Giltig uppsägning?

Ja men de får inte låta dem förfoga över bostaden självständigt. För då blir det andrahandsuthyrning..
Har du någon aning om var gränsen för när det börjar tolkas som självständigt går?

Om man t.ex. veckopendlar så att den andra personen är där fler dagar i veckan än dig själv? Eller om man åker bort och låter den som tar hand om hundarna bo där med dem, hur länge kan man vara borta då? Tillåts mer om personen är del av ens familj som sambo eller hemmaboende vuxet barn?
Eller handlar det om att så länge du själv har ett etablerat boende där och i praktiken är den som bestämmer vad som ska ske i lägenheten, så blir det aldrig självständigt?
 
Har du någon aning om var gränsen för när det börjar tolkas som självständigt går?
Nej och det har nog inte rättssystemet heller.
Det är ju oerhört flytande.
Men de som inte är där alls själva bedöms som att de inte behöver bostaden och de är klara fall av "självständigt" för andrahandshyresgästen eller besökaren eller vad det nu är.
Semesteruthyrning av t.ex. Stockholmslägenheter när man själv är borta har det varit mycket diskussion om.
Men jag vet inte hur det gick med det.
Oftast så har man ju redan hunnit hem igen innan ärendet har hunnit gå genom kvarnarna och då så har ju problemet upphört.
Man måste ju först få en anmodan om rättelse, sedan få tid på sig att rätta till förhållandet och först efter det kan det gå till rättsprocessen.
Under den tiden har man ju kommit hem från semestern eller vad det nu är.
Om man som veckopendlare behöver sin lägenhet för sin försörjning så blir det en rättslig prövning av hur skyddsvärd man är som boende.
Det kan nog bli hur som helst med det resultatet.
 
Lille sonen har de vetat om att han bor varannan vecka, och i somras var det sååå positivt då detta syskon har ett jämnårigt barn. Hur det kommer låta framöver vet jag dock inte.

En sak som slog mig är att de hyr ut ytterligare en byggnad på fastigheten (ej bostad).

Och det är inte syskonen som står som direkta ägare till fastigheten utan det är dödsboet efter föräldern, om detta gör någon skillnad för min del har jag inte undersökt.
@Kamomilla har det hänt något mer eller har de tagit sitt förnuft till fånga och låer dig vara?

Men förra hyresgästen har väl ingen rätt att skörda i trädgårdslandet?? :eek:
 
Det är förra HG som anlagt trädgårdslanden, så att jag skulle hindra denne att skörda det som såtts är mig helt främmande.
Nu har jag fått tillstånd att denne att gräva upp och ta med en del av de perenna grönsakerna den dagen jag flyttar.
Finns de risiga vinbärsbuskarna kvar?:D
 
Jaha, vad säger man?

X-et ska till soc då det inkommit en (givetvis) anonym anmälan om att detta skulle vara ett olämpligt boende för sonen (högstadieålder).

Glad att syskonparet som äger fastigheten inte jobbar i denna kommunen som lärare så jag inte riskerar stöta på dem där.
 
X-et ska till soc då det inkommit en (givetvis) anonym anmälan om att detta skulle vara ett olämpligt boende för sonen (högstadieålder).
Varför skulle det vara olämpligt?
För att klassas som olämpligt för barn så måste det i princip vara hälsovådligt.
Typ mögel eller omöjligt att hålla varmt.
 
Nu kastar jag in handduken. Imorgon flyttar jag och djuren härifrån till en sommarstuga mitt i skogen.

Stressen har tagit såpass hårt att jag inte kunnat sova dagtid (jobbar ständig natt) de senaste dagarna och nu idag försvann synen partiellt och golvet lekte karusell.

Sjukskriven tom måndag.
 
Nu kastar jag in handduken. Imorgon flyttar jag och djuren härifrån till en sommarstuga mitt i skogen.

Stressen har tagit såpass hårt att jag inte kunnat sova dagtid (jobbar ständig natt) de senaste dagarna och nu idag försvann synen partiellt och golvet lekte karusell.

Sjukskriven tom måndag.
Usch
Ta hand om dig
 
Nu kastar jag in handduken. Imorgon flyttar jag och djuren härifrån till en sommarstuga mitt i skogen.

Stressen har tagit såpass hårt att jag inte kunnat sova dagtid (jobbar ständig natt) de senaste dagarna och nu idag försvann synen partiellt och golvet lekte karusell.

Sjukskriven tom måndag.

Har det blivit värre?
 
Har det blivit värre?

Det är nog en definitionsfråga.

Men att bli på helspänn så fort man hör en bil för vem är det? Ska den hit och vem är det isf? Någon ny anmälan om något? Har inget fönster åt det hållet heller.
Och när sonen är här själv. Vad händer om det kommer någon då?
Och sen då hålla på att svara tillbaka mot de anmälningarna som kommit och bevisa att de är okynnesanmälningar.

Denna stressen konstant i närmare 4 månader har nu gjort att kroppen sagt ifrån. Är i sämre skick nu än när det var som värst efter mordbranden för några år sedan och jag vågar inte pressa mig längre. Och enda boten är att ta sig bort från platsen som orsakar stressen för att sedan varva ner mentalt (vilket tar tid) och läka kroppen. Denna gången har jag iaf en vettig chef på nattjobbet.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 905
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp