Glansspray?

M

Monsterkyss

Nu vill jag höra för- och nackdelar med glansspray! När man gick som skötare på ridskolan var det fy skam att använda glansspray, använde man det blev det ett jävla snack bland resten av skötarna och man fick höra att man minsann var en dålig skötare som fuskade sig till en glansig häst. Å andra sidan var det helt okej att användas på tävling, då använde alla glansspray på sina hästar.

När jag sen kom ut bland privathästarna blev glansspray till en naturlig del, nästan. Skulle man borsta man och svans sprutade man i lite glans, så blev det lättare.

Så nu vill jag höra vad folk tycker om glansspray! Varför är det dåligt? Varför är det bra?

:bow:

Sv: Glansspray?

Enligt min åsikt så är det toppen att använda glansspray i man och svans, för att göra det enklare att reda ut, vilket innebär färre tagelstrån som faller av. Resultatet blir dessutom mycket snyggare!
På kroppen har jag aldrig förstått varför man ska göra det.. Jo självklart blir det väl glansigt men även halkigt. Sadeln kan börja glida m.m. Jag tycker det är bättre att rykta upp glansen i hästen.

Jag tycker att, använt med förstånd, är glansspray bra. Oftast använder jag det bara i man och svans, för att lättare kunna borsta ut tovor. Det bildas heller inte så mycket nya tovor om man sprayar pälsglans i manen och svansen.

Ibland kan jag spraya på pälsglans på t ex bogarna, för att förhindra att hästen får så mycket skav av täcket. Jag inbillar mig att pälsglans hjälper, men jag är inte säker... Jag kan också spray på på haser och framknän, eftersom jag tycker att pälsglansen gör att smutsen som fastnar där blir lättare att borsta bort då.

I man och svans är det kanon, det blir inte lika skitigt, det "halkar" väl av. Sedan sliter man inte lika mycket på man och svans när man borstar, och den inte är tovig och trasslig.

Enda dåliga är väl att man blir halkig om händerna, så sedan kan man inte rida på en stund, för då går det inte att hålla fast tyglarna :rofl:

jag tycker man inte ska överkonsumera glansspray, speciellt inte på kroppen. jag använder glansspray till att reda ut svans och man, tror att det sliter mindre då om man tar hjälp av glanssprayen. på kroppen sprayar jag endast om jag ska på tävling/uppvisning men då inte där sadeln ska ligga!

I man och svans är det kanon, det blir inte lika skitigt, det "halkar" väl av. Sedan sliter man inte lika mycket på man och svans när man borstar, och den inte är tovig och trasslig.

Enda dåliga är väl att man blir halkig om händerna, så sedan kan man inte rida på en stund, för då går det inte att hålla fast tyglarna :rofl:

Haha, ja det är ingen ide att spraya innan ridturen. Har äntligen lärt mig att spraya efter jag har ridit, hopplöst att ha hala tyglar ett par dagar :p

Använder glansspray flitigt:rofl:
Super att ha när svans och man ska redas ut! Resultatet blir med andra ord kanon!
Använder även på kroppen inför träning. Har aldrig varit med om att sadeln har glidit pga glansspray...
Inte heller att jag inte kunnat rida pga att jag fått det på händerna..

Jag kan också spray på på haser och framknän, eftersom jag tycker att pälsglansen gör att smutsen som fastnar där blir lättare att borsta bort då.

:bow: Tack! Vilket underbart bra tips, jag blir tokig på all skit som fastnar där och som sen aldrig går bort! Ska prova göra som du säger :bow:

Jag har i princip alltid glansspray i svansen så den blir lättare att reda ut :laugh: en sprayomgång brukar hålla i sig ett par veckor.

Jag tycker att det är suveränt att använda sig av glansspray i man och svans - just för att det blir lättare att reda ut.

På resten av kroppen skulle jag inte vilka spraya på glansspray... det blir så halt :angel:

Använder bara i svansen. Eftersom manen flätas på tävling så blir det inte så bra.... Har aldrig använt glnsspray på hästen-dom är blanka nog ändå!

Tycker det är jättebra att använda i lång man och svans. De blir lätta att reda ut och behåller tjockleken. Jag har det inte på hästkroppen.

*KL*

Använder glanspray överallt, hela tiden! Bästa uppfinningen!

Senast ändrad:

använder det i man och svans :) och på pälsen innan tävling :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 142
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 971
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder