Glucosamin + Chondroitin?

Sv: Glucosamin + Chondroitin?

solros skrev:
Klipper in delar av mitt svar från en annan tråd...

De svenska dopingreglerna för tävlingshästar är bland de hårdaste i världen. Inom många andra områden är Sverige också långt framme vad gäller djurskydd. Att förhindra att hästar som inte är i tävlingsmässigt skick medicineras för att kunna tävla trots skada/sjukdom anses i Sverige vara viktigt, tycker inte ni det också?

FEI är inte lika noga med det... Och de som bryter mot deras reglemente har i några fall fått löjligt låga straff... :mad:

I USA har travet (och galoppen) inte så hårda regler heller... där skriver de ut i programmen om hästarna tävlar på vissa mediciner... så vill vi väl aldrig ha det i Sverige? :crazy:

Varje land eller organisation väljer sina egna regler, jag tycker den nivån Sverige har valt är bra.

Självklart är det bra att Sverige har strikta dopingregler. Men det är lite fascinerande att ha 14 dagars startkarens på något som anses verkningslös av veterinärmedicinen. 96 h är helt okej, det är det på ALLT som kan tänkas ha någon effekt åt något håll och inte står med i listan (dvs örtpreparat t ex). Men jag får inte ihop de fjorton dagarna.

Sen är ju det STORA problemet i det här att du i Sverige kan starta en häst behandlad med MSM på internationell tävling, men du kan inte starta samma häst, behandlad på samma sätt på nationell tävling (eller regional etc). Där det blir knasigt, då vore det bättre att går tävlingen i Sverige så gäller svenska dopingregler och sen kan FEI säga vad de vill.

Alexandra_W skrev:
Självklart är det bra att Sverige har strikta dopingregler. Men det är lite fascinerande att ha 14 dagars startkarens på något som anses verkningslös av veterinärmedicinen. 96 h är helt okej, det är det på ALLT som kan tänkas ha någon effekt åt något håll och inte står med i listan (dvs örtpreparat t ex). Men jag får inte ihop de fjorton dagarna.

Alla preparat som kan anses ha antiinflammatorisk effekt har 14 dagar. Behöver hästen behandling för en inflammation ska den slippa tävla tills den har läkt ut. Det tycker jag är bra. MSM är en metabolit av DMSO om jag har förstått rätt. Alltså när en häst behandlas med DMSO bryts detta ned till MSM i kroppen, som då kan vara en del av den verksamma substansen. Jag kan inte detta men så har jag fått det förklarat för mig. MSM anses ha lite liknande effekter som DMSO... För inte alls länge sedan hade en norsk travtränare en häst som tävlade i Sverige som var behandlad med DMSO inom karenstiden. Han blev avstängd länge, flera år... Han får inte ens besöka en travbana på publikplats för han anses ha skadat travsportens anseende...

Alexandra_W skrev:
Sen är ju det STORA problemet i det här att du i Sverige kan starta en häst behandlad med MSM på internationell tävling, men du kan inte starta samma häst, behandlad på samma sätt på nationell tävling (eller regional etc). Där det blir knasigt, då vore det bättre att går tävlingen i Sverige så gäller svenska dopingregler och sen kan FEI säga vad de vill.

Så är det inom travet... De nationella reglerna gäller. Det tycker jag är bra men det kan ju ge de aktiva problem. Ryttarna verkar ju ha problem att hålla reda på FEI:s regler... :devil: Det är svårt att hålla koll på karenstiderna om man tävlar i flera olika länder med olika karenstider... Vi svenskar tror ju att vi är rena om vi håller oss till de svenska reglerna men det finns länder som på enstaka preparat har längre karenstid. En svensk travhäst blev fälld för doping i Holland för ganska många år sedan då tränaren hade använt medicin inom den holländska karenstiden, i Svergie hade han varit ren...

Jag tror att STC försöker påverka resten av traveuropa att ändra sina regler till att bli mer lika Sveriges.

solros skrev:
Alla preparat som kan anses ha antiinflammatorisk effekt har 14 dagar. Behöver hästen behandling för en inflammation ska den slippa tävla tills den har läkt ut. Det tycker jag är bra. MSM är en metabolit av DMSO om jag har förstått rätt. Alltså när en häst behandlas med DMSO bryts detta ned till MSM i kroppen, som då kan vara en del av den verksamma substansen. Jag kan inte detta men så har jag fått det förklarat för mig. MSM anses ha lite liknande effekter som DMSO... För inte alls länge sedan hade en norsk travtränare en häst som tävlade i Sverige som var behandlad med DMSO inom karenstiden. Han blev avstängd länge, flera år... Han får inte ens besöka en travbana på publikplats för han anses ha skadat travsportens anseende...

Jo, fast de hästar som får MSM får de ju ofta som 'ledtillskott', dvs förebyggande eller vad man ska kalla det. Och då borde egentligen glukosamin vara dopingklassat iom vad det påstås kunna göra? För att inte tala om vilken karens vi borde ha på djävulsklo?

Det blir ologiskt och jag får inte ihop det, men jag förstår problemen. (Sen jag tycker INTE det är någon större fara att det är 14 dagars startkarens på MSM, utan just den där skevheten som blir iom att en tävling så gäller FEI:s regler och en annan Sveriges, dvs det är inte enhetligt.)

Men gäller inte dopingreglerna enbart ren MSM (finns det)?*spånar fritt* det kanske inte innehåller sådana mängder att det räknas som doping??
Alltså nu kan man ju då i stort sett anmäla hela Sverige för doping med tanke på alla som använder ledtillskott??

Ta Cortaflexen tex det används ju av var och varannan elitryttare i hoppning, dom gör tom gör reklam för det och det innehåller MSM??

Senast ändrad av en moderator:

Rufsan. skrev:
Men gäller inte dopingreglerna enbart ren MSM (finns det)?*spånar fritt* det kanske inte innehåller sådana mängder att det räknas som doping??
Alltså nu kan man ju då i stort sett anmäla hela Sverige för doping med tanke på alla som använder ledtillskott??

Ta Cortaflexen tex det används ju av var och varannan elitryttare i hoppning, dom gör tom gör reklam för det och det innehåller MSM??

Cortaflex innehåller väl inte MSM, då har de börjat med det i det nu?

Och det spelar ingen roll om det är ren MSM eller MSM i tillskott. Det är ju samma substans oavsett.

Att halva Sverige använder ledtillskott hhör inte dit, större delen av ryttarna på lägre nivå har INGEN ANING om dopingreglerna oftast. Hur många vet att mygg/insektsmedlet RB86 har startkarens? nej, jag tänkte väl det ;)

Ja det står så på deras hemsida iallafall :confused: Jo och du jag visste faktist att Rb86 har startkarens :D

Vid närmare kontroll så inser jag att du har rätt , det innehåller INTE MSM.

Rufsan. skrev:
Ja det står så på deras hemsida iallafall :confused: Jo och du jag visste faktist att Rb86 har startkarens :D

Jag är imponerad ;)

Men hur många av 'normalhästägarna' vet det liksom?

Sen, en liten spinoff - finns det inget 'krav' på att försäljaren/tillverkaren av ett preparat med startkarens ska informera om dett på t ex burken? En liten rad om 'Startkarens för tävling XX timmar/dagar' räcker ju liksom. Men oftast så står det inte, utom på de produkter som är väldigt populära inom travet, där står nästan alltid STC startkarens (även omd en är noll).

På flexin´s hemsida står det att deras produkter utom några få är godkända av jordbruksverket och registrerade hos Läkemedelsverket. Jag skrev ett mail till honom och frågade hur det kan förhålla sig så eftersom MSM är 14 dagars karens, jag har även mailat till Jordbruksverket oxå. Eftersom jag tävlar är det ju rätt viktigt att veta :crazy:
Det finns ju andra ledprodukter som oxå innehåller MSM och dom ställer sig frågande till om det kan vara så. Alltså inte ens vissa återförsäljare har en aning och det känns lite skrämmande. Alltså nu menar jag ett annat märke för jag har inte fått något svar från flexifolket än.
Eftersom det är ryttarens ansvar så spelar det ingen roll om det står godkänd på burken för det är ändå ens eget ansvar att kontrollera så man kan ju inte stå där när hästen pissar och peka på burken :crazy:

men flexijoint ÄR godkänt..bara att det är karens på start pga MSM:et...
det är ju inte så att man inte får använda produkten....

Nej det fattar väl jag oxå men det var ju inte DET tråden handlade om.

En annan fråga i samma ämne då, Hundar som äter ledpreparat med MSM i och som tävlar tex Greyhoundracing osv går dom oxå under STC´s dopingregler?? Det måste dom väl nästan göra eller??

martha skrev:
Men dom kan väl inte stå under Svenska Travsportens Centralförbund :D

Nej jag menar....ååååååå

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag hämtat mig :angel: Vilka dopingregler går hundarna efter är det samma?? eller inte?? Kan någon SERIÖS människa svara :p

Rufsan. skrev:
Nu har jag hämtat mig :angel: Vilka dopingregler går hundarna efter är det samma?? eller inte?? Kan någon SERIÖS människa svara :p

Jag kan kolla upp det. Fast jag är inte mer seriös än Peter ;) Det finns ett dopingreglemente för dem men vad där står har jag ingen aning om.

/Alexandra - med pensionerade kapplöpningsgreyhounds. P_L har också grey ;)

Rufsan. skrev:

Jag är rätt seriös... ;) Det finns ett nationellt dopingreglemente för hund men Svenska Kennelklubbens sida fungerar inte... www.skk.se/pdf/regler/dopingregl03.pdf

SHCF, Svenska Hundkapplöpningssportens Centralförbund, bör ju också ha en länk till listan som gäller hundar men jag hittade den inte. Jag sökte på google... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 018
Senast: ZorréZaid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III