Glömt av!!!

H

Hildaz

Jag har inte suttit på en häst på säkert 5-6 år, och har till 100% glömt av hur man rider.. Minns inte ens vilken sida man sitter upp på :confused:.. De känns förfärligt! Minns inte ens ordet på de olika ridsätten, eller jo, lättsits, men minns inte vad de innebar! Men jag tror att jag kommer vara väldigt ringelrostig nästa gång jag sitter upp på en häst, och långsamt kommer minnas, kanske någon som vill få mig att minnas de viktigaste?:)

Sv: Glömt av!!!

Vad lustigt att du glömt av allting! :rofl:

Börja om helt och tänk inte så mycket på allt som man ska tänka på, utan hitta tillbaka själv! Strunta i vilken sida av hästen som man ska sitta upp från, ta den som känns bäst!

Visserligen kan det vara bra att få tag på någon som kan hjälpa dig med utrustningen. Annars är det väl bara att köra på!
;)

Jag tycker också det är skumt att jag inte minns!! Men det är nog bara en tillfällighet, minns säkert när jag väl står där och ska köra mitt race :) Eller inte :confused: Känner mig orolig, eftersom jag har bokat in mig på en ridtur.. som jag börjar känna att de borde jag inte gjort! haha.

Man får sitta upp från vilken sida man vill, men på de flesta ridskolor lär man eleverna att alltid göra det från vänster sida.

Det enda argumentet för att hålla sig till vänstersidan är dock att det är svårt (omöjligt?) att sitta upp från höger när du har svärdet/sabeln/värjan hängande vid sidan. Och det har ju oftast inte vi vanliga ryttare någon...:angel:

Tvärtom är det bra för både sadeln och hästens rygg att variera uppsittningssidan.:)

Jag tycker också det är skumt att jag inte minns!! Men det är nog bara en tillfällighet, minns säkert när jag väl står där och ska köra mitt race :) Eller inte :confused: Känner mig orolig, eftersom jag har bokat in mig på en ridtur.. som jag börjar känna att de borde jag inte gjort! haha.

Har du ett bibliotek i närheten? Låna en bok om hästar och ridning. Tjuvkika lite innan ridturen. Jag tror att du kommer att minnas mer när du väl är i stallet. Jag tycker att du ska vara mer orolig för träningsvärken dagen efter ridturen, sovande muskler ska börja jobba igen, det var plågsamt i början. Lycka till!

Surfa runt lite på hästsidor på nätet innan du skall iväg är ett annat tips...
Tror nog att det mesta av basic-grejerna kommer tillbaka när du väl sitter på hästen även om du nog får vara beredd på att kroppen inte riktigt gör det som hjärnan vill, om du förstår vad jag menar.

Jag har inte suttit på en häst på säkert 5-6 år, och har till 100% glömt av hur man rider.. Minns inte ens vilken sida man sitter upp på :confused:.. De känns förfärligt! Minns inte ens ordet på de olika ridsätten, eller jo, lättsits, men minns inte vad de innebar! Men jag tror att jag kommer vara väldigt ringelrostig nästa gång jag sitter upp på en häst, och långsamt kommer minnas, kanske någon som vill få mig att minnas de viktigaste?:)

Vilket ypperligt tillfälle att lära sig rida på känsla. Grattis!!!

Sen så kan jag förvarna dig om att balansen inte kommer att vara det den en gång varit. Fast det tränar man snabbt upp igen.

du kanske minns massa när du väl kommer dit.. om inte så kanske du lär dig på nytt detsto snabbare :)

Synd att du bor så långt bort!!Vi har världens bästa ridgrupp på vår ridskola!Det är en salig blandning av människor..Den yngsta är 17 och den äldsta 68..vi har en del "mammor" som la av med sin ridning under de första åren som nybliven mamma..Men det roligaste är att det tar ett par ggr så minns dom nästan allt!

Vi har mycket roligt tillsammans..vinprovningar, åker på uteritter, westernhelger m.m....

Jag har inte heller ridit på väldigt länge. Kommer inte ihåg hur skänklarna ska vara när man ska fatta galopp, vilket ben fram och vilket ben bak i vänster vs. höger galopp? :o

Imorgon gäller det!!! :crazy: Lovar att berätta hur det gick :)

Jag har inte heller ridit på väldigt länge. Kommer inte ihåg hur skänklarna ska vara när man ska fatta galopp, vilket ben fram och vilket ben bak i vänster vs. höger galopp? :o

Haha..det kommer!ytter skänkel i det varv du rider ska bak!:rofl:

Kan trösta dig med att det finns där, ingrott i skallen! Körde häst idag för första gången på 12 år!! Efter några minuter var det som om jag inte gjort något annat sen dess.
Kul att du tar upp ridningen igen! Har kommit igång efter att jag sålde min häst för några år sedan. Mår betydligt mycket bättre efter en stund i stallet! Lycka till!!! :rofl:

Snalla beratta hur ridturen kandes! Och slappna av bara, du kommer sakert att minnas!

Jag har ridit i hela mitt liv, varje dag, jobbat med hastar och tranat, tranat, tranat, jag gav 110% och hela mitt liv at ridningen, innan jag for 1 och 1/2 ar sen flyttade till Nya Zeeland och slutade helt... Det var ok till en borjan men vad det kliar i mig nu!! Jag drommer om det pa natterna, jag vaknar upp efter ett perfekt ridpass (i drommen) som var sa verklig att jag trodde det var sant:love: Jag ar helt enkelt GALEN :eek: efter en hast att ha omkring mig igen..

Och det kommer nog inte att droja manga veckor innan jag gor som du, tar upp det igen:banana::banana:

Och jag tror att har man en gang lart sig, da sitter det dar. Om man ger sig sjalv lite tid att mjuka upp hofter och ridmuskler igen. Och vad allt heter, det ar mindre betydelse. Det viktiga ar att man forstar vad man gor och att man gar pa kanslan. Ha sa kul!!

Hur gick det? Jag har ju själv haft uppehåll i ridningen men när man väl sitter i sadeln så brukar det komma av sig självt. Har lånat en häst sommar så nu blir det ridning :)

Mitt internet hade kraschat därför jag inte svarat föräns nu.. Men kan säga att det började inte oförväntat!!! Sätter i foten i stigbyglen, och hästen drar iväg.. jag kommer hoppandes på 1 ben och säger stanna hela tiden.. :o Som tur kunde jag stoppa hästen! Men upp kom jag till slut, på en stillastående häst.. Men så fort jag satt upp drar den iväg i trav - antar att ni kan se synen framför er på en hoppande tjej med tyglarna i kors... typ! haha Det var la det som var problem med, antar att jag var väldigt nervös.. När själva turen började så kändes allt lungt, speciellt skritten, där fick jag känslan att rida igen, och kände mig allt säkrare och säkrare, traven var vääääldigt skumpig och kändes som att jag skulle tappa kontrolen ibland, men då saktade jag av.. Och galloppen gick bättre än traven (!).. de blev ingen avramling, och de ringelrostiga byggdes på väldigt fort :)

Grattis!!! Kommer du att återuppta ridningen nu?
Själv är jag vissa dagar jättesugen på rida, men efter en ridolycka för snart 14 år sedan har läkarna varnat mig för o rida igen. Har suttit på häst några gånger efter det men det var oxå länge sedan nu, idag är det shettisar som gäller i mitt liv:love:

Hihi, jag hade inte ridit på 13 (!!) år, och mindes inte ett skvatt, men jag bara började igen och första gången jag satt upp föll det bara på plats. Det sitter där. Du känner vad som är rätt även fast du inte kommer ihåg namnet på allt :D
Lycka till, det är ÄNNU roligare andra gången :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 770
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: super
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 415
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar