glasburkar till konserver

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har hittat en huslig ådra som jag aldrig haft förut - blev tvungen när min mor gick bort förra våren.
Håller just nu på med diverse svampkonserver men det blir säkert andra sorter också framöver. Problemet är bara att mina glasburkar i lagom storlek är slut... Så jag funderar på att köpa typ såna här:
0131000_PE285441_S3.JPG

Just denna finns på Ikea, men nu undrar jag om de finns även på andra ställen?

Sv: glasburkar till konserver

De brukar finnas på ICA, Åhléns m fl ställen, iaf när det närmar sig sylttider. Tycker mig se dem lite överallt.

Brukar kosta fem kr på Myrorna och liknande ställen. Där brukar jag köpa mina. Sedan kan jag bunkra upp med gummitätningsringar när jag hittar.

Helt off topic, men har du redan hittat svamp? Jag har varit ute och tittat i skogarna här (göteborg) och ser inte ens antydan till svamp. Avundsjuk är jag på dig. ;)

Helt off topic, men har du redan hittat svamp? Jag har varit ute och tittat i skogarna här (göteborg) och ser inte ens antydan till svamp. Avundsjuk är jag på dig. ;)
(glömde den här tråden för ett tag :o)
Ja, vi har massor av kantareller. Har tillbringat tre lördagkvällar i rad med att rensa svamp, 3 liter orensad varje gång.

Nu är mina glasburkar jätteslut, så nu MÅSTE jag köpa burkar. Ikeas burkar är för stora för svampkonserver, ska kolla i min Ica-butik vad de har. Men mest undrar jag just nu om någon har testat burkarna som finns på ÖoB? De är ju billiga, men frågan är om de fungerar att konservera i? Har bara sett dem på bild men blir lite fundersam till om locken håller tätt?

:banghead: Muttrar vidare om burkar...
Har nu kollat citygross och Ica - på Ica fanns 2 dl-burkar, men där fanns bara en kvar. :meh: Övriga burkar var för stora för mitt behov (0,5 l). På citygross fanns några yttepytteburkar, mindre än 1 dl, och nästa storlek 0,5 l.
Jag vill liksom ha storleken 2-3 dl... VAR hittar jag dem?

har du kollat myrorna?

lagerhaus.se?

Senast ändrad av en moderator:

Åhléns såg jag syltburkar på igår, kostade dock 29 kr/st. Ca 2-3 dl.

Ikeas burkar är gummiringen snarare plast och håller inte lika tätt. Så köper man dem bör man byta ut till en riktig gummiring som tätar som den ska.
ÖBs burkar har jag inte sett, men sluter locket tätt så kolla att ringen är i gummi och inte hård, brukar vara största svagheten.

oj såg att jag brutit mot reglerna :o hade en länk till lagerhaus där de hade 2dl för 29kr

Att beställa via webben är inget jag har lust med, jag vill kunna se burkarna först. Sen är det ju glasburkar...

Har du inte Facebook? Släng upp en status att du behöver glasburkar så lovar jag att det kommer mängder.

Ikea skriver att deras burkar är utmärkta till konservering så dom måste ha bytt ut ringen till gummi.

Jag såg på Clas Ohlson i förra veckan, 3 dl med gummiring. Och extra gummiringar fanns också om/när de tidigare torkat ut.

Mja, de håller ändå inte lika bra som riktiga gummi så de får säga vad de vill ;)
Några månader håller de men sen är det klar skillnad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 758
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård