Glucosamin + Chondroitin?

Sv: Glucosamin + Chondroitin?

martha skrev:
Eftersom det är flexijoint du pratar om så kan jag förklara lite allmänt om vad jag vet..

Jag är åf för deras produkter....

Min" generalimportör här i Sverige har ju ganska mycket mer omkostnader än vad en privatperson har....han har lagerkostnader, lagerlokaler,reklam, administrativa kostnader, återförsäljare...dessutom skall det betalas skatt o social på "vinsten" och helst skall man ju kunna ta en lön också...inte en kassiopeja vill väl ligga på lager och jobba gratis....???

Det du ska veta är att du betalar för produkten...du ska betala 25% moms på den och dessutom dubbla frakter...en i england och en i sverige...om du sedan kommer att tjäna några hundra per hink är ju bara att gratulera...jag missunnar ingen....men jag tycker att din ton är lite för kaxig för jag tror inte riktigt att du förstår hur det hela går till.....och vad allt runt omkring kostar....flexin ligger bra i pris om man jämför med lika produkter här i Sverige....

Du har lite fel Martha!

OM du ska betala svensk moms eller ej beror HELT på hur mycket säljaren säljer för till Sverige per år. Under 320 000 kr/år och du som privatperson betalar momsen i inköpslandet. Om säljaren säljer för mer än 320 000 kr/år till Sverige ska denne vara momsregistrerad i Sverige och man betalar svensk moms.

Dubbla frakter är inte standard, det där beror helt på vad för avtal du har med säljaren, om denna förbundit sig att leverera 'från dörr till dörr' och tar betalt för det på en gång, eller om du får betala den 'svenska delen' av transporten till den svenska speditören. Det är alltså inte standard med dubbeldebitering (dvs du betalar speditionen inom inköpslandet till säljaren och sen speditionen inom mottagarlandet till den inhemske speditören).

Jag har fått en prsisspecifikation om vad det kostar generalagenten för Equimins i Sverige att ligga på lager, dessutom blev h*n rätt grinig när jag frågade hur det kunde vara så stor prisskillnad. Och att jag inte kommer köpa det via Sverige sålänge jag kan få det så mkt billigare utomlandsifrån.

Men som barn till en egenföretagare med stor importandel så tycker jag FORTFARANDE att prisskillnaden är för stor. Det kan vara så att det helt enkelt är såpass mycket dyrare med lagerhållnings,a dministrations och andra kostnader men då funderar ju jag om affärsiden är så hållbar egentligen (min Företagsekonomilärare hade nog inte godkänt den är jag rädd). Det är ju välkänt att Internet och EU med dess handelsavtal har öppnat gränser för privatimport på mer än ett sätt, och både positivt och negativt.

Jag har tagit del av mailet han skickade till dig och jag tycker inte alls att han var "rätt grinig" utan att han bara förklarade vad det kostar och gav dig korrekt svar på din fråga...moms skall vad jag fattar det alltid betalas....vilket det görs i England eller Sverige.

martha skrev:
Det du ska veta är att du betalar för produkten...du ska betala 25% moms på den och dessutom dubbla frakter...en i england och en i sverige...om du sedan kommer att tjäna några hundra per hink är ju bara att gratulera...jag missunnar ingen....men jag tycker att din ton är lite för kaxig för jag tror inte riktigt att du förstår hur det hela går till.....och vad allt runt omkring kostar....flexin ligger bra i pris om man jämför med lika produkter här i Sverige....
ojojoj.. trampade jag på en öm tå här?
Nej, det gjorde jag ju inte. För jag har inte tänkt sälja ett enda kilo och jag har inte tänkt bryta mot en enda lag och jag missunnar ingen att sälja till de priser som finns i Sverige så länge det finns köpare (och nej, jag har inte gått och blivit siamesisk tvilling med Alexandra heller om det nu är hennes och mina kommentarer sammantagna du irriterar dig på och sen tar ut det på mig??).
Det ENDA jag har gjort, och det står jag tamej :devil: för!, är att jag har kontrollerat om det blir billigare för mig att importera för EGET BRUK än att köpa från återförsäljare i Sverige och det blev det. ÄVEN om jag bara köper EN hink för £43 och då betalar en frakt på £25 ovanpå det. Jag betalar engelsk moms 17,5% (det ingår i de £43) och iom att både Storbritannien och Sverige är EU-medlemsstater så har jag därmed fullföljt mina skattemässiga plikter.

Sen vet ju inte jag vad du/ni har behövt betala i frakt, men jag fick fraktfritt på båda sidor Nordsjön om jag bara köpte in 9kg (dvs inga hysteriska mängder) så om du tror att jag har tänkt köpa in MASSOR och har planer på att sälja så tror du helt klart fel.

/JES

Senast ändrad:

Du har inte alls trampat på en öm tå från min sida sätt....jag skrev ju att jag inte missunnar någon något...men dina priser stämmer inte riktigt , dessutom VET jag att Alex är med på köpet :D...så där föll första lögnen :angel:

Mig spelar det ingen roll....det skulle bara vara intressant att höra vad slutsumman blir när du fått hem allt....huvudsaken är ju att du blir nöjd med produkten....problemet blir väl mer om din häst inte "svarar" på flexin när du köpt på dig så mycket som 9 kg :angel:

martha skrev:
Jag har tagit del av mailet han skickade till dig och jag tycker inte alls att han var "rätt grinig" utan att han bara förklarade vad det kostar och gav dig korrekt svar på din fråga...moms skall vad jag fattar det alltid betalas....vilket det görs i England eller Sverige.

Får du sista meningen trevlig sitter du på egenskaper jag gärna skulle ha..

Ang moms så visst betalar du moms, men inte nödvändigtvis SVENSK moms (som är bland de högsta momssatser du kan hitta) utan inköpslandets moms. Som då oftast är lägre (och det finns produkter som utomlands är momsbefriade). Så, köper du från ett företag i England t ex som inte säljer för mer än 320 000 kr/år i Sverige så betalar du engelsk moms som generellt är 17.5%. Plus frakt. Men thas it, ingen svensk moms och ingen tull och heller ingen svensk speditionsavgift.

Men vilkets lands momssats du betalar (och alltså då hur mycket moms du betalar) beror på hur mycket företaget i fråga säljer till Sverige för per år. (Detta gäller vid privatimport, jag har ingen aning om det är lika för företag eller ej, vet dock att pappa både säljer och köper momsfritt vid import/export ibland men inte orkat sätta mig in i exakt vilka ggr det varit, vet bara att det var en massa speciella blanketter att fylla i vid de momsfria köpen/försäljningarna)

martha skrev:
Du har inte alls trampat på en öm tå från min sida sätt....jag skrev ju att jag inte missunnar någon något...men dina priser stämmer inte riktigt , dessutom VET jag att Alex är med på köpet :D...så där föll första lögnen :angel:

Mig spelar det ingen roll....det skulle bara vara intressant att höra vad slutsumman blir när du fått hem allt....huvudsaken är ju att du blir nöjd med produkten....problemet blir väl mer om din häst inte "svarar" på flexin när du köpt på dig så mycket som 9 kg :angel:

Nu börjar det snart bli otrevligt mycket 'anklagelser' från olika håll här.

Men eftersom jag är inblandad kan jag korrigera lite.

1. Alex blev tillfrågad om att vara med och dela på en leverans. Alex sa hon skulle kolla upp och fundera. Alex sa inte ja förrän efter hon hade frågat dig om du visste vad prisskillnaden berodde på.

2. Kassiopejas pris stämmer, med reservation för om det är 17.5% engelsk moms inkluderad i priset eller om den är momsbefriad i England. (Om mitt modemhelvete slutar koppla ner hela jävla tiden ska jag kolla saken). Men slutpriset är alles korrekt och dessutom slutgiltigt. Men jag ifrågasatte det också och undrade om fröken Kassiopeja hade börjat knarka när hon talade om det för mig och frågade om jag var intresserad av att vara med och beställa om det var lika bra som det lät :devil:

Menar du sista meningen i mailet???

I vilket fall som helst så vill jag bara gratulera er om ni gjort en bra affär....ville bara inte hålla mig undan som åf i denna tråden för det skulle se sämre ut....

Men ni måste förstå att det är skillnad på att satsa och att köpa privat....annars kan man ju maila araberna om olja lika gärna......alla vill väl göra bra affärer, men som sagt så täljer man inte guld för det.....

Detta skrev kassiopeja alldeles nyss
För jag har inte tänkt sälja ett enda kilo

Jag bryr mig inte, men uppenbara lögner får mig att tvivla på folk....

Jag säger återigen att ni är bara att gratulera om ni gör en bra affär...

martha skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om priset ökar eftersom jag dubbelkollade det in absurdum med återförsäljaren, så överraskad blev jag. Jag var ju fullt beredd att tvingas inse att frakten skulle göra det hela så dyrt att det inte var någon idé (dvs att det var därför det FINNS svenska ÅF liksom).

martha skrev:
Jag SÄLJER ingenting till Alex (iaf inte i den meningen att jag tjänar en enda krona, snarare tvärtom med tanke på att risken är överhängande att "hon med fullskötsel i sitt stall" får åka - dvs JAG :smirk: ). Vi köper ofta saker ihop, även från andra (inhemska) nätbaserade leverantörer och hade jag nu inte hittat det här priset (som jag för övrigt letade efter pga ett tips från min veterinär som importerar ett annat märke billigt från USA), så hade vi förmodligen köpt från dig, eftersom det är där Alex handlat tidigare.
För mig är det så enkelt som utbud och efterfrågan och bästa pris för exakt samma produkt vinner.

Vad tycker förresten DU hade varit rätt beteende från mig när jag hittar en kanon-deal på en produkt som en av mina bästa vänner har tipsat mig om? Att jag flinar bakom hennes rygg åt att hon får betala så mycket mer?? :angel:

/JES
som förmodligen hittar någon som vill ha Flexin om det nu skulle visa sig verkningslöst på just min häst, men återigen, helt utan egen vinstfaktor i såna fall. Jag har helt enkelt valt att tro att det KOMMER att funka och köpt mig en årsförbrukning på ett bräde.

Senast ändrad:

Kassiopeja skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om priset ökar eftersom jag dubbelkollade det in absurdum med återförsäljaren, så överraskad blev jag. Jag var ju fullt beredd att tvingas inse att frakten skulle göra det hela så dyrt att det inte var någon idé (dvs att det var därför det FINNS svenska ÅF liksom).

Jag SÄLJER ingenting till Alex. Vi köper ofta saker ihop, även från andra (inhemska) nätbaserade leverantörer och hade jag nu inte hittat det här priset (som jag för övrigt letade efter pga ett tips från min veterinär som importerar ett annat märke billigt från USA), så hade vi förmodligen köpt från dig, eftersom det är där Alex handlat tidigare.
För mig är det så enkelt som utbud och efterfrågan och bästa pris för exakt samma produkt vinner.

Vad tycker förresten DU hade varit rätt beteende från mig när jag hittar en kanon-deal på en produkt som en av mina bästa vänner har tipsat mig om? Att jag flinar bakom hennes rygg åt att hon får betala så mycket mer?? :smirk:

/JES

Om Kassiopeja hade köpt det utan att fråga om vi skulle beställa ihop, så hade jag snabbt som ögat (med tortyr om så krävdes) klämt ur henne VAR hon köpte ifrån (alt smurfat fram det själv) och lagt en helt egen beställning.

Jag brukar prisjämföra (in absurdum om man frågar min mor) innan jag köper dyrare saker, men liksom Kassiopeja så förutsatte jag kallt att det omöjligtvis kan vara billigare att ta in just Flexin billigare än den finns i Sverige (så nu har jag lärt mig något) och jag ifrågasatte flera ggr och tjatade ihjäl henne om hon VERKLIGEN hade kollat så det inte tillkom något på priset, och kollade dessutom själv upp reglerna för privatimport, för det var som sagt (och vilket är enledningen till att jag frågat både Martha och generalagenten) om vad som förklarar prisskillnaden (dvs var är HAKEN, vad är det som gör skillnaden som man kommer upptäcka men som mörkas) så stor prisskillnad att det var svårt att tro på.

Men hur många gånger jag än kollar och dubbelkollar och trippelkollar så är där en väldigt stor prisskillnad. Så även om jag och Kassiopeja skulle beställa var för sig så tjänar jag rejält på att importera det (och nej, jag fattar fortfarande inte riktigt hur, men jag tackar och tar emot)

Naturligvis inte..... men du måste förstå det jag skrev också....skulle du köpa in en produkt och hålla lager och sen sälja det "gratis".... det finns en generalimp i sverige och han skall väl inte lastas för någonting?? jag som åf har bara riktpriser att hålla...så jag är helt oskyldig, ville bara förklara att det KOSTAR att hålla stora lager, annonsera, ha lagerlokaler osv....men jag vet att det är oförskämt att kunna tjäna på nåt i Sverige....det gäller bara en själv och ingen annan... :crazy:

JAG tycker inte man skall lasta importören...han har en hel del kostnader som inte ni har......

martha skrev:
Om imte flexin funkar på din häst så får du nog söka andra vägar till att lösa problemet..jag vet inte riktigt vad du har för problem med dn häst....men du bör nog ha sett skillnad på 3-4 veckor..gör du inte det så hjälper den nog inte tyvärr.

Alltså, jag kan inte säga om jag sett en förändring då jag hästen är frisk. Han har varit frisk sedan december. Däremot ska jag fara och röntga honom i maj och då se om de tidigare förändringarna i ledbrosket på kotorna och ena hasen blivit värre. Om de ej blivit värre tror jag att det kan vara flexins förtjänst.

Jag undrade alltså inte om det fungerat, utan om det öht går ut i kroppen om man ger den rekommenderade dosen per dag eller om det (som det pratats om här) är för lite för att ens nå till lederna...så är det för lite att ge 1½ mått flexin per dag till en häst på 450 kg? Kommer det att nå ut till lederna?

martha skrev:
Detta skrev kassiopeja alldeles nyss
kassiopeja skrev:
jag har inte tänkt sälja ett enda kilo
Jag bryr mig inte, men uppenbara lögner får mig att tvivla på folk....

Jag säger återigen att ni är bara att gratulera om ni gör en bra affär...
Iggar nu glatt allt prat om lögner då jag anser att den frågan är utagerad iom mitt senaste svar och tar istället minst lika glatt emot dina gratulationer. :bow:

/JES

Senast ändrad:

martha skrev:
Menar du sista meningen i mailet???

I vilket fall som helst så vill jag bara gratulera er om ni gjort en bra affär....ville bara inte hålla mig undan som åf i denna tråden för det skulle se sämre ut....

Men ni måste förstå att det är skillnad på att satsa och att köpa privat....annars kan man ju maila araberna om olja lika gärna......alla vill väl göra bra affärer, men som sagt så täljer man inte guld för det.....

SJÄLVKLART är det skillnad. Det är liksom där många strålande affärsideer kollapsar totalt.. (Säger inte att sälja Flexin i Sverige är det, jag pratar generellt). Det som blir lönsamt som privatperson kan bli en förlustaffär när pappa staten tagit sitt i företagsform. Gäller fö både inhemsk och utländskt och både varor och tjänster.

Kolla bara när diskussionen om hovslagare timpenning kommer upp. Anna Andersson som privatperson tycker det är en himla bra inkomst med 800 spänn för en timmes jobb. Sen börjar man kolla vad det kostar att ha en bil att åka runt till stallarna i, att ha ett lager med skor och liknande, att betala skatter och sociala avgifter, betala försäkringar och så vidare i all evighet. De som såg ut som 800 kr/h visade sig bli mindre än en fabriksarbetarlön/timme när det var klart. Men det tänker folk sällan på.

Men faktum kvarstår att min ihopjobbade inkomst är inte någon glädjekalkyl den heller, och som anhängare tilld en fria konkurrensen så väljer jag iskallt att lägga den på det som ger mig mest valuta för pengarna. Det betyder inte alltid billigast just då. Jag köper mitt foder från lokala foderhandlaren. En del bli billigare, en del blir betydligt dyrare. Men det är i mitt intresse att de lever vidare på orten eftersom det i långa loppet skulle bli dyrare för mig att fara runt halva länet i jakt på det billigaste spånet,d en billigaste havren, den billigaste lucernen, den billigaste kattsanden, den.. ja ni fattar. Samma sak så kan jag av ren bekvämlighet betala ett högre pris. Får jag en sak hemkört som skulle vara arbetsam och tidsödande för mig att hämta själv (spånbalar, halm, hö, hösilage etc) så betalar jag gärna för det för att få loss mer av min tid.

Så jag betalar gärna ett högre pris när jag finner det motiverat. Däremot så om lokala foderhandlaren plötsligt var dubbelt så dyra som säg Granngården(ODal så kan den lokala foderhandlaren klappa igen och lägga ner isf för där är min gräns passerad. Jag har tyvärr en ekonomi som i bästa fall kan betraktas som knackig, och kan jag spara tusenlappar så gör det en ganska stor skillnad för mig. Vore jag rik skulle jag ta det bekvämaste och enklaste alternativet oavsett pris (fast jag tror inte man blir rik då? ;))

Det ska inte vara för lite, för har det väl kommit in i systemet så finns det ju där, däremot KAN det vara individuellt.....en del behöver mer, andra mindre....jag märker på min gamla tik att det finns perioder då jag får öka dosen på henne....för att sen kunna gå ner igen...men henne syns det väl på...så länge din häst funkar så tycker jag att du kan hålla dig på den dosen du har.

...och JAG lastar inte importören heller, utan ifrågasätter snarare tillverkaren som inte kan ge bättre villkor till sin egen generalagent. Självklart hade det varit precis lika intressant för mig att kunna köpa det via en ÅF i Sverige för nånstans i närheten av det pris jag nu fått i England. Särskilt om den ÅF är någon man känner till och litar på i övrigt.

/JES

Lord Owen skrev:
Alltså, jag kan inte säga om jag sett en förändring då jag hästen är frisk. Han har varit frisk sedan december. Däremot ska jag fara och röntga honom i maj och då se om de tidigare förändringarna i ledbrosket på kotorna och ena hasen blivit värre. Om de ej blivit värre tror jag att det kan vara flexins förtjänst.

Jag undrade alltså inte om det fungerat, utan om det öht går ut i kroppen om man ger den rekommenderade dosen per dag eller om det (som det pratats om här) är för lite för att ens nå till lederna...så är det för lite att ge 1½ mått flexin per dag till en häst på 450 kg? Kommer det att nå ut till lederna?

Du har ställt dagens kuggfråga ;)

Det där beror HELT på vem du frågar. Detta är ett område där det är ont om 'riktig' forskning (oberoende och tillräcklig)

Det som finns är bland annat en veterinär påstående (?) om att det krävs 2 gram glukosamin per 100 kg häst som loading dose för att det ska nå ut i lederna. Då förslår inte 1½ mått flexi långt.

Dessutom pratade min vet om en ganska ny undersökning som visar att man får ut en promille av det förväntade i blodet vid peroral giva, det var knappt mätbart. För att få signifikant nivå skulle man behöva ge typ ett kilo per dag..

MEN, som kontrahent till detta finns ju detfaktum att det finns ett otal användare av glukosamintillskott som har väldigt goda erfarenheter, med hästar som svarat på preparatet. T ex min valack som ligger under 2 gr/100 kg och som det märks stor skillnad på.

Så, jag tror min veterinär sammanfattade det ganska bra 'Tja, det kan ju vara så att det fungerar på ett annat sätt än det man förutspått och därigenom ger resultat. Eller att andra ingredienser i det hela har effekt. Och ser man effekt så är den ju där och då spelar det egentligen ingen roll vad forskningen, du eller jag eller någon annan säger.'

Nej, men det var importören som fick ett syrligt mail.....som inte alls var trevligt...och jag "tvingade" honom att svara...egentligen har han ju inga skyldigheter att redovisa sin affärsversamhet för privatpersoner som gnäller...men nu har han gjort det och det var schysst tycker jag iallafall....

martha skrev:
Nej, men det var importören som fick ett syrligt mail.....som inte alls var trevligt...och jag "tvingade" honom att svara...egentligen har han ju inga skyldigheter att redovisa sin affärsversamhet för privatpersoner som gnäller...men nu har han gjort det och det var schysst tycker jag iallafall....
Så var det ju då inte JAG som skickade det mejlet... *påPIKAR lite*

/JES
som nog får börja se sig om över axeln för att se om inte Alex HÄNGER där trots allt?

Jag vet att det inte var du.....men eftersom ni "gaggar" ihop er mot "mig" så svarade jag bara vad som hänt för alla som inte är involverade.....

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 018
Senast: ZorréZaid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens