Gjorde jag helt galet?

nevin

Trådstartare
Nu ska jag hänga ut mig här lite. Jag är helt övertygad om att jag har gjort rätt, men vill ändå ha lite feedback från er här...

Idag stod jag och ägaren och pysslade lite med hennes häst, jag borstade svansen och hon borstade bort löshåret från kroppen, hästen stod med öronen framåt och såg ganska nöjd ut. Det här är en liten häst som hotar med öron och huvudviftningar om det inte passar herrn, men han går väldigt sällan längre än så.

Iallafall så var allt lugnt, hästen vilade på benet, såg som sagt ganska nöjd ut och vi pysslade på. Rätt var det är, utan förvarning kommer hans ena bakben ut, rätt bakåt, i en rejäl spark, och jag hörde ägaren skrika till. Min spontana reaktion är då inte att backa utan att komma närmare, så han inte kommer upp mot mig. Jag stod på hans högra sida med svansen i handen, och han sparkade med höger bakben, så jag gick emot honom, och slog till honom rakt över låret, tre gånger.... Han avbröt då sparkandet och återgick till att ha öron fram, vila på benet och lugna ner sig. Jag återgick till att pyssla med svansen, utan att göra något mera åt saken. Han blev lite fundersam över monstret där bak, han är inte van vid så pass "hårda" åthutningar.... så han vände huvudet emot mig flera gånger för att kolla upp vad jag hölls med. Inget oroligt, bara fundersamt.

När jag var klar med svansen lade jag bort borsten och gick fram till hästen som var helt lugn, klappade honom på halsen, och då slickade han mig på handen, har aldrig hänt förr. Han böjde också ner huvudet så att jag hade hans panna mot bröstet, och han brukar inte gilla det, då han är lite rädd om huvudet normalt.

I boxen var han likadan, väldigt kelen och gullig, inte alls som förut då öronen bara kan skymtas som en skugga bakom pannan....

Jag tolkar det som att han inte tog illa upp, eller iallafall inte blev rädd för mig när jag bestraffade honom så pass "hårt".

Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar? Är det fel att slå till honom på baken när han viftar på det sättet mot oss?

Senast ändrad:
Sv: Gjorde jag helt galet?

Nej det var inte fel, och det fick du ju bekräftelse på utav honom :D
Korrigeringar skall ju göras direkt och mer direkt kunde du ju inte komma....att sparkas är aldrig acceptabelt...

Nej, man måste ju säga ifrån så att det inte händer igen. Jag tycker att det är bättre att säga ifrån en gång ordentligt så att hästen förstår att det inte är okej och inte gör det igen...

Tack för era svar!

Jag är övertygad om det blev rätt, men har så lätt att hamna i skuldkänslor över sånt jag gör..... Och behövde lite feedback :D

I vilket fall var ju pållen väldigt tydlig att visa att det hela var okej för honom. Han brukar normalt vara en grinpelle, men efter det här ikväll var han en riktig raring, jag gillar honom vanligtvis, men ikväll är jag beredd att säga att jag skulle kunna älska honom:love: :love:

En helt vanlig brun häst som jag aldrig ridit, aldrig gjort mer med än borstat nån enstaka gång..... Och jag faller som en fura :love: :love:

Det är hans stallkompis jag har som medryttarhäst, och jag gillar honom verkligen mycket, men den här lilal vännen, han är unik! Jag tror att det är det att han påminner lite om min gamla ragata till distanshäst som gör det..... Förutom att han aldrig fullföljer hoten och det gjorde hon!

Jag tycker att du gjorde helt rätt! Sparkar är aldrig okej och hästen verkar ju inte ha tagit illa vid sig heller :)

som nämts tidigare så gjorde du rätt. hästen visade ju för dig att han nu har respekt för dig, eller är jag ute och cyklar nu?

Jodå, han visade tydligt att han tog emot korrigeringen, och han var BETYDLIGT mer trevlig efteråt, kelig och söt utan att vara närgången. Så han var nog på det klara med vad jag ville och inte ville, smart häst som fattade det på en gång....:)

jag skulle aldrig slå min häst på det viset.
jag anser att du handlade fel genom att slå honom...

Vad hade du gjort då? Jag är, som jag sa i mitt första inlägg, ingen vän av att slå en häst, men i vissa fall kan jag tycka att det är en lösning som man kan använda. I just det här fallet använde jag min hand, och det skadar ju inte hästen, och dessutom var korrigeringen omedelbar. Och hästen visade väldigt tydligt att det var okej då han inte blev rädd eller skygg, han blev bara lite fundersam på vad jag var för en. Efter det här var han hur rar som helst, utan att vara rädd.

Det jag är nyfiken på, och jag vill absolut inte mästra eller något åt det hållet, är HUR man skulle ha gjort annars, för att visa hästen att en spark är helt fel. Ponera att det var ett barn, en katt eller nåt annat bakom honom, nja, ett barn skulle jag aldrig tillåta att vara där, men eftersom det inte är min häst så kan jag ju inte garantera att det ALDRIG kommer vara barn bakom hästen.....

JAg tycker du gjorde helt rätt i den situationen, det är stor skillnad på aga och misshandel, Aga är en kontrollerad bestraffning, misshandel när man slår för att man är förbannad utan kontroll, aga ska naturligtvis bara användas i nödfall och absolut inte som en uppfostransmetod, men det finns vissa saker som en häst bara inte får göra och då kan det vara befogat att använda sig av det. Genom att låta hästen fjäska för dig befäste du att den är undergiven dig och att det är så det ska vara.

MEN om jag var du så skulle jag se över er relation, var det bara ett test från hästens sida som aldrig kommer att upprepas och han nu accepterat dig som ledare eller har ni en konflikt om ledarskapet? Observera att det är stor skillnad på en väluppfostrad häst och en som är undergiven (med undergiven menar jag en häst som ser sig som lägre i rangskalan, den gör som du ber den om för att den tror att det är det bästa)
I såfall rekomenderar jag att du tränar ledarskapsövningar med din häst så att han känner sig trygg på sin plats med dig som den självklare ledaren.
Kan inte nog understryka vikten av att ha ett sådant förhållande till sin häst, dels för att minska risken att man skadar sig ( hur många skadas inte av att hästen sliter sig, springer över dem, sparkar dem osv, detta är i många fall en demostration från hästens sida att "du ska flytta dig för mig") man får en trevligare häst som tycker det är toppen när du är hos den "skönt matte är här, då vaktar hon mot faror och skyddar oss" trevligare att rida "den där postlådan är inte farlig för matte säger att det är lugnt"
Jag är ingen expert på sånt här men det har gjort en enorm skillnad för mig och mina hästar att jobba med detta, jag litar till 100% på mina hästar och de litar på mig.

jag orkar inte lägga ner någon större energi på en diskussion om slå eller inte slå, jag har gjort det så många gånger och folk tycks aldrig lyssna.

men först och främst så hade jag börjat fundera på varför han hotar från första början, med öron och sura miner. jag hade funderat på om något inte var fel.

om min häst av någon anledning beter sig illa så säger jag till med rösten och kroppen... utan att slå. höjer rösten och för liv, bröstar upp mig flyttar på honom, visar honom att jag bestämmer.

Tycker att du gjorde rätt. Börjar själv bli lite trött på folk som anser att man inte får ta tag i hästen. Alltså, jag förespråkar inte våld men jag anser att man kan daska till en häst om det krävs.

Tycker att hästar ska vara hanterbara. Vår 4åring som vi fött upp fick smäll varje gång han försökte nafsa å bita, å vad hemsk du är sa de i stallet, inte ska man smälla till den lille.. Nä men den lille blir stor oxå :smirk: å en hingstunge som är störts bäst å vackrast får bara inte bitas. Nåväl, tog inte lång tid innan han slutade nafsa/bita efter mig men fortsatte med de andra, å då lät det ; å vad snäll han e mot dig.. ja ja han visste ju vart skåpet skulle stå. Och jag vill tillägga att han inte är rädd för mig. Vi har fått mycket beröm för att hästen är så snäll å bra att hantera, både från tränare, veterinärer å hovslagare.

Finns inget värre än ouppfostrade hästar å ungar.

Så som du beskriver gör jag med medryttarhästen och det ger helt klar resultat:bow: :bow: Han är betydligt mer försiktig nu än när jag började jobba med honom, då han mest tyckte att jag var ganska bekväm att luta sig mot när han blev trött i benen......

Den här hästen som det handlar om i det här fallet är en häst jag inte så ofta hanterar på stallgången, bara ut och in från hagen, fodrar och lite sånt allmänt. jag rider honom aldrig, och hanterar honom aldrig på annat sätt heller. Grejen är att han förmodligen har med sig det här beteendet från förra ägaren, och nuvarande ägaren har inte fått bukt med det än. Hon har en kompis som ska hjälpa henne nu, som håller på med naturlig och "vänlig" hantering, just så som du beskriver. Så förhoppningsvis kommer det här ge sig. När det handlar om att gå ut och in från hagen, bli fodrad och annat sånt som jag har gjort med honom har vi inga problem, han håller avstånd, vet sin plats och har aldrig försökt göra något för att ifrågasätta mig. Därför blev jag väldigt förvånad igår, när han helt utan förvarning gör så här.

Som jag uppfattade honom igår var han helt lugn, vilade på ena benet, öron framåt, avslappnad i mule och mun, halsen ganska långt ner..... Som sagt, inga som helst tecken på obehag eller irritaion. troligen var det en ren reflexreaktion som utlöstes av något jag inte kan sätta fingret på, men lik förbaskat är det ju farligt. Jag står aldrig bakom en häst, så för min del är jag inte orolig, men den dagen det är någon där som är mer oerfaren, och man kanske inte hinner med, då kan det bli lite läskigt om hästen ska "sträcka" på benen.....

Ska också nämna att jag har pratat med ägaren om det som hände och hon tyckte att mitt handlande var helt iokej, hon tänker precis som jag när det gäller hans bakben.

Om du läser mitt senaste inlägg (nr 14) så kan du se att hästen inte hade något som helst hotbeteende innan han sparkade, och att jag normalt INTE slår en häst.

Jag är helt inne på din linje när det gäller en hästs uppfostran, MEN i en situation som denna kan jag inte se att det är fel att säga till på skarpen. Och som AIA skrev, han fjäskade för mig för att visa att det var okej, och att jag genom att LÅTA honom fjäska befäster ett förhållande jag vill ha med min häst (i detta fallet dock inte min).

jag ber om ursäkt, jag måste läst fel, jag fick för mig att det stod att han höll på och la öronen bakåt osv.

men jag är inte den personen som "inte förespråkar våld" jag är den som förespråkar mot våld. jag vill inte uppfostra min häst genom att slå honom. just med min nuvarande häst så GÅR det inte, han har blivit spöad ordentligt innan och ja det skulle vara bli katastrof. men jag hade inte velat göra det även om han inte haft den bakrunden.

Du har absolut gjort helt rätt. Sparkar får inte förekomma när man pysslar med hästen. Ridsport och sysslorna därimellan är tillräkligt farligt ändå - utan sparkar. Se hur hästarna behandlar varandra i hagen. När de vill visa vem som bestämmer gör de det rätt bryskt, en människa har inte så mkt att säja till om jämfört med hästens 500 kilo, då kan man behöva korrigera den lite hårt. Bara man gör det i samma stund det händer! Aldrig en stund efter

Senast ändrad:

Du gjorde HELT RÄTT!! Man ska inte tolerera att hästen sparkar mot dig! Jag hade gjort samma sak. Man ska visa "var skåpet skall stå" utan att för den delen vara elak vid hästen.
H*n visade klart och tydligt att h*n förstod vinken OCH tog det på rätt sätt!!

Ja, ibland är det kanske så att vi mjäkar för mycket med dem, de "små" djuren!

Jag är inte för nån slags våld alls, men tycker som du att om situationen kräver det bör man tala om vad som gäller, och är det så att en häst sparkar mot mig så måste jag ju få tala om att det är fel.

Medisen är en stormunnad herre, som precis som din unghäst är/var nafsig. Om man sträcker fram handen mot hans ansikte så tar han tag i hela handen och suger in den i munnen och fumlar runt med den ett tag innan han släpper ut den. Han biter inte, men det är rätt obehagligt att ha handen där, och en ovan människa blir lätt rädd om det händer..... Jag håller på att ta bort det beteendet, genom att ge honom en "dutt" på mulen varje gång han gör så, och varje gång han nosar fint på min hand får han massor av beröm, och i dagsläget är det beteendet nästan helt borta. Han kan glömma sig ibland, men nu räcker det med att bara peta till honom med pekfingret så kommer han ihåg att stänga munnen.....

Likaså har han numera slutat med att springa över en när man öppnar boxdörren, och det löste sig genom att jag dels har tränat på förflyttning för min hand där jag pekar ut var jag vill ha hans kropp, dels var det en morgon då han verkligen trängde sig ut innan dörren var helt öppen, och eftersom han då inte hade fattat min hand och det inte fanns någon grimma att ta tag i så var den enda lösningen att dra till honom över bringan med handflatan.... annars hade jag hamnat under honom, och då är det lite sent med ledarskapsövningar :crazy: .... Men det fungerar fint idag, när man öppnar idag kommer han fram till dörren, stannar och väntar på att grimman kommer på, och så går han bakom oss när vi tar ut honom. DEt gjorde förmodligen mer ont i min hand än i hans bringa, men han fick sig en tankeställare iallafall......

Jag vill inte använda något slags våld heller, umgås helst med hästen på ett sätt som är mindre hårdhänt. Men i det här fallet kan jag inte säga att det var våld, mer som en markering.

Hur som helst är vi nog överens om att uppfostran ska ske våldsfritt, med tillägget att jag kan använda min kropp (läs handen) när det krävs.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar