Gisslet med efteranmälningar

Sv: Gisslet med efteranmälningar

Totalt sett verkar det som att ABABAB är det som är lättast att hantera för alla inblandade. I alla fall om man inte har möjlighet att bygga flera färdiga banor samtidigt, vilket inte kan vara så där alldeles vanligt väl? Men alla tycks samtidigt vara överens om att det är mycket olyckligt med stora mängder efteranmälningar på plats.

Nästa fråga är då, vem klagar man till? Vem på förbundet är det som håller i sådant här?

Njä det som är allra bäst är trots allt BBB, AAA. Både för unghästarna och arrangören. Vi klarar av många fler starter på att ha det så

Inte om du har två hästar med i tex B xx och xAx och inte kan åka hem och byta det är inte så kul för hästarna, tänk på att alla bor inte i skåne och har lite längre till tävlingarna än vad ni har där nere.

jag tycker det är bra som det är eller alternativt att man skulle ha BA BA BA i så fall. Men andra kombinationer är ju rent av idiotiska. På ponny funkar det ju att ha AB BA eftersom det är 2 kategorier emellan, men på häst blir det ju ingen vila emellan alls. Och att ha BBB AAA är ju inge vidare om man har flera hästar som går i olika avdelningar.

Är det så farligt då att råka vara en timme för tidigt på tävlingsplatsen? Skulle du inte blivit mer sur om du kom försent bara för att det var många stryckningar istället? Det är ju svårt att förbjuda folk att strycka sig :smirk:

Nej, det är inte så farligt att vara en timma för tidigt på tävlingsplatsen för oss människor. Det är som är kass är när hästarna får stå i transporten massor av timmar längre än vad dom behöver bara för att arrangören vill tjäna några extra spänn.

Jag tycker i och för sig att det är onödigt att kliva upp klockan 05:30 en söndag när det hade räckt med 06:30 men du kanske tycker att det inte är någon skillnad. Självklart är många strykningar omöjligt att göra något åt. Men om man kvällen innan tävling kollar och man har startnummer 3 så kan det inte hända så där väldigt mycket i alla fall inte i första klassen. Det är lite surt när man upptäcker att man i själva verket har startnummer runt 30...

men å andra sidan blir det ju då exakt samma väntan som om det skulle vara ABABAB.

Då är det ju faktiskt bättre för de unghästar som kan åka hem. Vi har endast haft det på detta viset på den lokala tävlinge där övervägande som rider unghästar är sådana som inte rider avd A hästar på lokal tävling. Där fungerar det utmärkt.

starcraft skrev:
jag tycker det är bra som det är eller alternativt att man skulle ha BA BA BA i så fall. Men andra kombinationer är ju rent av idiotiska. På ponny funkar det ju att ha AB BA eftersom det är 2 kategorier emellan, men på häst blir det ju ingen vila emellan alls. Och att ha BBB AAA är ju inge vidare om man har flera hästar som går i olika avdelningar.

Är det så farligt då att råka vara en timme för tidigt på tävlingsplatsen? Skulle du inte blivit mer sur om du kom försent bara för att det var många stryckningar istället? Det är ju svårt att förbjuda folk att strycka sig :smirk:

8.00 till kl 18.00 tycker inte jag är speciellt bra för en 5åring att stå på trailer. Då väljer jag nästan att komma för sent faktiskt :crazy:

Jag anser att BBB AAA är den absolut bästa kombinationen för det är det som går fortast. Man behöver här inte bygga om mellan avd B och A och inga prisutdelningar som tar tid etc.

Det går ju bara fortast om man har möjlighet att ha flera banor uppe samtidigt. Det kan väl inte vara så vanligt ändå? Annars går det väl långsammare, eller hur?

Samma väntetid med aBAbab som BbbaAa... inte riktigt va'???

(Förklaring det stora bokstäverna är de startande klasserna..)

Nope det går inte långsammare, vi har haft det så på våra innetävlingar nu ett antal ggr och vi har inte haft flera banor upp i ridhuset kan jag lova dig

olgaklara skrev:
Jag anser att BBB AAA är den absolut bästa kombinationen för det är det som går fortast. Man behöver här inte bygga om mellan avd B och A och inga prisutdelningar som tar tid etc.

Jag tycker också att det är bäst att ha unghästar och vuxna hästar delade, dvs på för- och eftermiddag, men jag RETAR mig på att det ALLTID är B-hästarna på förmiddagen!! Eftersom jag bara har avd A-hästar får jag då vänta till eftermiddagen.. Jag vill ju också kunna få en "snabb" tävlingsdag och vara hemma efter lunch....

Nu räknar jag med två starter i två klasser, för det är det vanligaste, men som du skriver så är det ju självklart att det går fortare så. Men tre klasser avd B går betydligt fortare än tre klasser avd A.

De tävlingar jag varit på så har de som kört unghästarna på morgonen varit det bästa för dem. Och jag anser att det ser man ju i proppen om de gör så och då kan man ju faktiskt välja den helgen att antingen endast rida unghästen/avd A hästen eller åka mellan.

jag tycker inte att det är humant för en unghäst att stå och vänta så länge de fick göra nu i helgen där det var 36 st efteranmälda A hästar i den andra klassen. Min 5 åring gick en 1.10 och en 1.20 och vi åkte dit vid 8 tiden och hem vid 18 det tycker jag är en låååång dag för en "bebis" att stå och hänga!

Hade det varit så att avd B varit först hade vi nog varit hemma vid lunchtid istället!

Jag säger inte emot att det är väldigt lång tid för en unghäst, men har du med en gamal och en ung och inte kan åka hem och "byta" emellan så får lika förbannat unghästen stå där hela dagen oavsett hur du kör klasserna.

Hos en av grannklubbarna hade man gjort en hyfsat smart lösning för unghästarna häromveckan.
Man körde AB i första klassen, BAB i den andra beroende på vilka två klasser man startade och BA i sista. Väldigt skönt för unghästarna och inte direkt mer väntan för avd A-hästarna.

Fast då har den ju hoppat färdigt relativt snabbt, nu blev det en lång väntan som gav trötta unghästar (speciellt 5åringarna) till andra klassen. Det är nog betydligt lättare för dem att göra färdigt de de ska för att sedan stå och hänga i trailer om denna långa väntan och försök till uppladdning igen.

Detta problem brukar man inte ha med en äldre och mer van häst.

Det var så jag menade. Det ger tröttare unghästar i andra klassen om de får vänta närmare 5- 6 timmar mellan starterna

Det tror jag är en av det bästa lösningarna faktiskt.

olgaklara skrev:
Nope det går inte långsammare, vi har haft det så på våra innetävlingar nu ett antal ggr och vi har inte haft flera banor upp i ridhuset kan jag lova dig

Jag måste vara korkad för jag förstår inte hur det kan gå lika snabbt eller snabbare än att köra ABABAB, du får gärna förklara hur det går till...

Därför att avd B alltid avgörs i bedömning A, dvs bara en grundomgång, sedan brukar det inte vara lika många unghästar som avd A hästar i startfälten.

Ja det vet jag, men det blir ju dubbelt så många ombyggnationer och det är ju de som tar tid.

Tvärtom, eftersom avd B har mindre hinder så måste man alltid flytta målskärmar och tidtagningen tex mellan avd. dessutom går avd B i ett mkt högre tempo eftersom de brukar ha minst 2 eller tre på banan.

Det blir exakt samma med ombyggnaderna sas

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 377
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023