Gisslet med efteranmälningar

Sv: Gisslet med efteranmälningar

Men alltså nu är du väl ändå ute och åker?

Enligt din modell:

Klass 1 avd B står färdig på morgonen.

Ombyggnation till Klass 2 avd b

Ombyggnation till Klass 3 avd b

Ombyggnation till klass 1 avd a

Ombyggnation till klass 2 avd a

Ombyggnation till klass 3 avd a

Dvs 5 st ombyggnationer modell stor.

Enligt ABABAB systmet blir det följande:

Klass 1 avd A står klar på morgonen

Lite flytt av tidtagning och kanske ta bort några hindernumreringar och kanske flytta enstaka hinder för klass 1 avd B, detta hinns med under prisutdelning med lätthet.

Ombyggnation för klass 2 avd A

Lite flytt av tidtagning och kanske ta bort några hindernumreringar och kanske flytta enstaka hinder för klass 2 avd B, detta hinns med under prisutdelning med lätthet.

Ombyggnation för klass 3 avd A

Lite flytt av tidtagning och kanske ta bort några hindernumreringar och kanske flytta enstaka hinder för klass 3 avd B, detta hinns med under prisutdelning med lätthet.

Dvs två stycken större ombyggnationer och två små under tiden man förättar prisutdelning.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det gör jag inte nu har vi mätt upp detta på de tävlingar vi haft (3st BBB AAA och ett antal ABABAB) och vi brukar ha runt en 370st starter EN dag så jag kan med säkerhet säga att vi har kött på benen genom det uttalandet. Och det har gått betydligt fortare när man kör avd B först. Avd B går fortare att genomföra än just avd A. Det ser vi också när vi dagen efter (regional) har färre starter och tar längre tid där vi fortfarande kör ABABAB.

Sedan gäller det att ha en banbyggare som tänker lite när det gäller banorna.

Dessutom så är det inte speciellt bra att bygga om under prisutdelning anser jag, rent säkerhetsmässigt.

Dessutom anser jag att till hästarnas bästa är det att föredra att unghästarna går alla sina klasser först (eller sist) Att låta unghästar stå och vänta på avd A som här nere kan vara upp till 130st starter tycker jag är väldigt onödigt och ger bara trötta hästar. (speciellt 5år som kvalar nu)

Ja, en del klubbar här i Skåne gör ju det på hästtävlingar då det många gånger är rätt många unghästar med och det tycker jag är bra om det är många unghästar med. Oftast hade det inte varit så meningsfullt att göra det på ponnytävlingar då det oftast inte brukar vara lika många ungponnyer mer (och då hade det ju bara tagit extra lång tid med ytterligare bangångar osv...)

Men hur gör ni då? Förklara för mig som inte förstår! Ni har inte helt nya banor mellan varje klass? Det känns väl lite väl klubbhoppningsaktigt?

alfa460 skrev:
Men hur gör ni då? Förklara för mig som inte förstår! Ni har inte helt nya banor mellan varje klass? Det känns väl lite väl klubbhoppningsaktigt?

Klubbhoppningsaktigt :eek: tja du det är nog det allra sista det är hos oss.

Visst kan en banbyggare bygga så att de minimerar tiden för ombyggnad. Här nere (jag vet inte var du bor?) skulle ryttarna bli galna om det tog för lång tid vid ombyggnad eftersom vi har runt 370 st starter per DAG, dvs i runda slängar 120st i VARJE klass i medel!!

Vi börjar tävlingarna kl 8 och brukar ha sista start runt 18 tiden, tänk själv om det är så att man måste flytta runt alla hinder mellan varje klass :crazy: Nope det fungerar inte. Det tycker jag är mer likt klubbtävling när man gör det!

När vi hade ABABAB så slutade våra tävlingar runt 20-20.30 så bara där ser man skillnaden.

Som banbyggare så kan man återanvända samma hinder på samma plats genom att tex vända det till nästa klass och det finns många fler sätt att spara tid

Jag måste hålla med dig om att b-hästar på förmiddagen och a-hästar på eftermiddagen blir effektivast, och det är väldigt få ryttare som rider både avd a och b.

Dom ryttarna som rider båda avd behöver oavsett vilken lösning man än anväder var på tävlingsplatsen hela dagen.

Mvh

Camilla

Det verkar som vi har ungefär samma storlek på tävlingar, era kanske är något mer omfattande. De nationella och regionala tävlingar jag är med och arrangerar har hittills fått goda omdömen från ryttarna. Vi har dock en gräsbana som, precis som alla andra, är väderberonde.

Jag menade verkligen inte att kritisera ert sätt att anordna tävlingar, det är säkert väldigt bra. Jag ville bara försöka förstå hur mycket snabbare än 20 minuter per ombyggnad det går att göra det. Speciellt när ni måste göra dubbelt så många ombyggnationer som vi gör. Ni är alltså nere på ca 1 min och 40 sekunder per ekipage inklusive ombyggnationer och möjlighet att gå banan, det är riktigt imponerande! Vår banbyggare verkar anse att det är viktigt att göra en bra mix mellan nya banor och snabba ombyggnationer mellan varje klass och efter vad jag förstår så verkar de flesta tycka att både han och klubben lyckas. Men att halvera tiden låter ju helt fantastiskt. Vi ligger på drygt 3 minuter, upp emot 3 minuter och 30 sekunder vanligtvis per ekipage inklusive allt.

3 min per ekipage *hua* det är alldeles för lång tid. Vi tar tiden och jag skall faktiskt återvända om detta efter helgen då vi skall ha våran första utetävling. Men har ni endast ett ekipage på banan samtidigt??

20 min för ombyggnad, det anser jag vara för länge också. Nu har vi iof väldigt flitiga funktionärer och vi är relativt många som bygger om så det går fort.

Vi har absolut inte samma banor eller liknande banor utan de är mkt varierande och vi brukar få hemskt mkt beröm för både banor och att det går undan.

Jag vet inte var du håller till? Är det här nere i skåne?

life skrev:
Jag tycker det är bra som många klubbar gör i skåne iallafall.

Man lägger avd B på morgon. sedan börjar man om med höjderna igen på em för avd A.

Ja det tycker jag också funkar fint. Det har varit så på många större tävlingar de senaste åren.

I Uppland verkar man ha som vanan att köra avd B först (i varje fall på dom tävlingar vi varit iväg på).

Vänte lite nu, klarar ni av att i genomsnitt skyffla igenom ett ekipage på 1,40? Det är väl det en start tar hur man än bär sig åt? Från startsignal till det fas 1 är slut går det väl åt en 1:30 hur man är bär sig åt? Ingen står väl på startlinjen och startar på startsignalen? En vanlig bana (fas 1) tar i genomsnitt säg 1 minut? Är det sen en A1:A så tar fas 2 kanske 30 sekunder. Vi räknar med 2 minuter per start och det brukar stämma rätt bra. Sen tar givetvis ombyggnationerna mindre tid per ekipage ju fler ekipage man har men att det skulle gå att göra på ingen tid alls verkar konstigt.

Nope vi klara det under 1.30, dessutom så startar vi ekipagen direkt eftersom vi har minst två på banan samtidigt. Men lovar att kolla i helgen

Olgaklara, nu är det helg! Hur lång tid tar varje ekipage med ombyggnationer inräknat?

Eftersom jag var där kan jag svara lite iaf :)

Jag skulle ridit 2 unghästklasser på morgonen och sedan 2 klasser med den äldra på em. Nu är det så att jag gick omkull med en av hästarna o skadade nacken för snart 1 månad sen, men på läkarens inråda skulle jag iaf starta en klass, så det blev "den gamle" som fick gå en runda på em.

Jag räknade att jag hade ca 220 starter innan hans klass skulle börja, räknar man då 2min/ekipage skulle det ta mer än 7 timmar. vid 13 tiden ringde jag tävlingsplatsen och kollade hur långt de hade kommit ( tävlingen startade kl 8) då hade de redan klarar av alla unghästar ( totalt ca 175 unghästar) och hade precis börjat på första avd A klassen. Alltså hade unghästarna gått fortare än beräknat, men sedan tog de äldre hästarna mer "normal" tid. Jag red bland de sista ( ca 80 starter) i "mellan" klassen för de äldre och startade runt halv 4 tiden.

Hur smidigt det gick med ombygggnader osv på förmiiddagen med unghästarna vet jag inte eftersom jag inte var där, men ser man på tiden det tog borde det gått smidigt. Ombyggnaden mellan 1:a och 2:a A klassen gick dock inte spec. snabbt...

Summan är att jag gillar när de kör BBB sedan AAA! I detta fallet hade jag lätt hunnit köra hem och lämna av unghästen och hämta "den gamle" så ingen av dem behövde stå långa tider i släpet och vänta! Men inte alla har den möjligheten ju och då blilr det precis lika långa dagar om man har hästar i både avd A och B!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 377
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023