Gjorde jag fel????

Sv: Gjorde jag fel????

Kanske - om det är en stabil häst. Men vad händer om den slänger sig och du tappar humöret?
Jag tror säkert att du gör ditt bästa och att du behåller lugnet i normala fall. Men det gäller att göra det även när hästen som du skriver utsätter dig för fara eller ifrågasätter ledarskapet, för det gör unga hästar. En unghästutbildare får aldrig tappa humöret eller skrika. Självklart ska du reagera, men bara på ett kontrollerat sätt så att hästen förstår dig. Och det är fel perspektiv att anse att hästen utsätter dig för fara, det är du som utsätter dig för fara genom din hantering. En erfaren utbildare måste kunna förutse hästens reaktioner i olika sammanhang. Stora krav kan tyckas, men det är vad som fordras om man ska nå framgång. Sedan tycker jag inte du ska kasta dig av hästen om den pullar, utan utrusta den med en sådan betsling att du kan kontrollera den från ryggen.

Det är vad jag tycker :) Lycka till!
Ok, bra synpunkter. Jag är inte så bra på hela " Bettvärlden" så jag tar gärna emot bra förslag på vilket bett som är bäst. TRedelat??
 
Sv: Gjorde jag fel????

Åh vad ger det för signaler till den unga hästen om du betslar upp den för att få stop på den?

Lite konstigt råd tycker jag. Har sett många hästutbildare vare sig det gäller unghästar eller inte som är allt annat än trevlig mot hästen och gör allt annat än lyssnar på den. Så att säga att de aldrig får tappa humöret utan alltid läser av sina hästar stämmer ju inte.

Likaså att unga hästar ifrågasätter stämmer inte heller så länge man fostrar dem på hästars vis.

Det är många kg som man inte slåss mot utan det handlar om respekt och viljan. Hur lydig och samarbetsvillig din häst än är så kan den reagera som det flyktdjur den är och det kan man aldrig skydda sig från. Om den aldrig reagerar på något vis så anser jag att då är den hanterad till kuvning där naturliga reaktioner och instinkter blivit begravda av rädlsa för reprimand om hästen försöker tänka själv.

Som många skriver så vet hästen inte om varför han blev bunden vid trädet så det är ju inte värre än att gå in i stallet och blir bunden i stallgången eller vid nån westernstolpe i grimma eller sidepull.
Han blev ju bara uppbunden, det är bara vi människor som ser sambandet. Han fick ju bara en vila vid ett udda ställe.

Det är vad jag tycker, väldigt intressant att se hur man kan tänka och tycka så olika inom ett och samma "problem".
 
Senast ändrad:
Sv: Gjorde jag fel????

Ok, bra synpunkter. Jag är inte så bra på hela " Bettvärlden" så jag tar gärna emot bra förslag på vilket bett som är bäst. TRedelat??

Det bästa bettet är det bettet som.

Har lagom längd för din hästs mun, lagom tjocklek. Rätt anatomiskt utformat, rätt metall och som sedan hästen visar att den trivs bäst på.

Så mät din häst mun från mungipa till mungipa för att få en ungefärligt mått, mät gärna även nedre käken, känn efter om den är låg eller hög i gommen, om läpparna är smala eller väldigt tjocka om tungan är tjock eller smal.

Sen efter det så kan du be att få låna en massa olika bett i den str. du tror är rätt samt även en str. upp och ner och prova dig fram.

Ett 3-delat kan se väldigt olika ut i sin utforming, så hästen kan vantrivas med ett och trivas med ett annat helt beroende på hur det är format.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Tack, det blir Granngården nästa då!
 
Sv: Gjorde jag fel????

Åh vad ger det för signaler till den unga hästen om du betslar upp den för att få stop på den?

Lite konstigt råd tycker jag. Har sett många hästutbildare vare sig det gäller unghästar eller inte som är allt annat än trevlig mot hästen och gör allt annat än lyssnar på den. Så att säga att de aldrig får tappa humöret utan alltid läser av sina hästar stämmer ju inte.

Likaså att unga hästar ifrågasätter stämmer inte heller så länge man fostrar dem på hästars vis.

Det är många kg som man inte slåss mot utan det handlar om respekt och viljan. Hur lydig och samarbetsvillig din häst än är så kan den reagera som det flyktdjur den är och det kan man aldrig skydda sig från. Om den aldrig reagerar på något vis så anser jag att då är den hanterad till kuvning där naturliga reaktioner och instinkter blivit begravda av rädlsa för reprimand om hästen försöker tänka själv.

Som många skriver så vet hästen inte om varför han blev bunden vid trädet så det är ju inte värre än att gå in i stallet och blir bunden i stallgången eller vid nån westernstolpe i grimma eller sidepull.
Han blev ju bara uppbunden, det är bara vi människor som ser sambandet. Han fick ju bara en vila vid ett udda ställe.

Det är vad jag tycker, väldigt intressant att se hur man kan tänka och tycka så olika inom ett och samma "problem".

Jag vet inte vad du menar med att betsla upp en häst. Vad jag menar är att rida med ett betsel, och det är jag inte ensam om att göra. Och hästen ska stanna för förhållningar. Tror inte jag är ensam om att tycka det heller. Vad tror du den här hästen lär sig av att h*ns matte hoppar av i farten i galopp för att hon inte får stopp på honom?

Vad du anser om att bli arg på hästen är mycket märkligt. Så du tycker att det är ett bra ledarskap att ställa sig och skälla på den? Eller att goda ridhästutbildare bör bete sig så? Eller att det är korrekt för att de utbildare du känner gör så? Då är de nog inte så bra, är mitt svar. De jag känner reagerar på vad hästen gör, men skriker INTE. Framför allt tappar de inte fattningen. Och anledningen till det är att det är helt meningslöst. Hästar kommunicerar inte med läten, utan kroppsspråket. Allt hästen förstår är att du är orolig, har hög puls och beter dig konstigt. Inte en god ledare att hålla i när det blåser, alltså. Jämför med om jag vore din chef - om jag skäller ut dig på ryska, förstår du då vad jag vill att du ska göra?

Just för att flyktinstikter är en del av hästen ska man inte skälla på den!

Om du hävdar att unghästar inte testar kan du inte ha särskilt stor erfarenhet av dem, alt särskilt stor kunskap om hur de fungerar. Det är helt naturligt för en unghäst att sträva uppåt i hierarkin när den blir vuxen. Mina har gjort det vid ett flertal tillfällen, både mot mig OCH andra, dominanta hästar. Det är en del av deras utveckling, precis som tonåringar gör. Så det du skriver får stå för dig och dina hästar.

Att binda en häst utomhus i ett träd kan ta en ände med förskräckelse. Hästen försökte precis sticka platsen och kan mycket väl få panik igen och slita sig loss. Hur lyckat vore det? Och vad skulle den lära sig av det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gjorde jag fel????

Ok, bra synpunkter. Jag är inte så bra på hela " Bettvärlden" så jag tar gärna emot bra förslag på vilket bett som är bäst. TRedelat??

Det duger säkert! Som jag svarade Sissu här så menar jag inte att du ska sätta på ett pessoabett eller liknande, utan bara ett smalt vanligt bett så du får lite kontroll på honom. Sedan är det vanligt gammalt dressyrtragglande som gäller är jag rädd! :) Kanske var jag otydlig när jag skrev att du bör förekomma hans beteende också. Vad jag menar är att man behöver lista ut i förväg hur man tror att hästen kommer att reagera på det man gör. Det är en säkerhetsfråga inte minst. Att den kastar sig runt och springer för saker är inte ovanligt. Att en unghäst inte vill gå hemifrån ensam är också en klassiker, eller att den vill kuta hem. Sådant kan man förekomma genom att ha en äldre häst med sig, till exempel. Du bör nog räkna med en del skutt och bus också, och lära dig att hantera om han skulle stegra sig, om du inte redan kan det. Med konsekvent träning går det säkert bra.
Du får avrapportera era framsteg!
 
Sv: Gjorde jag fel????

Min unghäst har dragit iväg med mig en gång förut och då hoppade jag av i farten vilket fick honom så förbyllad/förskräckt att han uppfört sig exemplariskt i två veckor. han är 3½ och vi har aldrig haft bett hittills, och han lär sig snabbt och är mycket godhjärtad, har aldrig försökt kasta av mig. Idag blev det nåt tokigt ialla fall... Vi red ner på vår åker för jag skulle lära honom att gå ÖVER bommar istället för att sparka runt dem, men han bara krånglade och skulle sticka hem. Jag hoppade än en gång av i halv fart och sen skulle han knappt stå still när jag klev upp. Tillslut kom jag upp och vi skrittade och voltade ett varv, sen skulle vi trava och då stack han iväg i galopp och jag satt där och hade INGET att sätta emot hur jag än försökte stoppa honom, han skulle hem till hagen och äta. Färden slutade i en stor hasselbuske och jag blev ful med blåmärken. Jag blev så in i h-vete förbannad på honom, så jag skrek att han var dum ihuvudet och sen taog jag av träns och sadle og band fast honom i ett trist träd så fick han stå där och se hur kul det var att få som han ville och springa hem. När han hade grävt en rätt stor grop och mitt adrenalin hade lagt sig på en normal nivå hämtade jag lugnt honom, tränsade och sadlade och red ut igen , en kort vända då vi skrittade, travade och han fick stanna på mitt kommando. Nu skötte han sig fint och där slutade vi och han fick beröm och gå till hagen. Gjorde jag fel i min bestraffning, kunde jag gjort på ett bättre sätt, hur i hela friden får man honom att sluta med såna dumheter, är det en trotsperiod nu bara?? Känner nån igen sig och kan trösta med att man går igenom såna här perioder och hästarna blir som änglar sen?? Jag vill inte förstöra hans fina psyke och inte heller min kropp.... Skit i om den inte är så fin, men den funkar...


Hmm... asså.. varför hoppar du av han för?!?! Varför inte sitta kvar å försöka få ordning på honom?! ska du hålla på å hoppa av lär han sig det.. å det e nog inte det bästa att lära en unghäst ............
Håller oxå med vissa som skriver att det kan vara väldigt farligt att binda upp honom i ett träd... Det är något jag aldrig skulle göra med min unghäst, å inte heller skrika å gapa, det leder ingenstans....
 
Sv: Gjorde jag fel????

KL

Jo, ett tips som jag kom på om han tar bettet och försöker sticka igen: förböj halsen åt den sida där han är svagast med ett ledande tygeltag. Håll kvar tills han står still, släpp tyglarna, beröm. Gör han om samma sak, upprepa. Men det är en nödbroms, använd vanliga hjälper först.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Jag vet inte vad du menar med att betsla upp en häst. Vad jag menar är att rida med ett betsel, och det är jag inte ensam om att göra. Och hästen ska stanna för förhållningar.

En häst är mer lyhörd för nostryck och springer inte från det trycket på samma vis som ett bett, nostryck är mer naturligt. En häst som inte är van vid bett är mycket svår att få stop på. Av trycket så vet du ju att de oftast bara springer fortare för att undkomma obehaget. Så skall man stoppa in ett bett för att tro att man får stop på den lättare så anser jag det fel tänkande. Därmot om man efter en tids träning fått hästen att reagera rätt på ett bett så kan det bli omvänt en period då stänger de istället av gällande nostrycket vid ex. sidepull. Men allt beror på vad du lärt in på hästen.

Vad tror du den här hästen lär sig av att h*ns matte hoppar av i farten i galopp för att hon inte får stopp på honom?

Att någon hoppar av vid nåt eller några tillfällen medvetet är i mina ögon ingen skillnad mot att en ryttare ramlar av, vilket händer både nu och då. Hur många ifrågasätter vad hästen har lärt sig när man i full fart åker i backen?

Vad du anser om att bli arg på hästen är mycket märkligt. Så du tycker att det är ett bra ledarskap att ställa sig och skälla på den? Eller att goda ridhästutbildare bör bete sig så? Eller att det är korrekt för att de utbildare du känner gör så? Då är de nog inte så bra, är mitt svar.

Läs så slipper man upprepa sig.

Jag har inte ens berört vad jag anser om att bli arg på en häst. I min värld pratar jag och hästarna med kroppen och jag även verbalt på inlärda kommandon, min häst ser ingen skillnad på mig och hästarna i hagen, han beter sig lika dant.

Jag har aldrig skrivit att jag tycker att gap och skrik är sunt, jag skrev att jag sett många intruktörer bete sig helt mot vad du säger att de ska och gör. I mina ögon så är de allt annat än bra hästmänniskor. Visst en del kan rida och utbilda men även det på ett vis som i mina ögon inte är hästvänligt.

Har tyvärr bara träffat en som har allt man kan önska sig av detta du skriver om.


De jag känner reagerar på vad hästen gör, men skriker INTE. Framför allt tappar de inte fattningen.

Man behöver inte skrika för att tappa fattningen, det går att tappa fattningen tyst med inslag av fysiskt mer eller mindre tvång och våld på olika vis också.


Om du hävdar att unghästar inte testar kan du inte ha särskilt stor erfarenhet av dem, alt särskilt stor kunskap om hur de fungerar. Det är helt naturligt för en unghäst att sträva uppåt i hierarkin när den blir vuxen. Mina har gjort det vid ett flertal tillfällen, både mot mig OCH andra, dominanta hästar. Det är en del av deras utveckling, precis som tonåringar gör.

Nä jag har nog ingen kunskap, måste ha misslyckats totalt med alla mina unghästar och alla andra ohyfsade genom de sista 15 åren eftersom de mot människan blivit så otroligt lyhörda och respektfulla egentänkande individer. Första unghästen testade mig konstant, men hon var också min läromästare på hästspråket, efter det så har jag aldrig haft problem med ifrågasättandet.

Men vad vet jag, jag tror också att det beror på vad man anser är ett ifrågasättande eller inte, jag märker tydligt när deras perioder är på G och då låter jag dem vara ifred tills det går över så jag har aldrig haft dessa problem som jag ser så många andra ha. Jag har inga problem med ungdomar heller, utan tvärt om så dras barnens kompisar hit och barnen får ofta höra vilka förstående och bra föräldrar de har.

Men visst vet jag andras unghästar som det bråkas med en hel del så fort de sätter sig på tvären så skall det fostras ännu mer i hopp om att de skall lägga av och lyda.

Så det du skriver får stå för dig och dina hästar

Absolut, jag skriver oftast enbart om egna erfarenheter, varför ens skriva om nåt jag bara hört eller läst mig till.



Att binda en häst utomhus i ett träd kan ta en ände med förskräckelse. Hästen försökte precis sticka platsen och kan mycket väl få panik igen och slita sig loss. Hur lyckat vore det? Och vad skulle den lära sig av det?

Hästen hade stuckit innan och nu hunnit få av sig utrustningen och glömt att den dragit. Visst kan det hända att hästen sliter sig, men den kan lika gärna slita sig dagligen i stallgången för att den lärt in det beténde så jag gör ingen skillnad där. Det är lika illa om hästen sliter sig var den än står bunden.

Att jag inte gör så stor affär av TS händelseförlopp är för att jag kan läsa mellan raderna att detta är inget som upprepats många gånger, hon har ett bra samarbete med sin häst och som jag ser det så har inte hästen stuckit för att hon inte kunde hålla den betselmässigt. Utan jag är övertygad om att det handlar om bristande lyhördhet för dagen hos ryttaren bara och som i brist av att tänka att - jag var inte lyhörd nog och min häst gav tillbaks blivit förbannad och gapat i frustration istället.
Jag tror vi alla någon gång i livet har gapat åt en häst eller annat djur. Kommer man bara på sina egna brister så brukar också problem försvinna.

Ursäkta längden på svaret............
 
Senast ändrad:
Sv: Gjorde jag fel????

Har hittils aldrig haft dessa problem med någon unghäst jag ridit in. Aldrig problem alls igentligen. Jag gör som så att jag tar aldrig strid, utan lyssnar av hästen och när man märker att de inte är med en eller absolut inte vill samarbeta en dag, då gör jag heller inget med dem. Jag konstaterar oftast redan i hagen och låter dem då vara i fred.

Känner man sin häst så märker man av detta innan man hunnit få på sadel och träns.

Ur denna hantering har jag fått hästar som är mycket samarbetsvilliga och aldrig skulle komma på tanken att bråka under jobb. Har heller aldrig haft någon som har utnyttjat detta, utan jag upplever dem än mer måna om att vara till lags nästa dag istället.

Även hästar har dåliga dagar och ju yngre desto oftare jobbiga dagar och perioder. Har de en trotsperiod så kan de stå i en vecka innan det lagt sig av sig självt.

Jag tror att det vore en variant för dig att prova iom. att detta beteénde inte kommer så ofta så har han säkert en anledning den dagen att gör som han gör. Lyssnar du noga så kommer du se det innan ni hinner ut.


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Gjorde jag fel????

Det duger säkert! Som jag svarade Sissu här så menar jag inte att du ska sätta på ett pessoabett eller liknande, utan bara ett smalt vanligt bett så du får lite kontroll på honom.

Om hästen ska ha ett smalt, "vanligt" bett beror ju helt på hur hästens mun är utformad, alltså bl.a. tunga och gom. Och även om ett smalt, "vanligt" bett passar på din häst, så betyder det ju inte att det passar på TS häst.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Jag tycker att med träning över bommar så är det bästa sättet att leda dom över mycket så dom vänjer sig och sen att man kan longera dom över bommar. Och sen när du har en unghäst så tror inte jag att det är en så bra lösning att hoppa av om det händer något, just nu så kanske han är lite osäker pågrund av sin ålder och blir rädd och tar det som ett staff att du hoppar av. Men när han blir äldre och "tuffare" för dom testar ju en hel del sen.. och då kanske han drar nytta av att du hoppar av, om han en dag inte käner för att bli riden så kanske han gör något så att du hoppar av och sen när du hoppar upp igen gör han samma sak, senare kommer du kanske få det problemet att du inte kan sätta dig upp utan problem.
Min mammas kusin skulle rida min häst en dag och hon hade aldrig lyckats få av mej utan när hon dummar sig styr ajg in henne på en volt eller bara stannar henne så hon får stå stilla ganska länga med mej på! Men när mammas kusin red kände hon att hästen började krånga i traven och hon hoppade av i farten. Efter det började jag få jätteproblem med det, hon trodde att jag skulle hoppa av om hon gjorde så.
Och en unghäst är väldigt "barnslig" ibland det bästa är att bara ta det jätelugnt nästan tråkig kan man vara vid träningen, för att bina en häst vid ett träd och gå därifrån är inte vidare bra. Han kan trassla in sig eller om han blir rädd för något är det inte så bra om han står fastbunden och inte kan komma någonstans.
Mitt förslag är att du ska rida vanligt och träna och om du rider till ett fält ha med dej en anan häst som någon kan stå och hålla i så kanske han är lugnare.. Annars kan du ju lämmnahan på tillridning om du har svårt att kontrollera humöret, för det kommer bli problem med senare i så fall.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Ok, jag tror inte min hästsyn skiljer sig så mycket från din egentligen, men jag är inte lika försiktig. En generell kommentar:

Vilket betsel eller side-pull TS använder på sin häst har jag inga synpunkter på, men hästen måste lyssna. Det är huvudsaken, sedan om det är ett smalt bett eller inte handlar mest om hur ryttaren använder det. Men jag själv föredrar smala bett som inte tar så stor plats.

Vad gäller unghästars beteende menar jag att det skiljer sig stort mellan individer. Vissa ranghöga ston kan vara riktigt sturska och djävliga att hantera, andra är inte alls lika kaxiga. Mitt senaste ungsto var tex värst i 2-årsåldern, då hon började vakta sin box en period. Vissa hästar är alltid lydiga och respektfulla, men det finns individer som tar hela handen också. Då kan ett par avsittningar och en orolig ryttare ge hästen insikten: "Aha, om jag springer behöver jag inte jobba!" Eller, om det är en änglig individ som är rädd och otrygg: "Fy vad det här var hemskt! Hit vill jag inte gå mer." Eller så händer ingenting, som du skriver. Men risken finns att saker spårar ur och det är min poäng.

När mina unghästar har varit trotsiga har jag satt dem i arbete. Min erfarenhet är att de oftast är mest stökiga när de är uttråkade, understimulerade och fulla med överskottsenergi. Jag har inte haft särskilt många kamper med mina hästar och är inte alls för att man ska bråka med dem i onödan. Men jag tycker inte heller att man ska vara alltför konflikträdd, utan försöka hantera ev. stötestenar. Men det handlar inte om uppfostran eller bråk, utan utbildning och träning.

Jag vet ett sto (också en bestämd dam) som stod för inridning hos en proffsutbildare. Hon bestämde sig en dag för att inte gå från stallplanen. Hon började genast att stegra sig för att komma undan. Det tog 20 minuter för den mycket rutinerade ryttaren att få henne framåt. Men sedan gick hon, utan problem. Jag tror inte i ett sådant läge att det är så konsekvent att ställa in hästen i boxen igen. Mest handlar det om uthållighet och list, att vänta ut hästen. Inte att kuva den med styrka eller råhet. Gör man det lugnt och sansat brukar man inte få så stora bekymmer igen.

Handlar problemen däremot om att hästen har växtvärk, etc och är ovillig under arbete (ex inte vill fatta galopp) bråkar jag inte om den saken. Då kan jag leda tillbaka den och acceptera att den förmodligen har det jobbigt och låta den stå några dagar. Men det är en annan sak, tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gjorde jag fel????

Att jag inte gör så stor affär av TS händelseförlopp är för att jag kan läsa mellan raderna att detta är inget som upprepats många gånger, hon har ett bra samarbete med sin häst och som jag ser det så har inte hästen stuckit för att hon inte kunde hålla den betselmässigt. Utan jag är övertygad om att det handlar om bristande lyhördhet för dagen hos ryttaren bara och som i brist av att tänka att - jag var inte lyhörd nog och min häst gav tillbaks blivit förbannad och gapat i frustration istället.
Jag tror vi alla någon gång i livet har gapat åt en häst eller annat djur. Kommer man bara på sina egna brister så brukar också problem försvinna.

Ungefär min slutsats efter läst igenom tråden.

TS är en enorm bit på vägen till en lösning, längre än många hästägare, h*n ser problemet och vill göra något åt det. Att betsla upp, som ngn föreslog, är inte en lösning. Bara ett sätt att fösa problemet framför sig.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Om du hävdar att unghästar inte testar kan du inte ha särskilt stor erfarenhet av dem, alt särskilt stor kunskap om hur de fungerar. Det är helt naturligt för en unghäst att sträva uppåt i hierarkin när den blir vuxen. Mina har gjort det vid ett flertal tillfällen, både mot mig OCH andra, dominanta hästar. Det är en del av deras utveckling, precis som tonåringar gör. Så det du skriver får stå för dig och dina hästar.
Att binda en häst utomhus i ett träd kan ta en ände med förskräckelse. Hästen försökte precis sticka platsen och kan mycket väl få panik igen och slita sig loss.

JAg skrev till Bukefalos för att jag INTE har stor erfarenhet av unghästar, men håller på att lära mig och i och med att jag skriver in hit ber jag ju om guidning för bästa möjliga resultat, vilket borde kunna utläsas av mitt brev, jag hävdar inte att unghästar inte testar, jag tar det som en del i deras utveckling och vill veta hur man bemöter deras testperioder. Jag har en unghäst och en 20-åring som sällskap. Men jag har ingen jag känner som kan hjälpa mig för jag är nyinflyttad, därför ber jag forumet om hjälp.
när han nu stack iväg för andra gången kan jag till 100 % säga att han inte var rädd för nåt, utan han ville helt enkelt inte samarbeta. Han hade INTE tillstymmelse till panik vid trädet, utan stod där för att jag läst att det skulle fungera på hästar som ", sticker hem ", som han ju gjorde. Jag ville inte sluta ridturen där heller, utan att det skulle sluta då vi båda var lugna och hade gjort rätt båda två, vilket det gjorde. Pausen mellan, vid trädet, trodde jag skulle vara bättre än att han fick gå in i hagen igen för att sedan tas ut. Men säger majoriteten av er med erfarenhet att det var fel, har jag fått svar på det jag i början undrade. Jag jobbar vidare för att få en fortsatt trevlig ridkamrat.
 
Sv: Gjorde jag fel????

"".....Om du hävdar att unghästar inte testar kan du inte ha särskilt stor erfarenhet av dem, alt särskilt stor kunskap om hur de fungerar. Det är helt naturligt för en unghäst att sträva uppåt i hierarkin när den blir vuxen. Mina har gjort det vid ett flertal tillfällen, både mot mig OCH andra, dominanta hästar. Det är en del av deras utveckling, precis som tonåringar gör. Så det du skriver får stå för dig och dina hästar.
Att binda en häst utomhus i ett träd kan ta en ände med förskräckelse. Hästen försökte precis sticka platsen och kan mycket väl få panik igen och slita sig loss."""""Slut citat

JAg skrev till Bukefalos för att jag INTE har stor erfarenhet av unghästar, men håller på att lära mig och i och med att jag skriver in hit ber jag ju om guidning för bästa möjliga resultat, vilket borde kunna utläsas av mitt brev, jag hävdar inte att unghästar inte testar, jag tar det som en del i deras utveckling och vill veta hur man bemöter deras testperioder. Jag har en unghäst och en 20-åring som sällskap. Men jag har ingen jag känner som kan hjälpa mig för jag är nyinflyttad, därför ber jag forumet om hjälp.
när han nu stack iväg för andra gången kan jag till 100 % säga att han inte var rädd för nåt, utan han ville helt enkelt inte samarbeta. Han hade INTE tillstymmelse till panik vid trädet, utan stod där för att jag läst att det skulle fungera på hästar som ", sticker hem ", som han ju gjorde. Jag ville inte sluta ridturen där heller, utan att det skulle sluta då vi båda var lugna och hade gjort rätt båda två, vilket det gjorde. Pausen mellan, vid trädet, trodde jag skulle vara bättre än att han fick gå in i hagen igen för att sedan tas ut. Men säger majoriteten av er med erfarenhet att det var fel, har jag fått svar på det jag i början undrade. Jag jobbar vidare för att få en fortsatt trevlig ridkamrat
 
Sv: Gjorde jag fel????

Nu råder mycket stor förvirring... Inlägget som du citerar var inte riktat till dig, utan Sissu. ;)
 
Sv: Gjorde jag fel????

*kl*
angående bett..
jag rider en häst som stått i sthlm om nån vet vem eccu är :devil: jäkla sat häst xD två veckor 3 grimmor men det är slut med sånt skiit nu rep grimma är det nu..
men iallfall hon har ett svart bett asså inte vanligt silvrigt, det är svart och smalt vanligt bett hon går yppeligt bra på detr :P
 
Sv: Gjorde jag fel????

Jag tycker detta forum är fantastiskt när man kan få stöd och tips från er medmänniskor. Jag är en hästmänniska, men det är första gången jag har att göra med en unghäst, så jag har ju tur att han oftast är hur lugn som helst, det är verkligen en cool kille jag har och det är sällan jag får anledning att fråga om hjälp, men som sagt är det bra att ha unghäst-vana människor att bolla med! Jag har lärt känna en trevlig tjej en bit från oss som har en äldre islänning, ska rida ut med henne kanske? Hur bemöter jag min unga hästs reaktioner på nya hästar? Han har i princip bara umgåtts med sin hästkompis i 6 månader nu, bor inte så många hästar här i kring.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp