glöggrecept

zbrka

Trådstartare
vi är bortbjudna i helgen, tänkte ta med en flaska hemgjord glögg som present. är det någon här som har ett bra recept?
 
Sv: glöggrecept

Glögg

Ingredienser (ca 5 liter)

* 5 liter svagdricka
* 50 g vanlig jäst
* 2,5 kg socker
* 1 påse kardemummakärnor
* 1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
* 1 påse hel kryddnejlika
* 500 g russin
* 1 kanelstång
* 5 skalade och skivade råa potatisar

Instruktioner

1. Häll alla ingredienserna i en väl rengjord hink och rör om.
2. Täck med plastfolie som du gör små hål i.
3. Låt stå 3-6 veckor.
4. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hävert – undvik den grumliga bottensatsen.
5. Går att lagra några år.

Tidsåtgång

Cirka 20 minuter + jäsning 3-6 veckor + upptappning på flaskor.
 
Sv: glöggrecept

tack för receptet! det blir lite bråttom att få det färdigt till helgen, men det låter ju onekligen spännande att hålla på och jäsa och så... kanske får bli en omgång sånt också! har du provat receptet?
 
Sv: glöggrecept

Ingen orsak!
Nej, men min mamma har. Dricker själv inte glögg, men hela släkten tyckte om det och ville ha recept så det är nog inget fel på den glöggen ;)
 
Sv: glöggrecept

låter bra! jag får nog ta och prova...
är det lagligt förresten? :o
 
Sv: glöggrecept

du har nog rätt, jag surfade runt lite efter recept och det finns såna där man ska jäsa glöggen även på bland annat tasteline, så det borde inte vara olagligt!

nu har jag bestämt mig, det blir morfar Anders glögg! nu ska jag fara och köpa en flaska att förvara den i!
 
Sv: glöggrecept

Jag skulle ta lite mindre brännvin än det är i receptet, faktiskt, det låter mycket och jag tror det kan bli en väl stark spritsmak. När jag gör vitvinsglögg har jag i ungefär 1 dl vodka per flaska vin, och det blir lagom "spets" på glöggen då utan att den smakar sprit.

Till rödvinsglögg brukar jag ha i en liten flaska portvin istället, det blir mycket gott!
 
Sv: glöggrecept

Ingen orsak!
Nej, men min mamma har. Dricker själv inte glögg, men hela släkten tyckte om det och ville ha recept så det är nog inget fel på den glöggen ;)

Fast den måste smaka väldigt annorlunda jämfört med glöggen man köper på systemet, eftersom det inte är något vin i? De flesta glöggrecept är ju vinbaserade.
 
Sv: glöggrecept

Allra enklast är ju att köpa färdiga glöggkryddor i påse på ICA t ex.

Vad du lägger dem i är ju en smaksak. Rödvin är ju det klassiska. Men det finns ju andra alternativ. Tranbär-, svartvinbär el lingondricka, inte för svag, med eller utan tillsats av brännvin, eller delvis vin. Proportioner socker, vätska osv står på kryddpåsen.

Funderar i år på att testa att göra glögg på vitt vin + glöggkryddor.
 
Sv: glöggrecept

Fast det är lika enkelt att göra kryddblandningen själv, det är ju bara att lägga ihop torra kryddor, superenkelt, och så kan man variera sig lite dessutom.

Vitvinsglögg blir godast med lite annan kryddning än vad man har i rödvinsglögg. Vi har kanel, färsk ingefära, hel grön kardemumma (ganska mycket, mer än i rödvinsglögg) och skalet från en apelsin i vår. Man får vara noga med att inte låta apelsinskalet ligga i för länge bara, då smakar det bara apelsin om alltihop.
 
Sv: glöggrecept

Jag skulle ta lite mindre brännvin än det är i receptet, faktiskt, det låter mycket och jag tror det kan bli en väl stark spritsmak. När jag gör vitvinsglögg har jag i ungefär 1 dl vodka per flaska vin, och det blir lagom "spets" på glöggen då utan att den smakar sprit.

noterat! ska smaka av efter att ha haft i 1 dl, så får vi se hur snurrig jag blir :-)
 
Sv: glöggrecept

Allra enklast är ju att köpa färdiga glöggkryddor i påse på ICA t ex.

Vad du lägger dem i är ju en smaksak. Rödvin är ju det klassiska. Men det finns ju andra alternativ. Tranbär-, svartvinbär el lingondricka, inte för svag, med eller utan tillsats av brännvin, eller delvis vin. Proportioner socker, vätska osv står på kryddpåsen.

Funderar i år på att testa att göra glögg på vitt vin + glöggkryddor.

jag pysslar inte för att göra det enkelt för mig ;-)
ska kanske göra lite glöggexperiment till det egna hushållet, du kommer med en del intressanta idéer!
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 675
Senast: LadySara
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 662
Senast: Oh_really
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: vilde
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp