Glaskroppsavlossning....

Sv: Glaskroppsavlossning....

Inte jag men min mamma.
Hon blev opererad, återställd och sedan fick hon gråstarr som är en vanlig komplikation och har nu fått en ny lins. Hon är fullt återställd med full syn :)
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Inte jag men min mamma.
Hon blev opererad, återställd och sedan fick hon gråstarr som är en vanlig komplikation och har nu fått en ny lins. Hon är fullt återställd med full syn :)

Bullshit.

Glaskroppsavlossning är helt ofarligt och behöver inte åtgärdas. Kan ge lite förtätningar i glaskroppen som följd, ses oftast som "maskar" som liksom flyter förbi synfältet ibland. Helt ofarligt som sagt.
Glaskroppsavlossningar opereras inte.

Det som kan bli en komplikation, som i så fall sker i akutförloppet, är om fästet för näthinnan också lossar lite och man då får en näthinneavlossning. Detta kan behöva åtgärdas.
Men ögonläkaren skulle ha sett en näthinneavlossning.
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Jag har haft svarta maskar/prickar i synfältet(höger öga) över två år nu. Dessa syns främst mot ljusa bakgrunder, men då är de ganska tydliga.

Har läst att glaskroppsavlossning främst drabbar de som är lite äldre, men jag var bara 21 första gången jag uppmärksammade mina. Det har dock inte blivit värre, men funderar ändå på om det är något man borde oroa sig över?!
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Jag har haft svarta maskar/prickar i synfältet(höger öga) över två år nu. Dessa syns främst mot ljusa bakgrunder, men då är de ganska tydliga.

Har läst att glaskroppsavlossning främst drabbar de som är lite äldre, men jag var bara 21 första gången jag uppmärksammade mina. Det har dock inte blivit värre, men funderar ändå på om det är något man borde oroa sig över?!

Men shit, sånt har jag med O_o! Kan det alltså vara glaskroppsavlossning?

Funderade också på om man ska gå till läkare/optiker för att kolla upp detta?
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Min mamma har det på ena ögat och det kommer och går lite hur besvärande det är

Hon fick förändringar på gula fläcken (våta formen av förändring) och i samband med det glaskroppsavlossning på det andra ögat.
Så hon sökte för glaskroppsavlossningen, för den gjorde ju ont i ögat, och då upptäckte ögonläkaren problemet med gula fläcken

Så hon är opererad för gula fläcken tre ggr, men glaskroppsavlossningen har dom inte gjort något åt. Den blir bättre efter operationerna då inte det ögat blir lika ansträngt som innan.
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Fast du, måste du skriva bullshit?! Låter väldigt otrevligt mot den det riktas mot. Kan du inte vänligt i stället fråga om det inte är så att min mamma kanske även hade näthinneavlossning?!

Det jag skrev är den information jag har fått av min mamma, hon kanske inte ville oroa mig med att säga att näthinnan höll på lossna också utan att det bara var glaskroppen?

Och nog är hon opererad och dessutom fått en ny lins det vet väl inte du? Jag skriver inte massa skitsnack (enligt dig) för att jag tycker det är roligt utan för att jag trodde det var så. Att hon var opererad för enbart glaskroppsavlossning och i februari i år fick hon en ny lins pga den starr hon fick efter den operationen som utfördes. Men nu vet jag efter ditt "otrevliga" inlägg att hon inte är opererad av den anledningen som jag trodde.
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Fast du, måste du skriva bullshit?! Låter väldigt otrevligt mot den det riktas mot. Kan du inte vänligt i stället fråga om det inte är så att min mamma kanske även hade näthinneavlossning?!

Det jag skrev är den information jag har fått av min mamma, hon kanske inte ville oroa mig med att säga att näthinnan höll på lossna också utan att det bara var glaskroppen?

Och nog är hon opererad och dessutom fått en ny lins det vet väl inte du? Jag skriver inte massa skitsnack (enligt dig) för att jag tycker det är roligt utan för att jag trodde det var så. Att hon var opererad för enbart glaskroppsavlossning och i februari i år fick hon en ny lins pga den starr hon fick efter den operationen som utfördes. Men nu vet jag efter ditt "otrevliga" inlägg att hon inte är opererad av den anledningen som jag trodde.

Men du låter ju inte osäker på vad din mamma hade. Då tolkar man det ju som det står, att så var det. Punkt.
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Varför skulle jag ha låtit osäker när jag jag verkligen ha trott att det har varit precis så som jag skriver?
Jag har ju trott på min mamma när hon sagt glaskroppsavlossning, jag har inte haft någon anledning till att misstro henne och jag googlar inte på åkommor. Jag har vetat hela tiden att man kan få näthinneavlossning och enligt mamma blev hon opererad för att förhindra att det skulle hända för hennes glaskroppsavlossning hade förvärrats. Hon har aldrig nämnt att hon skulle ha haft näthinneavlossning men är det bara då det opereras, ja då har väl min mamma mörkat sin diagnos för mig.
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Jag har glaskroppsavlossning på båda ögonen. Detta till följd av flertalet operationer som gjorts när jag var barn (har ärftlig gråstarr och fick sedan efterstarr).

Det "glider" förbi maskar, bollar och andra mörka saker i mitt synfält hela tiden men har lärt mig att leva med det så tänker inte på det destomer. Ibland blir det värre och då brukar jag gå och kolla upp så inget har hänt, men det brukar lugna sig efter någon dag. Har haft detta i ungefär 15 år. Läkaren sa att de kan operera ut glaskropparna om jag vill, men har hittills avstått.
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Varför skulle jag ha låtit osäker när jag jag verkligen ha trott att det har varit precis så som jag skriver?
Jag har ju trott på min mamma när hon sagt glaskroppsavlossning, jag har inte haft någon anledning till att misstro henne och jag googlar inte på åkommor. Jag har vetat hela tiden att man kan få näthinneavlossning och enligt mamma blev hon opererad för att förhindra att det skulle hända för hennes glaskroppsavlossning hade förvärrats. Hon har aldrig nämnt att hon skulle ha haft näthinneavlossning men är det bara då det opereras, ja då har väl min mamma mörkat sin diagnos för mig.

Glaskroppsavlossning kan orsaka revor runt näthinnan vilka senare kan leda till näthinneavlossning, detta brukar åtgärdas med en laseroparation.
Det var kanske det din mor fick göra.
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Bullshit.

Glaskroppsavlossning är helt ofarligt och behöver inte åtgärdas. Kan ge lite förtätningar i glaskroppen som följd, ses oftast som "maskar" som liksom flyter förbi synfältet ibland. Helt ofarligt som sagt.
Glaskroppsavlossningar opereras inte.

Det som kan bli en komplikation, som i så fall sker i akutförloppet, är om fästet för näthinnan också lossar lite och man då får en näthinneavlossning. Detta kan behöva åtgärdas.
Men ögonläkaren skulle ha sett en näthinneavlossning.

Maskar, gråaktiga skuggor och ljusblixtar..om det blir fler blixar och skuggorna blir ogenomskinnliga det är ett tecken på att man kan börja få revor.
Än så länge har jag bara de första tre, så att åtgärda med laser är inte nödvändigt.
Maskarna har jag haft i över 20 år, så de är inte allenarådande att tala om ifall man har glaskroppsavlossning.
 
Sv: Glaskroppsavlossning....

Ska tillägga att min ögondoktor sade att alla drabbas av detta förr eller senare, men är man gravt närsynt som jag är då är risken att få det runt 45-50-års åldern större.
Övriga brukar få det betydligt senare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
712
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Att det pratas så mycket om hur många steg man gått per dag. Det säger inte mig ett skit? Steg varierar ju väldigt mycket i längd...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 127
Senast: Sryoqwe
·
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
457
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp