Gjorde jag fel?

I

Ina

Var ut i hagen och skulle kolla på hästen som åt hö. Kände efter på bakhovarna om den var varm och då kände jag att mulen noppade i baken på mig. Inga tänder men jag vet att den inte tycker om när man gör som jag gjorde. Så jag röt till och hästen kastade sig runt och markerade åt mig. Då jag inte hade någt tillhands så tog jag av mig jackan och viftade med den så hästen travade på volt runt mig och tillät den inte att komma till höet igen trots försök förrän efter en stund.

Låter kanske överdrivet för några av er kanske men den är lite tuff och kollar hela tiden vem som är bossen.
Markerade jag ledarskapet på ett hyggligt sätt med min åtgärd, tycker ni? Eller skulle jag ha gjort på annat sätt?
 
Sv: Gjorde jag fel?

hum jag vet inte riktigt, men helst ska väl hästen få vara ifred med sin mat. men jag förstår om det är besvärligt att inte kunna klappa den eller närma sig den när äter.
Men det är väl lite som med hundar, dom vill inte att nån kommer nära när dom äter. Det är ju deras mat. :)
 
Sv: Gjorde jag fel?

fast å andra sidan skulle jag bli galen om min häst gjorde så haha så jag förstår dig :)
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tycker det är rätt. Helst ska man väl undvika att störa när de äter för att inte råka ut för sånt här men jag kan också neka min häst till att ta mat ur krubban/höt innan jag har gått ut boxen ibland. Då motar jag bort henne så att hon förstår att jag står före henne i kön när det gäller maten.
 
Sv: Gjorde jag fel?

då kände jag att mulen noppade i baken på mig. Inga tänder men jag vet att den inte tycker om när man gör som jag gjorde. Så jag röt till och
Du visste ju inte vad hästen ville eller vad den egentligen gjorde?
Jag tycker du överreagerade.

LIA
 
Sv: Gjorde jag fel?

Hon skulle ha väntat tills den bet henne ordentligt eller? Det hade inte en annan häst gjort kan jag ju säga.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Se hästen som en av dina vänner. Du har en kompis som har ett sår på benet. Hon tycker inte om att du rör henne där, men du gör det ändå för att du måste. Hon drar till sig benet och tjuter til. Börjar du skälla på henne då?

Jag tycker du överreaggerade. Hästen sa bara till dig att "Det där vill jag inte att du gör". Du kunde slutat, eller förklarat att "Jag måste". Du kunde också gjort det vid ett annat tillfälle än just vid maten.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Om jag har fattat rätt så gick du alltså in till en lös häst i hagen - som åt - och visiterade bakhovarna på den?

Alltså, man ska egentligen inte hantera lösa hästar varken i hage eller box, och speciellt inte när de äter!
Det spelar ingen roll hur bra man känner hästen, om den är "världens snällaste" o.s.v.
Hästar är flyktdjur och kan när man minst anar det blir rädda för något och dra iväg - då gäller det att inte stå i vägen!

Men jag vet, jag går själv in till min lösa häst i hagen ibland.
Men om han skulle "få för sig" nåt, så skulle jag ju inte hålla på att bråka med honom just i ett sånt tillfälle som du beskriver, för då är det lätt att det händer en olycka.
Det bästa är att hålla sig ur vägen från en lös häst som busar elr liknande.
Gå ut ur hagen, hämta en grimma och ta med dig hästen in till stallet där du kan binda upp den och fortsätta visitera. ;)
 
Sv: Gjorde jag fel?

Tigertofflan skrev:
Se hästen som en av dina vänner. Du har en kompis som har ett sår på benet. Hon tycker inte om att du rör henne där, men du gör det ändå för att du måste. Hon drar till sig benet och tjuter til. Börjar du skälla på henne då?

Jag tycker du överreaggerade. Hästen sa bara till dig att "Det där vill jag inte att du gör". Du kunde slutat, eller förklarat att "Jag måste". Du kunde också gjort det vid ett annat tillfälle än just vid maten.

Ett sår var väl ingen bra jämförelse? Det gjorde ju knappast ont på hästen att känna på bakhovarna. Man måste ju säga ifrån om hästen blir för närgången oavsett i vilken situation det är.

Hon sa ju till hästen först och den mer handgripliga reaktionen kom ju efter att hästen hade hotat tillbaka.

Håller dock med om att det kunde göras vid något annat tillfälle än vid maten, speciellt eftersom TS visste att hästen var "vaktig".
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tycker det var bra. Jag hade också gjort som du om min häst hade gjort så. Nu har jag iofs turen att mina hästar är vana vid att man kommer fram till dem i alla lägen. :rofl: Men det är många hästar som inte är vana vid det.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tycker att man ska kunna hantera en lös häst. Sen att det är onödigt att störa den när den äter är ju egentligen en annan sak.

Om din häst markerar mot dig när du ska hämta den i hagen så gör du alltså ingenting?
 
Sv: Gjorde jag fel?

Tillägg till mina tidigare inlägg:

Jag vet ju inte hur det såg ut när hästen "markerade" Man kan tolka situationer på olika sätt som människa som inte förstår hästspråk till 100 %. Människor som lätt blir rädda för ett bakben reagerar såklart starkare när det egentligen kanske hade räckt att säga ifrån med rösten och ta upp hoven igen.
 
Sv: Gjorde jag fel?

till castle_bar : Man ska ju kunna hantera sin häst i hagen också. Visserligen kanske man inte ska reta upp den och borsta den och så i hagen, men om man skulle vilja visitera den i hagen, så ser inte jag det som ett hinder iallfall. :crazy: Jag brukar gå ut till hagen ett antal gånger per dag och slå bort blinningar och bromsar från min häst. Ibland när jag inte tagit in dem (när det är så mkt flugor som biter dem) Så kan han komma springande. Så att kunna gå ut till hagen och vara social med sin häst tycker jag att man ska kunna vara.. Men alla har ju olika åsikter, och här är min. :p
 
Sv: Gjorde jag fel?

*KL*

Förtår att en del missuppfattat litegrann,
hästen vaktar inte maten. Det är pga en tidigare hovskada den är misstänksam, något som kommer att gå bort. Men nu lade jag handen på både fram och bakhovarna och jämförde hur varma/kalla de var, inget annat. Detta har jag gjort ett tag nu, fast inne i stallet.
Jag anser att man ska kunna göra sådant.Jag gör inte det jämt, men hästen ska acceptera detta.
Det jag funderade på om jag gjorde fel var när jag försökte markera vem som bestämmer i hagen, om han uppfattade mig rätt när han inte fick komma fram till höet efter att ha markerat sitt missnöje då jag röt till åt honom.
Detta är en häst som pratar hästspråket till 100%, och så länge jag gör det förstår vi varandra fullkomligt. Men i just denna situationen blev jag lite osäker då jag inte väntat mig ett nopp i baken-. Visserligen med läpparna och en bara markering men jag släpper inte en sådan grej. Isåfalll provar den nog med tänderna nästa gång.
Inte för att den är elak - långt ifrån - men pga att den konstant försöker klättra över mig i rang. Ni vet, lillfingret och handen....
 
Sv: Gjorde jag fel?

Har jag missuppfattat?

Klart att hästen pratar hästspråk till 100% men människor förstår inte till 100%. I stort sett tycker jag att du gjorde rätt men innan skrev du ju inte att hästen haft en skada. Jag hade nog istället tagit det lungt och försökt vinna förtroendet tillbaka. (fast om hästen hade varit rädd om hoven så är det mer sannolikt att den hade dragit sig undan istället för att vända sig om och nafsa dig i baken. Svårt att säga när man inte har sett situationen)

/Malu
 
Sv: Gjorde jag fel?

... Jag anser att man ska kunna göra sådant.Jag gör inte det jämt, men hästen ska acceptera detta.
Det jag funderade på om jag gjorde fel var när jag försökte markera vem som bestämmer i hagen, om han uppfattade mig rätt när han inte fick komma fram till höet efter att ha markerat sitt missnöje då jag röt till åt honom.
Detta är en häst som pratar hästspråket till 100%, och så länge jag gör det förstår vi varandra fullkomligt. Men i just denna situationen blev jag lite osäker då jag inte väntat mig ett nopp i baken-. Visserligen med läpparna och en bara markering men jag släpper inte en sådan grej. Isåfalll provar den nog med tänderna nästa gång. ...
Jag håller med om att hästar ska acceptera hantering även under måltider. Frågan i just det här fallet är, hur vet du att den inte gjorde det? "mulen noppade i baken på mig" Det kan ju faktiskt betyda vad som helst, eller hur? Våra hästar gör det ofta, för att inte säga oftast, när dom kommer åt. Jag kan lova dig att det inte är ett förstadie till tänderna.

Ja, jag tycker du gjorde fel som "röt till", eftersom du inte vet vad som hände bakom dig eller varför, och därmed var en ev olycklig händelsekedja igång. Tänk om "noppet" var en ömhetsbetygelse eller en bekräftelse på att det du just då gjorde var OK eller något annat icke-negativt?
Hästen pratar säkert hästspråk till 100%. Frågan är dina procent?

LIA
 
Sv: Gjorde jag fel?

<bara en tanke> tycker bara det är så speciellt när folk pratar om sina egna hästar som "den". mina hästar har en identitet :angel:
 
Sv: Gjorde jag fel?

MaLu skrev:
Jag tycker att man ska kunna hantera en lös häst. Sen att det är onödigt att störa den när den äter är ju egentligen en annan sak.

Om din häst markerar mot dig när du ska hämta den i hagen så gör du alltså ingenting?

Visst, man "ska kunna" hantera sin lösa häst, men om det skulle "hända" något när den är lös, t.ex. om den blir rädd för något, så är det bättre att hålla sig ur vägen till hästen lugnat ned sig så att det inte händer en olycka.
´
Nu skrev jag ingenting om hämtning ur hagen :confused: , utan jag fattade det som om trådskaparen skulle visitera sin häst i hagen, och att den markerade åt henne då...??

Om min häst skulle markera åt mig när jag skulle hämta honom ur hagen, så skulle jag bli väldigt paff och fundera på vad som var fel eftersom han alltid brukar komma till mig och tycka det är kul att få komma med in... men jag skulle ju inte klappa honom och säga "duktig pålle som surar åt mig" precis... :smirk:

Förlåt om jag skrev på ett luddigt sätt då, men vad jag menade var att jag tyckte situationen lät lite "farlig" och att det varit bättre att ta in och binda upp hästen...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 631
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp