Giltig uppsägning?

är det ditt (eller privat hv) ansvar att se till att familjen har bostad?
Det är hyresvärdens ansvar så länge som kontraktet löper.
Om hyresvärden är ett affärsdrivande företag.
Jag är en hyresvärd med affärsdrivande företag även om jag är både liten och privat.
Mina hyresgäster har inte längre något kontrakt, det upphörde 29 februari 2016, men de bor kvar på uppskov till sommaren 2018.
Den långa uppskovstiden beror bl.a. på att det är en familj med särskilda behov.
 
Det är hyresvärdens ansvar så länge som kontraktet löper.
Om hyresvärden är ett affärsdrivande företag.
Jag är en hyresvärd med affärsdrivande företag även om jag är både liten och privat.
Mina hyresgäster har inte längre något kontrakt, det upphörde 29 februari 2016, men de bor kvar på uppskov till sommaren 2018.
Den långa uppskovstiden beror bl.a. på att det är en familj med särskilda behov.
Det är just det jag tycker är fel
Ansvaret borde inte ligga på hv
 
När man säljer en tjänst, i det här fallet tjänsten bostad, så tar man ju på sig ett ansvar för det.
Hur skulle det annars fungera menar du?
Självklart har båda skyldighet och ansvar att följa det som står i avtalet
Det är när någon part bryter det som står i avtalet som reglerna borde efterföljas bättre och där tex socialen tar över ansvaret som i ditt fall med barnfamiljen
 
@Lampan visst inser jag att de vill bli av med mig och jag letar annat. Men fram till dess att jag flyttar ska de f-n i mig följa regelverket! Vilket jag gjort, men när de märkte att jag tänkte flytta in enligt det skrivna kontraktet så ändrade de sig. Från en dag till en annan... att lgh skulle renoveras innan jag flyttade in har det aldrig varit tal om heller.

Har även nu skickat mail med en undran om när jag ska få tillgång till tvättmaskin och dusch (fristående byggnad på fastigheten)
 
Ni har rätt till minimistandard.
Hyresnämnden kan förelägga om åtgärder och upprustning för att uppnå den.
Kyl ingår men inte frys.

Om de sätter in enbart en kyl, har jag då rätt att sätta in en egen frys?

Finns det något minimimått på kyl? Om de kommer med en liiiten drickakyl på 12 liter menar jag.
 
Det är när någon part bryter det som står i avtalet som reglerna borde efterföljas bättre och där tex socialen tar över ansvaret som i ditt fall med barnfamiljen
Men min skyldighet sträcker sig nu bara till sommaren 2018, sedan så är det socialens ansvar om de inte lyckas lösa det själva.
Och om de hittar på något värre, typ samla sopor i huset (vilket aldrig skulle hända med just dessa), så kan de fortfarande åka ut på dagen.
 
Om de sätter in enbart en kyl, har jag då rätt att sätta in en egen frys?
Självklart så har du rätt att ställa dit en egen frys, TV, stereo, symaskin, brödrost, micro eller vad du nu vill ha.
Finns det något minimimått på kyl? Om de kommer med en liiiten drickakyl på 12 liter menar jag.
Det skall vara den standard som bedöms som miniminivå om det räknas som bostad och enligt den allmänna uppfattningen på orten för fritidsbostad.
För miniminivå se:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ngssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994#K12 18 a §
 
@Lampan visst inser jag att de vill bli av med mig och jag letar annat. Men fram till dess att jag flyttar ska de f-n i mig följa regelverket! Vilket jag gjort, men när de märkte att jag tänkte flytta in enligt det skrivna kontraktet så ändrade de sig. Från en dag till en annan... att lgh skulle renoveras innan jag flyttade in har det aldrig varit tal om heller.

Har även nu skickat mail med en undran om när jag ska få tillgång till tvättmaskin och dusch (fristående byggnad på fastigheten)
Varför vill dom att du flyttar?
Det borde finnas någon rimlig anledning, en GH som sköter sig på alla sätt, borde dom ju vilja behålla om dom ska fortsätta hyra ut
 
Rullar upp en bil på gårdsplanen mellan husen som jag inte känner igen och en person går och börjar skörda av det som finns kvar i trädgårdslandet.
Inser att det är den förra hyresgästen och går ut och pratar.
Denne flydde hals över huvud pga ena syskonets beteende.

Tex fick vederbörande inte ha sitt (vuxna) barn boendes över sommaren och en övernattande gäst ombads att åka därifrån på morgonen.
Enligt denne är det inga problem med det andra syskonet (som har sommarstuga i närheten)
 
Rullar upp en bil på gårdsplanen mellan husen som jag inte känner igen och en person går och börjar skörda av det som finns kvar i trädgårdslandet.
Inser att det är den förra hyresgästen och går ut och pratar.
Denne flydde hals över huvud pga ena syskonets beteende.

Tex fick vederbörande inte ha sitt (vuxna) barn boendes över sommaren och en övernattande gäst ombads att åka därifrån på morgonen.
Enligt denne är det inga problem med det andra syskonet (som har sommarstuga i närheten)
Hur blir det med dina barn då?
 
Snart dags att skramla med Hyresnämnden tror jag bestämt.
Det finns lagar och regler att följa även för en hyresvärd.
Frågar dig
Om vi väljer att hyra ut en lägenhet till en person, kan denna sen då låta en annan person (barn eller vuxen) bo i lägenheten kortare eller längre period?
 
Hur blir det med dina barn då?

Lille sonen har de vetat om att han bor varannan vecka, och i somras var det sååå positivt då detta syskon har ett jämnårigt barn. Hur det kommer låta framöver vet jag dock inte.

En sak som slog mig är att de hyr ut ytterligare en byggnad på fastigheten (ej bostad).

Och det är inte syskonen som står som direkta ägare till fastigheten utan det är dödsboet efter föräldern, om detta gör någon skillnad för min del har jag inte undersökt.
 
Frågar dig
Om vi väljer att hyra ut en lägenhet till en person, kan denna sen då låta en annan person (barn eller vuxen) bo i lägenheten kortare eller längre period?
Ja men de får inte låta dem förfoga över bostaden självständigt.
För då blir det andrahandsuthyrning.
Det kan man förlora sin hyresrätt på men det är krångligt och måste genom hyresnämnden om man bestrider.
Att ha betalande inneboende och andra gäster finns det dock inga restriktioner mot.
Det fungerar alltså inte att skriva i kontraktet att bara en eller två personer får bo i bostaden, det är ett ogiltigt villkor.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 905
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp