Giltig uppsägning?

Har pratat med polisen. Och om de sätter sin nyckel i låset är det påbörjan/försök till hemfridsbrott och jag ska omedelbart ringa 112.

Om de skulle vara hit och byta lås medans jag inte är hemma så är det dessutom egenmäktigt förfarande. Även där ska jag omgående kontakta polisen.
 
Har nu pratat med hyresnämnden också.

De kan inte säga upp med så kort varsel (48h) utan det är avtalets 2 månader som gäller.
Om det räknas som verksamhet, lgh ligger på lantbruksfastighet, eller privatuthyrning (som hv hävdar) får prövas i domstol om jag bestrider uppsägningen (vilket jag gjort) det är då hv som får dra det dit.

Sätta in extralås på egen bekostnad/bevåg avrådde hon ifrån.
 
Säga upp får de ju göra, men inte avhysa. Där gäller vad som avtalats och de bör väl veta vad de avtalat om, därav bulldozerstilen de kör med i hopp om att du bara ska falla till föga och ge upp utan motstånd.

Fast man får inte säga upp hur som heller....
 
Om en avser att hyra ut en lägenhet/ villa
Varför skrivs inte avtal om att hyresgästen avstår besittningsrätt?
 
Fast man får inte säga upp hur som heller....
Jag kan tycka att undermåligt avlopp som av hyresvärden inte kan åtgärdas enligt plan faller lite utanför "hur som helst...."

Oavsett, jag hade inte direkt slagits med näbbar och klor till tingsrätten för att stanna in i det längsta, utan försökt kommit överens om boende fram tills jag hade funnit annat.
 
För att hyresgästen inte vill bli av med besittningsrätten?
Vet inte om man lagligt kan avtala bort den hur som helst heller, tror inte det?
http://www.hyresnamnden.se/besittningsskydd/besittningsskydd---bostad/
Jag tolkade det som en kan avtala bort det utan godkännande från hyresnämnden en inte bedriver en affärsmässig verksamhet

Hyresgäster får nästan ta vad dom kan få och kan knappt ställa krav med denna bostadsmarknaden

Mtp hur många som får problem med sina hyresgäster är det konstigt att hyresvärdar inte gör vad dom kan för att skydda sig
 
http://www.hyresnamnden.se/besittningsskydd/besittningsskydd---bostad/
Jag tolkade det som en kan avtala bort det utan godkännande från hyresnämnden en inte bedriver en affärsmässig verksamhet

Hyresgäster får nästan ta vad dom kan få och kan knappt ställa krav med denna bostadsmarknaden

Mtp hur många som får problem med sina hyresgäster är det konstigt att hyresvärdar inte gör vad dom kan för att skydda sig
Du har rätt, det verkar gå. men regelverket låter lite snårigt och man måste i förväg veta en framtida anledning som de godkänner och man får endast säga upp p.g.a. den anledningen.
 
Du har rätt, det verkar gå. men regelverket låter lite snårigt och man måste i förväg veta en framtida anledning som de godkänner och man får endast säga upp p.g.a. den anledningen.
"
När behövs inte hyresnämndens godkännande av överenskommelsen (blankett HN 4)?
Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas under en tid då hyresgästen har besittningsskydd, krävs inget godkännande av hyresnämnden. Parterna behöver då inte heller använda något särskilt formulär, men överenskommelsen ska ändå alltid träffas i en särskilt upprättad handling.

Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas för en tid på högst fyra år från tillträdesdagen gäller den utan hyresnämndens godkännande om den avser

  1. en bostadslägenhet i ett en- eller tvåfamiljshussom inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet eller en bostadslägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut ska bosätta sig där eller ska överlåta huset eller ägarlägenheten
  2. en hyreslägenhet som upplåts i andra hand och upplåtaren ska bosätta sig i lägenheten
  3. en bostadsrättslägenhet som upplåts i andra hand och bostadsrättshavaren ska bosätta sig där eller ska överlåta bostadsrätten."
Det behövs inget godkännande eller anledning om en inte bedriver affärsmässig verksamhet
Dvs om en har 1-2 lägenheter eller ett hus en hyr ut
Så varför avtalas besittningsrätten inte bort?
Det måste finnas någon annan anledning

Jag tycker det är intressant att veta, vi tänker ev hyra ut ett par lägenheter
Men vi vill inte få någon olämplig hyresgäst som vi sen inte kan bli av med
 
Jag kan tycka att undermåligt avlopp som av hyresvärden inte kan åtgärdas enligt plan faller lite utanför "hur som helst...."
Det fungerar inte så.
Utan om man har tagit in en hyresgäst så måste man se till att avloppet fungerar sedan.
Det är inte valfritt.
Om man som hyresvärd struntar i det så blir det föreläggande från kommunen.
Hyresgästen blir du inte av med för det.

Inte_Ung, Hyresvärd
 
Det där måste googla litet på.
Jag kan bara hitta att det är okej att sätta in ett eget extralås.
Är du med i Hyresgästföreningen?
Då så kan du ringa dit och fråga.
De är duktiga.
Jag vill helst att alla mina hyresgäster är med där, det blir mindre tjafs så.
 
"
När behövs inte hyresnämndens godkännande av överenskommelsen (blankett HN 4)?
Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas under en tid då hyresgästen har besittningsskydd, krävs inget godkännande av hyresnämnden. Parterna behöver då inte heller använda något särskilt formulär, men överenskommelsen ska ändå alltid träffas i en särskilt upprättad handling.

Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas för en tid på högst fyra år från tillträdesdagen gäller den utan hyresnämndens godkännande om den avser

  1. en bostadslägenhet i ett en- eller tvåfamiljshussom inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet eller en bostadslägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut ska bosätta sig där eller ska överlåta huset eller ägarlägenheten
  2. en hyreslägenhet som upplåts i andra hand och upplåtaren ska bosätta sig i lägenheten
  3. en bostadsrättslägenhet som upplåts i andra hand och bostadsrättshavaren ska bosätta sig där eller ska överlåta bostadsrätten."
Det behövs inget godkännande eller anledning om en inte bedriver affärsmässig verksamhet
Dvs om en har 1-2 lägenheter eller ett hus en hyr ut
Så varför avtalas besittningsrätten inte bort?
Det måste finnas någon annan anledning

Jag tycker det är intressant att veta, vi tänker ev hyra ut ett par lägenheter
Men vi vill inte få någon olämplig hyresgäst som vi sen inte kan bli av med
Vill ni vara helt säkra hyr inte ut..
Hyreslagen är rejält snårig
 

Liknande trådar

Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: TinyWiny
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 366
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Jag behöver er hjälp med några frågor, snabba svar uppskattas!! Lite kort information: Har haft en hyresgäst i mitt stall sedan...
2
Svar
33
· Visningar
9 907
Senast: medkand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp