Gjorde jag fel nu?!

Xoya

Trådstartare
Hela historian börjar med att jag ringde min granne för och fråga var man tänder luset om man skulle rida i paddocken och fick reda på det.
Sen så blev jag tillfrågad av min granne om jag skulle vara intresserad av att vara med i en hoppgrupp senare i höst som kommer bli anordnad i grannens ridhus för en hopptränare.

Och det sa jag att det skulle jag väl kunna göra om jag fick hopptränarens nummer för att kunna ringa och prata med hopptränaren själv. Plus att kunna ta telefonnummer till några av dennes tidigare elever för att få referenser om hur denne person är som hopptränare.

Grannen tyckte nog att jag verkade lite väl konstig i det jag frågade?!
Men skulle ta hopptränarens nummer dom sågs nästa gång. Är det något som är helt fel att göra som jag nämner ovan?!

För jag vill inte hamna på fel fot med någon...men sen samtidigt kommer jag betala för ridlektioner i hoppning som jag ser som en investering för både mig och min häst som är utbildning helt enkelt.

Och jag känner inte för och prova rida en lektion för hopptränaren innan, för det kan ju hända något som redan blir fel då första gången som inte går och åtgärda. Eller så har man kastat en slant i brunnen för ingenting.

Vad jag vet så har inte hopptränaren några grupper någon annanstans i närheten så man kan åka kolla när denne har hoppträningar.
Är jag helt enkelt för nogrann, petig, krävande, eller gör jag rätt i det jag tycker?!
Mvh Xoya.

Senast ändrad:
Sv: Gjorde jag fel nu?!

oj vilken jobbig text. dela upp den nästa gång.

Det kan ju vara bra att prata med tränaren en gång innan och berätta att du vill prova träna för henne. Sen kan du ju vara med på en träning och se vad du tycker. Känns det bra så är det väl bara att fortsätta;)

du hade kunnat fråga efter namnet på tränaren och letat rätt på numret själv.. grannen tyckte kanske att det var konstigt att du frågade om så många saker och berättade så mycket för honom om att du ville kolla upp tränaren innan du ens red en endaste lektion för honom..

det hela beror ändå på vad som passar dig och din häst.. massor av andra "jättepopulära" tränare kanske inte alls passar er medans den som har "lågstatus" är perfekt för er..

Jag skulle säga att det är bättre att DU och DIN HÄST provar att rida för tränaren istället för att ni skall lyssna på vad andra ryttare säger och hur andra hästar fungerar ihop med tränaren..

lycka till iallafall! :)

edit:
en nyfiken fråga bara, vad menar du med "det kan ju hända något som redan blir fel då första gången som inte går och åtgärda."
vad skulle kunna gå SÅ fel? du känner ju din häst bäst själv och du kommer ju inte att göra något som utsätter er för fara.. och är tränaren bra för er så går det fint, annars kan du ju bara rida ut och hem om det inte passar :)

Senast ändrad av en moderator:

Prata med tränaren är väl inte fel att göra, men känns det bra då så var med på en träning och bilda dig en egen uppfattning om tränaren istället, efter det väljer du ju själv om du vill vara med eller inte.

Alla uppfattar ju personer olika. :)

Tycker bara det låter vettigt. Tränare säljer ju tjänster - tjänster som en blivande kund bör kunna kolla kvalitéen på innan dene bestämmer sig för att köpa.

:D hehe...ja visst är jag mycket för att fråga frågor och så...;).
Men sen samtidigt om man bli tillfrågad så vill man ha ett tydliga svar
från första början på dom undrande frågorna.
Då är det bättre att ta allt på en gång. :D
Tack så jätte mycket för tipset.:laugh:
Mvh Xoya.

edit:
en nyfiken fråga bara, vad menar du med "det kan ju hända något som redan blir fel då första gången som inte går och åtgärda."
vad skulle kunna gå SÅ fel? du känner ju din häst bäst själv och du kommer ju inte att göra något som utsätter er för fara.. och är tränaren bra för er så går det fint, annars kan du ju bara rida ut och hem om det inte passar :)

Typ brutna ben. :) Eller något mindre allvarligt. :D
Mvh Xoya.

Då är jag inte i alla fall helt ut och seglar ändå.
Tack för svar. :)
Mvh Xoya.

En fråga till...eftersom att hoppträningarna inte kommer anordnas under en ridklubb...kan man då begära kvitto på hoppträningarna?!
Eller är jag helt ute och cyklar igen?!
Mvh Xoya.

ja du kan begära kvitto.. är det en tränare som jobbar vitt skall det kunna anordnas..

säger tränare att h*n tar dessa hoppträningar svart så ja, då får ens eget samvete avgöra.. :crazy: jag vill inte sitta å säga "rakt ut nej" eller "självklart ja" på om man skall utnyttja svarta tjänster..

Nja...jag vet inte riktigt men är det inte så att man inte kan få kvitto då vet jag nog inte riktigt hur jag ska göra...men iaf...tack än en gång för trevligt svar.
Mvh Xoya. :)

det var så lite så.. :)
jag hoppas iallafall att det går bra med utbildningen av hästen, och att ni slipper brutna ben ;)

Ha det bra!

Har du inte möjlighet att titta på en 2-3 träningstillfällen innan du anmäler dig?

Det tycker jag ofta ger en bra insyn i hur en tränare lär ut, och med vilka metoder...

Lycka till!

Det bästa är väl egentligen bara att testa tränaren, så vet du sen vad du tycker.

Jag menar, vad kan du förlora?

Senast ändrad:

Tack för ett trevligt svar.
Det har jag väl men det skulle inte kännas rätt och gå upp dit och kolla på en tre tränigar innan jag bestämmer mig. Antingen är man med från början eller så inte. :) Det är vad jag tycker. :)
Mvh Xoya.

Det bästa är väl egentligen bara att testa tränaren, så vet du sen vad du tycker.

Jag menar, vad kan du förlora?

Tack för trevligt svar.:)
Visst skulle jag kunna göra så som du säger men det jag förlorar på i det hela om det inte skulle vara något bra för mig eller hästen är ju pengar, en ridlektion i onödan, känna sig illa till mods om det inte fungerar på lektionen och få dåligt samvete för vad man utsatt hästen för. Jag må låta mycket löjligfierande. Men jag tar min ridning och träning på högsta allvar och analyserar till 100% och tar reda på fakta innan jag beslutar mig.
Mvh Xoya.

Tack för ett trevligt svar.
Det har jag väl men det skulle inte kännas rätt och gå upp dit och kolla på en tre tränigar innan jag bestämmer mig. Antingen är man med från början eller så inte. :) Det är vad jag tycker. :)
Mvh Xoya.

Jag troddde det redan var träningar:) då förstår jag lite ditt dilemma

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
4 119
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
K
Hundhälsa Jag skriver denna tråden anonymt för att ingen inblandad ska känna sig utpekad. Ursäkta långt inlägg. Det är nämligen såhär; jag har...
Svar
10
· Visningar
2 352
Senast: Katara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix