Giltig uppsägning?

Vill bara säga att på en lantbruksfastighet KAN det vara näringsverksamhet från första uthyrningen.
Beror bl.a. på hur gränsen mellan bostadsdel och näringsdel är dragen, hur nära sambandet till egna bostadshuset är osv.

Tre eller fler uthyrningar kan ALDRIG vara privat, men det garanterar inte att det alltid är privat bara för att det är färre.
 
Vill bara säga att på en lantbruksfastighet KAN det vara näringsverksamhet från första uthyrningen.
Beror bl.a. på hur gränsen mellan bostadsdel och näringsdel är dragen, hur nära sambandet till egna bostadshuset är osv.

Tre eller fler uthyrningar kan ALDRIG vara privat, men det garanterar inte att det alltid är privat bara för att det är färre.
Märkligt, enligt hyresnämnden räknades min uthyrning som privat trots att den låg inom näringsverksamheten......
 
Märkligt, enligt hyresnämnden räknades min uthyrning som privat trots att den låg inom näringsverksamheten......
När det kommer till tolkningsfrågor så skall hyreslagen alltid tolkas till Hyresgästens fördel.
Så det är inger märkligt med det alls.
Om du hade velat bli av med hyresgästen så hade det tolkats annorlunda.
Du hade hamnat i att bara kunna få tillbaka bostaden till dig eller din familj.
 
Inget av syskonen som äger denna lantbruksfastighet bor på gården i fråga.
Det där är bitvis viktigt.
Det innebär att de omöjligen kan hävda att du är inneboende.
För det är man bara i hyresvärdens bostad, inte i ett annat hus någon annan stans.
Men de disponerar ett hus som fritidshus vilket gör det till privat uthyrning.
De kan säga upp dig om de eller deras barn vill bo där.
Men det måste gå genom Hyresnämnden och det tar tid.
Där skall vara uppsägningstid och eventuellt skäligt uppskov.
 
Det finns ingen kyl eller frys i lägenheten, den förra var borttagen och det skulle in en ny (begagnad).
Igår skickade jag därför ett mail och frågade om det var kyl/frysen i uthuset bredvid som var tänkt till denna bostaden och om det isf var ok för mig och sonen att ta in det under veckan.

Ännu inget svar.
 
Det finns ingen kyl eller frys i lägenheten, den förra var borttagen och det skulle in en ny (begagnad).
Igår skickade jag därför ett mail och frågade om det var kyl/frysen i uthuset bredvid som var tänkt till denna bostaden och om det isf var ok för mig och sonen att ta in det under veckan.

Ännu inget svar.
Dom vill ju att ni flyttar

Helt ärligt kan jag inte förstå varför en hyresgäst ska ha rätt att bo kvar hos en som hyr ut privat om denne vill att en flyttar
Om jag hyr ut två lägenheter, då borde jag ha rätt artbestämma vem som bor där, och hur länge
 
Dom vill ju att ni flyttar

Helt ärligt kan jag inte förstå varför en hyresgäst ska ha rätt att bo kvar hos en som hyr ut privat om denne vill att en flyttar
Om jag hyr ut två lägenheter, då borde jag ha rätt artbestämma vem som bor där, och hur länge
Anledningen till det är att man som hyresgäst är i en ganska utsatt position. Det alternativet du förespråkar hade resulterat i att en hv bara hade kunnat säga upp en hg hur som helst och med dagens bostadsmarknad hade hg i många fall fått bo på gatan. Alternativt sluta sitt jobb (byta skola på barnen) och flytta till glesbygd där inga jobb finns. En bostad är dessutom ett hem/ en trygghet och har därför större skydd
 
Anledningen till det är att man som hyresgäst är i en ganska utsatt position. Det alternativet du förespråkar hade resulterat i att en hv bara hade kunnat säga upp en hg hur som helst och med dagens bostadsmarknad hade hg i många fall fått bo på gatan. Alternativt sluta sitt jobb (byta skola på barnen) och flytta till glesbygd där inga jobb finns. En bostad är dessutom ett hem/ en trygghet och har därför större skydd
Å andra sidan om reglerna för privat uthyrning hade varit rimligare, då hade säkert fler vågat hyra ut
Det hade bidragit till fler hus/lägenheter, vilket hade gynnat alla, även hyresgästerna
Som det ser ut nu, är det inte alla som vågar hyra ut pga risken att få en som förstör hela huset eller vägrar flytta på sig om en har planer att tex renovera
Om reglerna ser ut som dom gör idag, så kan den privata uthyrningen minska ytterligare
Ingen privatperson har något ansvar när det gäller samhällsnyttan och tillhandaha bostäder. Det ansvaret ligger någon annanstans
 
Å andra sidan om reglerna för privat uthyrning hade varit rimligare,
Det finns en särskild lag för det.
Lagen om uthyrning av privat bostad.
http://www.hyresnamnden.se/Skalig-h...hyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/
Den lagen skapades för det, den är ganska så ny.
Som det ser ut nu, är det inte alla som vågar hyra ut pga risken att få en som förstör hela huset eller vägrar flytta på sig om en har planer att tex renovera
Om någon förstör så får den inte bo kvar i något fall alls.
Och om man vill renovera senare så kan man förhandla om korttidskontrakt, s.k. rivningskontrakt.

Mina hyresgäster måste flytta för att de inte har släppt in mig för tillsyn, service och underhåll av bostaden.
 
Det finns en särskild lag för det.
Lagen om uthyrning av privat bostad.
http://www.hyresnamnden.se/Skalig-h...hyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/
Den lagen skapades för det, den är ganska så ny.

Om någon förstör så får den inte bo kvar i något fall alls.
Och om man vill renovera senare så kan man förhandla om korttidskontrakt, s.k. rivningskontrakt.

Mina hyresgäster måste flytta för att de inte har släppt in mig för tillsyn, service och underhåll av bostaden.
Ja, jag förstår att reglerna ser ut så på pappret

I praktiken har hv inte så mycket att säga till om ifall hg vägrar öppna dörren

Hur lång tid har det tagit för dig att bli av med din oönskade hg?
Är hen ute nu?
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 907
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp