Giltig uppsägning?

Det tror jag inte.
Utan det handlar om någon som är van att få som den vill och inte tänker nöja sig med mindre.
Den lyckades ju även denna gången, eller hur?

Fast någonstans är det inte riktigt friskt. Även om det inte skulle finnas en tillstymmelse till psykisk sjukdom på så sätt att de kan få en diagnos så är beteendet helt klart utanför något slags normalspann. Min poäng var hur som helst att det nog inte är lönt att lägga ner energi på folk som beter sig som TS hyresvärd gör eftersom de tenderar sakna förågan att inse att de har gjort fel och att de har faktiskt skadar andra med sitt beteende.
 
Min poäng var hur som helst att det nog inte är lönt att lägga ner energi på folk som beter sig som TS hyresvärd gör
Nej det är det ju inte.
eftersom de tenderar sakna förågan att inse att de har gjort fel och att de har faktiskt skadar andra med sitt beteende.
Det tror jag däremot inte på.
Mest troligt så sitter de i någon egen typ av knipa och agerar i panik under stor stress.
 
Det tror jag däremot inte på.
Mest troligt så sitter de i någon egen typ av knipa och agerar i panik under stor stress.

Vad i TS hyresvärds fall skulle tala för det? Jag fick (kanske felaktigt) uppfattningen om att det är ett beteende som upprepar sig hyresgäst efter hyresgäst då även den förra fick fly hals över huvud.
 
Att det handlar om ett arvs-skifte efter ett dödsfall.
En situation där sorg och det nya stora ansvaret blandas i en påfrestande kompott.
Plötsligt skall t.ex. flera individer komma överens.

Nej, det köper jag faktiskt inte. Inte efter ca. 2 år efter bortgång och under den tiden flera utflyttade hyresgäster.
 
Nej, det köper jag faktiskt inte. Inte efter ca. 2 år efter bortgång och under den tiden flera utflyttade hyresgäster.
Nu så skriver du ju själv att just under den tiden har det varit flera utflyttade hyresgäster.
Arvskiften och stora gårdar är en historia för sig.
Det kan utan vidare bli ett mindre världskrig.
Lantbruksfastighet får bara drivas i dödsbo i 4 år.
Sedan så måste det skiftas.
 
Nu så skriver du ju själv att just under den tiden har det varit flera utflyttade hyresgäster.
Arvskiften och stora gårdar är en historia för sig.
Det kan utan vidare bli ett mindre världskrig.
Lantbruksfastighet får bara drivas i dödsbo i 4 år.
Sedan så måste det skiftas.

Om hyresvärdarna inte vill ha hyresgäster så är det ju ett jättemärkligt beteende att så fort man har skrämt iväg en hyresgäst skaffa sig en ny som man sedan gör sitt absolut bästa för att bli av med. Bara det är ju heltokigt. Jag hade möjligen kunnat köpa det om det fanns en konflikt mellan dödsbodelägarna där den ena hyr ut mot den andres vilja, osv. Men om så vore fallet så borde det ha lugnat sig efter det att hyresgästen har gett upp, gått med på att flytta och skaffat annat boende. Det har det dock inte gjort. Hyresvärden fortsätter ju att jävlas med @Kamomilla. Jag tycker inte att turer kring ett arvskifte kan förklara en sådan sak. Normala människor har vanligen som en grundregel andra människor inte ska behöva lida bara för att man själv har det stressigt eller jobbigt - även om det då och då kan slå slint. Att bete sig som TS hyresvärd gör är bara helt galet och går liksom bortom stress och press kring arvskiften. Människor inom ett (väldigt brett) normalspann beter sig inte så.
 
Hyresvärden fortsätter ju att jävlas med @Kamomilla. Jag tycker inte att turer kring ett arvskifte kan förklara en sådan sak.
Det tycker nog jag.
En stor ilska och frustration som pyser över både här och där.
Däremot så är vi ju helt överens om att det inte är nyttigt att vara i närheten eller meningsfullt att strida om saken.
Andras konflikter och kaos gör man bäst i att hålla sig utanför.
 
Vi får nog fortsätta vara oeniga om just den saken. :D
Ja för mig går det inte att övertyga.
Jag har sett vanliga och hyggliga människor förvandlas till monster i samband med arvskiften av stora gårdar.
De har sedan återgått till sina forna vanliga och hyggliga jag när allt har varit klart och mojnat ett slag.
 
OM jag vill gå vidare med detta, var och hur?
Då skulle jag polisanmäla det som ofredande.

Förtydligande:
Eftersom det så tydligt går utöver att vara rimliga ageranden om man trots allt har en "normal" oenighet om tolkningen av hyresavtalet eller liknande.
Och för att det är upprepat och utdraget över tid, med nya "konfliktfrågor" om och om igen
 
Senast ändrad:
I juridisk mening så är det inte det och faktiskt inte ens ett Polisärende.
Jag menar inte att man inte kan ha omfattande konflikter mellan en hyresvärd och hyresgäst som är helt legitima. Tom bli mycket infekterade, men fortfarande vara helt ok skötta. Och inte alls vara i närheten av att det är polisfrågor. (som jag förstått att du haft)

Men uppfattar att TS hyresvärd inte agerar på ett sätt som är sakligt i förhållande till vad de påstår att det handlar om. Alltså att man inte driver den konflikten på ett rimligt sätt, utan med ageranden som sammantaget blir så mobbingartade och obehagliga för TS att man kan börja diskutera om man passerar gränsen för ofredande.

Ofredande är ett så kallat fridsbrott. Ett fridsbrott inkräktar på en människas rätt att få vara i fred och känna sig trygg. Förenklat kan man säga att ofreda betyder att allvarligt störa någon.

Sen kan jag se skäl till att välja att gå vidare utan att polisanmäla också. Men utifrån frågan vad man kan göra OM man vill gå vidare så tycker jag det ändå ska finnas med bland alternativen som kan övervägas.
 
så mobbingartade och obehagliga för TS att man kan börja diskutera om man passerar gränsen för ofredande.
Snarare hemfridsbrott.
Ofredande är mycket tydligt reglerat att störningen liksom skall märkas.
Det krävs oljud, spottloskor eller att någon kastar saker på en för att det i lagens mening skall räknas som ofredande.
 
Inte alls tydligt med "annat hänsynslöst beteende" som formulering. Behöver inte heller vara fysiskt/handgripligt. Exempelvis verbala angrepp.

Summan av massor av saker gör att TS upplever sig väldigt utsatt. (=kännbar fridskränkning) Att t.ex. stänga av elen kan vara klantighet, misstag och helt ursäktligt. Men när liknande saker händer så många gånger (inkl. hemfridsbrotten) att det blir systematiskt och inte går att värja sig mot. (=enda lösningen är att fly genom att flytta)
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 905
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp