Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte jag men min mamma.
Hon blev opererad, återställd och sedan fick hon gråstarr som är en vanlig komplikation och har nu fått en ny lins. Hon är fullt återställd med full syn![]()
Jag har haft svarta maskar/prickar i synfältet(höger öga) över två år nu. Dessa syns främst mot ljusa bakgrunder, men då är de ganska tydliga.
Har läst att glaskroppsavlossning främst drabbar de som är lite äldre, men jag var bara 21 första gången jag uppmärksammade mina. Det har dock inte blivit värre, men funderar ändå på om det är något man borde oroa sig över?!
Fast du, måste du skriva bullshit?! Låter väldigt otrevligt mot den det riktas mot. Kan du inte vänligt i stället fråga om det inte är så att min mamma kanske även hade näthinneavlossning?!
Det jag skrev är den information jag har fått av min mamma, hon kanske inte ville oroa mig med att säga att näthinnan höll på lossna också utan att det bara var glaskroppen?
Och nog är hon opererad och dessutom fått en ny lins det vet väl inte du? Jag skriver inte massa skitsnack (enligt dig) för att jag tycker det är roligt utan för att jag trodde det var så. Att hon var opererad för enbart glaskroppsavlossning och i februari i år fick hon en ny lins pga den starr hon fick efter den operationen som utfördes. Men nu vet jag efter ditt "otrevliga" inlägg att hon inte är opererad av den anledningen som jag trodde.
Varför skulle jag ha låtit osäker när jag jag verkligen ha trott att det har varit precis så som jag skriver?
Jag har ju trott på min mamma när hon sagt glaskroppsavlossning, jag har inte haft någon anledning till att misstro henne och jag googlar inte på åkommor. Jag har vetat hela tiden att man kan få näthinneavlossning och enligt mamma blev hon opererad för att förhindra att det skulle hända för hennes glaskroppsavlossning hade förvärrats. Hon har aldrig nämnt att hon skulle ha haft näthinneavlossning men är det bara då det opereras, ja då har väl min mamma mörkat sin diagnos för mig.
Bullshit.
Glaskroppsavlossning är helt ofarligt och behöver inte åtgärdas. Kan ge lite förtätningar i glaskroppen som följd, ses oftast som "maskar" som liksom flyter förbi synfältet ibland. Helt ofarligt som sagt.
Glaskroppsavlossningar opereras inte.
Det som kan bli en komplikation, som i så fall sker i akutförloppet, är om fästet för näthinnan också lossar lite och man då får en näthinneavlossning. Detta kan behöva åtgärdas.
Men ögonläkaren skulle ha sett en näthinneavlossning.