Glucosamin + Chondroitin?

Sv: Glucosamin + Chondroitin?

Tack till både alex och martha :bow: :bow:

Men, säg att man ger underhållsdosen hela tiden? Skulle det kunna ge effekt men inte lika snabbt som om man gav mkt i början och sedan gick ner till underhåll? :crazy:

Läste någonstans att man har börjat testa ge glukosamin intravenöst, detta i fallet kissing spines, något du hört talas om?

Hej PL!
Har en liten utvikning i ämnet glucosamin. Det lär vara så att det är en stor skillnad på hur kroppen tar upp glucosamin beroende på om det är "glucosamin-KCl" eller "glucosamin-HCl". Vet du nånting mer om detta?
Vad jag hört är KCL-varianten lättare för kroppen att ta upp.
Sen har jag en sällsynt svårflörtad gammalortoped i bekantskapskresen. Han kommenterar ofta hästfolks svaghet för olika preparat som ska fixa allt. Men, han säger att på humansidan finns det iaf tillräckligt många studier idag som visar att det verkligen lindrar vid problem med ledbrosken.

belzebub skrev:
var kan man få tag på djävulsklo?

Jag köper från en örtagård här (finns på nätet med men sidan är under konstruktion pga ägarbyte), annars har t ex www.hippok9.nu (tror det ska vara .nu).

Enligt MIN erfarenhet är torkad rot bättre än flytande.

Spännande tråd!
Min häst har (enligt veterinär iallafall) haft både kotleds & knäledsinflammationer, men min erfarenhet är att det kommer någon annanstans ifrån egentligen men att veterinärer kan vara lite insnöade på ledinflammationer..
När jag till slut hittade en kanonveterinär kom det fram att min hästs problem satt i bogen (men visst kan han ha haft ledinflammationer som en följd av det..).
Hur som helst så gav jag honom glucosamine under några månader men märkte ingen skillnad (nu kan det iofs vara pga av att han inte ens hade ledinflammation..). Jag har hört att om man ger Glucosamine så stoppas hästens egna produktion upp & kan göra att när man slutar ge Glucosaminetillskott så blir hästen sämre under en period. Dvs tills dess att den egna produktionen kommit igång igen, men vet inte hur sant det är..
Jag gick sen, efter samtal med Hästhälsan (www.hasthalsan.se) över till en örtblandning som heter Mobility Mix, innehåller bla djävulsklo & nässla, dessutom gav jag gurkmeja/bockhornsklöver. Jag märkte faktiskt skillnad, hästen (som är 18 år) blev mycket mjukare, det gick fortare att rida fram honom etc. Nu ger jag honom det jämt, dosen med djävulsklo är så pass liten att det knappast gör att han låter bli att visa hälta om han skulle ha ont. (Jag har dessutom pratat med min superveterinär som faktiskt tycker att örter är ett mycket bra alternativ till mediciner i vissa fall, trodde inte det fanns såna veterinärer..)
Hoppas din häst håller sej fräsch!

Liselott76 skrev:
Min häst har (enligt veterinär iallafall) haft både kotleds & knäledsinflammationer, men min erfarenhet är att det kommer någon annanstans ifrån egentligen men att veterinärer kan vara lite insnöade på ledinflammationer..
Nu är det ju inte en gissning att min häst har ledinflammationer när ledvätskan rinner som vatten ur minst tre leder... :eek:
Sen vet vi ju också med allra största sannolikhet att lederna får sina problem pga att min häst försöker avlasta vänster bak där hon har fuuula skelettförändringar pga två stora lösa benbitar som även orsakat lite annan skada och pålagringar på kotbenet. Så här är det nog mest fråga om att försöka se till att hästen kan fungera som pigg promenadhäst livet ut. Sen om det skulle bero på Glucosaminet eller på min väl avvägda träning ( :smirk: ) eller på solvindar på Mars det bryr jag mig mindre om i nuläget. Jag bara hoppas att det finns något sätt att se till att hjälpa lederna så att hon inte återfår ledinflammationerna framöver.

/JES

Ville bara passa på att meddela att jag nu iaf har hittat ett Glucosamintillskott som jag tänker prova på min häst. Att jag dessutom fick tag i det såååå mycket billigare via internet från England gör ju inte saken sämre heller! :bow:

Rapport om huruvida det gör nåt positivt för min häst eller inte :smirk: kommer framöver! *lovar*

Fast liiite konstigt tycker jag ju att det är att det kan bli billigare för mig att köpa in ett preparat från England och betala en sjujädrans frakt än att köpa det direkt från tillverkarens återförsäljare här i Sverige??

/JES
:angel: :devil: :angel:

Senast ändrad:

Kassiopeja skrev:
Ville bara passa på att meddela att jag nu iaf har hittat ett Glucosamintillskott som jag tänker prova på min häst. Att jag dessutom fick tag i det såååå mycket billigare via internet från England gör ju inte saken sämre heller! :bow:

Rapport om huruvida det gör nåt positivt för min häst eller inte :smirk: kommer framöver! *lovar*

Fast liiite konstigt tycker jag ju att det är att det kan bli billigare för mig att köpa in ett preparat från England och betala en sjujädrans frakt än att köpa det direkt från tillverkarens återförsäljare här i Sverige??

/JES
:angel: :devil: :angel:

Och jag (som har ganska stor 'skuld' i att Kassiopeja valde just det preparatet) är ju extra tacksam för det då jag nu går ihop med Cassiopeja och köper 300 dagars förbrukning från England för bara några hundralappar mer än vad 100 dagars förbrukning kostar i Sverige.

Nånstans stinker det när det är SÅ stor prisskillnad. Jag har mailat den svenska generalagenten och ifrågasatt hur det egentligen går ihop annat än att de tjänar ganska stora pengar på det som säljs i Sverige. För tillverkaren själv som finns i England vägrar att sälja till Sverige med hänvisning till att det blir väldigt dyr frakt och de ju har ÅF i Sverige. Men om man tar det från underleverantör i UK, och dessutom betalar frakt, som på EN hink blir rätt dyr så är priset ÄNDÅ rejält under det svenska. Köper man mer (och slår ut frakten på fler burkar) så blir prisskillnaden som sagt EXTREM. Och jag kan inte se någon vettig förklaring till det. Att jag som privatperson som tar in EN hink från England kan köpa den billigare även med frakten inkluderad, men importören i Sverige, som förmodligen tar in i bulk från UK, Håller ett högre pris.

Jes - jag har mailat dig ;)

Alexandra_W skrev:
Och jag (som har ganska stor 'skuld' i att Kassiopeja valde just det preparatet) är ju extra tacksam för det då jag nu går ihop med Cassiopeja och köper 300 dagars förbrukning från England för bara några hundralappar mer än vad 100 dagars förbrukning kostar i Sverige.

Nånstans stinker det när det är SÅ stor prisskillnad. Jag har mailat den svenska generalagenten och ifrågasatt hur det egentligen går ihop annat än att de tjänar ganska stora pengar på det som säljs i Sverige. För tillverkaren själv som finns i England vägrar att sälja till Sverige med hänvisning till att det blir väldigt dyr frakt och de ju har ÅF i Sverige. Men om man tar det från underleverantör i UK, och dessutom betalar frakt, som på EN hink blir rätt dyr så är priset ÄNDÅ rejält under det svenska. Köper man mer (och slår ut frakten på fler burkar) så blir prisskillnaden som sagt EXTREM. Och jag kan inte se någon vettig förklaring till det. Att jag som privatperson som tar in EN hink från England kan köpa den billigare även med frakten inkluderad, men importören i Sverige, som förmodligen tar in i bulk från UK, Håller ett högre pris.

Jes - jag har mailat dig ;)

Vad för medel snackar vi om nu? :eek:

Huntress skrev:
Det vill jag också gärna veta! PM? :)

Jag tror att det är Flexin eftersom det är vad Alexandra_W använder (det enda jag vet i alla fall :p ) och det ÄR svinigt dyrt i Sverige. Skulle vara intressant att veta vad det kostar att ta in det! :)

Det kostar 45 pund i England iallafall.

På förekommen anledning så undrar jag nu om det är någon som vet om man kan ÖVERDOSERA med Glukosamin?
Eftersom den lilla forskning som finns antyder att doseringen på de olika fabrikaten innebär att hästen inte får i sig tillräcklig mängd för att det någonsin ska nå lederna så funderar jag på att boosta igång min häst med... ptjaaaa.. trippel dos istället för den rekommenderade dubbla kanske??, iaf under första månaden.

Kan det vara farligt?

/JES
förmodligen mer lurad än vanligt, men det bjuder jag på för tillfället. *hepp!* :D

Lord Owen skrev:
Jag tror att det är Flexin eftersom det är vad Alexandra_W använder (det enda jag vet i alla fall :p ) och det ÄR svinigt dyrt i Sverige. Skulle vara intressant att veta vad det kostar att ta in det! :)
Det beror, som det så ofta gör, på vilken mängd man köper. Köper man tillräckligt mycket så blir det ju fraktfritt utöver att det är myyyycket billigare än att köpa från den svenska återförsäljaren, vilket det för övrigt är även MED frakten inräknad... :devil:

/JES

Senast ändrad:

Vi använde Cortaflex på vår förra häst oh när han såldes var han OTROLIGT fräsch för sin ålder enligt veterinären. Han var jättefin i leder osv. Vi gav cortaflex endast i förebyggande syfte och vet. trodde att det och bra ridning gjort att han var så fräsch! Så jag kan iaf bidra med att Cortaflex fungerar! Vi hade Cortaflex Forte. tror det finns fler sorter!

Capable Case skrev:
Vi använde Cortaflex på vår förra häst oh när han såldes var han OTROLIGT fräsch för sin ålder enligt veterinären. Han var jättefin i leder osv. Vi gav cortaflex endast i förebyggande syfte och vet. trodde att det och bra ridning gjort att han var så fräsch! Så jag kan iaf bidra med att Cortaflex fungerar! Vi hade Cortaflex Forte. tror det finns fler sorter!

Var kan man köpa det? Och finns det någon info om det på internet? :bump:

För övrigt.. kan någon svara på om det inte fungerar att normaldos (flexin) varje dag? Skulle det inte nå ner till lederna om man gav en normaldos varje dag? Borde ju bli en del i längden menar jag. :crazy:

Om imte flexin funkar på din häst så får du nog söka andra vägar till att lösa problemet..jag vet inte riktigt vad du har för problem med dn häst....men du bör nog ha sett skillnad på 3-4 veckor..gör du inte det så hjälper den nog inte tyvärr.

Eftersom det är flexijoint du pratar om så kan jag förklara lite allmänt om vad jag vet..

Jag är åf för deras produkter....

Min" generalimportör här i Sverige har ju ganska mycket mer omkostnader än vad en privatperson har....han har lagerkostnader, lagerlokaler,reklam, administrativa kostnader, återförsäljare...dessutom skall det betalas skatt o social på "vinsten" och helst skall man ju kunna ta en lön också...inte en kassiopeja vill väl ligga på lager och jobba gratis....???

Det du ska veta är att du betalar för produkten...du ska betala 25% moms på den och dessutom dubbla frakter...en i england och en i sverige...om du sedan kommer att tjäna några hundra per hink är ju bara att gratulera...jag missunnar ingen....men jag tycker att din ton är lite för kaxig för jag tror inte riktigt att du förstår hur det hela går till.....och vad allt runt omkring kostar....flexin ligger bra i pris om man jämför med lika produkter här i Sverige....

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 018
Senast: ZorréZaid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens