Glucosamin + Chondroitin?

Sv: Glucosamin + Chondroitin?

martha skrev:
Nej, men det var importören som fick ett syrligt mail.....som inte alls var trevligt...och jag "tvingade" honom att svara...egentligen har han ju inga skyldigheter att redovisa sin affärsversamhet för privatpersoner som gnäller...men nu har han gjort det och det var schysst tycker jag iallafall....

Importören fick det här mailet, efter att jag X timmar kollat upp införselregler och bestämmelser, priskontrollerat på ett flertal ställen på internet (inkl tillverkaren i England) och funderat på VAD som ger prispåslaget. Jag har jobbat tillräckligt mycket i pappas företag för att veta att det är en RAD fördyrande poster som läggs på priset mellan inköp i annat land och det når svensk slutkund, men det fanns ingen förklaring jag kunde komma på mer än att någonstans tjänar nogon pengar på mellanskillnaden. Men eftersom det inte är jag som är generalagent ville jag ha en förklaring och mailade generalimportören.

Jag använder sedan ett drygt år tillbaka Flexijoint till häst och är väldigt nöjd.

Men jag får inte ihop hur i hela friden det går ihop att om jag köper det via svensk ÅF eller er så betalar jag DUBBELT SÅ MYCKET som om jag tar in det från UK.

Det är inte logiskt att jag från UK kan köpa TRE st 1.5 kiloshinkar till ett pris som bara är några hundralappar dyrare än jag betalar för EN st 1.5 kiloshink i Sverige.

Skulle vara tacksam för ett svar i frågan då jag inte kan komma på ett riktigt vettigt svar som inte går ut på att du/ni som generalagent för Equimins i Sverige tjänar ganska bra med pengar emellan. Marknaden i England må vara prispressad eftersom utbudet av liknande ledtillskott är större där, men det förklarar ändå inte det enorma prisglappet.

Så jag kommer fortsättningsvis ta in mitt Flexijoint från UK och inte köpa av svensk återförsäljare, och jag drar mig inte för att tipsa de vänner jag har som använder Flexijoint om hur de kan pressa priset. Vilket innebär att ni förlorar kunder.

Så, hur motiveras det mycket högre priset i Sverige? Dels går det att få tag på billigare från ett flertal ställen i UK, dels är priset från Equimins i UK billigare, DE vägrar däremot skicka med hänvisning till att frakten blir så dyr, och hänvisar till svenska ÅF. Smart drag. Bara det att TROTS frakt som blir dyr om man köper bara en hink så är priset ÄNDÅ billigare från UK. Även vid köp av enstaka hink.

Tacksam för svar.

Mvh
Alexandra Wikner

Och mailet är starkt ifrågasättande (syrligt kan man väl kalla det om man vill), men jag ifrågasätter starkt fenomenet. Samma ton i mail har för övrigt ett par andra svenska företag fått när de sålt en produkt till långt över priset hos konkurrent. Ingen av dessa har dock tagit illa upp eller anklagat mig för att tycka att de ska få 'stänga igen' utan de har neutralt svarat (ibland beklagande ibland inte)

Fast så illa var det ju inte......och jag tycker att han var mer än lovligt tillmötesgående när han förklarade varför priserna är som dom är....
jag vill inte lägga ut hans mail här...men sista raderna var väl iallfall inget otrevligt utan mer ett svar på ditt:**Så jag kommer fortsättningsvis ta in mitt Flexijoint från UK och inte köpa av svensk återförsäljare, och jag drar mig inte för att tipsa de vänner jag har som använder Flexijoint om hur de kan pressa priset. Vilket innebär att ni förlorar kunder. **

martha skrev:
Jag vet att det inte var du.....men eftersom ni "gaggar" ihop er mot "mig" så svarade jag bara vad som hänt för alla som inte är involverade.....

Martha, med all respekt men som jags er det började det här 'tjafset' med att du påpekade generalagentens omkostnader vilket i sig är korrekt, sen kom med lite felaktigheter ang extrakostnader vid privatimport. Också det okej (fel kan alla ha, det är en djungel).

Men sen började det likna personangrepp och anklagades om lögner både om inköpsförfarande samt om priset var korrekt eller ej (Kassiopeja hävdar att det är det och du hävdar det inte är det t ex).

Och jag förstår inte vad det tjafsas om egentligen. Generalimportören har uppenbarligen kostnader i någon form (skitsamma om det är sådana som inte går att pressa eller om det någonstans är onödigt dyra kostnader) som gör att han inte kan erbjuda produkten till kund i Sverige till ett pris som är konkurrenskraftigt. Såvitt JAG vet är det ingens fel, och det står var och enf ritt att välja var och hur de vill köra sin Flexi och till vilket pris. Men JAG vet att JAG skulle vara väldigt tacksam att få veta att det finns ALTERNATIV.

Och den skeva prismarknaden gäller inte bara Flexi, den gäller de flesta ledtillskott som betydligt billigare kan importeras. Det går t ex att få tag i Cortaflex från USA (dvs riktig import med alla extrakostnader det innebär) till ett pris lägre än det svenska ÅF kan erbjuda.

Mycket av den skeva prissättningen ligger såklart i Sveriges håårda skattetryck, men vi har fri konkurrens och nu är vi dessutom med i EU vilket utvidgat marknaden för fr konkurrens och skapat ett hårdare klimat iom konkurrens från länder med lägre skatt.

Men hur det kan bli TJAFS för att någon/några/alla (skitsamma vilket eg) dels ifrågasätter hur det kan skilja så mycket och dels sedan väljer att köpa produkten (eller tjänsten om det är en sådan) där den är billigast det kan jag inte förstå.

Varenda dag tar vi beslut om var vi ska göra inköp av olika slag, ska vi tanka på den macken eller den macken, ska vi handla i billiga mataffären eller dyra mataffären, ska vi ha telefonabbonemanget där eller där und so weiter.

Så vad handlar egentligen tjafset om?

Sen, petimeteravdelningen vill påpeka att 'gadda ihop sig' och 'ha lika åsikt i en fråga' inte är synonymt :devil:

martha skrev:
Fast så illa var det ju inte......och jag tycker att han var mer än lovligt tillmötesgående när han förklarade varför priserna är som dom är....
jag vill inte lägga ut hans mail här...men sista raderna var väl iallfall inget otrevligt utan mer ett svar på ditt:**Så jag kommer fortsättningsvis ta in mitt Flexijoint från UK och inte köpa av svensk återförsäljare, och jag drar mig inte för att tipsa de vänner jag har som använder Flexijoint om hur de kan pressa priset. Vilket innebär att ni förlorar kunder. **

Mm, han förlorar kunder om de köper sin Flexi från annat håll, och det är inte skrivet i meningen 'haha, du kommer gå i konkurs' utan 'med andra ord är det här ett problem som borde försöka påverkas/uppmärksammas'.

Men okej, tolkar man det som 'haha, du kommer gå i konkurs' så kan jag förstå den otrevliga sista meningen ja.

Samtidigt, JAG föredrar att få veta om jag kan köpa en produkt billigare. Sen om det är tvättmedel, spån, ledtillskott eller en bil är skitsamma. Och jag anser det inte vara förenligt med god vänskap att le i mjugg bakom ryggen åt mina vänner när de betalar dubbelt så mycket som det behöver.

Däremot har jag varken något behov av eller någon avsikt att starta en reklamkampanj för att informera den stora allmänheten.

Sen vill jag meddela att BÅDE jag och Kassiopeja nogsamt UNDVEK att tala om vilket preparat det gällde. Just för att det inte finns någon anledning att upplysa allmänheten. Det var varken jag eller Kassiopeja som nämnde produktnamnet!

Senast ändrad:

martha skrev:
Det ska inte vara för lite, för har det väl kommit in i systemet så finns det ju där, däremot KAN det vara individuellt.....en del behöver mer, andra mindre....jag märker på min gamla tik att det finns perioder då jag får öka dosen på henne....för att sen kunna gå ner igen...men henne syns det väl på...så länge din häst funkar så tycker jag att du kan hålla dig på den dosen du har.

Tack! Det var det jag ville ha svar på! :bow: Nu kommer jag ju inte ha något "bevis" annat än hur jag känner att han känns förrän i maj men jag tror nog att det funkat. Det jag reagerade på var att det bedrivits forskning (?) som säger att den rekommenderade dosen tex flexin är så lite att den inte når ut till leden och då tänkte jag att då kanske det inte räcker med normaldosen men hur kan det stämma för om man nu matar i hästen något så måste det ta vägen någonstans. Sedan hur mkt det BEHÖVS är en annan sak men fattar inte varför inte en liten daglig dos skulle kunna nå ut till leden lika bra som en stor dos? Effekten kanske inte blir den samma men det är en annan sak. Förstår du vad jag flummar om? :crazy:

läs mitt ovanstående inlägg till martha så fattar du varför jag blir skeptisk.. :p

jag fattar liksom inte varför en mindre dos inte skulle kunna komma TILL EN LED lika ba som en stor dos? sedan hur pass stor effekt det har är en annan sak. :crazy:

Förresten, alex, vore det himla trevligt om du pm:ade mig om hur man får tag på flexi från UK. :)

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W skrev:
Sen vill jag meddela att BÅDE jag och Kassiopeja nogsamt UNDVEK att tala om vilket preparat det gällde. Just för att det inte finns någon anledning att upplysa allmänheten. Det var varken jag eller Kassiopeja som nämnde produktnamnet!

*host* undrar vem det var.... :angel: Förlåt, var inte meningen att det skulle bli såhär när jag skrev det. :crazy:

Jag tycker inte att jag tjafsar faktiskt, utan jag försöker bara förklara varför det är som det är...

en sak förstår inte jag...om flexin i england kostar 45.99 pund..sen tillkommer moms och frakt...HUR kan man då få hem det för 43 pund??

Lord Owen skrev:
läs mitt ovanstående inlägg till martha så fattar du varför jag blir skeptisk.. :p

jag fattar liksom inte varför en mindre dos inte skulle kunna komma TILL EN LED lika ba som en stor dos? sedan hur pass stor effekt det har är en annan sak. :crazy:

För det första hamnar det inte i EN led, det hamnar i ALLA leder. Men hjälper förhoppningsvis i led/leder med problem och de andra får det bara som enr en bonus.

Problemet är att det inte bara går ut i blodet för man pular det i munnen på dem. Du har en matsmältningsmekanism som ställer till det, och sen så har du kroppens reningsverk (njurar och lever) som ställer till det. Det gäller alltså för substansen att vara så koncentrerad eller i så stor mängd att du har tillräckligt mycket av substansen som 'klarar sig' ut i blodet t ex för att sen ta sig dit det ska.

Har du någonsin funderat på varför man kan behandla människor, katter, hundar etc med penicillin i tablettform men inte hästar? Svaret sitter i att hästar har en annan matsmältning.

(på hund och människa har glukosamin vetenskapligt bevisat GOD effekt, men det går inte att bevisa samma effekt på häst med forskning, forskningen pekar tvärtom på att det INTE funkar på häst just eftersom du inte får ut lika mycket i blodet som hod hund/människa. Men hundar och människor (och katter) har en ganska likartad matsmältning. Hästen skiljer sig rejält efterd et är en grovfoderomvandlare)

martha skrev:
Jag tycker inte att jag tjafsar faktiskt, utan jag försöker bara förklara varför det är som det är...

en sak förstår inte jag...om flexin i england kostar 45.99 pund..sen tillkommer moms och frakt...HUR kan man då få hem det för 43 pund??

För att den inte kostar 45.99 pund och för att det inte tillkommer moms och frakt.

Okej, ja det var bra förklarat. Jag tänkte inte på matsmältningen etc. Men man får väl helt enkelt vänta till maj och röntgen och sedan tror jag vad jag vill. :cool: Jag menade förresten inte EN led utan syftade snarare på "TILL en LED". ;)

Har du någonsin funderat på varför man kan behandla människor, katter, hundar etc med penicillin i tablettform men inte hästar? Svaret sitter i att hästar har en annan matsmältning.

Svaret har du ju i att det är mycket enklare med pasta eller injektion...man kan behandla hästar oralt med mycket i tablettform...kortison, losec osv osv......men det är besvärligare att få i dom och en del tbl skall ju sväljas hela.....

Lord Owen skrev:
Okej, ja det var bra förklarat. Jag tänkte inte på matsmältningen etc. Men man får väl helt enkelt vänta till maj och röntgen och sedan tror jag vad jag vill. :cool: Jag menade förresten inte EN led utan syftade snarare på "TILL en LED". ;)

Tro är i princip det enda man kan göra eftersom forskning i vettig omfattning saknas (även om den som finns pekar åt att det inte funkar).

Sen, det finns ju de med flera hästar som gett dem samma tillskott och på en funkar det och på den andra funkar det inte alls. Så det verkar vara himla individuellt med.

*suckar tungt*

Om jag LOVAR att meddela dig Martha exakt hur mycket det blev i SEK när jag väl fått hem mina kilon, kan vi släppa det här nu då?
*hoppas verkligen*

Jag inser ju att det kan tillkomma vissa saker (exvis vet jag i dagsläget INGET om vilken kurs mot pundet jag får), men faktum kvarstår ju ändå att det är så pass mycket billigare även med ett antal oförutsedda utgifter pålagda och jag kan nu tillägga att så vitt det verkar (enligt vad som dragits från mitt konto) så blir det inga fula överraskningar, men å andra sidan så har jag slutat lita på det svenska POSTVERKET för lääänge sen, både vad gäller avgifter och leveranser...

/JES
avslutar pris/import/ÅF-diskussionen nu och återgår till ursprungsämnet:
Vad kan Glukosamintillskott göra för min häst?
Vilken dos bör man ge?
Vilka ingredinser krävs för att få resultat?
och såna frågeställningar.

Senast ändrad:

martha skrev:
Svaret har du ju i att det är mycket enklare med pasta eller injektion...man kan behandla hästar oralt med mycket i tablettform...kortison, losec osv osv......men det är besvärligare att få i dom och en del tbl skall ju sväljas hela.....

Handlar faktiskt inte om det (fast det var vad jag trodde med, att det handlade om att det var ENKLARE att ge spruta.) Det finns för övrigt inte penicillin i pastaform heller, det är sulfa som finns i pastaform, inte PC.

Jag har aldrig funderat så mycket över det förrän fröken Fräken spruträdd kom in i mitt liv. DÅ började jag ifrågasätta varför det inte finns penicillin till häst i form av pasta, pulver eller tabletter (det finns något preparat som används lokalt för magtarmkanalen, men inget som ska vara allmänbehandlande och nå blodet i terapeutisk dos). Och svaret var/är att det inte fungerar. Man får inte ut det i blodet som man ska pga matsmältningen. Och vissa former av PC kan dessutom slå ut hela tarmfloran om man hinkar i dem oralt.

Men det är faktiskt inte att det är svårare att ge hästar tabletter, utan att det är en beredningsform av penicillin som fungerar tillfredsställande på häst. Fast det skulle vara vääääldigt trevligt om det kom ;)

*knapplån*

Det finns en annan tråd på tävling som heter karens på naturmedel i den tråden framkommer det oxå att det är 14 dagars karens på Flexijointen för att den innehåller MSM :crazy:

Vad fan gör man nu då??

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 018
Senast: ZorréZaid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens