Giltig uppsägning?

Ja precis.
Men jag hade ju inte i min vildaste fantasi kunnat gissa att det finns sådana människor som de som hyr mitt största hus.
Och det har ingen annan heller.
Ingen, inte ens Hyresnämnden eller Polisen, har sett något liknande.
Så sannolikheten att träffa på det igen eller alls är nog oerhört liten.
Kan du inte sken-flytta-hem igen då?
 
Kan du inte sken-flytta-hem igen då?
Det hjälper inte då uthyrningen är affärsmässig.
Min dotter skall bo där sedan så jag hade inte behövt göra någon sken-mannöver för det.
Den slutgiltiga lösningen hade varit att stycka av huset och sälja det till dottern på revers, då så hade de varit tvungna att flytta ut därför att hon skull ha det själv.
Men det blir litet dyrt att göra så.
Nu så löser det sig ju ändå.
 
Men gäller inte besittningsskyddet efter 24 månader om det är andrahandsuthyrning?
Jag tror att det försvann.
Och så är man tillbaka på att återta bostaden för egen del.

Typ man får inte kasta ut en hyresgäst för att skaffa en annan i stället men däremot kasta ut hyresgästen för att själv flytta tillbaka.
Jag skall kolla, den delen har ju inte varit aktuell för mig. (Ännu)
 
Har inget bra tips men jag står just nu på kanten av ett "helvete" när det gäller hyresgäster och hyresvärdar. Inte jag som är drabbad men jag får samtal ibland. Jag har så svårt att förstå hur mycket skydd en hyresgäst har. Denna hyresgäst har förstört så otroligt mycket, ni skulle aldrig tro på mig om jag berättar hela historien, men hyresvärden får inte bort gästen. Fast gästen inte betalar hyra etc. Gästen är "tokig", den är anmäld för olaga hot, inbrott, etc. Gästen har dessutom släppt ut hästar på utarrenderad mark (som gästen visste mycket väl, bonden blev tokig för vallen förstördes osv. )Värden är livrädd. Men gästen får bo kvar. För de får inte ut denne. Kronofogden har varit där flertal gånger där gästen bussar hund på de. Polisen skulle hjälpa till med avhysning men de kan inte det pga dåliga resurser. Hur starkt skydd kan en hyresgäst ha? (företag som hyr ut). Det är inte första gången jag hör att man inte kan få ut en hyresgäst när denne inte gör rätt för sig.
 
Och vad händer om jag hyr ut huset/lägenheten som ett fritidsboende?
Gäller hyresrättslagen då?
Hyreslagen gäller alltid.
Om hyresgästen skriver sig på adressen och bor där permanent och hyresvärden borde ha upptäckt det, så övergår det till att bli uthyrning av bostad med allt vad det innebär.
Krav på minimistandard och besittningsrätt.
F.ö. så är det inte alls lätt att bli av med hyresgäster ur en fritidsbostad heller.
 
I det läget så får du tillbaka huset med en uppsägning.
Om det är en privat uthyrning så måste hyresgästen flytta om ägaren behöver bostaden till sig eller sin familj.
Om jag bara hade hyrt ut två och inte alla tre av mina hus så hade jag kunnat använda den för att få tillbaka mitt hus nu när min dotter vill bo där.

Passar på att fråga dig eftersom du är påläst :)
Vi hyr ut ett hus på vår gård, tanken är att jag ska flytta dit så småningom. Eftersom jag tillhör familjen (och redan bor på gården, men i en lägenhet), innebär det att vi kan säga upp vår hyresgäst med det som giltigt skäl då?
Hyresgästen informerades om att detta kan ske inom cirka en femårsperiod från det att hon började hyra och hon har hyrt av oss i drygt 2 år nu.
 
Tack för svar :up:
Hyresnämnden beklagade att den regeln inte gick att använda för min del när nu min dotter väl vill bo i huset, hon har inte velat det tidigare.
Men eftersom att jag hade hyrt ut det 3dje av mina hus i stället för att behålla det för egen del som jag hade tänkt från början, så sket det sig med det.
Man lär sig sina läxor efter hand.
 
Hyresnämnden beklagade att den regeln inte gick att använda för min del när nu min dotter väl vill bo i huset, hon har inte velat det tidigare.
Men eftersom att jag hade hyrt ut det 3dje av mina hus i stället för att behålla det för egen del som jag hade tänkt från början, så sket det sig med det.
Man lär sig sina läxor efter hand.

Förstår det!
Det kanske är tur i oturen att vi bara har ett hus (160kvm) och en lägenhet (60kvm) att hyra ut. Det finns ingen risk att det blir problem eftersom jag egentligen redan har ett boende på gården?
 
Jag vet inte.
Det har som jag skrev inte varit aktuellt för min del.
Var mest nyfiken, för framtida behov.
Kommer i så fall bo på samma fastighet själv men i annat hus.
Blir ju privatuthyrning i och med att det bara finns ett hus att hyra ut där, men uppfattar det i tråden som svårt att slippa besittningsrätten ändå.
Ska såklart läsa på mer innan det blir aktuellt.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 907
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp