Giltig uppsägning?

Hyreslagen går inte att avtala bort då det gäller bostäder.
Den skyddar den svagare, i detta fallet hyresgästen.
Bostad anses viktigare än hyresvärdens vanliga intressen.
Så man måste som hyresvärd ha en redigt bra orsak till att säga upp.
Vilka orsaker som är giltiga finns uppräknade i denna Hyreslag.

Kan du komma runt det genom att hyra ut en begränsad tid och sedan ev. hyra ut till samma person igen samma begränsade tid?
 
Kan du komma runt det genom att hyra ut en begränsad tid och sedan ev. hyra ut till samma person igen samma begränsade tid?
Nej det fungerar inte.
Men om personen går med på det så går det ju att förhandla bort besittningsrätten när den väl har inträtt.
 
Kan du komma runt det
Grejen med hyreslagen är att den inte går att komma runt även om många tror det.
Den fungerar så att om det finns ett avtal som säger något annat än vad lagen säger, så är det den variant som är mest fördelaktig för hyresgästen som gäller.
Kontraktet blir då diskvalificerat som varandes oskäligt.
 
Grejen med hyreslagen är att den inte går att komma runt även om många tror det.
Den fungerar så att om det finns ett avtal som säger något annat än vad lagen säger, så är det den variant som är mest fördelaktig för hyresgästen som gäller.
Kontraktet blir då diskvalificerat som varandes oskäligt.

Men säg att jag har en gård med 2 hus. När barnen om 5år blir vuxna så ska de flytta till det huset. Kan jag inte då hyra ut "hus 5år"?
Är inneboende annat avtal?
 
Det hjälper inte alltid.
Jag trodde att jag var noga men jag missade en sak som jag aldrig mera skall missa.
Tvistemål hos tingsrätten.
Om man har tjaffsat järnet så till den milda grad att man är skuldsatt upp över öronen av det, så är man nog en besvärlig människa.
Får man gå lite OT och fråga vad det var du missade?
 
Men säg att jag har en gård med 2 hus. När barnen om 5år blir vuxna så ska de flytta till det huset. Kan jag inte då hyra ut "hus 5år"?
I det läget så får du tillbaka huset med en uppsägning.
Om det är en privat uthyrning så måste hyresgästen flytta om ägaren behöver bostaden till sig eller sin familj.
Om jag bara hade hyrt ut två och inte alla tre av mina hus så hade jag kunnat använda den för att få tillbaka mitt hus nu när min dotter vill bo där.
Är inneboende annat avtal?
Det är andra villkor.
Men det kräver att även ägaren/den med förstahandskontraktet bor i bostaden.
Så det gäller inte om man disponerar bostaden själv.

Det finns ett sätt att gå runt.
Och det är att ha en förstahandshyresgäst som hyr ut i andra hand.
 
Är inneboende annat avtal?
Jag bodde i en separat lägenhet i en villa en period. Hade egen toa men använde deras dusch som låg på samma plan. När vi kom på kant med varandra så ringde jag Hyresnämnden för att kolla upp mina rättigheter. Svaret blev att eftersom toan låg utanför lägenheten och jag använde deras dusch så räknades jag som inneboende och kunde bli utslängd på dagen i princip. Nu hade vi skriftligt avtal med uppsägningstid på en månad så Hyresnämnden tyckte jag hade tur.
Jag tror att arrangemanget med duschen var just för att jag skulle räknas som inneboende eftersom hv hade badrum uppe hos sig själv (varför inte använda den duschen då...)
 
Jag bodde i en separat lägenhet i en villa en period. Hade egen toa men använde deras dusch som låg på samma plan. När vi kom på kant med varandra så ringde jag Hyresnämnden för att kolla upp mina rättigheter. Svaret blev att eftersom toan låg utanför lägenheten och jag använde deras dusch så räknades jag som inneboende och kunde bli utslängd på dagen i princip. Nu hade vi skriftligt avtal med uppsägningstid på en månad så Hyresnämnden tyckte jag hade tur.
Jag tror att arrangemanget med duschen var just för att jag skulle räknas som inneboende eftersom hv hade badrum uppe hos sig själv (varför inte använda den duschen då...)
Jag kan tycka att hyresgäster är lite väl mycket skyddade idag. Till slut vågar ju ingen hyra ut lägenheter eller hus av rädsla att inte bli av med oönskad hyresgäst
Det gynnar ingen idag när bostadsmarknaden ser ut som den gör, med så många bostadslösa
 
Ah så om du hade varit "smart" så hade dottern kunnat stå på kontraktet först å sen hyra ut till nästa...
Ja precis.
Men jag hade ju inte i min vildaste fantasi kunnat gissa att det finns sådana människor som de som hyr mitt största hus.
Och det har ingen annan heller.
Ingen, inte ens Hyresnämnden eller Polisen, har sett något liknande.
Så sannolikheten att träffa på det igen eller alls är nog oerhört liten.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 907
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp