Glad, glad, glad...

elmelts

Trådstartare
Var i Kongsvinger och visade min långhåriga tax. Första utomlandsutställningen för oss. Det blev cert, cacib och BIM. Så nu kan tax damen titulera sig Svensk, Norsk och Internationell utställnings champion :D

Sv: Glad, glad, glad...

GRATTIS!!! Blev så glad för er skull när jag fick SMS igår!
Fantastiskt ved den lilla vovven skördar framgångar - kul för dig som så väl behöver de där stunderna med vovven , för att orka med vardagen!

Antar att ni har en väldigt glad uppfödare till vovven också!

Grattis! Dock undrar jag hur hunden samtidigt kan bli IntUch om detta var första utomlandsutställningen? För IntUch krävs ju fyra CACIB i minst tre olika länder.

På tax ska det vara 2 cacib utdelat i 2 länder av två olika domare, minst 1 år och 1 dag ska ha gått mellan dessa

På tax ska det vara 2 cacib utdelat i 2 länder av två olika domare, minst 1 år och 1 dag ska ha gått mellan dessa

åh f-n, alltid lär man sig nåt nytt! :p

Men lite orättvist är det att reglerna är SÅ olika så andra får flänga runt i ett tredje land för att uppnå IntUch :mad::(

Edit: Såg nu att taxar även måste vara jaktmeriterade för att kunna uppnå championat :)

Senast ändrad:

Fast tax har ju även anlagsklass i viltspår som "jaktmerit". Har de klarat det, så får de gå jakt/bruksklass...

Tycker nog det borde vara enbart de andra alternativen. Dvs lägst 3:e pris öppen klass på drevprov, godkänt grytanlagsprov eller godkänt grytkaraktärsprov.

De till skillnad mot viltspår har ju med jakt att göra ;)

Du har valt fel ras :D
Men på gråhunden måste jag första ha en utställningsmerit för att sen kunna börja på jaktprov, sen måste jag ha ett jaktchampionat för att kunna bli utställningschampion. Jag som inte är intresserad att gå jaktprov, hon är köpt för praktiskt jakt och sen tycker jag det är skoj att visa hundarna. Hon har fått ck och BIR. lite surt att jag ska ut i skogarna , kanske blir jätteskoj har bara aldrig gjort det förr.

Visst, men viltspår är ju för mig fortfarande inte jakt i den bemärkelsen ;)

Jätteroligt dock att det går bra för dig och hunden :laugh:

Jaktprov är kul att gå med älghundar, så det är bara att anmäla och ut i skogen :D

Håller med dig, men jag som har långhårig som inte jagar sådär jätte bra är ju tacksam för att viltspåret räknas. Tycker det är bra att även långhåren, som kommer mer o mer ifrån jakten, ändå har krav på jaktmerit

Grattis! :banana:

Var också i Kongsvinger med inte lika bra resultat... Slät etta bara :( Nästan bara Sverigen bästa hundar som var där. Var det så för er också?
Och vilket underlag :love: Sånt borde de fixa till alla utställningar. Tom bättre än gräset utomhus!

Underlaget var helt underbart, nu har jag ju kortbent tax men kan tänka mig att även långbenta hundar måste fynka kanon på det

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 273
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 574
Senast: dobbis
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 346
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har min första lilla shih tzu tjej, nu 8 månader. Vi har varit på vår första utställning och det gick fantastiskt bra så förväntar...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025