Gjorde jag fel????

C

crazy horse

Min unghäst har dragit iväg med mig en gång förut och då hoppade jag av i farten vilket fick honom så förbyllad/förskräckt att han uppfört sig exemplariskt i två veckor. han är 3½ och vi har aldrig haft bett hittills, och han lär sig snabbt och är mycket godhjärtad, har aldrig försökt kasta av mig. Idag blev det nåt tokigt ialla fall... Vi red ner på vår åker för jag skulle lära honom att gå ÖVER bommar istället för att sparka runt dem, men han bara krånglade och skulle sticka hem. Jag hoppade än en gång av i halv fart och sen skulle han knappt stå still när jag klev upp. Tillslut kom jag upp och vi skrittade och voltade ett varv, sen skulle vi trava och då stack han iväg i galopp och jag satt där och hade INGET att sätta emot hur jag än försökte stoppa honom, han skulle hem till hagen och äta. Färden slutade i en stor hasselbuske och jag blev ful med blåmärken. Jag blev så in i h-vete förbannad på honom, så jag skrek att han var dum ihuvudet och sen taog jag av träns och sadle og band fast honom i ett trist träd så fick han stå där och se hur kul det var att få som han ville och springa hem. När han hade grävt en rätt stor grop och mitt adrenalin hade lagt sig på en normal nivå hämtade jag lugnt honom, tränsade och sadlade och red ut igen , en kort vända då vi skrittade, travade och han fick stanna på mitt kommando. Nu skötte han sig fint och där slutade vi och han fick beröm och gå till hagen. Gjorde jag fel i min bestraffning, kunde jag gjort på ett bättre sätt, hur i hela friden får man honom att sluta med såna dumheter, är det en trotsperiod nu bara?? Känner nån igen sig och kan trösta med att man går igenom såna här perioder och hästarna blir som änglar sen?? Jag vill inte förstöra hans fina psyke och inte heller min kropp.... Skit i om den inte är så fin, men den funkar...
 
Sv: Gjorde jag fel????

Jag hade nog behållt sadeln på, "slängt" in hästen i en box tills adrenalinet lagt sig, bundit upp hästen i boxen för att undvika rullning o dyl.

När jag lugnat ner mig hade jag gjort som du, tagit ut hästen en liten tur igen.
En liten fundering bara: fungerar det inte om du leder honom över bommarna? Eller har erfarnare häst som "visar"? Han är ju som sagt inte så gammal än- han kanske helt enkelt inte alls förstod vad du var ute efter? (Därmed inte sagt att det är ok att rusa hem på det viset...)
Lycka till!
 
Sv: Gjorde jag fel????

Hej ;)

Jag antar att du har en hingst? Vet av egen erfarenhet att de kan utvecklas till monster om man inte VÄLDIGT bestämt visar vem som är ledare. Tycker att du gjorde helt rätt, för det fungerade ju. Anledningen att du har lite ångest är nog för att du blev arg, det ska man alltid undvika ... men hur lätt är det när man blir helt mörbultad. Bra jobbat och lycka till!
 
Sv: Gjorde jag fel????

Du fick visserligen det resultat du ville ha men det finns nog sätt som är enklare och trevligare för er båda.
Som någon ovan skrev - du kanske kan jobba med bommar från marken om hästen inte är helt bekväm med det? Visserligen tycker jag inte att man ska göra någon stor affär av saker, men vissa hästar tycker ju faktiskt att det är rätt läskigt med bommar i början. Det kräver ju också en del balans och koordination av en unghäst för att ta sig över dem med ryttare på ryggen. Ta det lugnt, plocka sönder träningen i små pusselbitar så att hästen får självförtroende och beröm massor. Då är nog chansen också större att du i framtiden får en häst som är säker på hinder, istället för en som är osäker och inte gillar att hoppa.

Jag tror visserligen att det är bra att du undviker att arbeta med hästen när du är arg/upprörd, men frågan är hur mycket din häst kopplar ihop sin vilda galopptur med att stå bunden vid ett träd.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Måste bara säga att jag hade TÄNKT jobba med bommar, men gjorde det inte eftersom jag inte hade gjort klart banan, så jag tänkte öva lite sväng och stanna istället. Vi försökte inte ens gå nära en bom, som dessutom är helt vanliga träpinnar utan färg. Att binda fast honom skulle syfta i en markering att bara för att han väljer att springa hem i tron att "om jag sticker hem är ridturen över och jag får gå till hagen och äta", så behöver han inte få som han vill, utan när han sprang hem utan "min tillåtelse" fick han ,istället för maten, ha tråkigt. Han är kastrerad för ett halvår sen, by the way. Och vid de flesta ridturer vi tar gör han precis som jag säger, han kan även ridas utan sadel och träns i hagen och stanna och svänga på vikthjälper. Så han KAN, om han vill....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gjorde jag fel????

Har hittils aldrig haft dessa problem med någon unghäst jag ridit in. Aldrig problem alls igentligen. Jag gör som så att jag tar aldrig strid, utan lyssnar av hästen och när man märker att de inte är med en eller absolut inte vill samarbeta en dag, då gör jag heller inget med dem. Jag konstaterar oftast redan i hagen och låter dem då vara i fred.

Känner man sin häst så märker man av detta innan man hunnit få på sadel och träns.

Ur denna hantering har jag fått hästar som är mycket samarbetsvilliga och aldrig skulle komma på tanken att bråka under jobb. Har heller aldrig haft någon som har utnyttjat detta, utan jag upplever dem än mer måna om att vara till lags nästa dag istället.

Även hästar har dåliga dagar och ju yngre desto oftare jobbiga dagar och perioder. Har de en trotsperiod så kan de stå i en vecka innan det lagt sig av sig självt.

Jag tror att det vore en variant för dig att prova iom. att detta beteénde inte kommer så ofta så har han säkert en anledning den dagen att gör som han gör. Lyssnar du noga så kommer du se det innan ni hinner ut.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Kan vara ett bra tips. Jag känner faktiskt ofta på mig om jag ska låta bli honom. Ska prova det, för jag älskar den där hästan så himla mycket och jag blir totalt förkrossad över de gånger jag tappar huvudet och blir så där arg på honom.....
 
Sv: Gjorde jag fel????

Kan vara ett bra tips. Jag känner faktiskt ofta på mig om jag ska låta bli honom. Ska prova det, för jag älskar den där hästan så himla mycket och jag blir totalt förkrossad över de gånger jag tappar huvudet och blir så där arg på honom.....

Du behöver träna på din självbehärskning framför allt. Annars kan det gå riktigt illa! :angel: Att skrika åt en unghäst är INTE någon bra metod. Inte att binda upp den i ett träd heller!!! Vet inte varför du inte använder bett om du inte har något att sätta emot Vad handlar det om? Har du erfarenhet av att rida in unghästar? Om inte bör du ta hjälp! Det är inget man gör bara sådär. Olyckor inträffar ofta, även med rutinerade unghästutbildare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gjorde jag fel????

han är 3½ och vi har aldrig haft bett hittills, -
och sen taog jag av träns och sadle og band fast honom i ett trist träd .

Förs skriver du att du aldrig ritit med bett och sedan tog du av tränset??????

Red du på hackamore?? Eller med grimma??? Eller med ett vanilg träns???

Fundersam......:/
 
Sv: Gjorde jag fel????

Hej!

jag är tveksam till att hästen förstod kopplingen mellan att inte lyda dig och att få stå bunden i ett träd. Men jag kan förstå din tanke, tror dock att det blev fel.

Det var bra att du inte fortsatte jobba med hästen då ditt humör "ballade" ur, det blir aldrig bra i alla fall. Bra även att du tog ut honom igen på en ny ridtur och att du avslutade när det gick bra och han lydde dig igen.

En fråga du kan ställa dig, har du ökat på din träning med honom? Har du börjat ställa högre krav under ganska kort period? Har du börjat med flera nya övningar med honom? Detta och mycket mer kan man ställa sig själv för att komma på orsaken till beteendet. han är trots allt inte så gammal och erfaren och vad jag förstod så har du inte använt bett på honom ännu vilket sänder mig en signal på att han inte varit inriden så länge?

Detta kan göra att han fått för mycket information för fort, han är trött i huvudet helt enkelt. Och när han kommer in på ridbanan så vet han att nya saker ska krävas av honom vilket kan göra att han inte orkar med detta just nu. Jag håller med en ovanstående talar där hon säger att man måste känna av sin häst för varje dag, hur mycket klarar han av idag?

Tänk dig själv in i din egen pubertet, vissa dagar orkade man bara inte med skolan... Unghästar kan vara drömmen ena dagen och mardrömmen andra.. ta det lugnt och kräv saker av honom men på lagom nivå, det kommer alltid dagar då man måste backa ett eller flera steg i utbildningen.. medan en annan dag kan vara så att man helt plötsligt hamnat flera steg framåt.

Hoppas det löser sig och lycka till!
 
Sv: Gjorde jag fel????

Du behöver träna på din självbehärskning framför allt. Annars kan det gå riktigt illa! :angel: Att skrika åt en unghäst är INTE någon bra metod. Inte att binda upp den i ett träd heller!!! Vet inte varför du inte använder bett om du inte har något att sätta emot Vad handlar det om? Har du erfarenhet av att rida in unghästar? Om inte bör du ta hjälp! Det är inget man gör bara sådär. Olyckor inträffar ofta, även med rutinerade unghästutbildare.

Håller med. Jag har aldrig varit med om att en unghäst gör sånt, och det beror nog på hur ens eget humör är bla. Det första, att kasta sej av :confused: :crazy: , sen hela cirkusen, tyder på att Ts saknar erfarenhet och förmåga att behärska sej. Det blir inte konsekvent hantering utan impulsstyrt, utifrån humör. Inte bra med någon häst, och kan bli katastrof med en unghäst.

Så till ts: ta hjälp. Om hästen är uppstressad och bara blir värre kanske det beror på ditt humör och att du kastar dej av plötsligt,
och såna saker. Andas lungt, ta det lugnt, gör inte överrumplande saker, lugna hästen istället för att stressa upp den mer, tänk noga över vad du håller på med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gjorde jag fel????

Det känns inte som du och din häst har gjort tillräckligt mycket markarbete. Ta några steg tillbaka i utbildningen.
Och som det sagts här ovan...jobba med dig själv!
Du får aldrig ha sådana utbrott på hästen, det ger ingenting.
Se på hur hästar är mot varandra, bli arg...säg i från, men gap och skrik leder ingenstans. En häst måste bli bestraffad på ett sådant sätt som den förstår.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Jag är slarvig när jag uttrycker mig, jag rider med sidepull, har även provat hackamore.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Hej!

jag är tveksam till att hästen förstod kopplingen mellan att inte lyda dig och att få stå bunden i ett träd. Men jag kan förstå din tanke, tror dock att det blev fel.

Det var bra att du inte fortsatte jobba med hästen då ditt humör "ballade" ur, det blir aldrig bra i alla fall. Bra även att du tog ut honom igen på en ny ridtur och att du avslutade när det gick bra och han lydde dig igen.

En fråga du kan ställa dig, har du ökat på din träning med honom? Har du börjat ställa högre krav under ganska kort period? Har du börjat med flera nya övningar med honom? Detta och mycket mer kan man ställa sig själv för att komma på orsaken till beteendet. han är trots allt inte så gammal och erfaren och vad jag förstod så har du inte använt bett på honom ännu vilket sänder mig en signal på att han inte varit inriden så länge?

Detta kan göra att han fått för mycket information för fort, han är trött i huvudet helt enkelt. Och när han kommer in på ridbanan så vet han att nya saker ska krävas av honom vilket kan göra att han inte orkar med detta just nu. Jag håller med en ovanstående talar där hon säger att man måste känna av sin häst för varje dag, hur mycket klarar han av idag?

Tänk dig själv in i din egen pubertet, vissa dagar orkade man bara inte med skolan... Unghästar kan vara drömmen ena dagen och mardrömmen andra.. ta det lugnt och kräv saker av honom men på lagom nivå, det kommer alltid dagar då man måste backa ett eller flera steg i utbildningen.. medan en annan dag kan vara så att man helt plötsligt hamnat flera steg framåt.

Hoppas det löser sig och lycka till!
tack för åsikterna. Jag har tagit det oerhört lugnt under vår tid tillsammans( Har haft honom i snart ett år och jag har gjort allt själv, men gjort allt markarbete endast de dagar då jag känt att han och jag kan kommunicera, och bara jobbat under tre till 10 minuter, detta har funkat bra. Så jag är väl lite för snabb i mina tankar ibland och tror att han är med mig, men såklart är vissa dagar sämre... Jag får bara backa ett steg och göra mer grundövningar från marken. Vill tillägga att det är oerhört sällan jag blir arg på honom, de få gångerna jag blivit riktigt förbannand är då han har utsatt mig för fara och gått över gränser som relaterar till ledarskap.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Håller med. Jag har aldrig varit med om att en unghäst gör sånt, och det beror nog på hur ens eget humör är bla. Det första, att kasta sej av :confused: :crazy: , sen hela cirkusen, tyder på att Ts saknar erfarenhet och förmåga att behärska sej. Det blir inte konsekvent hantering utan impulsstyrt, utifrån humör. Inte bra med någon häst, och kan bli katastrof med en unghäst.

Så till ts: ta hjälp. Om hästen är uppstressad och bara blir värre kanske det beror på ditt humör och att du kastar dej av plötsligt,
och såna saker. Andas lungt, ta det lugnt, gör inte överrumplande saker, lugna hästen istället för att stressa upp den mer, tänk noga över vad du håller på med.
Andas lungt är hemskt svårt när man just har åkt i hundranitti in i ett träd, men de få gånger han har stuckit av förklarliga orsaker, tex rädsla, har jag absolut andats lugnt och fått honom lugn, jag måste bara säga att jag inte blir arg jämt och ständigt, som det känns som att vissa av er som svarar tror....
 
Sv: Gjorde jag fel????

Håller med. Jag har aldrig varit med om att en unghäst gör sånt, och det beror nog på hur ens eget humör är bla. Det första, att kasta sej av :confused: :crazy: , sen hela cirkusen, tyder på att Ts saknar erfarenhet och förmåga att behärska sej. Det blir inte konsekvent hantering utan impulsstyrt, utifrån humör. Inte bra med någon häst, och kan bli katastrof med en unghäst.

Så till ts: ta hjälp. Om hästen är uppstressad och bara blir värre kanske det beror på ditt humör och att du kastar dej av plötsligt,
och såna saker. Andas lungt, ta det lugnt, gör inte överrumplande saker, lugna hästen istället för att stressa upp den mer, tänk noga över vad du håller på med.
Andas lungt är hemskt svårt när man just har åkt i hundranitti in i ett träd, men de få gånger han har stuckit av förklarliga orsaker, tex rädsla, har jag absolut andats lugnt och fått honom lugn, jag måste bara säga att jag inte blir arg jämt och ständigt, som det känns som att vissa av er som svarar tror....Jag vill jättegärna veta hur du hade hanterat situationen om den mt förmodan skulle uppstå, så ska jag gladeligen prova det istället. Jag är inte stolt över att inte kunna styra rädsla.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Hej!

jag är tveksam till att hästen förstod kopplingen mellan att inte lyda dig och att få stå bunden i ett träd. Men jag kan förstå din tanke, tror dock att det blev fel.

Det var bra att du inte fortsatte jobba med hästen då ditt humör "ballade" ur, det blir aldrig bra i alla fall. Bra även att du tog ut honom igen på en ny ridtur och att du avslutade när det gick bra och han lydde dig igen.

En fråga du kan ställa dig, har du ökat på din träning med honom? Har du börjat ställa högre krav under ganska kort period? Har du börjat med flera nya övningar med honom? Detta och mycket mer kan man ställa sig själv för att komma på orsaken till beteendet. han är trots allt inte så gammal och erfaren och vad jag förstod så har du inte använt bett på honom ännu vilket sänder mig en signal på att han inte varit inriden så länge?

Detta kan göra att han fått för mycket information för fort, han är trött i huvudet helt enkelt. Och när han kommer in på ridbanan så vet han att nya saker ska krävas av honom vilket kan göra att han inte orkar med detta just nu. Jag håller med en ovanstående talar där hon säger att man måste känna av sin häst för varje dag, hur mycket klarar han av idag?

Tänk dig själv in i din egen pubertet, vissa dagar orkade man bara inte med skolan... Unghästar kan vara drömmen ena dagen och mardrömmen andra.. ta det lugnt och kräv saker av honom men på lagom nivå, det kommer alltid dagar då man måste backa ett eller flera steg i utbildningen.. medan en annan dag kan vara så att man helt plötsligt hamnat flera steg framåt.

Hoppas det löser sig och lycka till!

Att binda vid ett träd/påle då hästen stuckit hem i syftet att den inte vill jobba mer och istället vill gå i hagen, har jag läst ska fungera alldeles ypperligt, det är inget jag hittade på själv i vredesmod. Tack för lyckönskningarna, jag ska börja om från början lite mer.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Att binda vid ett träd/påle då hästen stuckit hem i syftet att den inte vill jobba mer och istället vill gå i hagen, har jag läst ska fungera alldeles ypperligt, det är inget jag hittade på själv i vredesmod. Tack för lyckönskningarna, jag ska börja om från början lite mer.

Kanske - om det är en stabil häst. Men vad händer om den slänger sig och du tappar humöret?
Jag tror säkert att du gör ditt bästa och att du behåller lugnet i normala fall. Men det gäller att göra det även när hästen som du skriver utsätter dig för fara eller ifrågasätter ledarskapet, för det gör unga hästar. En unghästutbildare får aldrig tappa humöret eller skrika. Självklart ska du reagera, men bara på ett kontrollerat sätt så att hästen förstår dig. Och det är fel perspektiv att anse att hästen utsätter dig för fara, det är du som utsätter dig för fara genom din hantering. En erfaren utbildare måste kunna förutse hästens reaktioner i olika sammanhang. Stora krav kan tyckas, men det är vad som fordras om man ska nå framgång. Sedan tycker jag inte du ska kasta dig av hästen om den pullar, utan utrusta den med en sådan betsling att du kan kontrollera den från ryggen.

Det är vad jag tycker :) Lycka till!
 
Sv: Gjorde jag fel????

Blir hästen spänd och orolig kommer den inte komma ihåg det man försöker lära den, den kanske gör som man vill men den kommer inte komma ihåg det. En häst som aldrig fått sticka iväg i galoppen kommer inte göra det heller. Istället för att träna sådana saker utomhus skulle jag hålla mig i ridhus där hästen inte kommer nånstans och där det finns minsta risk för störande moment. Håll dig till trav/skritt så länge om det funkar och träna galopp på lina tills hästen är lugn istället. Motionslongera med lätt inspänning innan ridning så hästen får springa av sig litegrann. Tror inte hästen fattade vad du menade när du band fast den i trädet faktiskt :P hästars tänk fungerar inte så. Och kom ihåg att unghästar kräver en ängels tålamod. Håll träningen på den nivå hästen befinner sig just den dagen. Om det inte funkar, strunta i det och skritta en sväng i skogen istället. Bråk skapar bara en massa onödiga spänningar = olycklig och spänd häst. Det är inte hela världen om ridningen inte fungerar en dag, sånt är livet. Man kan inte kräva saker av en ung häst så som man kanske kan kräva av en äldre mer erfaren häst. Hoppas det ordnar sig :))
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp