fraktfritt och för det tidigare angivna priset, nämligen £43/burk. Med den dagens kurs blev det alltså 1744 SEK för 3 burkar och då är den engelska momsen (17,5%) inräknad. :)

/JES
vars häst har gått på Flexin i drygt en vecka nu och igår var hon på klinikåterbesöket hältefri initialt och hade som allra mest ½ grads hälta på böjprov (endast högt höger bak), vilket för övrigt är det minsta den hästen har reagerat på böjprov på ÅTTA ÅR! :bow:

P.S. Jag har givit min häst 4 mått/dag som initialdos (helt efter eget huvud) och kommer att ha 2 mått/dag som underhållsdos ett bra tag innan jag testar att minska den. D.S.

Lord Owen skrev:
*knappen*

Nu blev jag lite fundersam.... Hur kan en vetrinär (som borde gå efter forskningsresultat och fakta tycker jag) rekommendera något som det enligt forskningen kanske inte ens har effekt på hästar som man vill? :crazy:

jag fick det rekommenderat av annan veterinä'r, samma klinik, efter Visions hasledsartroskopi.

Jag frågade keles veterinär (som är samma som Kassiopeja har) om inte unghästen kanske skulle vara hjälpt av Flexi men där tyckte hon bestämt att inte ge så ung häst, så hon rek det inte ärakt av'.

Sen är hon nogamed att upplysa om att forskning saknas etc, men utgår från de resultat HON sett på både patienthästar och sina egna hästar.

Och som positiv nyhet så from idag har Equimins i Sverige kraftigt sänkt priset på Flexijoint, pga prisskillnaderna gentemot England.

Mycket trevligt iniativ och väldigt glädjande. Och nu kommer jag med nöje köpa min flexi i Sverige (även om det är lite dyrare fortfarande än om man köper Storpack från England). Det lär dock bli efter att jag gjort slut på mina tre engelska hinkar, men förhoppningsvis ska herrn leva mer än ett år till.

Konsumentmakt är trevligt =)

Vad kostar det nu då? :)
*Kan lika gärna kolla själv men ändå* :p

Jag hade nog sparat mina pengar om jag vore som du. Min häst har haft en del problem med ledinflammationer och senaste gången på klinik så frågade jag vet om dessa preparat. Han sa, efter lite ingående frågor, att det ju inte var helt vetenskapligt bevisat att det har någon effekt, men att det skadar ju inte i alla fall! Burken gick på 1800kr, det är sanslöst mycket pengar att betala för något som inte har bevisad effekt tycker jag.

Var och en gör ju som den vill och tycker man att det hjälper så...

Hoppas att det går bra för er hur som helst. :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 018
Senast: ZorréZaid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!