ändringar i stallavtal

Det är ju inget kontraktsbrott än(och hömängden är svårt att kontrollera om man inte fodrar själv, och ja stallägaren har helt fel i att försöka ändra kontraktet mitt i allt. Men den lösningen jag hade valt vore att flytta till annat stall och snällt stå med 2 hyror, om en överenskommelse inte går är ordna dvs. Hellre det än att vara rädd för att hästarna inte får den mat och skötsel de ska ha :(.
Jag har inte råd att betala 14.000kr/månaden i två månader, så att stå och betala dubbla hyror går inte.
 
Gills det som det innan hen faktiskt gjort det i handling utan mer ord? Jag skulle nog gärna vilja ha det till att jag kan åberopa det och inte behöva stå hela uppsägningstiden men är inte vidare säker på att det faktiskt är så.

Rent krasst kan du välja att flytta,vägra att betala och se om de lämnar fordran vidare för hantering (KFM och/eller tingsrätten om du bestrider)..

Vi har stått på ett ställe där det helt plötsligt inte skulle ingå insläpp,utsläpp eller fodring för vår häst. Vi valde att flytta mitt i månad och vägrade betala uppsägningstiden.
 
Vi flyttade nu, mycket p.g.a. ändringar i befintligt avtal, dessa ändringar meddelades muntligen och hade jag bestridit dem eller vägrat skriva på ett nytt avtal hade jag blivit uppsagd. Så vi valde att flytta. Stämningen är ändå helt ok i gamla stallet.

Vi betalar bara kallhyra i gamla stallet, eftersom vi inte använder några tjänster, hö eller strö under denna månaden.
Stallägaren kan därför inte hyra ut boxarna till någon annan under denna månad. Eftersom jag har ett avtal som gäller månaden ut för just den boxen. Boxen är i praktiken min att använda tills årskiftet.

Jag bor också i Stockholm, men hade möjlighet att betala dubbelt eftersom det dessutom blev låg inträdeshyra i nya stallet. Så jag hade turen att hamna på samma totalkostnad ändå.
 
Vi flyttade nu, mycket p.g.a. ändringar i befintligt avtal, dessa ändringar meddelades muntligen och hade jag bestridit dem eller vägrat skriva på ett nytt avtal hade jag blivit uppsagd. Så vi valde att flytta. Stämningen är ändå helt ok i gamla stallet.

Vi betalar bara kallhyra i gamla stallet, eftersom vi inte använder några tjänster, hö eller strö under denna månaden.
Stallägaren kan därför inte hyra ut boxarna till någon annan under denna månad. Eftersom jag har ett avtal som gäller månaden ut för just den boxen. Boxen är i praktiken min att använda tills årskiftet.

Jag bor också i Stockholm, men hade möjlighet att betala dubbelt eftersom det dessutom blev låg inträdeshyra i nya stallet. Så jag hade turen att hamna på samma totalkostnad ändå.

Är du helt säker på att du betalar för just DEN boxen?

Jag gör inte tolkningen att det skulle vara olagligt att hyra ut boxen även om någon betalar kallhyra. Kan stallägaren skaka fram en boxplats (likvärdig) i stallet måste det vara ett alternativ OM man inte hyr den specifika boxen.
 
Kan stallägaren skaka fram en boxplats (likvärdig) i stallet måste det vara ett alternativ OM man inte hyr den specifika boxen.
Ja, nu struntar jag ju blankt i vilken box jag betalar kalhyra för. Men eftersom jag har ett avtal som berör 1 av 12 boxar, och det finns 12 upprättade avtal, så borde det inte gå för stallägaren att skriva ett 13 avtal på en box som redan är uthyrd?

Annars vet jag att en del har skrivit in boxnummer och anläggningens totala antal boxar i avtalet, då är det ännu tydligare.
 
Ja, nu struntar jag ju blankt i vilken box jag betalar kalhyra för. Men eftersom jag har ett avtal som berör 1 av 12 boxar, och det finns 12 upprättade avtal, så borde det inte gå för stallägaren att skriva ett 13 avtal på en box som redan är uthyrd?

Nja, jag är fortfarande av åsikten att om stallägaren ordnar det, är det ett problem först OM det blir ett problem.

Du vill flytta tillbaka, stallägaren betalar Lista 1000 kr för att temporärt flytta sin häst till Ulf. Du får boxen. Kontraktsförutsättningarna uppfyllda.
 
Eftersom du står svart utan kontrakt hade jag flyttat utan att betala 2 hyror om hästarna inte fick sin mat.
Jag har kontrakt (om det var till mig?), skrevs på innan jag flyttade dit. Sedan har stallägaren efter att jag stått där 3v, 2 dagar innan månadsskiftet, gett mig ett nytt kontrakt med avtal jag inte vill gå med på. Är inte skällig höjning ens om hen tycker mina hästar äter mer än planerat och vääääldigt över marknadspris för vad som ingår.
 
Men vad är det för tomte? Min maxade C-ponny äter nio kilo hö om dagen. Hon har lätt för att gå upp i vikt. Shettisen äter kanske sex-sju kilo. Samma sak där. Och då är ju mina hästar pyttesmå jämfört med dina! :eek:

Jag hade aldrig stannat om jag hade haft en annan stallplats. Men då är det inte frågan om såna hyror som där du bor, så jag förstår att det är omöjligt för dig. Jag har stått i ett stall där stallägaren visade sig vara så märklig att jag blev på riktigt rädd för att vara kvar (relativt hög hyra) och jag betalade hellre för att slippa stå kvar. Förra gången kom vi överens om att jag flyttade innan uppsägningstiden gått ut, för att jag flyttade för att få närmare till stallet, och om stallägaren hittade en annan skulle jag slippa hyran. Hen hittade en annan typ nästa daf(eller hade redan henne på kö), och stod vid sitt ord. Förstår ju dock om den här märkliga individen inte tänker vara schysst.
 
Jag har kontrakt (om det var till mig?), skrevs på innan jag flyttade dit. Sedan har stallägaren efter att jag stått där 3v, 2 dagar innan månadsskiftet, gett mig ett nytt kontrakt med avtal jag inte vill gå med på. Är inte skällig höjning ens om hen tycker mina hästar äter mer än planerat och vääääldigt över marknadspris för vad som ingår.
Men drivs stallet svart?
Kontraktet blir ju någon slags pappersprodukt om uthyrningen sker svart. Stallägaren kan knappast göra ngt om du flyttar direkt isf.

Jag hade nog kunnat tolka det här ihärdiga försöket att tvinga på dig en ny "överenskommelse" som ett kontraktsbrott. Stallägaren verkar inte vara så noga med uppsägningstid från sin sida, varför ska du?
 
Men drivs stallet svart?
Kontraktet blir ju någon slags pappersprodukt om uthyrningen sker svart. Stallägaren kan knappast göra ngt om du flyttar direkt isf.

Jag hade nog kunnat tolka det här ihärdiga försöket att tvinga på dig en ny "överenskommelse" som ett kontraktsbrott. Stallägaren verkar inte vara så noga med uppsägningstid från sin sida, varför ska du?
Rätt säkerligen svart. Kontanta pengar, trots att jag frågat efter det inget kvitto på betalningar, jag hittar inget företag där stallet skulle ingå (kontraktet är skrivet på stallägaren som person). Många utgifter läggs nog dock på gifte partnern till stallägaren som har eget företag med mkt maskiner som även används för stallet.

Ifrån sista samtalet har stallägaren mest bara sagt hej när jag är i stallet, igår kom sms med fråga om när jag tänker flytta, jag skött över det på på att det beror på stallägaren precis som vi diskuterat senast. Får då sms tillbaka om mer klagomål om pedanteri och sedan nytt sms om att hen vill veta när jag tänker flytta.
 
Rätt säkerligen svart. Kontanta pengar, trots att jag frågat efter det inget kvitto på betalningar, jag hittar inget företag där stallet skulle ingå (kontraktet är skrivet på stallägaren som person). Många utgifter läggs nog dock på gifte partnern till stallägaren som har eget företag med mkt maskiner som även används för stallet.

Ifrån sista samtalet har stallägaren mest bara sagt hej när jag är i stallet, igår kom sms med fråga om när jag tänker flytta, jag skött över det på på att det beror på stallägaren precis som vi diskuterat senast. Får då sms tillbaka om mer klagomål om pedanteri och sedan nytt sms om att hen vill veta när jag tänker flytta.

Fy så sjukt oprofessionellt hela grejen . Inkl sms . Helt allergisk mot ”chef” i form av stallägare (och för den delen inackorderade) som tar konflikter på sms .

Jag tolkar det utifrån läget att du nog kan flytta närhelst och knappast bli krävd rent rättsligt på någon stallhyra i princip ...

Å andra sidan vet man aldrig med vissa individer . Vill de krångla så kan de. Det låter som maken har ngn firma som kanske hästdelen är nämd i osv. Trots att det verkar redovisas svart så som sagt - vill folk krångla så går det.

Jag hade nog gissat att du utifrån läget kan flytta närhelst men hade inte räknat med att inte bli krävd på hyra.

Mitt råd är : sluta smsa sinsemellan , ta tjuren vid hornen och prata med stallägaren mer än säga hej när ni ses. Gör där upp vad som är läget så har du det svart på vitt . (Efter den konversationen/överenskommelsen hade jag dock velat ha ev ök om tidigare avflytt utan att behöva betala kvarstående hyra, skriftligen på mail .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp