Uppsägning, kalendermånad mm?

Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Eller förvara saker i boxarna tills tiden gått ut....
Lättast är väll om man kommer överens om kallhyra=vid flytt innan uppsägningstiden gått ut gäller kallhyra=billigare än full stallhyra.
Och den avflyttade hyresgästen behöver/kan ej bråka om saker som att hämta foder,strö etc
Dessutom hittar stallägaren ny hyresgäst innan tiden gått ut slipper den avflyttade hyrsegästen betala kallhyran.

Enligt de kontrakt vi haft har det stått att uppsägning skall göras innan den sista..
I de kontrakt där det endast stått 1 månad har vi kunnat sagt upp oss exempelvis den 10/2 och kunnat flytta 10/3

mvh El
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Ja,det säger jag inget om,det var jämförelsen med att nyttja sitt tiden ut i lägenhet.men för att kunna göra det så måste man ju "fysiskt" vara där.
 
Fördel med advokathjälp?

Masse skrev:
Det jag menar är att det är inte säkert att man får riktiga svar från någon som är jurist. För det behövs inte någon som helst formell utbildning för att kallas sig jurist. Kan vara allt från 2 poängs juridiskintoduktion till färdig examen. Men om man använder en advokat så är det en välutbildad person man får råd av.
Mitt inlägg var till trådskaparen som hade vänt sig till en jurist för att få svar på sina frågor.
Jag förstod detta. Jag tycker bara att rådet var ofullständigt, eftersom det finns en uppenbar risk för att advokatarvodet skulle överstiga det tvistiga beloppet.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Det verkar faktiskt lite sniket att ta betalt för hö och spån som de inte kommer att använda! Det är ju en utgift du slipper när hästen inte är där. Jag tycker att du bara ska ta kallhyra för boxen under uppsägningstiden, minus kostnad för hö, spån, utsläpp, täckesbyten mm. Försök hellre hitta nya hyresgäster som kan flytta in tidigare, om du t.ex. gör påslag på hö och spån som du vill ha ut.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Däremot har du absolut rätt i att de ska betala hyra tom sista mars, såvida du inte hittar en annan hyresgäst som tar boxen i förtid.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

julia_v skrev:
Enligt dem så ska de endast betala från det datum i januari de sade upp sig tom samma datum i mars,

Jag har ett kontrakt skrivet, där det står två månaders uppsägningstid. ( skickade kopia på kontraktet till juristen )

Om jag hade skrivit på ett kontrakt där det stod två månaders uppsägningstid, hade jag definitivt tolkat det som två månader från det att jag sa upp platsen.

Att dra paralleller är ju populärt - så jag drar parallellen till att säga upp sig på jobbet. Säger jag upp mig den 14 januari och har två månaders uppsägningstid, så slutar jag den 14 mars.

Men det är ju jag det...

Men man lär sig av sina misstag - skriv tydligt i kontraktet vad som gäller till nästa gång. Trist att man alltid måste hitta på alla tänkbara scenarion för att få ett "vattentätt" kontrakt *suckar*

Höet däremot tycker jag låter helt otroligt. Aldrig att jag som fd stallhyresgäst hade åkt och hämtat hö på det viset :eek: . Att de inte skäms :o :crazy: .
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

det beror väl på om det i kontraktet står 2 månader eller 2 kalendermånader?

skulle det stå 2 månader skulle jag också räkna från dagens datum och till samma datum ~2 måndader senare..

men 2 kalendermånader är 2 hela månader plus resten av den månaden jag säger upp mig..
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Precis - julia_v skriver ju:

Jag har ett kontrakt skrivet, där det står två månaders uppsägningstid.

... och är kontraktet formulerat så skulle jag tagit det som två månaders uppsägningstid från det datum jag sade upp stallplatsen.

Hmmm...?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Beror ju lite på vad som står i kontraktet om det är 2 månad från uppsägningsdatum eller 2 månader från månaddskifte som gäller.

Men jag tycker faktiskt du själv borde skämmas som vill ha full stallhyra när hästen inte står kvar. Kallhyran är det enda som ska behöva betalas anser jag.
Varför ska du få betalt för hö som du har kvar på skullen??

Man kan inte både sälja kakan och ha den kvar...
 
Likviditet

Stallägaren kan ha ett legitimt intresse av att få in hela hyran. Det handlar inte enbart om vinst utan även om likviditet.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Tack alla!

Tråden skapades för att jag ville vara HELT säker på min sak
INNAN jag kontaktar dem.
Och det handlar inte om att vara vrång eller sniken, jag vill
bara göra rätt enligt reglerna.Alltså, jag vill enbart vara korrekt, och enligt
vad som gäller.
Jag ser heller ingen anledning till att vara "snäll".

Jag kontaktade en advokatbyrå, har även pratat med folk som sitter
och håller på med avtal, kontrakt osv, enligt dessa så har de
heller ingen rätt att ta med sig något i från stallet, när de VÄLJER
att lämna "anläggningen".
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Jo, det var det jag blev osäker på, men efter att ha kollat upp det,
så gäller kalendermånad oavsett vad du HYR, lägenhet stallplats
eller annat.

Jag har inte hittat på det själv utan har fått det berättat för mig.
Observera att jag inte har gått in i en diskussion med mina hyresgäster, utan sagt att jag ska höra av mig på måndag om vad som gäller.
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

Säger jag upp mig idag så har jag ju redan betalat för jan ut så självklart är de då ju nästa månad jag ska betala kallhyra samt månaden efter de.
så de blir nästan 2½ månad uppsägningstid då=)

Om de valde att flytta tidigare och sitta och betala dubbla stallhyror är ju upp till dom:p

På dom bara å kräv pengar, dom ska inte ha ett höstrå av dig
 
Sv: Uppsägning, kalendermånad mm?

hoppas att det löser sig för dig. Men här nere där jag bor så får man lov att ta med sig hö från anläggningen, eller alternativt bara betala kallhyran under uppsägningstiden. Men men.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 004
Senast: IngelaH
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp