Gjorde jag fel?

Sv: Gjorde jag fel?

*knapplån*

Rätt eller fel, det kan nog bara din häst svara på... Men jag skulle inte ha reagerat så. Hade min häst gjort så hade jag möjligtvis föst bort näsan, om jag hade tyckt att det var obehagligt (nu är hon en sådan som aldrig biter, så hade hon varit ren och torr om mulen hade det inte stört mig alls).
Fast jag har inte ambitionen att vara till 100% ledare över min häst, då jag i flera situationer haft nytta av att hon varit "olydig" och inte gjort som jag velat. Tex. hade vi kunnat hamna mitt mellan en älgmamma och hennes två kalvar om inte min pärla ignorerat mitt drivande och stått blickstill...
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tycker du tog i lite väl mycket. Med tanke på hur hästen reagerade hade förmodligen ett vanligt "Nej" i samtalston räckt
 
Sv: Gjorde jag fel?

tycker att du gjorde rätt, hade kanske låtit den äta sen istället för hålla den borta, men om du bara kände på den så tycker jag inte dom ska reagera så, även om dom äter. tycker att man ska hunna hålla på med dom i hagen oxå. Håller på pilla på min årig en massa i hagen, har inga problem att ta fänstingar å visitera henne, står helt stilla, men hon gjorde som din(försökte bita sedan sparka) 1 eller 2 gånger å sa då till, behövde dock bara höja rösten och gå bestämt mot henne, då slutade hon på hon gång.
 
Sv: Gjorde jag fel?

tycker att du gjorde rätt, hade kanske låtit den äta sen istället för hålla den borta, men om du bara kände på den så tycker jag inte dom ska reagera så, även om dom äter. tycker att man ska hunna hålla på med dom i hagen oxå.
Men läs igen! Hästen hotade inte för att hon kände på den, utan för att hästen blev "anfallen" för att den nosade sin människa på rumpan...
 
Sv: Gjorde jag fel?

Men ursäkta!
Då missuppfattade jag det hela, fick det till att den nafsade, orkade inte läsa hela tråden.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Gjorde du sådär för att den noppade lite i baken?
Något överdrivet.
Hade den bitit kan jag fatta att du gjorde så men, hade det inte räckt med att bara säga åt den?
Eller stod den med öronen slickade bakåt och noppade dig i baken? :smirk:
 
Sv: Gjorde jag fel?

jag tycker att du överreagerade, hästen kanske va lite öm i benet och den naffsa dig för det gjorde lite ont. om min häst inte bet mig med tänderna utan bara naffsade hade jag bara skjutit undan huvudet speciellt med tankte på att h*n åt....
 
Sv: Gjorde jag fel?

Givetvis ska man kunna umgås med sin häst när den är lös i hagen. Hade min häst gjort så hade jag nog i och för sig bara fräst till åt den ordentligt. Att vifta med jackan var kanske en liten överdrift men ingenting som skadade den. Kanske den blir lite rädd ett tag men det går över. Jag tycker absolut att människan ska vara herre även i hagen och mina hästar accepterar lugnt att jag pysslar med dem även när de äter. De litar på att jag inte tar någon mat ifrån dem och litar på att jag vill dem väl.
 
Sv: Gjorde jag fel?

*kl*

Puh, det tog lite tid att läsa hela tråden.
Kul att det blev diskussion. Samtidigt kan jag säga att det är verkligen inte lätt att få fram i skrift det man vill. Tråden kom mest att handla om huruvuda jag gjorde fel som röt åt hästen när jag mest undrade över senare delen av berättelsen.
Om jag överreagerade eller ej vet jag ju inte, det kan ju bara hästen svara på - och därifrån lär det ju inte komma något svar...
Jackan tog jag till då jag inte trodde att det skulle bli någon reaktion om jag bara använde händerna och smackade, tyckte att det behövdes lite förstärkning och jag använde den som en longerpisk.

Tycker att Matlida o Bonita beskriver vad jag tänkte ganska bra.Likså MaLu verar vara ungefär i linje med hur jag resonerar. Och ev några till, man hinner ju glömma kommentarer när det blir så här mycket...:) :

Nåja, förhoppningsvis har diskussionen och funderandet lärt mig och andra någonting.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tyckte inte du gjorde helt fel.
Men jag sjulle nog ha puttat bort mulen först och om den hade fortsatt hade jag nog gjort likadant som du gjorde.

jag vil linte ha en nafsande eller bitande häst. och jag ser inte nafsande som en ömhetshandling.
Hur ofta ser man två hästar stå och nafsa på varandra i ömhetshandling...

Tyckte du gjorde rätt!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 631
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp