Gjorde jag fel?

Sv: Gjorde jag fel?

Ellinor * skrev:
till castle_bar : Man ska ju kunna hantera sin häst i hagen också. Visserligen kanske man inte ska reta upp den och borsta den och så i hagen, men om man skulle vilja visitera den i hagen, så ser inte jag det som ett hinder iallfall. :crazy: Jag brukar gå ut till hagen ett antal gånger per dag och slå bort blinningar och bromsar från min häst. Ibland när jag inte tagit in dem (när det är så mkt flugor som biter dem) Så kan han komma springande. Så att kunna gå ut till hagen och vara social med sin häst tycker jag att man ska kunna vara.. Men alla har ju olika åsikter, och här är min. :p

Förlåt, jag måste ha skrivit på ett väldigt luddigt sätt... :confused:

Jag går ut till våra hästar (ja, lösa) i hagen flera gånger/dag på sommaren. Visiterar, sprayar på flugmedel, gosar å pussas! :D

Men när det handlar om hästar ska man ju alltid ha i bakhuvudet att de närsomhelst kan göra oväntade saker, speciellt när de går i flock eller äter o.s.v.

Sorry om jag krånglade till det! Glöm mina korkade inlägg :smirk: nu då och svara trådskaparen istället...
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tyckte du gjorde rätt. Man kan ju själv se hur en ranghög häst beter sig mot en ranglåg häst i flocken. Om den ranghöga hästen kommer fram till den ranglåga som står och äter och t.ex. nosar på den, den ranglåga naffsar/nyper efter den ranghöga, den ranghäga markerar att det inte är okej, kanske genom ett nyp eller bakåtstrukna öron, den ranglåga vänder om markerar, vad tror ni då ledarhästen gör? Om en ranglåg häst börjar markera och kaxa upp sig mot ledaren är det ju en självklarhet att ledaren direkt ser till att sätta den andra hästen på plats. Ofta brukar det bli så att ledaren jagar bort den andra hästen, kanske genom att jaga den eller vända rumpan åt och sparkhota t.ex. just i syfte att få den andra hästen att flytta sig för ledarens tryck. Ni kan ju själva se på era egna hästar i hagen att det är den ranglåga som flyttar sig för ledaren. I detta fallet kan man ju läsa att hästen travade på en volt runt Ina och att hon inte lät den komma fram till höet förän efter en stund. Då såg hon ju till att hästen flyttade sig för hennes påtryckningar och satte sig därigenom i rang över hästen. I det exemplet jag gav ovan hade ledaren med stor sannolikhet jagat bort den ranglåga hästen från höet och inte tillåtit den att komma tillbaka förän den visade respekt mot ledaren.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Tycker att du gjorde rätt. Du måste kunna hantera din häst när som helst vart som helst i alla situationer.

Att inte hantera hsäten när den äter för att den blir tjurig och provocerad är att undvika ett problem.
Skulle någon göra samma sak om hästen inte ville gå från stallet?
"nej jag rider inte för hästen blir tjurig och störd av mig"

Det funkar ju inte.

Men man ska förstås inte överdriva och aldrig ge sin häst matro =) Men det förstår ju vem som helst.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Tycker att du gjorde rätt. Du måste kunna hantera din häst när som helst vart som helst i alla situationer.

Att inte hantera hsäten när den äter för att den blir tjurig och provocerad är att undvika ett problem.
Du och några till verkar ha information som inte jag har och som inte framgår i Inas inlägg ang hennes reaktion. :confused: Jag undrar hur ni vet att den var "tjurig och provocerad" när hon kände på hästens ben?

LIA
 
Sv: Gjorde jag fel?

LIA skrev:
Jag tycker ditt svar till mig var ett dåligt sådant. Vad tycker du nu?

LIA

Jaså? Och varför var det ett dåligt svar då? För att jag inte håller med dig? :confused:

Jag har inte ändrat åsikt och tycker fortfarande att människan bör reagera efter situationen, eftersom vi inte har sett med egna ögon vad som hände här så vet vi ju inte exakt vad TS menar utan kan bara tolka från beskrivningen i ord. Det är klart att vi både tolkar olika och tycker att man ska göra olika i samma situationer.

Om du inte förstod vad jag menade så var det alltså att en annan häst inte hade väntat på att få tänderna i rumpan innan den hade sagt ifrån. Om hästen nu hade vänliga avsikter med nafsandet så tycker jag fortfarande att man kan säga ifrån, när en häst nafsar kan det bli farligt även om hästen inte menar att skada människan. Hästen ska hålla sig på avstånd om jag vill det.

Malu
 
Sv: Gjorde jag fel?

castle_bar skrev:
Visst, man "ska kunna" hantera sin lösa häst, men om det skulle "hända" något när den är lös, t.ex. om den blir rädd för något, så är det bättre att hålla sig ur vägen till hästen lugnat ned sig så att det inte händer en olycka.

Det var väl på sätt och vis det hon gjorde fast hon höll hästen ur vägen istället för sig själv. Om hon hade flytt därifrån hade ju hästen vunnit mark och förstått att den kan göra så för att få äta ifred. Det kan bli en aggressiv häst utav det... Jag vet ju inte hur Ina gjorde när hon motade bort sin häst men självklart måste man läsa hästens signaler och mota bort när den gör närmanden och hålla sig lugn (inte vifta med jackan) när den håller sig borta för att inte få en stressad och förvirrad häst istället.
´
Nu skrev jag ingenting om hämtning ur hagen :confused: , utan jag fattade det som om trådskaparen skulle visitera sin häst i hagen, och att den markerade åt henne då...??

Om min häst skulle markera åt mig när jag skulle hämta honom ur hagen, så skulle jag bli väldigt paff och fundera på vad som var fel eftersom han alltid brukar komma till mig och tycka det är kul att få komma med in... men jag skulle ju inte klappa honom och säga "duktig pålle som surar åt mig" precis... :smirk:

Detta var bara ett exempel, hästar surar ju inte bara när de har mat i närheten/när man bara ska besöka hästen och du tyckte ju inte att man skulle hantera lösa hästar så jag antar att du inte gör det, men hästen är ju lös när du hämtar den i hagen. (hoppas jag ;) )

Förlåt om jag skrev på ett luddigt sätt då, men vad jag menade var att jag tyckte situationen lät lite "farlig" och att det varit bättre att ta in och binda upp hästen...

Jo, om hästen är uppbunden försvinner kanske problemet för stunden. Men om hon säger ifrån först när hästen nafsar och den då gör en större markering så måste hon ju säga ifrån igen mer ordentligt hon också och inte bara ta hästen och gå in. Så tycker jag i alla fall.

Kanske ska tillägga att min häst är lydig och uppmärksam på mitt kroppsspråk, jag kan hålla henne undan från maten utan att bli anfallen som en annan häst i hagen garanterat hade blivit.

/Malu
 
Sv: Gjorde jag fel?

LIA skrev:
...Jag undrar hur ni vet att den var "tjurig och provocerad" när hon kände på hästens ben?

LIA

Men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Du menar alltså att eftersom hon inte såg hästens uttryck i det läget så kan hon inte veta om det var ilsket menat eller inte? Och då borde hon inte ha sagt ifrån?

Jag menar att om hon har bestämt sig för att hästen inte får nafsa så får den inte nafsa. Precis som att man inte tillåter hästen att klia sig mot en för då trillar man ju nästan omkull... Hon sa ju ifrån med ord först och började inte driva hästen förrän den hade markerat mot henne.

Malu
 
Sv: Gjorde jag fel?

MaLu skrev:
Jag menar att om hon har bestämt sig för att hästen inte får nafsa så får den inte nafsa. Precis som att man inte tillåter hästen att klia sig mot en för då trillar man ju nästan omkull... Hon sa ju ifrån med ord först och började inte driva hästen förrän den hade markerat mot henne.

Malu


Exakt *****
 
Sv: Gjorde jag fel?

Ina skrev:
Var ut i hagen och skulle kolla på hästen som åt hö. Kände efter på bakhovarna om den var varm och då kände jag att mulen noppade i baken på mig. Inga tänder men jag vet att den inte tycker om när man gör som jag gjorde. Så jag röt till och hästen kastade sig runt och markerade åt mig. Då jag inte hade någt tillhands så tog jag av mig jackan och viftade med den så hästen travade på volt runt mig och tillät den inte att komma till höet igen trots försök förrän efter en stund.

Låter kanske överdrivet för några av er kanske men den är lite tuff och kollar hela tiden vem som är bossen.
Markerade jag ledarskapet på ett hyggligt sätt med min åtgärd, tycker ni? Eller skulle jag ha gjort på annat sätt?

Enligt mig gjorde du helt rätt. Du använde ditt kroppsspråk (även om du använde jackan till hjälp) för att visa vad som gällde.
Många tar ju till våld de första dom gör, vilket jag inte gillar:crazy:
 
Sv: Gjorde jag fel?

Ett försiktigt noppande med mulen i baken i den situationen (och de flesta andra) hade jag förmodligen tolkat som en inbjudan till en kli/kelstund. Om jag inte varit intresserad hade jag dragit undan rumpan och kanske grymtat till lite. När jag var klar med min undersökning hade jag inbjudit till klistund och försöka kolla av om det var något särskilt ställe som önskades kliat. Runt manken brukar vara ett hett tips!
 
Sv: Gjorde jag fel?

MaLu skrev:
Om du inte förstod vad jag menade så var det alltså att en annan häst inte hade väntat på att få tänderna i rumpan innan den hade sagt ifrån. Om hästen nu hade vänliga avsikter med nafsandet så tycker jag fortfarande att man kan säga ifrån, när en häst nafsar kan det bli farligt även om hästen inte menar att skada människan. Hästen ska hålla sig på avstånd om jag vill det.
Malu

Min häst gosar genom att stå och försiktigt hålla i byx hällan bak på byxorna när man pysslar med hans hovar ibland.....:o
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jaså? Och varför var det ett dåligt svar då? För att jag inte håller med dig?
Nej, men för att det var spydigt, överlägset och ologiskt sett till det beskrivna händelseförloppet. Du har ju faktiskt korrigerat din ståndpunkt flera gånger sedan dess!

Jag har inte ändrat åsikt och tycker fortfarande att människan bör reagera efter situationen, eftersom vi inte har sett med egna ögon vad som hände här så vet vi ju inte exakt vad TS menar utan kan bara tolka från beskrivningen i ord. Det är klart att vi både tolkar olika och tycker att man ska göra olika i samma situationer.
Jag tolkar inte. Jag går efter dom uppgifter som presenteras. Det kanske du m fl också borde göra?


Om du inte förstod vad jag menade så var det alltså att en annan häst inte hade väntat på att få tänderna i rumpan innan den hade sagt ifrån. Om hästen nu hade vänliga avsikter med nafsandet så tycker jag fortfarande att man kan säga ifrån, när en häst nafsar kan det bli farligt även om hästen inte menar att skada människan. Hästen ska hålla sig på avstånd om jag vill det.
Dom säger ifrån när det behövs! Det var inte fråga om nafs!

Men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Du menar alltså att eftersom hon inte såg hästens uttryck i det läget så kan hon inte veta om det var ilsket menat eller inte? Och då borde hon inte ha sagt ifrån?
Exakt!! Har man som regel att hästen inte alls får röra en (vilket jag inte förstår), så var det fortfarande överreaktion anser jag. Det finns många nivåer på att "säga ifrån". Hon hade inte en susning om vad hästen ville, vilket jag redan varit inne på.

LIA
 
Sv: Gjorde jag fel?

LIA skrev:
Nej, men för att det var spydigt, överlägset och ologiskt sett till det beskrivna händelseförloppet. Du har ju faktiskt korrigerat din ståndpunkt flera gånger sedan dess!

Jag håller inte med dig. Alla ord i skrift och tal tolkas. Du tolkar mina ord som spydigt och bla bla bla när det inte alls var menat så. Vart har jag korrigerat min ståndpunkt? Jag säger att eftersom det tolkas olika så kan det självklart vara så att hon överreagerade..jag kanske inte hade gjort lika i den situationen om jag hade SETT det med egna ögon.

Jag tolkar inte. Jag går efter dom uppgifter som presenteras. Det kanske du m fl också borde göra?
Det är precis det jag också gör men jag går efter ALLA uppgifter dvs. hästen nafsade henne i baken och när hon sa ifrån så hotade den med ett bakben istället = farligt

Dom säger ifrån när det behövs! Det var inte fråga om nafs!
Och när det behövs bestämmer den häst som är högst i rang. Om en ranglåg häst vill gosa med en häst som är högre i rang och inte vill vara med på det så får den ranglåga hästen sig en känga.

Du tolkar alltså "noppade i baken" som att det inte är nafs?...

Malu
 
Sv: Gjorde jag fel?

Exakt!! Har man som regel att hästen inte alls får röra en (vilket jag inte förstår), så var det fortfarande överreaktion anser jag. Det finns många nivåer på att "säga ifrån". Hon hade inte en susning om vad hästen ville, vilket jag redan varit inne på.

LIA

Det finns många nivåer på att säga ifrån och hon sa ifrån med ord först och den starkare reaktionen kom när hästen hotade med ett ben.

...(varför känns det som jag upprepar mig hela tiden.. :smirk: )
 
Sv: Gjorde jag fel?

En sak till:

LIA skrev:
...ologiskt sett till det beskrivna händelseförloppet.

Är det ologiskt att tänka att hästen använder tänderna i nästa steg tycker du?

/Malu
 
Sv: Gjorde jag fel?

Problemet är, att du inte läser det skrivna och accepterar det som står där. Du färgar efter din inställning, du "tolkar" och vränger och missuppfattar. Tyvärr är du inte ensam om det.

Ska försöka reda ut begreppen på klarspråk.
Noppa är för mig det hästar gör med läpparna.
Nafsa är det dom gör/hotar göra med tänder, mer hårdhänt samt troligen med en annan tanke i huvudet.
Nivån i det här fallet var "röt". Alltså en bra bit upp på skalan. Ett lugnt "nej", markering med kroppen etc är i början på skalan och där jag tycker att man börjar.

spydigt, överlägset och ologiskt sett till det beskrivna händelseförloppet?
Hon skulle ha väntat tills den bet henne ordentligt eller? Det hade inte en annan häst gjort kan jag ju säga.
Ja, och dumt, även om det inte var menat så. Vem har sagt att hon inte fick reagera alls? Varför skulle hästen bitit ordentligt? Vad hade en annan häst inte gjort? Väntat på bettet eller bitit igen?

jag kanske inte hade gjort lika i den situationen om jag hade SETT det med egna ögon.
Nej, just det! Men förutsättningen för hela den här diskussionen är att Ina inte såg vad som hände!


Är det ologiskt att tänka att hästen använder tänderna i nästa steg tycker du?
I trådfallet? Svar ja! Jag ser ingen anledning att förutsätta den utvecklingen.

varför känns det som jag upprepar mig hela tiden..
För att det är det du gör?

Det är precis det jag också gör men jag går efter ALLA uppgifter dvs. hästen nafsade henne i baken och när hon sa ifrån så hotade den med ett bakben istället
Det viktiga och avgörande är det som hände först- Inas reaktion. Skeendet därefter är en konsekvens och blir därför också fel. Enligt mitt sätt att se det.

Om en ranglåg häst vill gosa med en häst som är högre i rang och inte vill vara med på det så får den ranglåga hästen sig en känga.
Mindre troligt. Snarare en bläng, lyft huvud el dyl. Hästar är långt ifrån så benägna till att slå som många tycks tro. Dom har ett jättespektrum av signaler att välja bland och sparkar är bland det dom väljer sist. Att det ändå är ganska vanligt med sparkar är för att vi sätter dom i situationer där dom inte kan använda sina vanliga beteenden.

Ina ställde frågorna:
Gjorde jag fel? Markerade jag ledarskapet på ett hyggligt sätt med min åtgärd, tycker ni? Eller skulle jag ha gjort på annat sätt?
På det svarar jag: Ja, nej resp ja. Byggt på det hon berättat, och jag har motiverat varför.
Du svarar som du vill på frågorna och kan förhoppningsvis motivera dina ståndpunkter.

Nu lägger jag helst ned det här men diskuterar gärna vidare om möjligheter och alternativ etc i hästhantering.

LIA
 
Sv: Gjorde jag fel?

LIA skrev:
Problemet är, att du inte läser det skrivna och accepterar det som står där. Du färgar efter din inställning, du "tolkar" och vränger och missuppfattar. Tyvärr är du inte ensam om det.
Det är ju precis det jag säger, jag är inte ensam nej, det gör alla som skriver här även du.

Ska försöka reda ut begreppen på klarspråk.
Noppa är för mig det hästar gör med läpparna. Alltså gör du en tolkning?

Nafsa är det dom gör/hotar göra med tänder, mer hårdhänt samt troligen med en annan tanke i huvudet. Detta är din tolkning av ordet nafsa

Nivån i det här fallet var "röt". Alltså en bra bit upp på skalan. Ett lugnt "nej", markering med kroppen etc är i början på skalan och där jag tycker att man börjar. Röt är Inas sätt att uttrycka sig och vi kan inte veta hur hon sa, hur mycket hon höjde rösten osv.

Nej, just det! Men förutsättningen för hela den här diskussionen är att Ina inte såg vad som hände!
Ursäkta, dumt skrivet utav mig. Jag menade att min reaktion i den här tråden hade kanske varit annorlunda om jag hade sett det.
I trådfallet? Svar ja! Jag ser ingen anledning att förutsätta den utvecklingen.
Hästar använder tänderna när de kliar varandra så även om det var det hästen ville så finns en risk att bli skadad.
För att det är det du gör?
Jag upprepar mig för att du inte verkar vilja förstå vad jag menar.

Det viktiga och avgörande är det som hände först- Inas reaktion. Skeendet därefter är en konsekvens och blir därför också fel. Enligt mitt sätt att se det.
Enligt mitt sätt att se det var reaktionen helt ok eftersom det fanns en risk att få sig ett bett i rumpan.
Mindre troligt. Snarare en bläng, lyft huvud el dyl. Hästar är långt ifrån så benägna till att slå som många tycks tro. Dom har ett jättespektrum av signaler att välja bland och sparkar är bland det dom väljer sist. Att det ändå är ganska vanligt med sparkar är för att vi sätter dom i situationer där dom inte kan använda sina vanliga beteenden.
Min häst går i en flock med hästar som gått på lösdrift i flera år. De använder sig utav sparkar ofta, tex när de ska dricka knör de ranghöga hästarna sig före och håller de andra på avstånd genom att vifta på benen. De flesta träffar såklart inte den andra hästen men det faktum att det finns en risk för människan att bli träffad räcker tycker jag.
Ina ställde frågorna:
Gjorde jag fel? Markerade jag ledarskapet på ett hyggligt sätt med min åtgärd, tycker ni? Eller skulle jag ha gjort på annat sätt?
På det svarar jag: Ja, nej resp ja. Byggt på det hon berättat, och jag har motiverat varför.
Du svarar som du vill på frågorna och kan förhoppningsvis motivera dina ståndpunkter.
Och jag svarar: Nej, ja och såkart att det finns alternativ.

Tycker du inte att jag har motiverat varför jag tycker som jag gör???

Nu lägger jag helst ned det här men diskuterar gärna vidare om möjligheter och alternativ etc i hästhantering.
Det är väl det vi gör? Diskuterar möjligheter och alternativ i hästhanteringen? Men jag håller med, det verkar som att vi inte kommer längre här.

Malu
 
Sv: Gjorde jag fel?

Sulle gärna vilja höra vad Ina tycker om diskusionen också :)
 
Sv: Gjorde jag fel?

*kl*

Min reaktion på det hela är att du överreagerade på hästens noppande. Varför hugga i med att ryta utan att varna mjukt först att du inte önskar bli noppad på?

Hästens reaktion är helt försvarlig också faktiskt. Utan anledning (ingen varning, och lär inte ha kopplat ihop ditt rytande med det lilla noppandet) anfaller du med rösten och den går i försvarsställning.

Din reaktion på hästens försvarsställning håller jag dock med om, hästen ska INTE hota.

Vad du behöver tänka på är hur du inte sätter hästen och dig själv i situationen i fortsättningen, och faktiskt ta på dig att du skapade situationen genom att bli aggressiv direkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 631
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp