Sv: Glucosamin + Chondroitin?
Självklart är det bra att Sverige har strikta dopingregler. Men det är lite fascinerande att ha 14 dagars startkarens på något som anses verkningslös av veterinärmedicinen. 96 h är helt okej, det är det på ALLT som kan tänkas ha någon effekt åt något håll och inte står med i listan (dvs örtpreparat t ex). Men jag får inte ihop de fjorton dagarna.
Sen är ju det STORA problemet i det här att du i Sverige kan starta en häst behandlad med MSM på internationell tävling, men du kan inte starta samma häst, behandlad på samma sätt på nationell tävling (eller regional etc). Där det blir knasigt, då vore det bättre att går tävlingen i Sverige så gäller svenska dopingregler och sen kan FEI säga vad de vill.
solros skrev:Klipper in delar av mitt svar från en annan tråd...
De svenska dopingreglerna för tävlingshästar är bland de hårdaste i världen. Inom många andra områden är Sverige också långt framme vad gäller djurskydd. Att förhindra att hästar som inte är i tävlingsmässigt skick medicineras för att kunna tävla trots skada/sjukdom anses i Sverige vara viktigt, tycker inte ni det också?
FEI är inte lika noga med det... Och de som bryter mot deras reglemente har i några fall fått löjligt låga straff...
I USA har travet (och galoppen) inte så hårda regler heller... där skriver de ut i programmen om hästarna tävlar på vissa mediciner... så vill vi väl aldrig ha det i Sverige?
Varje land eller organisation väljer sina egna regler, jag tycker den nivån Sverige har valt är bra.
Självklart är det bra att Sverige har strikta dopingregler. Men det är lite fascinerande att ha 14 dagars startkarens på något som anses verkningslös av veterinärmedicinen. 96 h är helt okej, det är det på ALLT som kan tänkas ha någon effekt åt något håll och inte står med i listan (dvs örtpreparat t ex). Men jag får inte ihop de fjorton dagarna.
Sen är ju det STORA problemet i det här att du i Sverige kan starta en häst behandlad med MSM på internationell tävling, men du kan inte starta samma häst, behandlad på samma sätt på nationell tävling (eller regional etc). Där det blir knasigt, då vore det bättre att går tävlingen i Sverige så gäller svenska dopingregler och sen kan FEI säga vad de vill.