gilla hösilage??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 873
J

jupiter-judex

har för första gången i mitt liv köpt hösilage och har ju hört att hästarna oftast föredrar det före hö...
men mina, som nu går på invänjning, verkar föredra sitt hö:crazy:
kan det vara så att dom behöver vänja sig vid doft och smak ett tag innan dom börjar tycka om det, och sen föredra det före höt?

sen funderade jag på om det är längre invänjningstid till ett silage med lägre ts än på ett som har lite högre?

Sv: gilla hösilage??

började ge dom det förrgår, en tuss vid varje mål blandat med höt. dom är inte det minsta lösa i magen och silaget har i stort sett samma värden som höt jag hade innan. kan man öka på lite snabbare när man ser att dom inte blir lösa i magen eller hur vet man att det är lagom?

Vi fick "panik" köpa hösilage till våra hästar då det höet vi fått hem var kasst. Det har gått hur bra som helst, vi hade ingen möjlighet att vänja hästarna vid det men det gick bra ändå. Ingen har blivit dålig i magen eller vägrat äta det. Om du tar bort höet helt och ser om de äter det då?

ja det var ju bra, jag hade hört något om att första dagen 10% silage, andra 20% osv...vet inte om jag har drömt, men det kändes alldeles för långsamt...i så fall lyckas jag ju aldrig göra slut på min lilla bal:crazy:
men jag fortsätter med att blanda än så länge... inne på dag 4 nu och igår fick den store en tredjedel silage på kvällen plus en tuss ihop med höt som dom har fri tillgång på ute. så jag ökar lite lätt varje dag här nu men inte så långsamt som jag hade hört...ikväll får han nog hälften hö och hälften silage till kvällen osv

blev bara lite snopen, hade räknat med två stycken hästar som slogs om hösilaget men det verkar ju inte vara så:angel:

eller gillar dom det blöta silaget bättre än det lite torrare?? fast min hatar ju om jag tex vattnar hans hö...då e han hellre hungrig....så jag har svårt att tro att just han skulle gilla det blötare...
eller kan det vara så att han ratar det just därför...för att det är blötare än höet??
jädra häst...han skulle behöva äta silaget!

någon som har lite åsikter på hur jag ska göra för nu vet jag varken ut eller in!!
han äter det på kvällen inne, men inte ute..då han hellre väntar på höt. har börjat ge han silage inne på morgonen också för att jag ska hinna göra slut på balen helst. och då petar han lite i det men äter inte upp!
shettisen har ju fått silage förut vad jag vet i perioder men han vill inte heller ha det???

det finns ju många olika sorters hö/ ensilage.
hö kan vara dålig kvalite, torrt dammigt eller grönt och välluktande.
ensilage kan ju ochså variera.
det beror nog mer på råvaran samt hantering än att det ena är bättre än det andra.

Min erfarenhet är att hästarna ofta föredrar höet framför hösilaget, framförallt de gånger stallägaren har köpt in torrt och grovt hösilage.

mm , detta var ju ganska torrt...69% men det andra han hade var så himla låga värden på...
men så grovt vet jag inte om det var....har ju inte något att jämföra med precis...funderade på om jag skulle fråga om jag får byta en bal mot det blöta han hade och prova det...

pratade med en precis som sa att hon tog ur det ur plasten alltihop för att det inte skulle börja bränna...men varmt har det inte blivit det minsta...däremot så torkar det ju så fort så det blir ju nästan som hö när han ska få det...

nu har jag ju aldrig haft silage förut men jag tycker det ser fräscht ut...luktar nästan som torkade fikon eller nåt

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: MissOnly
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 934
Senast: linnsan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 440
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 029
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka