Gigantisk bebis?!!

E

Esperanza_1980

Var hos BM igår och mätte SF mått. Har gått 22 fulla veckor och hade ett mått på 27 cm!!! Det är alltså en bit över vad som är normalt när man väntar TVILLINGAR!! och jag som bara har en i magen. Hur stor kommer den att bli egentligen?? Mitt förra barn vägde 4 780 g och då låg jag inte lika högt på kurvan. Barnmorskan tippade på att det blir en minst lika stor denna gången :crazy:

Hur ligger ni andra gravida till? Ni som har fått stora bebisar, har ni nån aning om vad ni legat på för mått runt 22-23 fulla veckor?

Sv: Gigantisk bebis?!!

Jag har haft gigantiska SF-mått under alla mina graviditeter, utan att få gigantiska barn - bara lite över medel.

Jag hoppas verkligen att det inte blir nån jättebebis denna gång. Dessvärre har jag legat högt på kurvan vid de graviditeterna. Båda barnen var också stora. Första barnet vägde iofs "bara" 3 365 g, men så är han född efter 36+0 också.

Mitt nya SF mått i v.25 togs idag : 23

Men min Groda ligger tydligen nära min rygg så det kan nog spela in på SF måtten kan jag tänka mig ?

Du kanske bär mer frampå?

Jag hoppas verkligen att det beror på nåt annat än att bebis är stor :crazy: Barnmorskan klämde ordentligt på magen och tyckte att bebis kändes större än "normalt", men att det var svårt att säga. Hon lovade att vi skulle ha ordentlig koll. Eftersom jag inte har eller har haft problem med sockret så gör dom ju ingen viktuppskattning på ett extra UL heller.

Jag hade ett stort SF-mått låg på översta kurvan och även när barnmorskan kände så tyckte hon att det var mycket bebis som fyllde ut magen. Gjorde 3 tillväxtultraljud i v.30, 35, 39 och alla visade en stor bebis och ut kom 1 vecka före BF en klimp på 4800 g. Min syster som gick 2 veckor över tiden fick en bebis på 5200 g så vi har stora barn i släkten:crazy:

Vad kom det sig att dom gjorde tillväxtultraljud? Min BM sa att dom inte gör det om man inte har problem med graviditetsdiabetes

Jag var inne på förlossningen i v.30 pga ökande SF-mått och minskade fosterrörelser i v.35 för minskade fosterrörelser och i v.39 var det ställningstagande till kejsarsnitt pga trångt bäcken och stort barn. I v.30 beräknades vikten till +21% och det sista ultraljudet +40%.

Jag blev i alla fall snittad och den beräknade vikten på barnet stämde. Då den sista läkaren sa att han skulle väga mellan 4.5-5 kg och han vägde 4.8 kg.

Jag känner en tjej som hade SF 60 då hon födde :angel: ca 5,5 kg var den flickan (kom via snitt pga storleken) andra barnet hade hon SF 50 och snittades redan 4 veckor innan BF, det barnet vägde ca 4200 g.

Men dom snittar bara om man vet att det är trångt bäcken eller? Jag hade inga jätteproblem att få ut min klump på 4 780 g, men visst var det tufft. Är väldigt rädd att jag ska komma till förlossningen och inte klara trycka ut bebis så att det blir kejsarsnitt...hellre att dom sätter igång mig för tidigt...

Varför snittade dom istället för att sätta igång det?

Var hos BM igår och mätte SF mått. Har gått 22 fulla veckor och hade ett mått på 27 cm!!! Det är alltså en bit över vad som är normalt när man väntar TVILLINGAR!! och jag som bara har en i magen. Hur stor kommer den att bli egentligen?? Mitt förra barn vägde 4 780 g och då låg jag inte lika högt på kurvan. Barnmorskan tippade på att det blir en minst lika stor denna gången :crazy:

Hur ligger ni andra gravida till? Ni som har fått stora bebisar, har ni nån aning om vad ni legat på för mått runt 22-23 fulla veckor?

Jag har gått 24 fulla o hade ett Sf-mått på 25 cm :) Ja du får nog en stor en ;)

Jag blev snittad pga trångt bäcken, han hade inte kunnat komma ut vaginalt. Vad jag vet vill de inte sätta igång förlossningar om man inte gått över tiden eller om det är andra särskilda skäl för de anser att kroppen klarar det bäst själv och kejsarsnittsrisken ökar vid igångsättningar. Jag frågade flera gånger om jag kunde bli igångsatt tidigare, men nej det gick inte och med facit ihand var det nog lika bra. Hans huvud var nämligen 10cm större i omkrets än mitt bäckenmått:eek:

Kan inte hänga ut min vän, men ett SF på 60 resp 50 innebär X antal 10tals kilon och andra komplikationer och motgångar. Så det är som jag uppskattat det snittat första ggn pga stort barn och andra gången pga de besvär graviditeten medförde.

*kl* för mig som såg ut som en valross var det kul att jag alltid hade ett SF strax under kurvan :rofl: dvs jag kunde inte skylla på stort barn när jag kom rullandes :rofl: nu kom hon ju med snitt ändå men men :) Hon kom nästan 3 veckor efter utsatt tid, vägde 4170g och var 53 cm lång :)

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 804
Senast: Hyacinth
·
Gravid - 1år Har försökt googla och googla men tycker mig inte hitta några bra svar, så nu efterfrågar jag era erfarenheter. Mitt SF-mått har hela...
2 3
Svar
50
· Visningar
16 299
Senast: Sofie_B
·
Gravid - 1år Jag fick min senaste mens nån gång runt den 20e oktober, mellan 20 och 24 iaf. Kommer ihåg att jag tyckte den var konstig men minns...
2 3
Svar
57
· Visningar
18 793
Gravid - 1år Idag var vi hos BM. v. 28+2. Blodtryck 105/50. HB 125 (barnmorskestudenten tog två prover, det första visade 118 och det andra 125...
14 15 16
Svar
302
· Visningar
26 764
Senast: McKikki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar