Gjorde jag fel????

Sv: Gjorde jag fel????

Jag tycker att med träning över bommar så är det bästa sättet att leda dom över mycket så dom vänjer sig och sen att man kan longera dom över bommar. Och sen när du har en unghäst så tror inte jag att det är en så bra lösning att hoppa av om det händer något, just nu så kanske han är lite osäker pågrund av sin ålder och blir rädd och tar det som ett staff att du hoppar av. Men när han blir äldre och "tuffare" för dom testar ju en hel del sen.. och då kanske han drar nytta av att du hoppar av, om han en dag inte käner för att bli riden så kanske han gör något så att du hoppar av och sen när du hoppar upp igen gör han samma sak, senare kommer du kanske få det problemet att du inte kan sätta dig upp utan problem.
Min mammas kusin skulle rida min häst en dag och hon hade aldrig lyckats få av mej utan när hon dummar sig styr ajg in henne på en volt eller bara stannar henne så hon får stå stilla ganska länga med mej på! Men när mammas kusin red kände hon att hästen började krånga i traven och hon hoppade av i farten. Efter det började jag få jätteproblem med det, hon trodde att jag skulle hoppa av om hon gjorde så.
Och en unghäst är väldigt "barnslig" ibland det bästa är att bara ta det jätelugnt nästan tråkig kan man vara vid träningen, för att bina en häst vid ett träd och gå därifrån är inte vidare bra. Han kan trassla in sig eller om han blir rädd för något är det inte så bra om han står fastbunden och inte kan komma någonstans.
Mitt förslag är att du ska rida vanligt och träna och om du rider till ett fält ha med dej en anan häst som någon kan stå och hålla i så kanske han är lugnare.. Annars kan du ju lämmnahan på tillridning om du har svårt att kontrollera humöret, för det kommer bli problem med senare i så fall.
Har jag fel i om jag tror att jag inte löser mina problem med honom om nån annan rider in honom? jag tänker väl så att om en mer erfaren ryttare tillrider honom, betyder det att även jag får lättare att hantera honom? Kanske en ide´at både jag och han söker en kurs?
 
Sv: Gjorde jag fel????

Det bästa är nog om du kan få hjälp av en duktiga tränare om du känner att du inte reder upp detta själv.

det som hände dig är sånt som händer. Att du reagera som du gjorde kan jag också förstå eftersom reaktionen förmodligen kom både av rädsla och ilska.

Annars har du fått väldigt goda råd. Jag tycker som någon skrev att du kanske ska backa lite i utbildningen. Markträna mer och rid mindre ett tag.

Har själv en kolugn häst hemma som ska ridas in och jag är övertygad om att hon kommer dra som en avlöning vid tillfälle.

Det viktigaste är nog att du försöker klara hanteringen från ryggen när du väl sitter där och inte hoppar av. Sedan om han gör så här igen så rid tillbaks därifrån han stack och känn av honom igen så han inte sammanbinder att han sticker med just den platsen.

Detta är mina råd som är baserade på min erfarenhet av unghästar och inridning.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Jag tycker detta forum är fantastiskt när man kan få stöd och tips från er medmänniskor. Jag är en hästmänniska, men det är första gången jag har att göra med en unghäst, så jag har ju tur att han oftast är hur lugn som helst, det är verkligen en cool kille jag har och det är sällan jag får anledning att fråga om hjälp, men som sagt är det bra att ha unghäst-vana människor att bolla med! Jag har lärt känna en trevlig tjej en bit från oss som har en äldre islänning, ska rida ut med henne kanske? Hur bemöter jag min unga hästs reaktioner på nya hästar? Han har i princip bara umgåtts med sin hästkompis i 6 månader nu, bor inte så många hästar här i kring.

Jag tycker det låter som en jättebra idè! :) Kul för både dig och hästen!
Jag tror inte det blir några problem, men det kan vara bra att hålla avstånd ifall någon skulle skicka ut en hov. Skaffa som någon skrev gärna en tränare också så får du lite stöd i dressyren.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Nu har jag läst och läst!
Jag tycker det är bra gjort att dig TS att skriva här och be om tips och råd. Det visar ju att du är öppen för förslag.
Jag skulle vilja tipsa dig om att läsa lite om National Horsemanship. Och koncentrera dig inte på övningar och så till att börja med utan själva grundtankarna med NH. Jag tycker personligen att min förståelse för hur jag ska hantera "min" ungäst har ökat enormt sedan jag skaffade mig den kunskapen och det tänket. Om du redan känner till det är mitt tips att du jobbar med ledarskapsövningar med din häst så att ni blir på det klara med vem som är ledaren i ert förhållande.

Jag tror inte att det är någon dum idé att lämna i väg hästen för inridning ett par veckor. Ni ökar era förutsättningar vesäntligt inför framtiden tror jag. Men det gäller ju att det är nån duktig person som du litar på. Att rida för en tränare en period där efter kan nog vara bra tills du känner att, nu är grunden lagd och det mesta funkar smärtfritt.

Du kommer ju till Gotland snart läste jag. Spännande! Var på ön ska du bo? Jag kanske har ett tips på vem du kan lämna honom till för inridning!

Att rida i hop med islänningen låter ju perfekt!
 
Sv: Gjorde jag fel????

Nu har jag läst och läst!
Jag tycker det är bra gjort att dig TS att skriva här och be om tips och råd. Det visar ju att du är öppen för förslag.
Jag skulle vilja tipsa dig om att läsa lite om National Horsemanship. Och koncentrera dig inte på övningar och så till att börja med utan själva grundtankarna med NH. Jag tycker personligen att min förståelse för hur jag ska hantera "min" ungäst har ökat enormt sedan jag skaffade mig den kunskapen och det tänket. Om du redan känner till det är mitt tips att du jobbar med ledarskapsövningar med din häst så att ni blir på det klara med vem som är ledaren i ert förhållande.

Jag tror inte att det är någon dum idé att lämna i väg hästen för inridning ett par veckor. Ni ökar era förutsättningar vesäntligt inför framtiden tror jag. Men det gäller ju att det är nån duktig person som du litar på. Att rida för en tränare en period där efter kan nog vara bra tills du känner att, nu är grunden lagd och det mesta funkar smärtfritt.

Du kommer ju till Gotland snart läste jag. Spännande! Var på ön ska du bo? Jag kanske har ett tips på vem du kan lämna honom till för inridning!

Att rida i hop med islänningen låter ju perfekt!

Hej du! Jag bor redan på Gotland nu, när jag blev medlem på Bie bodde jag utanför Umeå, nov. förra året. Jag har bott i Lokrume snart i ett år, och snart haft min unghäst lika länge. Jag har hört att Lisa Horwitz ska var bra, men för mig är det en ekonomisk fråga då jag är arbetslös. Därför har jag varit "tvungen " att göra allt själv, vilket har gått sakta men på bådas våra villkor, därmed mycket bra, tills han nu dragit två gånger och jag vill vara försiktigt med fortsättningen, då jag har en reumatisk åkomma.... Jag vill ha den här hästen hela våra liv! Bor du på Gotland eller har du kontakter här?
 
Sv: Gjorde jag fel????

Jag tycker detta forum är fantastiskt när man kan få stöd och tips från er medmänniskor. Jag är en hästmänniska, men det är första gången jag har att göra med en unghäst, så jag har ju tur att han oftast är hur lugn som helst, det är verkligen en cool kille jag har och det är sällan jag får anledning att fråga om hjälp, men som sagt är det bra att ha unghäst-vana människor att bolla med! Jag har lärt känna en trevlig tjej en bit från oss som har en äldre islänning, ska rida ut med henne kanske? Hur bemöter jag min unga hästs reaktioner på nya hästar? Han har i princip bara umgåtts med sin hästkompis i 6 månader nu, bor inte så många hästar här i kring.

Med unga hästar är det det viktigast att du uppför dig som om allt ni gör är det naturligaste i världen och inte ett dugg konstigt eller farligt. Bry dej inte själv så mycket om saker så inser hästen att det inte är något att bry sej om, så småningom. Unga hästar är ju väldigt formbara, på gott och ont. Det är lika lätt att lära fel saker som rätt:crazy:

Så ta ingen särkild notis av den nya hästen ni ska gå med, gör ingen affärav det så gör nog inte hästen det heller. Bra idé att rida med någon äldre ibland.
 
Sv: Gjorde jag fel????

Halloj!
Aha, du är redan här!
Jo, jag bor här. Rider i Stenkyrka. Jo Lisa är nog en mycket duktig ryttare. Men det var inte hon som var mitt tips! ;)
Det är ju klurigt det där med pengar. Den jag tänker på tar 1000 kr/vecka. Då jobbar han med hästen varje dag och du får komma dit o rida för honom om du vill under veckan. Den hästen jag rider är inriden hos honom och vi har tagit hjälp av honom senare oxå. Han är helt otrolig! Men man måste träffa honom själv och bilda sin egen uppfattning. Många reagerar negativt när de hör hans namn,men oftast har de aldrig haft att göra med honom personligen.
Hur har det gått med bettets vara eller icke vara? Vad använder du nu?
 
Sv: Gjorde jag fel????

Jo, Stenkyrka är ju inte så långt från Lokrume, vi kollade faktiskt på hus där, men fastnade för detta vi bor i. Du kan kanske skicka ett privat mail? Om du inte vill nämna namn i det offentliga ljuset. Jag har inga fördom ar om någon, , jag bildar mina egna uppfattningar då jag träffar folk istället, oavsett vad jag har hört. Jag har provat med bett en gång, men det tyckte han inte om, det får väl provas lite olika modeller. Det var ett tredelat. Sen har jag inte ridit på ett tag eftersom jag har en reumatisk sjukdom som kommer i skov och just nu har jag det rätt jobbigt. Det blir promenader i grimma istället då jag inte känner mig säker med honom då jag har ont...
 
Sv: Gjorde jag fel????

Man rider inte in och utbildar en häst på bettlöst!
Stället jag köpte honom ifrån utbildar alla sina unghästar på bettlöst, men hon har turridning, så hennes hästar går ihop med andra från början. Jag tycker det verkar bra att lära hästen med milda metoder men..... Man har väl olika erfarenheter, jag har ju som sagt ingen alls vad gäller inridning.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp