Globendressyren!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Globendressyren!

Jag skulle gärna vilja ser hur han rider nuförtiden.
Vill se det i praktiken och inte bara i text.:)
Hittade ngt klipp där de höll på med ngn form uppresande tygeltag och jag förstår vare sig syftet med det eller tyckte att det såg vare sig trevligt eller bekvämt ut för hästen.

Jag skulle vilja se honom rida skolor idag och hur han tycker att det ska se ut.

Personligen så tror jag att avsaknaden av "vertikala" framben mm beror på tillfälle, styrka, lösgjordhet och balans just vid det där tillfället. Att alla bitar ska falla på plats just exakt då är få förunnat.

Man kan inte få en häst att göra en "perfekt" piaff direkt och inte heller alla hästar har förutsättningen att utföra en.

Däremot så strävar nog de allra flest mot den perfekta ritten men jag skulle bli mkt förvånad om vi ngnsin ser en 100% ritt.

Senast ändrad:

Helt ot men bara ett påpekande i all välmening, tyskt y brukar inte "finnas" på datorer utan du gör det genom att först trycka på prickarna och sedan på u:et:) Så vet du till nästa gång.
Tack för info.
Så är det med "normala" tangentbord (TB). På det jag använder finns inte någon tangent för två horisontella prickar. Det är möjligt att det går att byta TB men jag ids inte för ett enda ord.

spin of var väl ändå att brille kritiserat och ifrågasatt tävlingsdressyren här ute på dressyrforumet?

Jag vet inte om det är din avsikt men om man bortser ifrån just denna tråden så tycker jag att du många gånger är rätt rivig vilket kanske inte alls är din avsikt men det gör att det blir svårt att ha en saklig diskusion om ngt när man besvaras med "öööhhh".. " vi har väl gått ur grundskolan eller? "

I min värld är ingen förmer än ngn annan oavsett om de är svårklassryttare i ex fälttävlan eller raketforskare.

Jag tycker iallfall, oavsett grundorsak, att det är trevligare och större möjlighet att fler vågar delta i en diskussion om man inte riskerar att bli förlöjligad.

Jag har också förmågan att slänga käft men det kommer inget konstruktivt ur det.

Gällande parfrågan så togs det upp gällande Brille och F men ni ser inte att ni också gaddar ihop er.

Prova att gå in på vilketforumsomhelst och såga allt som finns där.. så får du se vad som händer... det handlar inte om att någon gaddar ihop sig, utan det handlar om att människor som befinner sig på just det forumet gör det för att dom delar samma intressen.. tex islands, western, hoppning eller fälttävlan.

Du menar helt och fullt på allvar att du kommer anse då (när du gått in och sågat allt i dessa forum) att alla gaddar ihop sig mot dig, eller kan det vara så att var och en delger sin åsikt till dig som råkar vara liknande varandra eftersom nästan alla på det forumet delar samma åsikt pga grenen dom sysslar med? Du är ju tydlig med att du verkligen har gått ur grundskolan så du klarar nog av att räkna ut svaret på den frågan.

Jag svarade öööh på frågan eftersom på något vis har du fått för dig att vi här i tråden försvarar den typen av ridning, vilket ingen gör och har aldrig gjort, vi kritiserar den typen av ridning precis lika mkt som både Brille och fiador gör så den bilden blev ganska malplacerad i diskussionen.

Den ridning Brille samt fiador kritiserar som vi försvarar är ungefär Damon Hill och Valegro, Carl Hester, Ingrid Klimke osv.. dom ligger ganska så långt ifrån din bild som du la in..

Så jag håller med mackans fråga där om bilden du la in (ja vi kör såklart i par) är det din bild av dressyren??

Fast de stämmer inte riktigt. Alla ryttare betonar vikten av att variera formen.

Men stundtals, bla när de stretchar och när de värmer så kan man lägga dem låga. Vet inte om du syftar på rollkur eller på det I Klimke gör på tidigare bild utlagd här?

Har en bild på en häst som själv gärna lägger sig lite lägre. Hon travar stundtals såhär.

980900_10201707533631838_1905136941_o.jpg
Visst skall formen varieras, så ock gångart, varv etc. Men om muskel A behövs för en viss rörelse behöver/måste just den tränas för att bli stark och uthållig. Det hjälper inte att träna muskel B istället.

Trevlig häst.

Artiklar tror jag man får länka till. Det jag opponerade mig mot var att du länkade till en blogg med en ryttare som hade lagt ut bilder och filmer på träning för min tränare. Hon har inte bett om att bedömas på Buke.

Jag skrev också att jag har 3 olika tränare och även egna erfarenheter som format mig till den jag är idag. Alltså står jag för min grej. Den är inte helt densamma som någon av mina tränares.

Så jämför på du. Men förvänta dig alltid att folk är egna individer.

Jag vill heller inte att någon annan oförtjänt får stå till svars för mina åsikter. Vi tycker som sagt olika i en del saker. Så det jag skriver får stå för mig. Inte någon annan.

Men jag är stolt över mina tränare och tycker gärna folk kan läsa deras artiklar. Frun har också nyss släppt en bra grej för folks jobb mot msv. Den kan vara mer "här och nu" för många.

Vi är inte intresserade av att bli frälsta av din guru!

Läs vad tråden ska handla om!

Prova att gå in på vilketforumsomhelst och såga allt som finns där.. så får du se vad som händer... det handlar inte om att någon gaddar ihop sig, utan det handlar om att människor som befinner sig på just det forumet gör det för att dom delar samma intressen.. tex islands, western, hoppning eller fälttävlan.

Du menar helt och fullt på allvar att du kommer anse då (när du gått in och sågat allt i dessa forum) att alla gaddar ihop sig mot dig, eller kan det vara så att var och en delger sin åsikt till dig som råkar vara liknande varandra eftersom nästan alla på det forumet delar samma åsikt pga grenen dom sysslar med? Du är ju tydlig med att du verkligen har gått ur grundskolan så du klarar nog av att räkna ut svaret på den frågan. Du kan inte låta bli?

Jag svarade öööh på frågan eftersom på något vis har du fått för dig att vi här i tråden försvarar den typen av ridning, vilket ingen gör och har aldrig gjort, vi kritiserar den typen av ridning precis lika mkt som både Brille och fiador gör så den bilden blev ganska malplacerad i diskussionen. och exakt vart har jag påstått att ni försvarar den formen av ridning? :mad: Jag skrev att det många gånger är den här bilden som flera kritiker ofta ser och då kanske det inte är så konstigt att de ifrågasätter framförallt när de inte har hela bilden. INTE att ni försvarar den typen av ridning men då måste väl ändå du ngnstans kunna erkänna att det har stormat kring tävlingsdressyren??

Den ridning Brille samt fiador kritiserar som vi försvarar är ungefär Damon Hill och Valegro, Carl Hester, Ingrid Klimke osv.. dom ligger ganska så långt ifrån din bild som du la in..

Så jag håller med mackans fråga där om bilden du la in (ja vi kör såklart i par) är det din bild av dressyren??

och jag svarar återigen att det är inte min bild av tävlingsdressyren. Om du går tillbaka lite i tråden så kan du se mitt svar till mackan. Sen kanske du också kan se att jag lagt bilder på bla Balagur och Totilas i vad jag tycker är mkt fina piaffer bla..
Däremot kan jag inte ge min syn som ryttare då jag ännu inte kommit igång med ridningen efter att jag skadade min rygg för nästan 9 år sedan. Jag har försökt men det är svårt då jag både är skev och svag samt fokus har delats med tre barn och företagande.

Senast ändrad:

Jag är väl införstådd i begreppet True Collection och hur det används av vissa.
Jag håller ändå inte med. :)

Jag är själv för samling utan spänning.
Jag är innördad på just det.
Men samling har för mig en viss betydelse.
Och det kan inte användas så som det används tex i True Collection eller inom western eller inom Islands.

Jag accepterar att andra använder det så.
Men håller inte med.
Jag tycker det är att fara med osanning.

Och jag tycker inte man ska ha "en annan samling" för att det är gångartshäst.
Då är det bara helt enkelt inte samling.
Men kanske en för arbetet ändamånsenlig form.
Den som har läst artikeln om "True Collection" borde ha uppfattat att den beskriver bl.a. vad författaren anser vara utgångspunkten för sådan samling. Hon använder begreppen "collection" och "anti-collection" och diskuterar även ryggradens betydelse.

Piaff skall visa att hästen har förmåga att samla sig. Det kan den inte göra med 2-3 nackkotan högst och nosen bakom lod.

Jag hade egentligen bestämt mig för att inte ge mig in i det här råttboet....
Men, jag undrar om du någonsin har ridit eller framförallt tränat en häst för piaff? Var nacken befinner sig är framförallt en fråga om styrka och i viss mån exteriör! Ibland måste man förändra nackens position för att inte förlora i kvalité! Det är inte speciellt svårt att placera nacken som du vill ha det med hjälp av händerna samt skarp betsling, men det är ju DÅ man tappar i kvalité.
Vill minnas att du själv la ut en piaffbild på PK som visar just det, hur man med höga händer och skarpt bett LYFTER upp nacken och fullkomligen tappar all ryggverksamhet (att hästen dessutom såg extremt missnöjd ut gjorde inte saken bättre) !

Av din text kan förstås att du inte vet att Philippe Karl jobbade på Cadre Noir under många år. Så här står det på hans hemsida
"In 1985, General Pierre Durand appoints him [Philippe Karl] as a member of the French national riding school Ecole Nationale d´Equitation in Saumur, and he becomes an Ecuyer at the prestigious Cadre Noir. Being especially dedicated to the shows of the Cadre Noir, he creates two historical shows, presentations at the long reins – both in jumping and High School – and participates in the shows of the Ecuyers. For thirteen years, he takes part in all the gala shows of the Cadre Noir in France and all over Europe." Han har dessutom skrivit om sin tid på Cadre Noir i sina böcker.

Jag förutsätter att du skojar med mig här? Det är väl klart att jag vet att han har varit på cadre noir förut. Vill du veta hur många ggr jag träffat mannen som var PKs chef när han jobbade där? PKs gren av klassisk dressyr har visserligen likheter med det Carde undervisar men sedan cadre noir-tiden har PK utvecklat och förändrat sin ridning radikalt. Den är tex långt med baucheristisk än det Carde undervisar. PKs typ av ridning upplever jag dessutom har ett helt annat ridtekniskt fokus än den mer flytande franska ridningen.

Har du ens sett båda dessa tränare undervisa och kunnat jämföra? Då menar jag inte på video, i bild eller skriftform och avancerade ekipage, inte förstagångsträningar.

Jag skulle gärna vilja ser hur han rider nuförtiden.
Vill se det i praktiken och inte bara i text.:)
Hittade ngt klipp där de höll på med ngn form uppresande tygeltag och jag förstår vare sig syftet med det eller tyckte att det såg vare sig trevligt eller bekvämt ut för hästen.
Det finns en tråd som ingående diskuterar Karls metoder. Det kanske är där du har sett klippet. Tygeltaget används för att förmedla en signal, inte för att skapa något stöd, ur två perspektiv:
- Då hästen tar upp huvudet följer ryttaren med med handen för att signalera till hästen att den inte kommer undan genom att ta upp huvudet. Tygeltaget används då mot hästens mungipa. Ett annat sätt, som han inte använder, är att sänka handen och dra ner/hålla emot. Jag tror att det är ännu mindre angenämt för hästen. Det påverkar känsligare delar som tunga/laner.
- Det kan användas som uppresande t.ex. då ryttaren vill att hästen skall flytta vikten bakåt.
Jag skulle vilja se honom rida skolor idag och hur han tycker att det ska se ut.
Då får du åka till Tyskland. Han har slutat komma till Sverige. Det är hans främsta elev som har tagit över hans elever i Sverige. Jag tror att hon kommer i april.
Det finns ju några DVD där han förklarar och rider.
Personligen så tror jag att avsaknaden av "vertikala" framben mm beror på tillfälle, styrka, lösgjordhet och balans just vid det där tillfället. Att alla bitar ska falla på plats just exakt då är få förunnat.
Jag håller med. Därför är det så viktigt att skapa så bra flrutsättningar som möjligt.
Man kan inte få en häst att göra en "perfekt" piaff direkt och inte heller alla hästar har förutsättningen att utföra en.
Jag håller med om att det inte går utan förberedelser och det är viktigt att ge hästen så bra förutsättningar som möjligt.
Däremot tror jag att de allra flesta hästar kan göra en piaff men alla kan inte göra den lika bra.
Däremot så strävar nog de allra flest mot den perfekta ritten men jag skulle bli mkt förvånad om vi ngnsin ser en 100% ritt.
Just de.

Varför kan du och Fiador inte skapa en EGEN, NY tråd där ni kan välja vad ämnet skall vara, istället för att fullständigt förstöra denna tråd?

Visst skall formen varieras, så ock gångart, varv etc. Men om muskel A behövs för en viss rörelse behöver/måste just den tränas för att bli stark och uthållig. Det hjälper inte att träna muskel B istället.

Trevlig häst.

Och om både muskel À och muskel B behövs för ett jobb är det vettigt att träna båda två...
Finns inga onödiga muskler, de fyller alla sin funktion..

Dina idéer just gällande träningslära tycker jag är smått konstiga? Som att det är onödigt att skritta en galoppör eftersom den ska galoppera när den tävlar. Eller att inte rida en körhäst som ju ska dra vagn och alltså borde bara träna det.

Finns ingen dressyrryttare som bara rider i låg form. Alla tränar i uppvisningsform oxå. Både muskel À och muskel B.

kl

Någon om vet om Biggles gick küren?
Vet att hos Brinken jobbade de med att få honom lite lägre och rundare vid piaff och passageträningen då han lätt blev för spänd när han togs upp i formen. Liten parantes :)

sen skulle jag också vilja säga att jag tycker att det ser ut som tävlingsdressyren utvecklas åt ett mkt trevligt håll när man ser hästar som Anton, Valegro och Damon Hill mfl.

Har sett allt jag kan komma över när det gäller Carl Hester och jag gillar verkligen hans och Charlottes ridning!

Senast ändrad:

Jag hade egentligen bestämt mig för att inte ge mig in i det här råttboet....
Men, jag undrar om du någonsin har ridit eller framförallt tränat en häst för piaff?
Svar ja.
Var nacken befinner sig är framförallt en fråga om styrka och i viss mån exteriör!
De flesta hästar har tillräcklig styrka i halsen för att hålla nacken högre än 2/3 halskotan.
Alla hästar har, om den inte är missbildad, en sådan exteriör att de kan ha nacken högre än 2/3 halskotan. Om den inte har det tillåts den nog inte att växa upp.
Ibland måste man förändra nackens position för att inte förlora i kvalité!
Vilken kvalite uppnås genom att rida hästen på ett gör hästen onaturligt sätt?
Det är inte speciellt svårt att placera nacken som du vill ha det med hjälp av händerna samt skarp betsling, men det är ju DÅ man tappar i kvalité.
Du har visst missförstått vad jag skrivit. Du har nog läst vad andra skrivit att jag skrivit och det är inte alltid sant.
Jag har påstått att det går att få en bra piaff utan stöd av handen, att det räcker bra med den signal som en ej spänd tygel förmedlar mellan ryttarens hand och hästens mun. Det är långt från skarp betsling.
Vill minnas att du själv la ut en piaffbild på PK som visar just det, hur man med höga händer och skarpt bett LYFTER upp nacken och fullkomligen tappar all ryggverksamhet (att hästen dessutom såg extremt missnöjd ut gjorde inte saken bättre) !
Det var INTE jag som la ut den bilden.

Biggles var först ut i küren och jag har för mig att hela programmet gick rätt sådär. Ryttaren lät inte nöjd i intervjun efter heller.

Jag tror man kan säga att det blir onaturligt för hästen så fort vi sätter en ryttare på den och då måste den balansera om.

Gwaeron, tack! Ska försöka ta mig tiden att kolla på küren under julledigheten.

Jag förutsätter att du skojar med mig här? Det är väl klart att jag vet att han har varit på cadre noir förut. Vill du veta hur många ggr jag träffat mannen som var PKs chef när han jobbade där? PKs gren av klassisk dressyr har visserligen likheter med det Carde undervisar men sedan cadre noir-tiden har PK utvecklat och förändrat sin ridning radikalt. Den är tex långt med baucheristisk än det Carde undervisar. PKs typ av ridning upplever jag dessutom har ett helt annat ridtekniskt fokus än den mer flytande franska ridningen.

Har du ens sett båda dessa tränare undervisa och kunnat jämföra? Då menar jag inte på video, i bild eller skriftform och avancerade ekipage, inte förstagångsträningar.
Hur skulle jag kunna veta att du vet det? Jag vet inte vem du är. Borde jag göra det?

Svar ja. Jag har sett båda undervisa. Tyvärr har jag inte haft förmånen att se dem undervisa vid samma tillfälle/clinic. Du skrev i ett tidigare inlägg att du vet vem jag är. Hade du vetat det hade du inte behövt ställa den här frågan.

Och om både muskel À och muskel B behövs för ett jobb är det vettigt att träna båda två...
Finns inga onödiga muskler, de fyller alla sin funktion..
Naturligtvis har alla muskler sin funktion. Jag menar att muskel A skall tränas om den skall användas.
Dina idéer just gällande träningslära tycker jag är smått konstiga? Som att det är onödigt att skritta en galoppör eftersom den ska galoppera när den tävlar. Eller att inte rida en körhäst som ju ska dra vagn och alltså borde bara träna det.
???
Det är nog någon annan som påstått. Kan inte tro att jag hävdat det. Naturligtvis skall man jobba varierat och med annat än det som skall visas.
Finns ingen dressyrryttare som bara rider i låg form. Alla tränar i uppvisningsform oxå. Både muskel À och muskel B.
Det borde väl inte finnas någon särskild uppvisningsform i tävlingssammanhang. Tanken är väl att visa hur långt ekipaget har kommit i sin utveckling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 446
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 921
Senast: Artline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar