Giltig uppsägning?

Kort fråga... varför får man inte säga upp (med uppsägningstiden så klart)...
Typ du @Inte_Ung om du vill bli av med dem så måste du ju kunna säga upp?
 
Hur menar du nu?
Även utan besittningsrätt kan man inte bli av med hyresgäster hur som helst.
Det finns en massa regler runt det där.

Ja, det gör inte så stor skillnad.
Och varför skulle en hyresgäst gå med på det?
pga bostadsbrist så kan inte hyresgäst komma med så stora krav. Det är hyresvärden som har bollen

Utan besittningsskydd borde det vara enklare att avhysa en icke önskvärd hyresgäst
 
"
När behövs inte hyresnämndens godkännande av överenskommelsen (blankett HN 4)?
Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas under en tid då hyresgästen har besittningsskydd, krävs inget godkännande av hyresnämnden. Parterna behöver då inte heller använda något särskilt formulär, men överenskommelsen ska ändå alltid träffas i en särskilt upprättad handling.

Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas för en tid på högst fyra år från tillträdesdagen gäller den utan hyresnämndens godkännande om den avser

  1. en bostadslägenhet i ett en- eller tvåfamiljshussom inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet eller en bostadslägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut ska bosätta sig där eller ska överlåta huset eller ägarlägenheten
  2. en hyreslägenhet som upplåts i andra hand och upplåtaren ska bosätta sig i lägenheten
  3. en bostadsrättslägenhet som upplåts i andra hand och bostadsrättshavaren ska bosätta sig där eller ska överlåta bostadsrätten."
Det behövs inget godkännande eller anledning om en inte bedriver affärsmässig verksamhet
Dvs om en har 1-2 lägenheter eller ett hus en hyr ut
Så varför avtalas besittningsrätten inte bort?
Det måste finnas någon annan anledning

Jag tycker det är intressant att veta, vi tänker ev hyra ut ett par lägenheter
Men vi vill inte få någon olämplig hyresgäst som vi sen inte kan bli av med
Ja, det stämmer, såvida ett fristående hus på en lantbruksfastighet räknas in i 1, det ska jag låta vara osagt.
 
Samtidigt på en annan plats på nätet så tramsar jag med mina hyresgäster.
De ger liksom aldrig upp.

Om vi kunde byta.
Jag tar Kamomilla och de får mina Hyresgäster.
Går det att skriva in datum för utflyttning på kontraktet isf kan en skriva ett kontrakt vart år?
 
Ja,eller så får vi ta många referenser på ev hyresgäster
Det hjälper inte alltid.
Jag trodde att jag var noga men jag missade en sak som jag aldrig mera skall missa.
Tvistemål hos tingsrätten.
Om man har tjaffsat järnet så till den milda grad att man är skuldsatt upp över öronen av det, så är man nog en besvärlig människa.
 
Det hjälper inte alltid.
Jag trodde att jag var noga men jag missade en sak som jag aldrig mera skall missa.
Tvistemål hos tingsrätten.
Om man har tjaffsat järnet så till den milda grad att man är skuldsatt upp över öronen av det, så är man nog en besvärlig människa.
Ja,det låter som en jobbig typ :crazy:

Goda referenser kan en ju ge också för att en vill bli av med eländet själv
 
Typ du @Inte_Ung om du vill bli av med dem så måste du ju kunna säga upp?
Jag hyr ut affärsmässigt med 3 bostäder så där gäller besittningsrätten.
Då så måste vissa kriterier vara uppfyllda för att kunna bli av med hyresgäster.
Mina hyresgäster som jag inte vill ha kvar har uppfyllt flera av dessa kriterier, det är därför som jag inte vill ha kvar dem.
Besvärligast är att de inte släpper in mig i huset för att göra service och underhåll och det är därför som de inte längre har kvar sitt hyreskontrakt.
De bor på uppskov, vilket innebär att där finns en sluttid och att inga villkor kan ändras.
 
Okey då skriver en kontrakt på högst 1 år och 11 månader sen får dom flytta
Ja men då så måste de flytta sedan också.
Om de bor kvar över 2 årsgränsen så är det kört.
Jag för min del vill ha långsiktiga hyresgäster så det är inget för mig.
Och det som jag inte vill ha är lagstadgat att jag skall slippa.
 
Kort fråga... varför får man inte säga upp (med uppsägningstiden så klart)...
Hyreslagen går inte att avtala bort då det gäller bostäder.
Den skyddar den svagare, i detta fallet hyresgästen.
Bostad anses viktigare än hyresvärdens vanliga intressen.
Så man måste som hyresvärd ha en redigt bra orsak till att säga upp.
Vilka orsaker som är giltiga finns uppräknade i denna Hyreslag.
 
Nu har jag mailat syskonet jag har mail till att deras uppsägning med 48 timmars varsel är ogiltig och vad som polisen sa om vad som händer om de trots allt byter lås när jag inte är hemma.

Är jag hemma ringer jag polisen när jag hör nyckel i låset, på polisens inrådan.
 
Är jag hemma ringer jag polisen när jag hör nyckel i låset, på polisens inrådan.
Om du är hemma, filma.
Var helst hemma och filma.
Annars så kan de peka på varandra och så blir ingen skyldig.
Mina hyresgäster sågade sönder ett träd, men då det inte gick att bevisa vem som höll i sågen så föll det platt till marken.
Även om vi alla visste vem som höll i sågen.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 907
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp